Hur hittar man "rätt" häst?

Sv: Hur hittar man "rätt" häst?

Måste bara fråga - när är en häst färdigutbildad i dressyren? :crazy: en häst som jag ser som färdigutbildad inom dressyren skulle INTE på långa vägar säljas för 40k :rofl:

Nä... de säger ju det men jag är inte gjord av pengar så jag får väl nöja mig med vad jag kan få för 40. :mad: Och när en häst är färdig beror ju på ryttare, är det en femåring som ska ha en häst kanske det räcker med att det går att styr? Jag har lallat runt på min stegrande 25 000 kronors ponny i fyra år så inte fan är jag utbildad till att rida galoppiruetter eller i supersamling.

JAG HATAR DET HÄR! Jag är 18 år, har ingen egen inkomst eftersom jag går i skolan och sliter häcken av mig för att få bra betyg, ska jag göra något som handlar om pengar får jag snällt be mina föräldrar, visst, de är inte urfattiga men inte stenrika heller och jag HATAR att behöva be om pengar. 40 000 är inte mycket för en häst, det vet jag men det är fortfarande mycket pengar. Jag vill så gärna lära mig, jag älskar hästarna över allt annat men jag inser mer och mer att jag antagligen är dömd att misslyckas. Jag har inte råd att köpa en häst som jag kan få meriter på, och eftersom jag inte har några meriter så kan jag inte låna bra hästar heller, och chansen att få jobba hos någon och lära sig är inte heller stor - eftersom jag bara har 40 000, och knappt det, att skaffa mig ett ök för så att jag iallafall kan lära mig rida rakt på medellinjen i bästa fall. Vissa är lyckligare lottade än andra.

Senast ändrad av en moderator:

Det frågar jag mig oxå:(
Jag har som nån annan sa oxå nästan tröttnat på att leta då man inte riktigt klaffar med nån häst, eller oxå har man helt enkelt blivit för kräsen... Man vet precis vad man vill ha och så är det nåt litet...

Men vi hittar nog rätt häst så småningom!

*kl*
Personligen tycker jag att det är viktigt att det klickar mellan mig och hästen på en gång. Man ska ju trots allt tillbringa mycket tid hos hästen och då är det viktigaste att jag trivs med det, att jag längtar till stallet :)

Jag hade en häst som var bra på många sätt, han var aldrig sjuk, han var snäll om än envis, han hade bra hovar, bra kroppsbyggnad, han var trots sin stora kropp otroligt smidig i dressyren de dagar han kände för det. De flesta charmades av honom utom jag.. När jag köpte honom var det viktiga att sambon tyckte om hästen och att hästen var körd samt att jag kunde lulla runt lite i skogen och rida grundläggande dressyr. Allt det gick bra men jag kände inget för hästen. Köpte honom ändå och tänkte att känslan skulle infinna sig men det gjorde den aldrig :( Det kändes som ett tvång att rida och att åka till stallet öht.. Visserligen hade jag ju så ont i ryggen då så det var säkert en bidragande orsak.. men det kändes inte ens roligt att borsta på hästen och prata med honom :o Han hade sina sidor också, han var hingstig (trots att han var valack), stark och ung (6 år när jag köpte honom).

Min nuvarande häst sa det klick med direkt. Han var inte till salu och jag skulle inte ha häst.. Blev medryttare på honom och köpte honom några månader senare. Han var mager, hade problem med hovarna, låsningar i ryggen, spänd i nacken, sur och gjorde utfall mot folk. En valack som nyss slutat gå på travet och dessutom gått som hingst i flera år.. 5 år gammal var han.. Jag hade sagt att jag skulle ha ett sto om jag skulle köpa häst igen, nybörjarhäst och inte yngre än 10 år ;) :rofl: Jag trodde att jag ev. hade köpt mig en häst att gå promenader med då han hade så mycket problem men han håller riktigt bra för ridningen nu *peppar peppar*.. Däremot så tycker jag så mycket om honom att det inte skulle spela någon roll om jag bara kunde gå promenader med honom. Jag längtar till stallet så gott som varje dag, ridningen känns rolig igen (med vissa svackor) och jag kan stå i timmar och bara titta på min häst.

Lycka till i ditt letande
mvh Anna

Ta det lugnt! Det är inte många 18-åringar som har råd med egen häst. Jag köpte min första häst när jag tog studenten, för sparade pengar. Sedan dess har jag levt på csn, och råkat skaffa ytterligare en häst. Allt går om man har tålamod och extrajobb! Det här är ju en bra möjlighet för dig att åka och titta på hästar, det lär man sig mycket av.

Ett tips är att inte stirra dig blind på EN ras, det finns så många trevliga hästar. 40 000 är faktiskt rätt mycket pengar inom vissa raser. och, ha tålamod och vänta tills det känns helt rätt.

Ett halvblod eller fullblod över 160, behöver inte vara helt färdig i hoppningen men ha kapacitet för 1,10 och vara färdigutbildad i dressyren... Och max 40 000.

Då skall jag höra mig för, för jag vet nämligen ett halvblod som väl borde passa dina kritierier. Supergo häst. Men ägaren är jäkligt noga var hon hamnar samt hon kanske redan är såld. Så jag kan inte lova något, men det kanske är intressant för dig. Återkommer!

JAG HATAR DET HÄR! Jag är 18 år, har ingen egen inkomst eftersom jag går i skolan och sliter häcken av mig för att få bra betyg, ska jag göra något som handlar om pengar får jag snällt be mina föräldrar, visst, de är inte urfattiga men inte stenrika heller och jag HATAR att behöva be om pengar. 40 000 är inte mycket för en häst, det vet jag men det är fortfarande mycket pengar.

Du är i ungefär samma sits som jag är i nu då? ;) för du är helt klart i en bättre sits än vad jag var under 18.
Som det ser ut nu så EGENTLIGEN hade jag tänkt vänta med att skaffa häst tills man hunnit spara ihop en del pengar och kan välja och vraka. Att man inte behöver dissa hästen med stort H för att den kostar 60-70000:-, att man kanske t o m kan skaffa en riktigt fin och välriden häst som har "allt" så att säga.
Men nu är det så att jag har väldigt svårt för att hitta stallplats eftersom jag inte fixat körkort + bil ännu. NU däremot finns det två rimliga stallplatser lediga (har sökt i ett halvår typ) och det skulle nästan kännas dumt att låta bli. Behöver ett försöksobjekt också eftersom jag ska gå en kurs i Kranio-Sakral terapi för häst och har ingen kompis med häst i nuläget.
Kruxet är att eftersom jag ska gå kursen, håller på att ta körkort m.m. så är max jag kan skrapa ihop i pengaväg (MED lån) 20000:- och då är det verkligen på smärtgränsen, kommer inte ha råd att köpa utrustning. 10000:- är max utan lån. Finns inte mycket att välja på i den prisklassen tyvärr.

När jag var 14-15 och tjatade på min mamma och pappa att få skaffa häst så var det inte tal om att köpa häst. Det var ingen som hade råd att lägga ut några klumpsummor helt enkelt. Min mamma gick däremot med på att bidra med dom 1600:- hon fick i underhållsbidrag från min pappa för att jag skulle ha råd att ha fderhäst, dessutom betalade hon ridlektioner (på lektionshästar) på ridskolan för att jag skulle fortsätta utvecklas, men det var som födelsedagspresent/julklapp, annars hade hon inte haft råd. Slutade med att det inte blev någon foderhäst utan ett varmblod som jag fick gratis. Allt som inte täcktes av dessa 1600:- i månaden fick jag punga ut med själv (särskilt utrustning och sådana engångssummor) förutom nån gång när pappsen stack till med pengar.

Jag har själv en häst som det inte direkt klickade med!
Han är min bästa vän, för jag mår inte alltid så bra, men ändå så finns han där för mig, även om vi inte alltid är bästa vänner!

Så man växer ihop med sin häst, eller jag gjorde. Klart det är olika från person till person! Du vill lära dig mer i utvecklingen jag gillar lite outbildade krakar för lägre summor, för ja skogsridning, markarbete och lite hoppning. alltså inget avancerat!

Min krake, har gått på ridskola utbildad. tävlar klubbnivå i dressyr, placerat sic 1,10 och hoppat 1,20. jag är skitstolt, va skitglad över en häst som kunde hoppa!
men nu hoppar jag inte med honom alls. Lite i skogen när jag inte är beredd på det ! men det är allt. Men han är verkligen min bästa vän!

Trots att det aldrig har klickat sådär!!

Har hittat en pålle nu, hoppas att hon går igenom vet bes, då får vi hem henne 6 juli :D Det klickade kanske inte men i utbildningssyfte är hon precis vad jag letade efter så jag är glad och kan knappt vänta!!

Vad roligt!!
Du får uppdatera med bilder när du får hem henne sen tycker jag!

Va kul! hoppas att hon går igenom vet bes!Du får uppdatera med bilder och fakta sen när hon har kommigt!!:D

Det behöver möjligtviss inte klicka även om det är en väldigt härlig känsla.

Men att man trivs ihop anser jag sopm ett måste, jag är tillexempel har inte dirket klickat med en häst på ridskolan som jag mycket väll skulle kunna tänka mig köpa. Men vi funkar bra ihop, hon är trevlig i hantering och att rida. Jag vill rida henne på lektioner.

Så viljan att rida hästen och att man trivs ihop och hästen passar in på ens egna krav tycker jag är viktigt när man ska köpa häst.

Hon är halt! Skulle besiktat idag men hon gjorde sig illa i hagen i söndags och markerar fortfarande på böjt spår... Så jag får vänta lite till... Här är iallafall bilder och film från andra provridningen.

Film

trav_1181804378.jpeg

galopp2_1181804304.jpeg

miss_dalona_och_mandie1_1181803477.jpeg

hopp_1181803244.jpeg

galopp_1181803214.jpeg

83028_1181506345.jpg

Ser trevlig ut, hoppas hon går igenom :)

Vi får hoppas att hon är renlig av sig i hagen så att du inte får ett helskodda med att borsta bort lera hela dagarna :D

Har planerat att införskaffa mig en overall åt henne... Eller iallafall regntäcke med hel hals som hon kommer få leva i under den lerigaste årstiden.

Kan tänka mig det.

Finns ju något som ser ut som en kroppsstrumpa för häst, men jag har för mig att det är förbjudet i sverige. Men det kanske inte är så trevligt för hästen.

Verkar det här mysko:

Hästen har gått 1,30 hoppning i Holland, är inte så bra på holländska :angel: och vet inte om hästen bytt namn sen hon kom till Sverige men jag hittar inga resultat... Har dock sett bildbevis.

I Sverige var hon hos en kille som jag luskat fram namn och telefonnummer till och jag tänkte ringa imorgon och fråga lite...

Resultaten jag hittade från Sverige är förljande:

2005 (med mannen på ryggen)
  • 1,10 hoppning, 6a, 0+5 fel, tiden 41 (vinnaren 0+0 tiden 29, 30 starter)
  • 1,00 hoppning, 10a, 0+ute fel (vinnaren 0+0 tiden 23, 36 starter)

2006 (med någon från ridskolan - antagligen anställd - på ryggen)
  • 0,90 hoppning (CR), 59 fel (!) tiden 102
  • 1,00 hoppning, 28a, 25+/ fel, tiden 73, 35 starter

Jag har ju själv hoppat med henne upp till 90 cm där hon stannade en gång men hoppade glatt på andra försöket trots att jag typ bara satt och var höjdrädd som vanligt. Hon går med på ridskoleverksamheten och då blir det ju antagligen endel hoppning så chansen att hon gick dåligt för att hon tröttnat? Tiderna kan ju bero på stopp inne på banan men de var endå rätt dåliga tycker jag? Kanske hon inte trivs riktigt i nya miljöer? Samtidigt är hon ju relativt rutinerad på tävlingsbanan om hon gått upp till 1,30... Nu börjar jag vela... Snälla säg inte att jag inte ska köpa en häst om jag tvivlar, mina funderingar behöver ju inte vara riktiga och de krav jag ställer på min framtida häst uppfyller hon, av det jag sett själv att dömma. Kan jag testa henne på något sätt? OM det skulle vara så att hon börjar strula med mig på tävlingsbanan eller hemmaplan, kan man häva köpet? Ridskolan vill inte lämna henne på prov men kan man lösa det på något sätt... Att jag får se hur hon fungerar på bortaplan? Hjälp...

Är du orolig så varför inte fråga om du kan få starta henne i en klass på borta plan. Det fick en tjej göra som köpte en utav ridskolans ponnier. fast hon startade dock på hemma plan, men hon kanske ville det själv.

Tycker inte att man kan titta sig blind på andras resultat helt. Kan tillexempel mycket väll vara någon som red lektioner på ridskolan som knappt ridit hästen och inte känner till knepen och så vidare. Kan mycket väll vara ryttaren som gör fel. Lägger volter i onödan, rider dåliga vägar mot hindren osv.

Hon kan även mycket väll behöva stöd för att hoppa, ryttaren är bestämd å tänker vi ska över, håller om, gör noga vägar och hela det köret. Finns så mycket som spelar in.

Och att gå på ridskola då har man ju hoppning och markarbete ganska mycket, hoppinriktade lektioner som jämt hoppar, 2 veckor med dressyr för att följas av markarbete en vecka och hoppning en vecka. Blir mycket hoppning om en häst går 2-3 lektioner per dag.

En tjej som är med i samma ungdoms sektion som jag har nyligen köpt en häst, dom hoppar ytterst lite för förra ägaren var hoppintresserad så hästen är helt less på hoppning.

Tycker du ska försöka att få prova hoppa någon annan stans alternativt starta en klass på klubben eller en annan klubb :)

Mm, ska se m jag kan få göra det. Pratade med killen som ridit henne innan och han sa att det var en bra häst och priset var bra, hade bara gott att säga om henne. Hoppas hon blir frisk snart bara...

Och idag ringde en kvinna och frågade om jag kunde hjälpa henne med hennes arab! Är helt insnöad på araber och ska köpa mig en när jag blir rik och har tid med två egna hästar :D Så nu är jag lycklig!

Åh, det är alltid roligt.

Hehe har själv ett litet ordspråk, säger man att en häst är dålig så är det du som inte kan rida den :) Funkar vädligt bra på ridskolan när folk trackar på någon utav mina favorrithästar :)

Ja, å när man e rik så kan man även betala någon att mocka åt en :D Ska jag helt klart göra när jag blir rik :D

Kul, alltid kul att få känna sig duktig och uppskatad :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 410
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar