Sv: Hur hindra tappskor
Hygieniskt är ordet du söker tror jag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som sagt jag kan inte din hästs historia ,men om den varit halt under längre tid och avlastar sig hit och dit så är den knappast i balans i sitt rörelsemönster,vilket gör det lättare att trampa av sig skorna..Hej!
Först ett par klargöranden:
1. Förebilden är hur långt den tidigare hålväggen läkt ner, den var uppverkad långt mer än den "nya hålväggen". Att den ser hemsk ut beror mest på att fröken behagade klä av sig skon och då trampade sönder hoven lite extra. Jag la alltså upp förebilden som en "kolla vad "fint" det var innan och nu har vi börjat om igen.
2. Hoven tvättas och skuras med tandborste varje dag. Jag har följt klinikhovis råd och inte tvättat med mer än vatten "för det inte ska torka ut". Häst har haft boxvila/så gott det gått lerfri hage höst och vinter. Gräs ska som jag fått det förklarat vara bättre än lera och den här sommaren har ju inte varit ett under av torr direkt.
3. När vi hittade ännu hålvägg började jag tvätta hoven med hibiscrub och tandborste, vilar ca 10 min, sköljs av ordentligt och sprutas med äppelcidervinäger, enligt råd från hovis.
4. Hon går på bete just nu, jag får väl lita på hovis som säger att rörelse är bra för hoven. Hon äter mao endast gräs. Hela vintern har hon levt på silage med bra värden och halm. Det har hon levt på i 3 år utan hålväggsproblematik.
5. Jag frågade om råd om tappskorna, inte om hålväggarna. Häst har nu, igen, tagit av sig DEN ANDRA framskon, alltså inte den med hålväggen. Att skorna ryker på hålväggshoven- det skulle jag förstå, men det är just nu även den andra som "tappas" och det är hemskt gärna det problemet jag vill komma åt.
Coari: Var mer skulle du ta? Åt vilket håll? För mig är det svårt att veta, jag får ju lita på hovslagarna i min närhet..
/Lavinia
Jag hänger inte upp mig på att hoven är bortraspad. Har du svårt att läsa?
Grundfrågan var ju varför skorna ramlar av, och då måste du väl ändå hålla med om (trots att det nog bär emot) att det är svårt att få en sko att sitta på en sån uppskuren hov?
Du skulle alltså inte, med den tappsko-historik hästen har, svetsa fast nån extra sidokappa, för att få skon att sitta stadigare?
Du har ju svaret själv..skaffa en snäll hagkompis och en bra närmiljö och ge din stackars klinikhovis semester ,han e nog lika trött på tappskorna som duTack!
Jag är inte främmande för grushage heller, eller att ha henne själv (då sitter skorna mestadels), jag behöver bara hitta en..
/Lavinia
Hej igen!
Ja, flytta hästen skulle jag gärna göra, tyvärr dräller det inte av stall där det INTE är lervälling i hagarna och hästarna går för många på liten yta. Inte där jag bor iaf.
/Lavinia