Hur hög tror ni mitt föl blir!?

Melle

Trådstartare
Han är 8 månader den 9 feb. Han är ca 1,46 nu. Hans mamma är 1,73 hans pappa är just nu 1,75 (6 år) Nå vad tror ni? Jag får nämligen väldigt många "Guud, han kommer bli gigantisk!" kommentarer :crazy:

Kanske tråden skulle ligga på avel..?

Sv: Hur hög tror ni mitt föl blir!?

Jag tror att mitt älsklingspöööl kommer bli stoor som ett huus :love: Minst 1,87 :D

Ingen annan som har en vildaste gissning...? :confused:

När jag köpte mitt sto var hon 1½ låg hon på ungefär 165 och är just nu 176 och är 6 år, kanske din blir något liknande? :confused:

//Net

ciskus.... 173 cm kanske...

Men din är ju inte så stor än, en i min förra klass hade ett föl som vi den åldern var minst 160, det tyckte jag var högt iaf..

Ja stor kommer han ju garanterat att bli! :D
Min minsting var 138 när hon var 8 månader och är nu 155 som 1 ½-åring. Troligen slutar hon strax under 170 (tattarmät till 168).

inte så stor?
det är inte vad dom som sett han sagt :p
han är enorm! han var med mamman på klinik o dom såg nästan förfärade ut över att han bara var 6-7 månader då :p

Finns ett gammalt beprövat sätt, även kallat tattarmått. Mät din "bamsing" (vid ca 12 månader) med ett snöre från yttersta spetsen på kotan upp till armbågen. Håll kvar snöret vid armbågen och ta samma mått uppåt. Det brukar ge ett någorlunda pålitligt slutmått.

Tänk också på hur du fodrar lillen så han inte växer för fort. Viktigt för alla men särskilt för dem man misstänker kommer att bli stora.

Nyfiken - kan du sätta in en bild? :)

Trodde inte att man kunde med hjälp av foder få en häst att växa fortare...

Det känns som att han blir större, faktiskt. Mern man vet aldrig :idea:

Jaa! :bow: HOppas han presterar lika bra som han är snygg! ;)

haha det vore en fördel :p
han kanske blir som Wille... :crazy: haha din stackare i såna fall ;) Snygg men blåst :p

Min tjej på 9månader är ca 142cm. Hur stor tror ni att hon kan bli då?

146 cm är inte speciellt stort, snarare helt normal storlek för ett 8-månaders föl. Jag mätte våra för några veckor sedan och då var de 142, 146, 151 resp 152 cm. Ett femte föl som är sålt ligger på ca 145-146 cm. Alla utom hon som är 151 cm är födda i slutet av maj.
Du kan inte gå efter hur hög han är just nu om du ska gissa hur stor han ska bli. Det kan hända mycket på vägen. Ta reda på hur stora hästarna är på mödernet förutom modern. Storlek brukar nedärva sig ganska bra med (undantag förstås).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 609
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: Zpunk
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London