Hur hinner ni träna? (Är jag bara lat?)

Vitavi

Trådstartare
Ni som har jobb, familj och häst eller bara något av detta: hur hinner ni träna? Hur orkar ni?
Har en bakgrund då jag under många år satsade på idrotten och tränade 7 dagar i veckan men då hade jag varken häst eller familj utan det var jobb,träning,sova som gällde.
Senaste 9 månaderna har jag haft 2 hästar, sambo, inga barn och jobbat deltid men jag får verkligen inte till träningen längre. Efter att ha ridit eller skött om 2 hästar stupar jag i säng.. Ska börja plugga heltid om en månad och kommer knappast få mer tid då.
Behöver därför tips på hur man ska orka med att träna också! Hur gör ni?
 
Jag tränar på semestern. Som tur är har jag ganska mycket semester ;-)
När jag reser någonstans är det nästan alltid med cykeln och så tränar jag 10 dagar i sträck så att jag åtminstone har NÅGOT att falla tillbaka på när det är svårare att hinna med.
 
Ersätt alkoholdrickandet med träning är en bra start. Skadar inte att prova i alla fall.

Om det vore så lätt! När jag sub-elittränade drack jag nästan aldrig,men var istället beroende av träning.. Är en riktig beroendemänniska som inte klarar att hitta en lagom dos av ngt
 
Lätt är det inte, det har jag inte påstått men du skulle kanske kunna minska din alkoholkonsumtion lite om du tränade istället för att dricka varje gång suget sätter in och som sagt i din andra tråd; tala om för din psykiater att du är alkoholist och har missbruksbeteenden så att de kan ha en chans att ge dig en vård som faktiskt har en chans att hjälpa dig.
 
Ni som har jobb, familj och häst eller bara något av detta: hur hinner ni träna? Hur orkar ni?
Har en bakgrund då jag under många år satsade på idrotten och tränade 7 dagar i veckan men då hade jag varken häst eller familj utan det var jobb,träning,sova som gällde.
Senaste 9 månaderna har jag haft 2 hästar, sambo, inga barn och jobbat deltid men jag får verkligen inte till träningen längre. Efter att ha ridit eller skött om 2 hästar stupar jag i säng.. Ska börja plugga heltid om en månad och kommer knappast få mer tid då.
Behöver därför tips på hur man ska orka med att träna också! Hur gör ni?

Behöver du träna om du har två hästar? Hästar är för min del träning, man rider, man bär och går fram och tillbaka till hagar .Varför vill du ha mer träning?

Jag är för första gången på länge hästlös, tränar 5 dgr/vecka, när jag hade häst så hann jag bara med 2 dgr/vecka. Tycker trots detta att jag bara blir fetare och fetare, tror inte hästägare inser hur mycket träning/motion man får i stallet.

Ett tips är annars att skaffa ett löpband, då kan du ställa dig och springa när du får en stund över. Behöver inte bry dig om väder/mörker eller liknande.

/B
 
På den tiden jag hade mellan 1-3 hästar samt heltidsjobb på kontor, fick det bli träning på morgonen. Cykla till träningen, kortpass 5 dagar/vecka, duscha, byta om och till jobbet. Hem från jobbet och sedan stallet.

Och sedan får det bli umgänge på helgerna.
 
Jag är inte jättebra på att hålla igång men har insett att om jag ska träna så måste det ske på morgonen innan jobbet. Efter jobbet blir det aldrig av, alldeles för mkt annat som ska göras och sen är man dödstrött.
Jag försöker springa ca 15 minuter på morgonen istället, riktigt skönt att starta dagen så!
 
Den enda träning jag sysslar med nu är löpning. Det hinner jag med tidiga morgnar eller sena kvällar (runt 22). Oftast blir det kvällar, då jag hatar att släpa mig upp innan jag verkligen måste. Men försöker för vovvens skull att lägga mer tid på morgonpass.
 
Jag har gym på jobbet och brukar träna på lunchen. På en timmes lunch tränar jag ca 35 minuter innan jag duschar lite snabbt och sen äter något. Jobbar 3-5 dagar i veckan och tränar i stort sett alla luncher.
Vill jag gå på någon sorts klass, t.ex. box eller fighter fitness, så går jag på något gym i Malmö eller Lund. Har gymkort på en kedja som har gym över hela landet och det kommer i slutet av månaden öppna ett gym i min hemkommun :banana:
Dessutom har jag tre hästar och en hund vilket ger bra allmänträning.

Min dotter bor hos mig varannan vecka och då blir det bara träning på jobbet samt häst- och hundrelaterad motion.
 
Jag schemalägger min träning, annars blir det inte av. Och jag tränar med PT, vilket innebär att jag måste gå ner till gymmet och att jag får en superbra träning, eftersom jag inte kan vara odisciplinerad och gå hem bara för att jag liksom tröttnar och tycker att det är tråkigt. Min PT gör mitt träningspass kul, vilket innebär att jag tränar bra, eftersom jag inte går hem efter en kvart.

De dagar jag tränar tränar jag på eftermiddagen efter jobbet. Jag slutar kl 17, så jag är absolut tidigast på gymmet kl 18. Dock försöker jag träna båda dagarna på helgen, men det är inte alltid det går så bra då jag festar en hel del också.

Man måste prioritera. Det är vad det handlar om liksom. Vill man träna ser man till att man tränar.
 
Behöver du träna om du har två hästar? Hästar är för min del träning, man rider, man bär och går fram och tillbaka till hagar .Varför vill du ha mer träning?

Jag är för första gången på länge hästlös, tränar 5 dgr/vecka, när jag hade häst så hann jag bara med 2 dgr/vecka. Tycker trots detta att jag bara blir fetare och fetare, tror inte hästägare inser hur mycket träning/motion man får i stallet.

Ett tips är annars att skaffa ett löpband, då kan du ställa dig och springa när du får en stund över. Behöver inte bry dig om väder/mörker eller liknande.

/B

Egentligen får jag tillräckligt motion genom hästarna. Men pga dålig rygg bör jag egentligen styrketräna också som prehab och för att klara av stallsysslorna,
En annan aspekt varför jag verkligen borde försöka orka träna är att jag mår så bra psykiskt. Träningen har alltid varit min källa till endorfiner och nu när jag slutat blir det mer alkohol, godis etc för att söka kickar
 
Jag har gym på jobbet och brukar träna på lunchen. På en timmes lunch tränar jag ca 35 minuter innan jag duschar lite snabbt och sen äter något. Jobbar 3-5 dagar i veckan och tränar i stort sett alla luncher.
Vill jag gå på någon sorts klass, t.ex. box eller fighter fitness, så går jag på något gym i Malmö eller Lund. Har gymkort på en kedja som har gym över hela landet och det kommer i slutet av månaden öppna ett gym i min hemkommun :banana:
Dessutom har jag tre hästar och en hund vilket ger bra allmänträning.

Min dotter bor hos mig varannan vecka och då blir det bara träning på jobbet samt häst- och hundrelaterad motion.

Låter som en ide att träna på lunchen, finns ett gym på universitetet så kanske kan få till ett pass där på lunchen. Hittills har ett av mina problem varit att jag inte nöjer mig med korta pass utan kör alltid minst 60-120 min på gymmet. Men får försöka inse att kort är bättre än inget helt enkelt :)
 
Som @Ramona säger: schemalägg träningen. Så gör jag varje vecka. Kollar i kalendern när jag är ledig och tränar då. När du börjar plugga har du dessutom tillgång till billigt gym på sjukhuset dit du kan ta dig innan du åker hem efter skolan!
 
Transportträna om du kan! Dvs , spring till skolan, stallet eller vart du nu ska ta dig. Se alltså till att tiden du lägger på åkande, kommunalt eller bil, blir träningstid.
 
Jag gillar också transportträningen, dels för att den är eller enkelt kan bli kontinuerlig och dels för att den är just tidseffektiv - lägger jag tjugo minuter på att köra bil till tågstationen och parkera, så kan jag ersätta det med 35-40 minuter cykel och få hela den tiden som träningstid men bara "offra" 15-20 minuter mer tid än en bilresa. Samt spara pengar och miljö av bara farten. Win-win-winsituation! Utom när det blåser halv storm och ösregnar och jag måste se någorlunda anständig ut på jobbet. :)
 
Hej!

När jag är ledig cyklar jag till stallet (nästan 1 mil, så nästan 2 mil ca 4 dagar/vecka). De dagar jag inte har hästen brukar jag yoga eller jogga.

Hur jag ska få till det när jag jobbar sen får vi se. Tar 1 timme till jobbet, 1 timme till hästen och 1 timme hem. Nån hästdag kan nog bli jogging med hästar (tar min och hennes shettiskompis med mej). Annars ska jag försöka hålla igång vanan att träna nånting de dagar jag inte är i stallet.

För mig räcker inte ridning som träning, inte på långa vägar, både muskler och kondition behöver mycket mer än bara 1 timme ridning nån gång ibland. Och mockning och släpa saker är inte på långa vägar träning, det sliter mer än det gör nytta om jag inte är tränad för det sen innan.

/Lavinia
 
Teorier om beteendeförändringar säger att man behöver tre saker, motivation, möjlighet och en trigger.

När du väl har hittat en motivation som funkar för just en själv så är det inte svårt, då hittar man tiden. Sen kan man förbättra sina möjligheter att få träningen gjord på olika sätt, tex genom att alltid ha väskan packad eller träna hemma. Som trigger kan man antingen boka in träningen med alarm i kalendern eller boka en tid med en kompis.

Så börja med motivationen, varför vill du träna? Vad vill du uppnå? Vad vinner just du på det?
 
935527_632993950077302_497906826_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 374
Senast: mars
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur ofta umgås ni med vänner? Hur många vänner har ni? Hur ofta träffar ni familj? Jag träffar vänner 1-2 gånger i månaden och samma...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 296
Senast: nyponros
·
Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 503
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp