Hur hittar man "rätt" häst?

Sv: Hur hittar man "rätt" häst?

På filmen ser det iaf ut att klicka! Hon bjuder så fint (trots löst skydd på v fram ser det ut som). Om hästen går som hon ser ut att göra på filmen är priset ju jättebra (under 40'???). Hon kan säkert speeda och vara vändbar när ni jobbat ihop er och hon litar på sin ryttare ordentligt. Och om du är arab-freak gillar du väl färgen?

Tack för din kommentar :) Hon gick ju tyvärr inte i form med mig i trav och bara skapligt i galopp men det kommer väl när jag får bättre benmuskler och lärt känna henne bättre. Hoppningen kändes iallafall jättebra, behöver en trygg häst och det var hon. Allt känns bra nu, vill bara att hon ska bli frisk!! Igår var det två månader sen jag blev hästlös och mer än tre sen jag slutade rida regelbundet. Abstinensen är hemsk!

såg ju fint ut!det är ju bra ett hon kändes trygg i hoppningen! :D

Det såg ut som en jättetrevlig häst! :bow: Trygg och säker, henne kan du säkert lära dig mycket på!

Att hon har gått på ridskola är ju positivt det med, då vet du att hon funkar med flera ryttare.

Jag har tittat på ca 40 olika hästar o letat i 1 år o 3 månader typ.
haft ett antal hästar som inte klarat besiktning. det har varit en häst som det har "klickat" med, men den gick inte igenom.

hästen vi nu köpte för ca tre veckor sen "klickade" det inte med o vi tog lång tid på oss att bestämma oss (hon var bara till salu till oss så vi hade ingen brådska), men jag är grymt nöjd o hon är helt underbar!!!:love:

så det är inte alltid det behöver "klicka" - sen är det klart att man ska känna något för hästen, men "klicka"... nje det tycker jag är överskattat så här i efterhand.

så det är inte alltid det behöver "klicka" - sen är det klart att man ska känna något för hästen, men "klicka"... nje det tycker jag är överskattat så här i efterhand.

Det har du nog faktiskt rätt i. Sist jag red en häst som det var kärlek vi första ögonkastet så hade jag bara lust att sitta å krama honom under hela tiden. Köper man hästen det klickar med så blir den nog bortskämd och jag som ägare kommer säga att min älskling gör då inga fel :D

Jag tror att det kan "klicka" på sätt som man inte alltid märker förrän efter ett tag :p
Eller att man inbillar sig att det "klickar" men att man snarare blev så glatt överraskad över något bra som man inte är van vid men då missar dåliga sidor.

Som ett exempel: en ouppfostrad eller stressad häst kan ofta bli bättre beroende på vem som rider, även inlärnings-/lydnadsdetaljer. Det gäller "bara" att ta reda på vad man själv har för styrkor och svagheter så kanske man kan komma fram till något vettigt. Är väl snarare personligheten än inlärningsstatusen som är viktig.

Men som det låter på dig så kanske det är lättare sagt än gjort :angel:

det 'klickade' inte direkt med min häst, men nu har jag haft henne i lite mer än ett år och en jättehärlig relation har växt fram! :D i början tyckte jag hon var nervig och jättepigg (eftersom det är fullblod i henne), men nu tycker har hon blivit mycket säkrare och jag ska i ärlighetens namn säga att det är mycket roligare att rida en häst med lite krut i än en häst som släpar benen efter sig ;)

Har samma problem som du. Dessvärre har jag dåligt med pengar också. Så det måste vara en lugn och trygg häst men det får inte kosta mycket...

Ts. Hur gammal var hästen som var ur kondition?? Vad begärde säljaren???

Det är inte en lätt fråga du ställer... När jag köpte min stora häst sa jag att den här gången (hade haft att göra med många unga och/eller outbildade hästar) ska jag köpa en häst som åtminstone är väl grundriden!

Jag kom hem med en 6-årig oinriden travhäst!!! Den var väldigt billig och hade som du letat och letat och såg en ganska tunn annons på en häst som jag bestämde mig för att i alla fall åka och titta på...

Jag var såld direkt - han eller ingen! Oavsett hur förnuftigt det var, men det klickade rejält! Fast att han dessutom stått en längre tid, gick nu ute och åt grönt, samt hade overkade hovar...

Har haft honom i 10 år nu och aldrig ångrat det en sekund!

Mitt råd: Titta på många, även på de du genom annonsen el. samtal på telefon känner dig tveksam till. Kanske du måste sänka ngt krav, men beronde på vad det är kan man ju alltid ta hjälp av en instruktör?

Senast ändrad av en moderator:

Mitt råd: Titta på många, även på de du genom annonsen el. samtal på telefon känner dig tveksam till. Kanske du måste sänka ngt krav, men beronde på vad det är kan man ju alltid ta hjälp av en instruktör?

Lät som ett bra råd, men det gäller ju att man tänker efter vad man kan tänka sig prioritera bort och vad man "kräver" :p
Jag skulle t ex absolut inte vilja ha en häst som är aggressiv, har grova olater/lydnadsproblem såsom att stegra/bocka/skena hemåt eller som allmänt är svår vid uteritter. För att jag varken känner mig mogen till det (visst har man ridit "svåra" hästar men jag skulle aldrig orka ha en själv som man måste jobba med vare sig man är på humör eller inte) och dels lätt blir osäker på uteritter pga ett par incidenter.

Utbildningsmässigt är nog det första jag skulle kunna tänka mig att rucka på, får man den till ett bra pris kan man i värsta fall skicka på tillridning :angel:

Jag tror att det är väldigt viktigt att veta precis vad man ska ha innan man ger sig ut och letar efter häst. Skriv ned några punkter som är väldigt viktiga för dig, och skriv ned sådant som du hade kunnat vara utan. Sedan får du se om dina krav matchar prismässigt. Många har så höga krav, men hästar är fruktansvärt dyrt, det är bara att acceptera. Jag provade 17 ponnyer innan jag köpte min nuvarande ponny. Jag vet att man kan tappa hoppet för en stund, men när du väl hittar den du vill ha så kommer du att känna det direkt. Jag tycker absolut inte att du ska ta någon häst som du inte känner dig nöjd med bara för att du ska ha en häst. Du ska ändå ha hästen, se den varje dag, rida den varje dag, och handskas med den. Det är ett viktigt beslut, och det kräver eftertanke. Lycka till, men förhasta inget. Den rätta hästen kommer för eller senare.

Känns som att jag letat en evighet, har hittat en häst som jag gillade men hon var i för dålig kondition och man begärde överpris. Hittade en annan häst som jag inte direkt kände något för men bestämde mig för att den dög då allt annat stämde, fast henne fick jag inte.

Är då trött på att leta, hittar en massa hästar som stämmer in på det jag letar men ingen är helt rätt... Hur mycket fel får det finnas? Ska jag nöja mig med en häst jag inte känner något för men som annars är perfekt eller måste det klicka?

Äsch, det brukar inte klicka för mig när jag kollar på hästar, och ändå har jag hjälpt till att övertala de andra i familjen om att köpa hästarna :D

Man lär sig alltid att tycka om hästen, så länge man inte tycker den är direkt motbjudande eller så. :D Den måste ju vara hyfsad att se på och bra att rida, annars fungerar det inte. Tycker jag i alla fall. Jag fastnade för en riktig latmask till häst, som typ inte gick att galoppera ordentligt på :angel:, men nu älskar jag henne och skulle aldrig, aldrig lämna tillbaks henne!!
Den andra hästen var typ lat på provritten, men hon har blivit en riktig vilde. Går typ inte att skritta på, vissa dagar. :o

Så om hästen är bra, utan att det nödvändigtvis klickar, slå till! :banana:

;)

Lät som ett bra råd, men det gäller ju att man tänker efter vad man kan tänka sig prioritera bort och vad man "kräver" :p
Jag skulle t ex absolut inte vilja ha en häst som är aggressiv, har grova olater/lydnadsproblem såsom att stegra/bocka/skena hemåt eller som allmänt är svår vid uteritter. För att jag varken känner mig mogen till det (visst har man ridit "svåra" hästar men jag skulle aldrig orka ha en själv som man måste jobba med vare sig man är på humör eller inte) och dels lätt blir osäker på uteritter pga ett par incidenter.

Utbildningsmässigt är nog det första jag skulle kunna tänka mig att rucka på, får man den till ett bra pris kan man i värsta fall skicka på tillridning :angel:

Hahahaha, jag tvingade mamma att köpa en 4-årig ungponny utan ordentlig galopp åt mig, när jag skulle ha en fullt inriden, trafiksäker, och på alla sätt och vis lugn, trygg, cool och snäll och till 100 % lättriden ponny.

Så det kan gå! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 410
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar