Hur högt har ni löshoppat? Löshoppa 2 m?

Sv: Hur högt har ni löshoppat? Löshoppa 2 m?

Det stämmer säkert:eek:
Tycker det är osjust mot hästen, det sliter...

Jo, om du läser mitt inlägg ovanför så ser du att jag inte riktigt tänkte efter när jag skrev mitt första. Det var mest en b-ponny på tre år jag tänkte på.

min kallblodstravare har löshoppat 80 cm
han har hoppat 90 cm med ryttare

Min travare har löshoppat 120-130cm. :angel:
Brukar inte löshoppa honom så högt annars.
Men det var för att se om han hade kapacitet för det.
Kanske kan vara så fallet är med din kompis häst hon ska köpa att
dom ville veta om han kunde ge det där lite extra om han blivit löshoppad högre höjder. :bump:

Min varmblods travare har hoppat 130 cm. Vill inte höja nå mer.

En jag känner har löshoppat sin travare 160 cm.

Fast en vettig hästägare löshoppar ju inte hästen (högt) så ofta.

precis ! Min ena häst har jättekapacitet o den har jag höjt upp ordentligt åt några gånger när man sett att han är på humör o tycker det är askul. Annars brukar jag låta honom hoppa på 1,20-1,30 bara. Longerhoppar också, jättebra träning. Dom måste ju verkligen tänka själv utan ryttare.

Min andra häst löshoppar inte bra, hon longerhoppas runt 1,20 bara trots att hon tävlat 1,30. Hon måste ha lite stöd. Börjar bli bättre nu faktist och det syns även i hoppningen uppsuttet att hon har bättre självförtroende efter all "löshoppning". Jag tror det är bra för hästarna.

90 cm hoppade min islänning första gången han hoppade i sitt liv, 3 år gammal.

Den hästen kan väl mycket väl löshoppat två meter. men vad itsen med det är förstår jag inte

90 cm hoppade min islänning första gången han hoppade i sitt liv, 3 år gammal.

Den hästen kan väl mycket väl löshoppat två meter. men vad itsen med det är förstår jag inte

Inte menat som nåt påhopp; men varför löshoppade du 90 cm med en häst som aldrig hoppat förut... ? :confused:

När man höjer alltför mycket och alltför snabbt är det lätt att bryta ner en hästs självförtroende.

för att han inte hoppade annars. halvskuttade bara annars

Jag löshoppade min d-ponny (som är 144cm i mkh) på ett räcke som låg på 1.20m. Hon klarade det galant:)

Min kompis maxade d-ponny löshoppade 1.40m :)

*kl*

Min treåring (på 148 cm) hoppade 120 på treårstestet i våras när han var drygt 3 år gammal. Han var dock regelbundet tränad för en erfaren unghästutbildare sedan hösten innan. Det var eg 10 cm över maxhöjden vad de ska höja men domarens erfarenhet litar jag på när det gäller unghästbedömningar (KG).

Hur högt har era hästar löshoppat?
Min kompis ska ev köpa en häst som hoppar 140 med ryttare. Kan det stämma att den löshoppar 2 m? Tycker det låter lite väl högt men är ju heller ingen expert.

Förstår inte varför man ska löshoppa så högt..
Jag har löshoppat min kille 130 ("bara"), sen har vi hoppat 140 (med mig på ryggen:p)
Han har löshoppat 130 2 gånger... Löshoppar inte så jätteofta, men när vi gör det så brukar det ligga mellan 1m-120.
Då med olika kominationer osv.. Vi hoppar sällan på höjden (nog för att han ahde kunnat klämma de stora höjderna, men ser ingen vits i det hela) :)

PS: Hästen är 172 cm hög..

Senast ändrad av en moderator:

är det inte så att en storhäst på treårstest ska hoppa 1.20 för att få diplom? är ganska säker då jag varit funktionär i det momentet ett flertal ggr... ett litet tilläg bara:smirk:

jo, min 3åring hoppade 130 ungefär på 3testerna ioch fick diplom :)

jo, min 3åring hoppade 130 ungefär på 3testerna ioch fick diplom :)

Det är väl snarare så (om man läser råd & anvisningar) att de kan fråga visaren om de får höja för att säkerställa bedömningen på särskilda talanger. Eftersom D-ponny ska frågas om höjning vid 100 så borde man ju fråga stor häst vid 110. Men mig frågade de ju vid 110 så min D fick hopa 120, två gånger. Vilket iosf resulterade i en bit över diplom. Jag vet inte vilken höjd de _måste_ klara.

Jaa, vist det kan stämma men den kan skada hästen ben och den kanske inte håller så många år. jag har löshoppat min c-ponny på 110 och min häst 125 cm. :smirk:

för att han inte hoppade annars. halvskuttade bara annars

Men asså, om dey var Första gången du löshoppade/hoppade med honom, hur vet du då om han bara ''halskuttade'' över dom ''mindre'' hinderna?? Hrm...:confused:

Min arma häst har hoppat med goood marginal över hinderstöd. Skulle jag begära av honom att hoppa två meter skulle han antagligen också göra det. Mina tränare a och b säger att han kan dels hoppa stora hinder och har kapacitet till minst 150 klasser. Synd bara att jag är dressyrryttare och hästen i fråga inte har några gångarter att tala om :D

Inte menat som nåt påhopp; men varför löshoppade du 90 cm med en häst som aldrig hoppat förut... ? :confused:

När man höjer alltför mycket och alltför snabbt är det lätt att bryta ner en hästs självförtroende.

Fast det beror ju faktiskt på hur hästen är mentalt. Tycker de att löshoppning är lätt så är det ju inga problem att hoppa 90cm för vilken häst som helst

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 135
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
598
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka