Hur högt har ni löshoppat? Löshoppa 2 m?

Sv: Hur högt har ni löshoppat? Löshoppa 2 m?

Hon har säkert löshoppat sin häst 2m, men ser dock inte syftet i det.. Men höjdrekordet ligger ju på 2,47(med ryttare) så nog finns de hästar som kan hoppa mer än vad man tror.. En kompis till en kompis hade en C-ponny som hoppade 2 m, ut ur en box, alltså från stillastående i princip..

Hej!
Hm, vet inte hur högt det är, men har löshoppat en häst på 20.onde hålet. 1m kanske?

Det kan säkert stämma..:D
Men det låter igentligen jätte mycket,
jag menar, den hästen kan hoppa över min pappa !
Respekt för det :bow: min pappa är lång :p

Jag har löshoppat min ponny ca. 1.20 cm. I vanliga fall hoppar vi runt 90, och uppsuttet har jag aldrig vågat hoppa mer än 1m-1,05 ca. :o
Jag löshoppar honom lite högre eftersom jag vill att han själv ska få känna på de höjderna utan att jag är "i vägen". För att han ska få upp självförtroendet, och jag få förtroendet för honom. Vet jag att han löshoppar 1.20 utan problem känner jag mig säkrare när vi ska börja hoppa lite högre tilsammans, och då rider jag också bättre.

Det kan nog stämma. Men jag förstår inte varför folk gör så?

Jag ser löshoppning som en bra sak för hästen då man kan träna den, utan att hästen störs av ryttaren. Kanske läskiga hinder, eller hoppning i huvudtaget. Nyttigt för unghästar osv.

Suck! Ständigt denna höjdhets.... Löshoppning bör inte användas för att se hur högt en häst kan hoppa. I OS hoppar man 1.60 så varför träna på 2m????? Kapacitet mäts inte i höjd. Citat från en känd tränare/utbildare/ryttare "vem som helst kan få en kamel att hoppa 1,40"

precis- kapacitet mäts inte i höjd. hästen klarar det ssäkert finint om det är en hät med bra hoppteknik men det är inget man gör varje dag och det är onödigt att hoppa så högt, det sliter bara...

kl

jag har aldrig löshoppat min ponny faktist, trots att jag har haft henne mer än 1 ½ år. skulle vara kul att testa någon gång, men har aldrig haft chansen :/

Vi löshoppar våra ungponnier redan som 1 åringar. Korta stunder och inte så hårt. Vi kör dessutom in dem som 1½-2 åringar. Deras kroppar mår bra av rörelser. De får dessutom en annan balans och självförtroende inför den uppsuttna hoppningen om de har fått löshoppats innan inridning. Vi kör dem för att få bättre muskulatur innan vi sitter upp på dem.

Kl
Vi löshoppar alla våra avelsdjur för att de gillar att få göra något annat än bara bli ridna och gå i hagen.
Lillhingsten som är 1.28 hoppar gladligen 1.40 utan drivning. Nu är han iof vuxen. Våra 3 åringar hoppar -10 cm av sin egen höjd men så är de också välförberedd på detta genom att de har löhoppats minst 1ggr/månad sedan de är 1 år gamla. Redan som föl får de vara med och skutta små kryss med sina mammor.
Jag tror på att man ska aktivera sina ungdjur för att få hållbarare djur i längden, däremot så behöver man inte hålla på så länge el så högt. 6 språng per gång brukar vara lagom och då ingår låga hinder i början och slutet av träningen. Högre höjder blir det bara 1-2 språng av/gång.

lite onödigt kanske och oppa 2 m..

Jag löshoppade min d-ponny (som är 144cm i mkh) på ett räcke som låg på 1.20m. Hon klarade det galant:)

Min kompis maxade d-ponny löshoppade 1.40m :)

Jag har hoppat uppsuttet med min sexåriga 1.44 D-ponny 1.40. :D

En kompis till en kompis hade en C-ponny som hoppade 2 m, ut ur en box, alltså från stillastående i princip..

När det gäller att rymma så kan de små liven hoppa hur högt som hellst.:bump:

jag tror också att det är 1,20cm högt och 1 meter långt i 3årstestet för det gjorde min i våras med glans.:bump:

Min D-ponny är 4 år och har löshoppat en gång, 125 cm. Spekulanterna ville se om han hade några problem när det blev högre, så ibland är ju löshoppning "nödvändigt". Han hoppade då alltså ett språng, det är ju såklart onödigt att låta dom hoppa flera gånger på den höjden.

Min B-ponny på 18 år är 124 cm i mankhöjd, och han löshoppar 140 :bump:

:eek: Varför så högt när den är så ung ??

Hon kanske ville se vad den hade för potential? Jag hoppade ett språng på en 135-oxer när min D-ponny var 6 år. Jag tror inte att NÅGON här inne som hoppat högt med deras hästar/ponnyer gör det varje vecka eller 28736278 språng! Ett språng, en gång, skadar inte mer än en hel hoppträning, som flera här inne har sagt :p

Jag har löshoppat min lilla C-ponny på 90 cm , Min d-ponny hoppar 120 cm utan ryttare, 1 m med, så om det e en stor häst så är det möjligt att den klarar 2 m (löshoppning).
Jag löshoppar för att hästen ska hitta sin naturliga hoppstil + att den blir modigare, jag löshoppar kanske 1 gång i månaden övelag.

Kuckeliku: låter som ett mycket vettigt sätt.

Hrrm....det ar tidigt som ni hoppar era unghastar i sverige hogt, tycker jag...mina unghastar blir latt inridna under deras tredje ar, sedan later jag dom garna fa ga ut och vaxa till sig lite mer och under det fjarde levnads aret borjar jag rida dom mer och i slutandan pa det borjar jag introducera hoppning, och haller det smatt och latt i borjan inte forran under deras fente levnads ar sa borjar jag hoppa over en meter, speciellt inte med mina stora varmblod, dom har ju inte vaxt fardig forran i 6 ars aldern och leder etc ar ju inte fardiga an....men a andra sidan har jag hastar som haller lange , min aldsta ar en 25 aring som foirtfarande hoppar 1.10 klasser och vinner, ser ut som en 12 arig hast och har varit halt en gang i livet.....inte sa tokigt...

:bow::bow::bow::bow::bow:

Jag tror inte att vi har löshoppat vår ponny heller. Men hon har hoppat 150 uppsuttet. Sen fegade ungen ur. Det var en höjdhoppstävling.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 135
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
598
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka