Hur hindra tappskor

Sv: Hur hindra tappskor

Tar hon av sig lika mkt skor när hon rids?

det borde vara mindre röj då.
Växer den friska framhoven lika mkt? Om det är som jag tror blir hon ngt låghalt o obalanserad.
Du får nog vänja dig vid att ha boots på konstant bra länge. Kanske år.

Hur länge måste hon stå nu? Det är ju bra om hon får ett liv o motion av lättare sort.

Banta henne inte lika hårt efter bete. hon var fin på senaste bilden. hon såg rätt håglös ut när hon var för smal.

Men hästen behöver ju åtgärdas NU. Utifrån hur den ser ut och fungerar NU.

du kan ju inte sitta och välja ställe utifrån hur det "ska vara" på lång sikt, det vet du ju inget om och det beror ju på vad som händer med hästen eller hur?

Jag kanske har missat, men är det omöjligt att ha henne själv i liten hage där du står nu? Jag har förstått och förstår att du inte VILL ha henne själv i liten hage. Men jag instämmer med de andra som tycker du ska överväga det tills hon fått läka hovarna, bli frisk, komma igång osv igen. Jag är dock lite 'partisk' i frågan men just därför jag vill svara.

Jag anser att hästar ska få vara hästar, gå med kompisar och i stora hagar. Punkt. Visst, måste de pga konvalescens stå själva eller i liten fyrkant får man ju ta det under den begränsade tiden. Men normen är för mig stor hage med kompis/ar.

Meeen.. Ändå står jag här - i eget stall så jag kan ju göra precis som jag vill - och har ställt en häst ensam i liten hage. Helt enkelt för att det åtminstone nu inte fungerar så bra hälsomässigt med stor hage. Jag hade råångest, kände att 'vad är det för liv att stå själv i en liten fyrkant' osv. Men sen sa en kompis några mycket kloka ord:

Alex, vad tror du hästen föredrar? Att få röja i stor hage en kort period, för att sen stå som konvalescent i en liten hage själv och på sin höjd gå promenader i grimskaft - eller att stå i en liten hage själv men ridas och jobba fullt ut?

Ställt i det ljuset blir det ju onekligen lite annat perspektiv. Om konvalescenserna i liten ruta avlöser varandra, eller om hagliv innebär 'promenera i snöre'-liv arbetsmässigt - ÄR då verkligen själv i liten hage MEN kunna jobba/ridas verkligen sämre ur hästens perspektiv?

Det skär fortfarande i mitt hjärta att se hästen i sin lilla hage, med kompisarna på andra sidan stängslet och att de kan busa. Samtidigt, hästen verkar ingalunda missnöjd. Säkert som amen i kyrkan skulle han välja att bralla runt i galopp och göra slidestops därute med kompisarna, garanterat. Men han verkar nöjd att flumma runt i sin lilla hage. Och framförallt är han otroligt nöjd med att få ridas.

Min förhoppning är ju självklart att han när han är fullt igång och varit det en längre tid, då ska det fungera med stor hage och kompisar igen. Men nu måste han få en vettig chans ATT komma igång och få VARA igång en längre tid. Hellre det än att varva 'fullvärdigt hästliv i hage med kompisar' med boxvilekonvalescens och promenader.

Så 'tillsvidare' har jag valt liten hage, själv och ridning. Och jag håller med de som anser att du bör fundera på detsamma, så ni kommer UR den onda cirkeln. Det behöver ju inte vara för alltid, men så att ni kommer igång och får vara igång ett tag!

Hej!

Hon bantar inte alls längre. I slutet av våren fick hon mat som "borde" gjort henne tjock, men inte då. Hon har gått med munkorg ett tag men går nu utan eftersom den inte behövs.

Som det ser ut nu får vi inte ha dom själva om dom inte står i sjukruta och peppar peppar så sitter ju skorna med 1 storlek mindre skor. Trampar hon på dom igen blir det sjukhage men nu är det lugnt i flocken och enligt vet/ hovis är gräs det bästa för hoven att stå på.

Hon verkar dessutom trivas i hagen igen, ser inte det minsta halt ut när hon far runt o vägrar komma in.

Och jag letar vettig plats, men det finns inte i mängder i mitt område, oavsett sjukhage eller ej. Jag kan inte sänka kraven på vettigt foder eller fodringstider, kolik har vi redan testat på för få fodringar. Dålig stallmiljö går också bort pga luftrören. Vips fanns inte mycket kvar. :-(

Lavinia

Hej!

Hovis anser att hon ska ridas. Klinikhovis vill ha ridning på mjukt underlag och inte böjt spår. Pållan är inte halt alls just nu så vi har dragit igång skritt igen. Och idag självmotionerade hon i säkert 30 min när hon vägrade komma in, såg helt ren ut och valde själv höger galopp :laugh:

Hon är inte en röjig häst alls. Förra året när vi släppte in nya hästar på betet (och hon var igång och hade betat ett tag) sprang alla hästar utom hon, hon bara åt och åt och åt tills dom sprang över henne.. Hon har aldrig varit en sån som hänger med när de andra röjer omkring, hänger hon med ser hon mest förvirrad ut som om hon undrar vad dom håller på med och varfrör hon hänger med. Ihopsläpp brukar vara väldigt lugna om inte de andra hästarna jagar..

Skorna åker oavsett om hon går eller ej..

(och det var inte jag som bantade ner henne så mycket, hon stog på konvalescentstall och gick från extremt lättfödd till sitt vanliga svårfödda utan att någon av oss hängde med på det. När hon väl började tappa gick det fort, sen fick hon nästan 30 mj "för mycket" resten av våren tills stallägaren tyckte hon såg "Lite rund ut" och jag tog ner henne på normal mj för hennes vikt- det kan ha blivit lite för lite men nu vet jag det iaf ..)

/Lavinia

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 045
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 047
Senast: Marvin
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar