Hur hinner ni med eget stall?

the_connemara

Trådstartare
Blir lite smått mörkrädd när jag funderar på rutinerna i ett eget stall. Hur hinner folk som har heltidsjobb med allt?

Planen är ett stall med 2 boxar varav en inackordering på gården. Fodrar man 06.00 vill jag gärna låta hästarna äta i fred en timme. Täckesbyten och utsläpp och en resväg till jobbet på 30 min (hypotetiskt) så kan man inte börjar mycket tidigare än 08.00.

Ska man då jobba sina 8 h och har ett jobb med obetald rast så är man ute 17.00, hemma 17.30. Hästen lunchfodras med automat mitt på dagen och får ev med hö ut på morgonen. Insläpp och fodring och hästen är färdigäten 18.30. Rida, mocka, fixa stall och klockan är 21 :eek:

Då finns typ 1 kvar om man ska få sova normalt mycket en natt. Hur går detta ihop? Hur gör ni som sköter hästarna själva hemma?
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Man rationaliserar med täckena, dvs ett täcke på eller av (innetäcke som du slänger regntäcke på och sen tar av vid insläpp) släpper ut direkt och fodrar hästarna i hagen. Tid MAX 30 min.
Sen har du lunchgrind och det övriga tar väl inte mer tid än det hade gjort om du hade stått som inhyrd utan fullskötsel?

Alt. kan ju hästarna få e.m hö i hagen medans du mockar, tar in dem och ger kraftfoder medans du pysslar med övrigt, då har du tjänat i en timme.

Sen tillkommer reparationer och underhåll som blir tyngre med eget stall, men det kan ju göras på helgerna.

Har stått i ett stall där vi var fyra hästar och skötte allt själva. Fungerade alldeles utmärkt och tog inte märkbart längre tid än nu när jag står i större kollektivstall.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag står inackorderad och är i princip aldrig hemma före 22 på vardagarna om jag "gör allt", dvs rider och hela kittet. Så tid tar det ju ändå... ;)

Men hade jag eget stall så skulle jag nog rationalisera det hela så mycket det bara går.
Inte byta täcke på morgonen, inte fodra innan hästarna går ut, utan bara lägga ut hö i hagen, bara ge kraftfoder på kvällen etc.

Jag skulle nog förresten se till att köpa ett hö som gör att jag inte ens behöver dutta med kraftfoder! :D

Allt kringfix med hagar och reparationer skulle jag ju såklart förlägga till helgerna, så långt det går.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Täcken kommer jag inte rationalisera bort, jag vägrar ha samma täcke på hela dagarna på min häst.

Dock funderar jag på om man hittar hö så hästarna kan ha fri tillgång under hela natten, då hade man ju kunnat fodra kraftfoder direkt (väl?) och byta täcken, fixa morgon- och lunchhö under tiden och sedan släppa ut. Då finns hö i hagen vid utsläpp och mer hö kommer till lunch.

Em-höet i hagen när man kommer hem var smart! Då har de ju ätit minst 30 min innan man tar in dem om man mockar under tiden - bättre att ge kraftfoder då. Och då tar det ju inte 1 h innan man kan rida. Har iaf inte tänkt ge flera kg kraftfoder.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag hade oxå velat hitta så bra hö som möjligt så man slipper massa kraftfoder. Men det kan man ju tyvärr inte räkna med att göra alla år :p Fast det känns ändå dumt att dra in kraftfodret på morgonen, även om det så bara är lite havre, haha.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Man rationaliserar bort täcken. Har vindskydd i hagen istället.

Ger en LITEN hötapp och kraftfodret i boxen innan morgonutsläppet. Lägger ut ORDENTLIGT med hö ute.

Ser till att där ligger bra smaklig halm som strö i vindskyddet vilket hästarna kan gå och knapra på under dagen.

Fodrar igen med hö direkt när man kommer hem om efterrmiddagen.

Arbetar hästen när den vilat lite på den utfodringen.

Sedan ger man en kraftfodergiva samt en högiva när man tar in hästen för natten.

Springer ut och ger hästarna natthö precis innan man själv går till sängs.

Det ger hästarna 5 högivor om dagen väl utspridda över dygnet plus det som de knaprar i sig av halmen. Samt 2 st kraftfodergivor/dygn.

/KT
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag hade oxå velat hitta så bra hö som möjligt så man slipper massa kraftfoder. Men det kan man ju tyvärr inte räkna med att göra alla år :p Fast det känns ändå dumt att dra in kraftfodret på morgonen, även om det så bara är lite havre, haha.

Jag lovar att hästarna klarar sig utan morgonkraften, det är nog bara i våra mänskliga hjärtan det svider... ;)
Släng en morot i krubban innan börjar dona med täckena, det tar 10 sekunder att äta upp, om det känns bättre för dig.

Det är ju bara om man ger flera kg kraftfoder per dag som man behöver dela upp det på 2 eller fler givor, och så mycket får ju inte många hästar.

I vårt stall ges kraftfoder 3 gånger per dag, och i de flesta hinkar ligger ett par dl foder i varje mål. Själv har jag ibland problem med att hitta på något till alla hinkarna. :cool:
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag hade satsat på höautomater inne:idea:

Finns sånna man kan "ladda" med två givor, så slipper man kvälls- och morgonfodra.

Alternativt ge frukosten i hagen, ger man inga mängder krafft funkar det bra tkr jag.

Jag anväder själv inte vintertäcken heller, ett skaltäcke över innetäcket bara.

Då lär de ju bara ta typ 10 min att ge lite krafft, på med skal+ut på morgonen.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Man rationaliserar bort täcken. Har vindskydd i hagen istället.

Ger en LITEN hötapp och kraftfodret i boxen innan morgonutsläppet. Lägger ut ORDENTLIGT med hö ute.

Ser till att där ligger bra smaklig halm som strö i vindskyddet vilket hästarna kan gå och knapra på under dagen.

Fodrar igen med hö direkt när man kommer hem om efterrmiddagen.

Arbetar hästen när den vilat lite på den utfodringen.

Sedan ger man en kraftfodergiva samt en högiva när man tar in hästen för natten.

Springer ut och ger hästarna natthö precis innan man själv går till sängs.

Det ger hästarna 5 högivor om dagen väl utspridda över dygnet plus det som de knaprar i sig av halmen. Samt 2 st kraftfodergivor/dygn.

/KT

Vindskydd är planen, med en tilltagen höhäck inkl automat under. Inget strö men halm utöver höet.

Täcken rationaliseras inte bort, man måste kunna tillmötesgå inack krav.

Morgonutfodringen löses förhoppningsvis genom fri tillgång under natten - inget hö inne utan ute i stället. Men jag vill inte ge kraftfoder direkt "på tom mage". Så försvinner även det jättesena natthöet och man kan kvällsfodra normal tid (beroende på kraftfodergivor alltså).

Dock förstod jag inte vad du fick 5 givor hö ifrån? Morgon, em och natt är ju 3. Jag bryr mig dock inte så mycket om antal givor (annat än när det handar om kraftfoder) utan är nöjd med att det finns grovfoder tillräckligt länge.

Edit: Jag räknade fel :D 4 åtm. Men natthöet känns lite "onödigt"? Vilka tider ger du em hö, kvällhö med kraft och natthö menar du? Kan man inte lika gärna prioritera bort natthöet och ge mer kvällshö?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag lovar att hästarna klarar sig utan morgonkraften, det är nog bara i våra mänskliga hjärtan det svider... ;)
Släng en morot i krubban innan börjar dona med täckena, det tar 10 sekunder att äta upp, om det känns bättre för dig.

Det är ju bara om man ger flera kg kraftfoder per dag som man behöver dela upp det på 2 eller fler givor, och så mycket får ju inte många hästar.

I vårt stall ges kraftfoder 3 gånger per dag, och i de flesta hinkar ligger ett par dl foder i varje mål. Själv har jag ibland problem med att hitta på något till alla hinkarna. :cool:

Det var ju det jag menade :angel:

Jag vill dock gärna ge åtm två gånger kraftfoder och en gång morötter. Morgon med betfor o havre. Em med betfor + linför o mineraler och havre. Och så 1 kg morötter på kvällen. Våra får nu även havre på lunchen (inne) även om det bara är ngra/ngt hg. Men blir det tillräckligt lite kraftfoder var ju moroten en bra idé :D
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag hade satsat på höautomater inne:idea:

Finns sånna man kan "ladda" med två givor, så slipper man kvälls- och morgonfodra.

Alternativt ge frukosten i hagen, ger man inga mängder krafft funkar det bra tkr jag.

Jag anväder själv inte vintertäcken heller, ett skaltäcke över innetäcket bara.

Då lär de ju bara ta typ 10 min att ge lite krafft, på med skal+ut på morgonen.

Jag funderar oxå på autometer inne om man nu inte kan ge fri tillgång under natten. Finns ju himla smarta lösningar om man bara tänker lite utanför standardrutinerna :)

Det där med täcken får man väl förhandla sig fram till en lösning med inack. Om min häst har täcke så är det ett stalltäcke, likadant oavsett väder som är lättknäppt och inte väger någonting - väldigt lätt att byta. Samma med utetäcket, en eller två sorter max beroende på årstid och de väger nada och är snabba att knäppa. Och endast ett täcke på åt gången. Därav att jag inte tycker det är så mkt att dividera om hurvida man slänger på ett täcke utanpå eller byter.

Är ju värre om inack är en bjässehäst med femtioelva olika täcken i lager och om täckena dessutom är tunga och otympliga med en massa bensnören och skit. Och kanske på det måste bindas upp/tjurar vid byte.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Btw appropå automater, pojkvännen hävdar att hästarna kan ha kraftfoderutomater oxå men där går min gräns. Dessutom med betfor vid varje kraftfodermål hade nog en bra lösning varit något att bita i :D
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Lösdrift med fri tillgång på hö :idea::D
Har man vattenautomater i ligghallen kan man fylla på hö när man kommit hem från jobbet eller när man vill.
Man slipper både utsläpp, insläpp och fodringar på speciella tider (hö alltså) kraftfoder kan man ju ge endå på morgonen och kvällen bäst man vill.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag vill dock inte ha lösdrift :p Min lilla häst älskar att sova i fred i sin box och lägger sig ofta varje måltid inne även om vädret ute är ok/sommartid, jag tror helt enkelt på att de trivs bra med en egen vrå. Och jag vill ändå fodra kraftfoder var för sig samt ha lite koll på hur mycket hö varje häst äter så man vet om något inte står rätt till/räkna foderstat. Dessutom krävs det ju ännu mer mark till en bra lösdrift. Ni skulle bara veta vad kommentarerna från en icke hästinsatt blir när jag önskar minst 1 ha hagmark, backar och skog både på gården och för ridvägar för att ens titta på en tomt, i Skåne :angel:

Men det var ju helt klart ett lämpligt inlägg :)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Fö, mer saker som är tänkta att underlätta vardagen:
*Torvbädd: Lättmockat (enligt buke iaf ;)) och ger liten gödselhög samt att bädden är redo att lägga i landen när den mockas ut 1 g/år.
*Stora vattenkoppar med flottör och mätare: Behöver endast tömmas och rengöras och man har ändå koll på hur mycket hästarna dricker.
*Baljor för hö och halm i boxen: för att undvika utspritt foder i bädden som måste mockas ut och slängas.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Hej Mina hästar får liten del av kraftfoder på morgonen sen har dom hägn med hö som jag dagen innan ser till är fullt ,vattnet är påfyllt kvällen innan nu innan det fryser..vid minusgrader har jag fyllt dunkar som står redo att fyllas på morgonen medans dom äter sitt kraftfoder...sen vid intaget får dom kraft och hö som jag fyller på så att det räcker längre in på natten sen får dom peta i halmen om dom glufsat i sig allt. det funkar för mig
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Blir lite smått mörkrädd när jag funderar på rutinerna i ett eget stall. Hur hinner folk som har heltidsjobb med allt?

Planen är ett stall med 2 boxar varav en inackordering på gården. Fodrar man 06.00 vill jag gärna låta hästarna äta i fred en timme. Täckesbyten och utsläpp och en resväg till jobbet på 30 min (hypotetiskt) så kan man inte börjar mycket tidigare än 08.00.

Ska man då jobba sina 8 h och har ett jobb med obetald rast så är man ute 17.00, hemma 17.30. Hästen lunchfodras med automat mitt på dagen och får ev med hö ut på morgonen. Insläpp och fodring och hästen är färdigäten 18.30. Rida, mocka, fixa stall och klockan är 21 :eek:

Då finns typ 1 kvar om man ska få sova normalt mycket en natt. Hur går detta ihop? Hur gör ni som sköter hästarna själva hemma?

du får nog inse att du haft det rätt bra hittills och att som du beskriver ovan är en troligare regel, inte undantag, för hästfolket ;)

ang. morgonen så ser jag inte att hästarna behöver en hel timma på sig att äta. vi har löst det så att de får 1 kg inne vilket tar ca en halvtimme max för dem att äta upp. under tiden kan man mocka, fixa mat för resten av dagen, ta på täcken osv. sen får hästarna resten av morgon höet om de ska ha mer än ett kg, ute i hagen.
funkar hur bra som helst.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Tanken var att ha ngn form av uppvärmt (om det behövs, beror ju på hur nära stallet/intill stallet vindskyddet skulle ligga) kar/kopp. Gärna självpåfyllande i liten mängd om det ligger kloss intill stallet. Bära vatten vill jag inte göra :p
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag VET att jag haft en ren lyx genom hela mitt hästliv :D Med en mor som jobbar natt bara för att kunna ta hand om hästar o hund och som med glädje gör allt själv (vi är rätt lika, ska jag vara med ska jag göra det på mitt vis :angel:) har det bara varit för mig att rida och mocka när jag är hemma. Eftersom jag pluggar 20 mil bort så är det ju helger och lov och då har man ju inte vardagsproblematiken.

Jag vill inte mocka med hästen inne :angel: Då ger jag nog hellre em hö och mockar under den halvtimmen innan fodring inne.

Har du eget stall eller mogronfodringar i kollektiv?
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag VET att jag haft en ren lyx genom hela mitt hästliv :D Med en mor som jobbar natt bara för att kunna ta hand om hästar o hund och som med glädje gör allt själv (vi är rätt lika, ska jag vara med ska jag göra det på mitt vis :angel:) har det bara varit för mig att rida och mocka när jag är hemma. Eftersom jag pluggar 20 mil bort så är det ju helger och lov och då har man ju inte vardagsproblematiken.

Jag vill inte mocka med hästen inne :angel: Då ger jag nog hellre em hö och mockar under den halvtimmen innan fodring inne.

Har du eget stall eller mogronfodringar i kollektiv?

vi är 4 st i kollektiv och det funkar hur bra som helst.
Eftersom vi har extra boxar som inte används så är det inga problem med mockningen, man ställer hästen i en tom box och låter den äta och pyssla runt medans man mockar : ) Jag tycker det är guld att kunna ta in dem direkt man kommer hem när det är mörkt och j-ligt ute, och låta dem få komma in och äta lite och torka upp innan man börjar fixa och dona med dem.
 

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp