Hur identifierar ni snedhet

Sv: Hur identifierar ni snedhet

Absolut rätt att backa upp med ET och dylikt men hur gör du i ridningen i praktiken, ser till att arbeta båda sidor lika mycket?

Lät ju som några här hade ganska mycket funderingar kring hästars oliksidighet i diagonal hjälpgivning-tråden :laugh:

Jag tror snarare att det är VI som gör dem sneda. En del sitter o rider i samma varv hela tiden o rider med olika förutsättningar i de olika varven.
Det behövs ngn som påpekar vad det brister i.

Absolut gör vi det!!
Men om inte ens proffsen är överens hur ska då en glad amatör komma till arbete mellan träningarna liksom.
Kanske trots allt är bäst att göra som Bewildred och fokusera på en jämn muskeluppbygnad istället och hålla koll på mothållande muskulatur som DressyrMupp.

Helt sant, Men dock är ju hästar fyrbenta och har tendens till att jobba med diagonalpar ben, så då får man ju ta i akt bakbenet också som ju ofta (säger ofta istället för alltid eftersom det ju finns hästar som är mer passaktiga i sina rörelsemönster istället för diagonala, utan att det för den delen är onaturligt)

Jag är för rostig på muskler just nu (ska åtgärdas haha) så kan dessvärre specifiera men vad jag märkt som en röd tråd på dom flesta är att:

-det bakbenet som inte aktiveras lika mycket är det varvet man får problem i (alltså bärighetsproblem men är ju inte så konstigt eftersom det är bakbenet som ska bära där så att säga)
-hästarna har svårare att böja i det varvet, vilket heller inte är så konstigt eftersom höften ska komma fram lite i böjning och då måste ju det "slappa" bakbenet aktiveras lite och om det inte är lika bra på det som andra sidan så blir det ju svårare såklart.
-diagonalpar frambenet i det 'slappa' bakbenet (tex. högerbak oaktiverat och då är det väsnter fram vi talar om här) är det hästen vill hänga på både i fri form och under arbete.

Sen finns det teorier om varför det är så, och jag försöker att inte fastna för mycket i att det ÄR så, i och med att det är säkerligen olika på varenda häst ändå!

Ovanstående iaktagelser är det enda jag har märkt är samma på 'alla' hästar, även om det kan vara olika grader.

Jag tycker teorierna är intressanta dock, vilka mer finns det än den jag kör på i nuläget? (dock vill jag säga att när ajg säger "dominant" så är det inte nödvändigtvis starkare, utan mer att det är den hästen lägger sig på alltså. som med min häst, han hänger sig på vänster framben, så då kallar jag honom vänster dominant.)

Jag håller med där, både om att vi själva alltid är sneda och att manf år fokusera på jämt muskeluppbyggnad.

Även med människor är det ju viktigt att jobba på jämn träning även om man är sned.

Jag kör på filosofin att aldrig jobba en sk. svag sida mer än den andra, utan jobbar båda samma med fokus på att båda ska jobba korrekt. Inte mer.
Varesig det är häst eller mig själv eller andra.

Håller med!!

Jag försöker också att jobba så, tyvärr kommer jag på mig själv allt som oftast att bli kvar lite längre i det varv som går bra :grin:
Dock lite olika övningar beroende på varv, tex i det varv där jag upplever att bakdelen gärna kommer in på både volt och rakjobb rider jag med lite öppna tänk eller förvänd sluta.
Så gör vår tränare med oss och även om det ofast inte går riktigt lika bra när jag rider själv hjälper det mig att fokusera och leta känslan som tränaren försökt ge oss :)

kl

Men, läste det nån skrev om att det tex inte är ena bakbenet som bär bättre och andra som skjuter på mer utan att bäckenet lutar... Är inte det att tappa helheten??

Då man går, och då hästen går, vickar, cirklar och rör sig bäckenet. Tar man i mer och belastar ena sidan mer kommer det såklart ge utslag i bäckenets rörelser!

Människor -och hästar, som har låsta bäcken/ländryggar/kors, kommer få utslag i lederna i bakbenen. Även i frambenen.. Hela kroppen är ju en helhet.
Jag tycker man kan se att ALL rörelse hämmas då bäckenet hämmats av spänning/låsningar.

Hästar som rids ensidigt och inte uppmuntras/tvingas (!?) till att ta ut rörelsen i sitt bäcken samtidigt som de stabiliserar bålen och förflyttar vikt dynamiskt på bakbenen kommer få spänning/låsningar och snedheter.

vi -och hästarna, är ju inte bara svagare i ena sidan, det kommer av en anledning. Vi har ju inte ett rakt nervsystem från födseln.
Antingen måste vi ta ner den "duktiga motoriska sidan" för att uppnå (till synes) rakhet eller träna upp den motoriskt dåliga sidan tills den mäter sig med den andra.

Barn/unghästar som tvingas "skriva med fel hand" eller belasta kroppen rakt vänjer sig nog lättare än Gamlingar som försöker bete sig rakt.

Man kommer rätt långt av att lossa på alla spänningar så iaf inte fysiken hindrar nervsystemet att bete sig jämt och rakt. Så det GÅR att jobba igenom sidorna utan kamp och frustration.
De flesta har väl upplevt att det kan va omöjligt att mocka med grepen åt fel håll. Är det svaghet?? Nej, det tycker inte jag, det är dålig motorik pga att nervsystemet/hjärnan inte är van den rörelsen. men det går att träna på om man har tålamod. Men då vi är sneda från början är det inte en självklarhet att kunna uppnå symmetri i sidorna vad gäller motorik.

Intressant är att dansa själv! är man stum i bäckenet är det tji omöjligt att dansa rytmiskt med kontroll på sina kroppsdelar och flyt i rörelserna. Man börjar nästan gå passgång på dansgolvet o det känns inget vidare hot! :D
Med rörlighet i bäcken och höfter/rygg kan man låta musiken flöda och ge uttryck för känslor, rytmik. Samma med hästen. Är de (utbildade..) loss och "in touch" med nerver och muskler kan de börja vara helt "på hjälperna" och dansa MED oss!!!!

Intressant läsning!!

Jag skrev så här iaf. Om det var det du syftade på :)

Bakbenet som skjuter tycker jag känns stelt och ngt ovilligt att böja sig samt att höften ibland känns högre och att jag skjuts över på motsatt sida. Särskilt vid voltridning.
Volten tenderar också att bli mindre på skjutsidan.
Är mest på voltridning som jag blandar in bogar och hur häst känns i tygeln.
Tycker det är svårt!!! och till råga på allt känns hästen ibland diagonalt sned och ibland samsidigt sned.

Vilket senare Susan svarade på å härledde till ryttaren. Som jag fattade det.

Jag tror jag förstår hur du menar och isånnafall håller jag med generellt. Tex. grepexemplet, dock är det ju både mindre styrka och bristande kordination pga. "icke-användning" inom den rörelsen. Men styrkan är ju mindre viktig än kordinationen i det fallet.

Håller även med om "tvingandet", det är ju absolut så att man måste tvinga fram genom bra rörelser som aktiverar bakbenen, höften, ryggen, etc. om man vill få hästen att börja använda den sidan/benet/ryggen/vad nu problemet är, den lär ju inte göra det själv om man bara sitter och rider rakt fram och gör inget. Det gör ju inte vi heller om vi ska träna nåt, vi får ju tvinga oss att använda trots att dt känns konstigt, som tex. den ovana greparmen.

När jag menar tvinga menar jag ju då såklart inga hjälptyglar utan mer i stil som att om jag vill åt vänster bakben och resten som kommer med det (dvs. helheten och hela kroppen) så blir det att se till att han trampar korrekt under sig på volter och senare öppnor. Även bommar är trevligt för att få igång bakben och swing. Dom är väl mina 3 favorit saker att använda då jag inte tror på att rida övergångar innan hästen är stark nog att bära sig i dom, och det är ju många inte när dom har sånna stora problem med att få igång bakbenen (för om dom är starka nog så har dom ju rört sig bra och då använder dom ju bakbenen generellt)

Aja det var mina tankar, igen haha.
Kul tråd!

Angående lutande bäcken så börjar jag tro att det sitter mycket i rörelsemekaniken individer emellan, förutom eventuella krampande muskler/låsningar.
Haha, med reservation för att det var det du försökte säga och att jag inte hängde med! :rofl:
Om man utgår ifrån det -moa- skrev att ett ben är mer dominant (finns helt klart fler nyanser, men för att underlätta diskussionen) och det andra svårare att få att bära - då kan ju hela kroppen rotera fel, höfter luta osv beroende på hur hästen är som individ. Jag tänker att det inte behöver vara en låsning utan säkert är en klassiker av hästar som gått länge och lärt sig ett annat ensidigt rörelsemönster utifrån sin starka sida, och inte lärt sig rätt teknik och bröstkorgsrotation ännu.

Jämför man med ungponnyn jag ridit några gånger så är min egen aningens "vaggande" (har blivit mindre och mindre tack och lov, men tendensen är kvar) höfter. Tänker att det behöver byggas upp styrka och det behöver läras om i tekniken för att kunna stabilitera den överrörligheten. Medans ungponnyn mer vaggade i brist på ryggaktivitet (sänkt fram, sänkt rygg) pga ridningen, upplevde inte alls den ojämn eller fast någonstans trots den lite udda tekniken, det märktes också stor skillnad under samma ridpass om man verkligen fokuserade på att stabilisera upp höfterna och få igång bakben/rygg.

Jag tänker också att man inte kan tvinga hästen att använda kroppen rätt. Man kan ge den så bra förutsättningar som möjligt, tid och tålamod. :) Stundvis be om mer i det svaga läget men ändå ge hästen frihet att testa hur den kan använda sin kropp.

Lite spånerier bara!

Jag tror att det du skriver handlar mycket om att du inte kan rida hästen liksidigt.

Visst en nyss inriden häst orkar inte, och man får ta det i etapper och växla tempo och linje och ffa böjning

Du skriver ge hästen frihet, varför i hela friden skulle den välja det svåra själv?

Och varför vill vi att den ska göra på det svåra sättet - Jo för att den kommer hålla längre då.

Hm är det inte vårt ansvar då att att hjälpa hästen att arbeta på det svåra sättet? Även om det inkräktar på dess "frihet"

Ibland kanske man ska ta ansvar?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
812
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 742
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar