Sv: Hur hindra tappskor
Jag kanske har missat, men är det omöjligt att ha henne själv i liten hage där du står nu? Jag har förstått och förstår att du inte VILL ha henne själv i liten hage. Men jag instämmer med de andra som tycker du ska överväga det tills hon fått läka hovarna, bli frisk, komma igång osv igen. Jag är dock lite 'partisk' i frågan men just därför jag vill svara.
Jag anser att hästar ska få vara hästar, gå med kompisar och i stora hagar. Punkt. Visst, måste de pga konvalescens stå själva eller i liten fyrkant får man ju ta det under den begränsade tiden. Men normen är för mig stor hage med kompis/ar.
Meeen.. Ändå står jag här - i eget stall så jag kan ju göra precis som jag vill - och har ställt en häst ensam i liten hage. Helt enkelt för att det åtminstone nu inte fungerar så bra hälsomässigt med stor hage. Jag hade råångest, kände att 'vad är det för liv att stå själv i en liten fyrkant' osv. Men sen sa en kompis några mycket kloka ord:
Alex, vad tror du hästen föredrar? Att få röja i stor hage en kort period, för att sen stå som konvalescent i en liten hage själv och på sin höjd gå promenader i grimskaft - eller att stå i en liten hage själv men ridas och jobba fullt ut?
Ställt i det ljuset blir det ju onekligen lite annat perspektiv. Om konvalescenserna i liten ruta avlöser varandra, eller om hagliv innebär 'promenera i snöre'-liv arbetsmässigt - ÄR då verkligen själv i liten hage MEN kunna jobba/ridas verkligen sämre ur hästens perspektiv?
Det skär fortfarande i mitt hjärta att se hästen i sin lilla hage, med kompisarna på andra sidan stängslet och att de kan busa. Samtidigt, hästen verkar ingalunda missnöjd. Säkert som amen i kyrkan skulle han välja att bralla runt i galopp och göra slidestops därute med kompisarna, garanterat. Men han verkar nöjd att flumma runt i sin lilla hage. Och framförallt är han otroligt nöjd med att få ridas.
Min förhoppning är ju självklart att han när han är fullt igång och varit det en längre tid, då ska det fungera med stor hage och kompisar igen. Men nu måste han få en vettig chans ATT komma igång och få VARA igång en längre tid. Hellre det än att varva 'fullvärdigt hästliv i hage med kompisar' med boxvilekonvalescens och promenader.
Så 'tillsvidare' har jag valt liten hage, själv och ridning. Och jag håller med de som anser att du bör fundera på detsamma, så ni kommer UR den onda cirkeln. Det behöver ju inte vara för alltid, men så att ni kommer igång och får vara igång ett tag!