Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Där tror jag du har helt rätt. Jag slappnar av så fort jag ser att jag börjar närma mig stan om jag varit bortrest. Även om jag fått ett bra kontaktnät och folk som hejar när jag är på stan så blir det aldrig på nivån att för mig okända personer lägger sig i mitt liv, vem jag dejtar etc.(det var det som hände i staden jag växte upp i). Att känna sig trygg och avslappnad är viktigtTror det är helt psykologiskt hur man betraktar sitt "hemma"
Jag behöver känna mig trygg. Och känna att jag kan stanna.
Tack för alla svar! Bra att få lite utifrån-perspektiv. Nu är jag gammal och har flyttat runt lite och testat på olika platser. Både i Sverige och två gånger utomlands. Jag har nog två olika "hemma"-behov, ett jag vet är svårt att nå, för det är mer själsligt men det behövs ju även ett "hemma" i "den verkliga konkreta världen".
Det är svårt, mycket svårt tydligen. Jag har jobb som det ser ut som är en växande bransch, som inte dras ner pga inflation och samhällsutvecklingen. Tvärtom skulle jag säga. Men jag är ganska enkelspårig då jag har gjort detta i 13 år nu.
Jag bor i skåne nu och trivs ok. Jag behöver "lantlig luft", eller iallafall bo utanför något samhälle. Ibland tänker jag att det kvittar var jag bor så länge jag kan utöva mina intressen och så är det nog. Och så vill jag inte ha vinter/snö/is tidigt...
Innan sa jag att jag drar gränsen norrut vid Jönköping, sen började det dyka upp intressanta jobb i Karlstad... men där verkar vädret vara lite trist?
När jag var yngre tyckte jag inte att berg eller utsikter var så häftigt. Aldrig förstått varför det skulle vara så fint. Men för att faktiskt uppleva och inte bara tycka så mycket (även om jag inte var intresserad) så tog jag jobb på Grönland. Och jo, det var fantastiskt med bergen. Utsikten. Tittade ut över vidderna.
Så sånt gillar jag nu också. Även om skåne inte är samma sak, så bor jag nu på en ås. Där jag ser ner mot havet. Att åka längs med kusten sen och se över mot "berg" i skånska landskapet är magiskt.
Skottland borde jag älska när det kommer till naturen. Men aldrig varit där.
Eller så hamnar jag mitt i skogen nånstans för att det är billigt?
Detta stressar mig verkligen!
Jag hyr ett hus som ägaren vill sälja och sen har jag hästarna inackoderade på ett ställe som är helt ok men jag vantrivs då o då med de andra inackoderade och jag känner mig liksom ”färdig” där. Hästarna trivs bra men jag önskar lite mer ”lugn” än barn som kör fordon överallt (även in i stallet), människor som bara tänker på sig själva osv.Vad är det som gör att du inte vill bo kvar där du bor nu?
Hur vet man vart man ska bo? Jag är så förvirrad och önskar så att jag hittar hem. Var? Vet inte... Måste det vara Sverige? Nä?
Men jag vet inte vart jag ska ta vägen.
Viktigt:
- Jag har hästar så det måste finnas kvalificerad sjukvård för hästar. Hovslageri är också mycket viktigt då jag har hästar som behöver specialsaker och extremt duktiga hovslagare. Det måste också finnas bra tillgång till hö osv.
- Jag har en hund som är 15 år.
- Vill inte ha en lägenhet bland andra människor utan bo mer på landet. Drömmen är ju en egen gård så jag kan ha hästarna hemma.
- Samtidigt så vill jag inte ha långt till jobbet (eller bra kollektivtrafik), nu lägger jag nära 5000 kr i mån på att åka till jobbet. Eller så får jag tjäna mer
- Inga "dyra" områden/länder.
Hur vet/visste ni vart ert hem är?
Om du står ut med vintrarna, som är klart vintrigare än i skåne, så är det mycket vackert upp längs klarälven, i krokarna Sunne och en bit uppåt om du kikar efter jobb i Karlstad. Där skulle jag kunna tänka mig att bo. Fast jag har högre tolerans för vinter. Karlstad är en trevlig stad.Tack för alla svar! Bra att få lite utifrån-perspektiv. Nu är jag gammal och har flyttat runt lite och testat på olika platser. Både i Sverige och två gånger utomlands. Jag har nog två olika "hemma"-behov, ett jag vet är svårt att nå, för det är mer själsligt men det behövs ju även ett "hemma" i "den verkliga konkreta världen".
Det är svårt, mycket svårt tydligen. Jag har jobb som det ser ut som är en växande bransch, som inte dras ner pga inflation och samhällsutvecklingen. Tvärtom skulle jag säga. Men jag är ganska enkelspårig då jag har gjort detta i 13 år nu.
Jag bor i skåne nu och trivs ok. Jag behöver "lantlig luft", eller iallafall bo utanför något samhälle. Ibland tänker jag att det kvittar var jag bor så länge jag kan utöva mina intressen och så är det nog. Och så vill jag inte ha vinter/snö/is tidigt...
Innan sa jag att jag drar gränsen norrut vid Jönköping, sen började det dyka upp intressanta jobb i Karlstad... men där verkar vädret vara lite trist?
När jag var yngre tyckte jag inte att berg eller utsikter var så häftigt. Aldrig förstått varför det skulle vara så fint. Men för att faktiskt uppleva och inte bara tycka så mycket (även om jag inte var intresserad) så tog jag jobb på Grönland. Och jo, det var fantastiskt med bergen. Utsikten. Tittade ut över vidderna.
Så sånt gillar jag nu också. Även om skåne inte är samma sak, så bor jag nu på en ås. Där jag ser ner mot havet. Att åka längs med kusten sen och se över mot "berg" i skånska landskapet är magiskt.
Skottland borde jag älska när det kommer till naturen. Men aldrig varit där.
Eller så hamnar jag mitt i skogen nånstans för att det är billigt?
Detta stressar mig verkligen!