Hur högt har ni löshoppat? Löshoppa 2 m?

F

Fitness

Hur högt har era hästar löshoppat?
Min kompis ska ev köpa en häst som hoppar 140 med ryttare. Kan det stämma att den löshoppar 2 m? Tycker det låter lite väl högt men är ju heller ingen expert.

Sv: Hur högt har ni löshoppat? Löshoppa 2 m?

varför skulle det inte kunna stämma? Vad man får ut av att löshoppa så högt förstår jag dock inte.

Klart det kan stämma. Det finns ju folk med småponnyer som löshoppar över en meter.

Jag skulle dock ta det försiktigt och tänka efter när jag köpte en sån häst.
Har sett exempel på hästar som "löshoppat det o det" men hoppat bedrövligt, och dessutom bara hållt nått år.

Min shettis har hoppat 50 cm :) det är jag jätte nöjd och stolt över! Han är ingen mästare på hoppnig men han kämpar =) Han tycker de är jätte kul :D

Det kan säkert stämma... löshoppning är ju mycket enklare än att hoppa med ryttare. Själv så löshoppade jag min nya häst för ett tag sen, ville att han skulle få hoppa utan min påverkan och lite högre än jag för tillfället vågar :p Slutade med att vi la upp det till 160 (bommarma låg typ på utsidan av skållorna så det skulle vara LÄTTrivet) och han klarade det galant, det var bara en kul grej och har bara gjort det en gång! Men skulle jag försöka så tror jag det är mycket möjligt att han skulle klara 2m. Men det kommer han aldrig få prova! :smirk:

Det kan säkert stämma, men jag säger precis som vita_N_6520 :
Fattar inte vad man vill få ut av att löshoppa så högt? Det sliter ju bara på hästens ben/kotor/senor i landningen! :confused:

Som dom flesta ovan skrivit, visst kan hästen ha löshoppat 2 m men vad fyller det för funktion egentligen? Är inte det bara ett sätt att bränna ut hästen?

men eg det var ju bara en gång jag tror inte att en landning från ett 2 metershinder sliter mer än alla de landningar hästbenen utsätts för vid tex hoppträning eller en tävlingsdag. de flesta hästar kan hoppa högre än man tror, bara den vill och vågar. en häst som löshoppar 2 m har mkt MOD! vet flertalet hästar som hoppar högre uppsutten än vid löshoppning då de behöver moraliskt stöd för att våga hoppa.;) tycket hästen som vågar hoppa 2m ska haa creds för det:banana: heja hästen:bump:

men eg det var ju bara en gång jag tror inte att en landning från ett 2 metershinder sliter mer än alla de landningar hästbenen utsätts för vid tex hoppträning eller en tävlingsdag. de flesta hästar kan hoppa högre än man tror, bara den vill och vågar. en häst som löshoppar 2 m har mkt MOD! vet flertalet hästar som hoppar högre uppsutten än vid löshoppning då de behöver moraliskt stöd för att våga hoppa.;) tycket hästen som vågar hoppa 2m ska haa creds för det:banana: heja hästen:bump:

knapplån..

Jag tycker inte det är nåt konstigt att löshoppa högt. Jag löshoppar mina hästar minst 2 ggr/månad just för att som nån skrev här att det krävs mod för att hoppa högt, dom har inget stöd från en ryttare.
Min ena häst har löshoppat oxrar på 1,90, räcke på 2,05. Jag vill se hur han beter sig när det blir jättestort o måste klara sig själv. MEN man får ju använda huvudet o inte sätta upp högre än man vet att hästen fixar... Men en klok häst hoppar inte av om den inte klarar det.
Tror inte det sliter så mycket heller...Värre med hoppträning...

Jag har inte löshoppat mina hästar särskilt högt. Kanske någon enstaka gång för att se hur de beter sig. Unghästen jag har nu kommer jag att löshoppa regelbundet i det syfte att han ska få självförtroende att klara av saker på egen hand, bygga muskler, för att lära honom taxera och för att han senare kommer ha lättare att röra sig korekt under ryttare.

Jag tycker inte det är fel att löshoppa på höga höjder men jag ser ingen anledning till att gör det för ofta. Har hästen stor kapacitet så vet man ju redan om det och behöver därför inte hoppa jättehögt varje gång utan istället kanske träna på avstånd mellan hindrerna osv. Det viktigaste är dock att hindrerna är inbjudande och att man är uppmärksam samt att man inte överstiger hästens begränsningar.

Min 3 åriga b-ponny Zir Lancelot är löshoppade 120 cm.

Hur högt har era hästar löshoppat?
Min kompis ska ev köpa en häst som hoppar 140 med ryttare. Kan det stämma att den löshoppar 2 m? Tycker det låter lite väl högt men är ju heller ingen expert.

Det beror på vad det är för häst.;)

Jodå, det kan allt stämma att den löshoppar 2 meter.
Men jag förstår inte riktigt meningen med det.

Visst, någon gång ibland har man väl testat att höja upp lite bara för skojs skull, jag känner ju min ponny och märker när han tycker att det blir för mycket.

Min ponny är 143 cm, och jag har inte provat löshoppa honom högre än 140 cm, vilket är lika högt som han hoppat med mig på ryggen.

Suck! Ständigt denna höjdhets.... Löshoppning bör inte användas för att se hur högt en häst kan hoppa. I OS hoppar man 1.60 så varför träna på 2m????? Kapacitet mäts inte i höjd. Citat från en känd tränare/utbildare/ryttare "vem som helst kan få en kamel att hoppa 1,40"

jag skulle aldrig löshoppa min häst på 2 m men det har inte med slitnings risken, tror ni det är någon skillnad på att löshoppa 1,60 eller 2 m. NEJ! allt över 1,40 är igentligen det samma brukar man säga.
jag skulle inte göra det för att det är onödigt.
Mod ja kanske men sätt hällre upp en svårare serie det tycker jag är större mod än att hoppa högt.
Men känner man att man vill löshoppa så högt så sliter det ju som sakt inte mer en ni som löshoppar era på 1,60. Så döm inte

Vem fan (pardon my french) hoppar en ungponny så högt? :confused: Jag skulle inte ens hoppa en treårig storhäst så högt som 1,20.

i treårstesterna kan dom höja hindren upp till 1.30 för stora hästar. såpass högt hoppar nog många sina 3-åringar.

Ja, du har rätt, en storhäst som är tre och välutvecklad är det väl inga problem att hoppa 1,20. Men som sagt, en b-ponny? :confused:

Vem fan (pardon my french) hoppar en ungponny så högt? :confused: Jag skulle inte ens hoppa en treårig storhäst så högt som 1,20.

är det inte så att en storhäst på treårstest ska hoppa 1.20 för att få diplom? är ganska säker då jag varit funktionär i det momentet ett flertal ggr... ett litet tilläg bara:smirk:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 135
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
598
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka