Hur högt har ni löshoppat? Löshoppa 2 m?

Sv: Hur högt har ni löshoppat? Löshoppa 2 m?

Mina bruksnordsvenskar, 2,5 resp 5 år, har bägge löshoppat oxer på 110 som högst.

mn häst ha löshoppat 1,70, men dockmed förra ägaren. det skulle u kunna stämma att hästen har hoppa 2m,men då måtte den vara ganska stor..................

Min 3 åriga fjording har löshoppat 125 cm. :)

Jag ha löshoppat min häst en gång och då hoppade han 1,10. Kunde säkert höjt markant men tyckte inte det kändes nödvändigt då han inte gjort det så många gånger förut. Han hade iallafall inga problem att ta sig över och vi hoppar 1,30 uppsuttet.

KL

Åh vad jag blir trött på folk som bara mäter hur högt en häst kan hoppa och särskilt dem som "på skoj" höjer och höjer för att testa.
Om en häst kan hoppa handlar om så mycket som har med teknik, huvud mm att göra. OM den lyckas gå över 2 meter på löshopning so what? Vad säger det? Usch, måste bara reagera, jag blir verkligen trött på sånt,jag har nog sett för många småungar eller "ponnymorsor" (och det är bara ett begrepp, det kan lika gärna vara farsor eller stor häst osv) som höjer och tävlar om att ha en så bra hopphäst som möjligt!

Min shettis på 87 cm hopppar 100 cm, det skulle ju vara rent djurplågeri om man läser vad alla tkr om att löshoppa 2 m. Men så länge han tycker att det är kul så. Vill den hästen inte, så gör den inte.

Det är väl snarare så (om man läser råd & anvisningar) att de kan fråga visaren om de får höja för att säkerställa bedömningen på särskilda talanger. Eftersom D-ponny ska frågas om höjning vid 100 så borde man ju fråga stor häst vid 110. Men mig frågade de ju vid 110 så min D fick hopa 120, två gånger. Vilket iosf resulterade i en bit över diplom. Jag vet inte vilken höjd de _måste_ klara.

På 3-års frågar de när de höjer över 1,20 och de höjer till max 1,30 (nästan hundra på båda punkterna). Tror de ska klara över 1,10 för att få över 5 i hoppbetyg.

Mitt sto har jag löshoppat till ca 145 cm,(hon är ca 154cm) sen vågade inte jag högre. :o

Låter mycket att den löshoppar 2 m, men är ju inte omöjligt(om de nu har extrahöga hinderstöd)
Min ena häst löshoppade vi 165 en gång, hon är bara 163 cm, men otroligt spänstig särskilt utan ryttare. På tävling går hon 110-120.
Hon var dock 9 år då. Skulle aldrig pressa en unghäst att hoppa så högt.

Men asså, om dey var Första gången du löshoppade/hoppade med honom, hur vet du då om han bara ''halskuttade'' över dom ''mindre'' hinderna?? Hrm...:confused:

man ser ju på hästen om den lite slarvigt halvskuttar och om den hoppat ordentligt. ;)

*kl*

Min ponny är ca 130 cm och henne har vi löshoppat
ca 105-110 cm oxer. (Hon vägrade inte + att hon hoppade riktigt snyggt!:love:)
Hon har stor talang + teknik och älskar att hoppa! Har dock inte tävlat så mkt än men längtar till i vår, då vi ska fortsätta med tävlingarna.

Senast ändrad av en moderator:

Häst 1 löshoppad 160 för 7 år sedan, går 140 med ryttare.

Häst 2 har hoppat 1 meter med usel teknik för 6 år sedan.
Sedan dess inte hoppad.

Löshoppar aldrig, ser ingen större poäng med det.

Jag har löshoppat 1,10 med min 3-åring. Hon är ca. 158 i mkh.

Hrrm....det ar tidigt som ni hoppar era unghastar i sverige hogt, tycker jag...mina unghastar blir latt inridna under deras tredje ar, sedan later jag dom garna fa ga ut och vaxa till sig lite mer och under det fjarde levnads aret borjar jag rida dom mer och i slutandan pa det borjar jag introducera hoppning, och haller det smatt och latt i borjan inte forran under deras fente levnads ar sa borjar jag hoppa over en meter, speciellt inte med mina stora varmblod, dom har ju inte vaxt fardig forran i 6 ars aldern och leder etc ar ju inte fardiga an....men a andra sidan har jag hastar som haller lange , min aldsta ar en 25 aring som foirtfarande hoppar 1.10 klasser och vinner, ser ut som en 12 arig hast och har varit halt en gang i livet.....inte sa tokigt...

Möjligt att det stämmer, men jag kan inte heller förstå varför detta är ngt att alls prova? Säger inte att din kompis har den attityden, men många gånger tycker jag att det ligger en viss prestige i hur högt ens häst hoppar.
Min häst är 1,72 och har tävlat i medelsvår B, dvs ca 130 cm. Han har löshoppats upp till 1,50- en enstaka gång eller så.
De höjder vi löshoppar honom på är mellan 70-90 cm. Och då är det studs. För oss är inte höjden viktigast utan snarare hur han kommer på hindret, hur han arbetar med ryggen och att han inte rusar på.
Sedan tycker han att det är det roligaste som finns, men vi gör det inte oftare än varannan söndag. Han är stor och tung (väger nästan 700 kg) och vi vill spara på honom.
Tänk på att hästar som har hoppats högre höjder och ofta kan ha en högre risk med förslitningsskador. Röntga!

Löshoppar aldrig, ser ingen större poäng med det.

Poöngen med löshoppning är att hästen själv ska lära sej att taxera avstånden och lära sej att komma rätt på hindren.
Det är ju jobbigt att ha en häst som man alltid måste lägga rätt innan hindern. Jag tycker i alla fall att löshoppning är jätte bra.

i treårstesterna kan dom höja hindren upp till 1.30 för stora hästar. såpass högt hoppar nog många sina 3-åringar.

min nu 4åriga D-ponny(144 nu) fick hoppa 120cm på löoshoppningen på 3årstest, sen var hon den som hoppade högst (hon och en till hoppade 120) för dagen oxå men jag tyckte det kändes okej, vi löshoppar dock aldrig annars, ser inte syftet i det:confused:;)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 146
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka