Motivera att man fortsätter att rida efter skador

Jag tror att du gör bäst i att inte ta diskussionen alls. Det är säkert en läkargrej att nörda på skador och på något vis kan du aldrig vinna i det perspektivet - det är klart att ridning kan leda till skador.

Och för den som inte själv känt samhörigheten med en häst, som aldrig varit i närheten av den där blandningen om hobby/livsstil/ambition som hästlivet ofta är, är det naturligtvis lätt att säga Det där är för farligt, du borde sluta.
 
Chefen är nog en av dem som förstår bäst, han var min handledare innan och känner mig lite bättre och vet dessutom att jag lätt deppar ihop och att hästarna är det som håller mig på benen. Vi diskuterade det här lite efter min senaste skada (som ju ändå var 2,5 år sedan nu!) och konstaterade att om jag inte red så skulle jag hålla på med fallskärmshoppning eller nåt annat livsfarligt och han suckade och sa att han hade förstått att det nog var så. :angel::o

Bra chef :D
 
Ibland har jag märkt att kollegor reagerar bättre än man skulle kunna tro på en skarp tillsägning (typ @Amha )och inte blir surare av det alls, utan snarare backar av. Mer än de förstår om man milt förklarar länge.

Ja, det har ju pågått en längre tid. Långt innan mina skador också, så har jag varje morgonmöte som det har rapporterats patienter med hästrelaterade skador fått allt från menande blickar och kommentarer till hamnat i ett läge där jag tvingas försvara patientens val och handlingar och det har dragits anekdoter om den mest hemska olyckan efter den andra.

Sen gillar jag ju mina kollegor väldigt mycket, och jag tror faktiskt det är av omsorg (och kanske lite rädsla för att jag faller ur schemat och nån annan måste göra mitt jobb) som kommentarerna kommer.
 
Ja, det har ju pågått en längre tid. Långt innan mina skador också, så har jag varje morgonmöte som det har rapporterats patienter med hästrelaterade skador fått allt från menande blickar och kommentarer till hamnat i ett läge där jag tvingas försvara patientens val och handlingar och det har dragits anekdoter om den mest hemska olyckan efter den andra.

Sen gillar jag ju mina kollegor väldigt mycket, och jag tror faktiskt det är av omsorg (och kanske lite rädsla för att jag faller ur schemat och nån annan måste göra mitt jobb) som kommentarerna kommer.

Det hade gjort mig ursinnig. Plus att det är verkligen något chefen borde ha satt stopp för.
 
Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat.

Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit i över 30 år och aldrig skadat mig allvarligt förrän för 2,5 år sedan då jag efter en omkullridning på terränghinder på träning fick en rejäl hjärnskakning och en ful högersidig nyckelbensfraktur som opererades med platta. 2,5 månader senare gick samma häst omkull igen på ett banhoppninghinder (hon kollades och hade en rejäl låsning fram som hon troligen fått i första fallet och som orsakade det andra fallet) och då bröt jag höger handled. Kris och panik eftersom jag råkar vara kirurg och dessutom väldigt högerhänt. Opererades även den. Jag köpte aldrig den hästen (lånade den på prov) utan den såldes till någon annan och jag köpte min nuvarande häst istället.

Mina kollegor har varit väldigt kritiska till att jag fortsätter rida, nån hotade till och med att skriva ett vårdintyg (för psykiatrisk tvångsvård) på mig. Visserligen på skämt, men med en del allvar i förstås. Det är inte så att jag inte förstår dem. hästar och ridning verkar vara en omotiverat farlig sysselsättning, och farmförallt kirurger på en traumaenhet har ju sett mycket otäcka skador.

Nu har olyckan varit framme igen, och jag har en fotledsfraktur som eventuellt behöver opereras och som ska var gipsad i 6 veckor. :arghh: Hände i samband med banhoppning, troligen har jag fått en smäll av en bakhov på foten.

Nu har jag 2 jobbiga problem:
1. Tävlingssäsongen är uppfuckad och jag kan inte träna. Det suger, men jag räknar med att komma tillbaka så småningom.
Men
2. Nu är det fritt fram för hela världen att kritisera mitt livsval att ha hästar och rida, och jag vet inte hur jag ska orka. Ridningen är min stora passion, det som jag verkligen brinner för, det som är JAG. Jobbet är sekundärt för mig, det är svårt och tungt, men oftast intressant och givande och ibland roligt, men jag längtar alltid till stallet och till nästa träning och tävling.

Jag önskar verkligen att jag skulle kunna nöja mig med att bara rida ut lite i skogen på någon annans häst, det hade varit super för min karriär. :angel: Men jag ÄLSKAR att planera, sätta upp mål, träna och utvecklas och det råkar vara just fälttävlan som är allra roligast.
Så, efter allt detta kommer min egentliga fråga: Hur ska jag bemöta kritik från kollegor och andra icke-hästmänniskor att jag fortfarande håller på med det här, och tänker fortsätta. (Helst utan att börja gråta på morgonmöte inför hela kliniken för att jag vet att jag skulle gå under utan mitt andningshål).

Min sambo är inte heller hästmänniska, men känner ju mig och han säger inget, för han VET att jag måste göra det här. (Och han vet hur jag blir efter att hästen har vilat en vecka bara och jag är retlig och klättrar på väggarna i frustration här hemma. :o)
För mig skulle det här vara ett icke-problem faktiskt. Mina kollegor har inte ett skit med att göra vad jag gör på fritiden så länge jag håller mig inom lagens armar givetvis. Jag blir faktiskt på riktigt förbannad, vad fan har dom att göra med om du skadar dig hela tiden? Ja du blir borta från jobbet ett tag = ditt problem och din ekonomi som blir lidande eller så får du arbetsuppgifter som du kan klara under tiden. För mig låter det här mer som ett norm-problem, du följer inte normen som en duktig liten flicka ska göra helt enkelt, du har väl inte ens barn? ojojoj. Jag hade inte stått ut med så trångsynta människor till kollegor. Ridning är träning av kropp och själ något som du verkligen kan behöva i ditt jobb tänker jag.
Sen till frågan om skador det är sekundärt, om du upplever att du skadar din kropp för mycket, ja då kan du ju byta inriktning på din ridning. Men det är en annan sak och något som du bara bestämmer över.
 
Lägg fram hur det får dig att känna dig när de säger och beter sig så. Försvara eller förklara inte varför du har din hobby utan fokusera på hur deras uppförande får dig att känna dig och att du skulle uppskatta om det hanteras proffessionellt, neutralt utan några inlaga värderingar.

Sen behöver ju du själv för din egen skull utvärdera situationen. Väga risker med att inte kunna fortsätta med det jobb du har idag mot det välmåendet ridningen ger. Har en bekant kirurg som höll på med kampsport länge men det antal brutna och stukade fingrar det medförde fick hen att avsluta den hobbyn då jobbet i det här fallet fick högre prio.
 
Ja, det har ju pågått en längre tid. Långt innan mina skador också, så har jag varje morgonmöte som det har rapporterats patienter med hästrelaterade skador fått allt från menande blickar och kommentarer till hamnat i ett läge där jag tvingas försvara patientens val och handlingar och det har dragits anekdoter om den mest hemska olyckan efter den andra.

Sen gillar jag ju mina kollegor väldigt mycket, och jag tror faktiskt det är av omsorg (och kanske lite rädsla för att jag faller ur schemat och nån annan måste göra mitt jobb) som kommentarerna kommer.
Jag tål verkligen inte sådant där. Det är inte av omsorg någon säger så. Det är översitteri, härskarfasoner, det är helt vidrigt och något chefen borde sätta stopp för omedelbart. Du ska hålla dig på mattan, sluta med sådana där småflicksfasoner och bli vuxen, det är vad de säger. Jag har träffat ett fåtal som dragit igång med det där tramset (jag blev så skadad i en hästrelaterad olycka att jag har men för livet) och jag har gjort väldigt klart för de fåtalet vad jag tycker om deras äckliga översittarfasoner. Hur en olycka händer spelar roll om det är något man kan bygga bort/använda annan typ av/förbättrat skydd eller på annat sätt förebygga men att gå ner på mellanstadienivå och börja dividera om hästandets vara eller ickevara, nej, det tycker jag inte att någon ska hålla på med och definitivt inte vuxna människor.
 
Det finns nog inget sätt att hindra folk från att ha åsikter. Speciellt andra människor gör alltid fel:down: Men det är ditt liv och dina behov som räknas. En som inte är hästmänniska kan aldrig föreställa sig hur viktigt det är med hästar. Det är en livsstil som står över yrkesval och andra trivialiteter.:angel:
 
Just det där med hästolyckor verkar tittas ned på på de flesta kliniker jag varit på. Biter oftast ihop om diskussionen dyker upp i storgrupp, men har fått några att förstå att det inte bara beror på idioti att man vill upp på hästen igen efter en olycka. Fenomenet gäller inte motorcykelåkande. Eller något annat mer ”manligt”. Kan vara värt att lyfta vid någon genusdiskussion.

Du har två alternativ: 1 sätt ner foten. ”Ja, jag är medveten om riskerna men fördelarna överväger nackdelarna.” (pro-con-lista kan visas upp om du vill visa dig skämtsamt seriös och det funkar i gruppen :) ). 2 Kryp ihop och må dåligt.

Du verkar behöva hästlivet, men med det kommer risker. Det känns skit att sätta kollegor i klistret genom att bli borta för att man skadat sig, men du. Du kunde haft det som mig. Jag har inte hästarna. Jag har jobbat. Och istället gått in i väggen. Och kommer vara borta från jobbet länge. Det är ett reellt alternativ när man inte har balans. Du behöver hästarna för balansen. Punkt.
 
Just det där med hästolyckor verkar tittas ned på på de flesta kliniker jag varit på. Biter oftast ihop om diskussionen dyker upp i storgrupp, men har fått några att förstå att det inte bara beror på idioti att man vill upp på hästen igen efter en olycka. Fenomenet gäller inte motorcykelåkande. Eller något annat mer ”manligt”. Kan vara värt att lyfta vid någon genusdiskussion.

Du har två alternativ: 1 sätt ner foten. ”Ja, jag är medveten om riskerna men fördelarna överväger nackdelarna.” (pro-con-lista kan visas upp om du vill visa dig skämtsamt seriös och det funkar i gruppen :) ). 2 Kryp ihop och må dåligt.

Du verkar behöva hästlivet, men med det kommer risker. Det känns skit att sätta kollegor i klistret genom att bli borta för att man skadat sig, men du. Du kunde haft det som mig. Jag har inte hästarna. Jag har jobbat. Och istället gått in i väggen. Och kommer vara borta från jobbet länge. Det är ett reellt alternativ när man inte har balans. Du behöver hästarna för balansen. Punkt.

Jag läste i nån tråd att du hamnat där, så tråkigt! :(
Jag är helt övertygad om att jag skulle gå sönder fullständigt utan hästarna i mitt liv. Men som sagt, det hade ju varit enklare om jag kunde nöjt mig med att motionsrida en medryttarhäst nån gång i veckan bara, men det är jag tyvärr inte.
 
En psykolog lärde mig att följande tar död på de flesta samtalsämnen som man inte vill fördjupa sig i men ändå besvärar motparten.
”Hur menar du då?” Den andra blir lite besvärad. ”Och vad menar du med det?” Personen blir obekväm. ”Det har jag aldrig tänkt på.” Konversationen avslutas oftast. ;) :D
Sluta försvara dig - ditt liv, ditt val.
 
Jag läste i nån tråd att du hamnat där, så tråkigt! :(
Jag är helt övertygad om att jag skulle gå sönder fullständigt utan hästarna i mitt liv. Men som sagt, det hade ju varit enklare om jag kunde nöjt mig med att motionsrida en medryttarhäst nån gång i veckan bara, men det är jag tyvärr inte.

Jag fattar ärligt talat inte vad de piper om, du har inte skadat dig särskilt allvarligt.
Du har en bit kvar till Anna Hassös nivå av skador tex :p
Jag hade bett dem sköta sitt så sköter jag mitt.
Ibland är jag glad att jag är en surbulle som ingen vågar ifrågasätta.
 
Ja, det har ju pågått en längre tid. Långt innan mina skador också, så har jag varje morgonmöte som det har rapporterats patienter med hästrelaterade skador fått allt från menande blickar och kommentarer till hamnat i ett läge där jag tvingas försvara patientens val och handlingar och det har dragits anekdoter om den mest hemska olyckan efter den andra.

Sen gillar jag ju mina kollegor väldigt mycket, och jag tror faktiskt det är av omsorg (och kanske lite rädsla för att jag faller ur schemat och nån annan måste göra mitt jobb) som kommentarerna kommer.
Näej, vad tråkigt. Det är ju jättemärkligt beteende. Kollegor är ju lite skämtsamma och retsamma men de måste ju förstå att så osäkerhet är som ett recept på att man faktiskt kan ha uppmärksamheten åt fel håll när det gäller och det kan bli dåligt. Vad håller de själva på med på fritiden? Frimärkssamlande?

(Jag menar rent logiskt sett i en normal population så borde någon klättra, någon åka slalom, någon spela ishockey (eller deras barn) någons dotter spela fotboll (höga knäskadeproblem som iofs sjunkit på senare år) osv. Så de borde ha kapacitet att förstå.)

Det borde ju komma in folk till akuten med hjärtproblem och dyl också, men ingen skulle ju titta menande på Ove 50+ som inte kör spinning tre gånger i veckan, stressar, då och då äter en flottyrmunk och arbetar över. Eller gör de? Om de gör det så är det väl jargongen som är fel.
 
Jag får ofta frågan: Hur kan du låta dina barn rida? Det är ju så faaaarligt! :eek:

Jag svarar då att kompisens barn är betydligt oftare skadade än mina. De spelar fotboll. :cautious: Det är ingen som anser att fotboll är så farligt.

Jag säger bara innebandy. De flesta jag känner som rivit sönder ett eller båda knäna har gjort det pga innebandy. De andra har gjort det pga fotboll.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp