Enligt Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hundar och katter; 2020:8
SKA hundar rastas utomhus varje dag. Om det står att de SKA rastas utomhus torde det inte vara tillåtet att rasta hundar inomhus på regelbunden basis.
De definierar rasta: hunden i lugn och ro får uträtta sina behov (och få utlopp för sitt behov att röra sig och lukta av omgivningen) utomhus. Med den definitionen kan man inte rasta en hund inomhus.
Vill inte hunden göra ifrån sig ute om det regnar/är kallt, träna hunden till att göra det.
Jag anser att hundar inte behöver pissa på allt och hela tiden, det borde vara självklart att inte låta dom pissa på brevlådor, soptunnor, staket, grindar, bilar etc. Tydligen inte självklart för alla...
Gällande spår: Nej det är inte förbjudet att framföra hund i spårlina mellan 1 mars och 20 augusti (eller någon annan tid på året), hur skulle det då kunna genomföras officiella tävlingar med spårmoment? I viltspår går föraren ca 5m bakom hunden, i bruksspår 10m bakom...
Personspår torde rimligtvis inte räknas som jaktträning, så vitt jag vet har vi ingen jaktperiod för människor i Sverige.
Naturvårdsverkets tolkning av personspår tycker jag är väldigt knepig, hur kan det vara ok att gå i skogen och plocka svamp, rasta hunden etc men inte ok om hunden spårar en person som nyss gått där? Jättekonstigt.