Hur hindra tappskor

Sv: Hur hindra tappskor

Hej!

Först ett par klargöranden:

1. Förebilden är hur långt den tidigare hålväggen läkt ner, den var uppverkad långt mer än den "nya hålväggen". Att den ser hemsk ut beror mest på att fröken behagade klä av sig skon och då trampade sönder hoven lite extra. Jag la alltså upp förebilden som en "kolla vad "fint" det var innan och nu har vi börjat om igen.

2. Hoven tvättas och skuras med tandborste varje dag. Jag har följt klinikhovis råd och inte tvättat med mer än vatten "för det inte ska torka ut". Häst har haft boxvila/så gott det gått lerfri hage höst och vinter. Gräs ska som jag fått det förklarat vara bättre än lera och den här sommaren har ju inte varit ett under av torr direkt.

3. När vi hittade ännu hålvägg började jag tvätta hoven med hibiscrub och tandborste, vilar ca 10 min, sköljs av ordentligt och sprutas med äppelcidervinäger, enligt råd från hovis.

4. Hon går på bete just nu, jag får väl lita på hovis som säger att rörelse är bra för hoven. Hon äter mao endast gräs. Hela vintern har hon levt på silage med bra värden och halm. Det har hon levt på i 3 år utan hålväggsproblematik.

5. Jag frågade om råd om tappskorna, inte om hålväggarna. Häst har nu, igen, tagit av sig DEN ANDRA framskon, alltså inte den med hålväggen. Att skorna ryker på hålväggshoven- det skulle jag förstå, men det är just nu även den andra som "tappas" och det är hemskt gärna det problemet jag vill komma åt.

Coari: Var mer skulle du ta? Åt vilket håll? För mig är det svårt att veta, jag får ju lita på hovslagarna i min närhet..

/Lavinia
Som sagt jag kan inte din hästs historia ,men om den varit halt under längre tid och avlastar sig hit och dit så är den knappast i balans i sitt rörelsemönster,vilket gör det lättare att trampa av sig skorna..
om den dessutom är helrutten i hovarna gör det dessutom den inte mer bekväm och skorna sitter sämre på en porös rutten hov med dåligt horn.
Jag vill inte snacka nån skit om nån klinikhovis men om jag skickade in en kunds häst till klinik och fick se den se ut sådär så skulle jag inte bli nöjd med resultatet..
Om du tittar på bilderna på hur hoven ser ut i hornet så finns det massor av sjukt horn kvar som inte är bortverkat ,mjöligt smuligt horn som är kvar,fullt med bakterier ,svamp och röta..blähh
Kanter som inte är uppverkade utan där rötan fritt kan växa till och fortsätta sprida sig uppåt.
Man ser ett svart streck i lamellerna som är blottade,ett typexempel på en röta som följer en lamell rätt upp ,obehandlat kan dessa "rötkanaler" gå djupt och orsaka hovbölder.
Jag vet att du inte vill ha råd om rötan men att som yrkesmänniska bara ge dig råd om att förhindra tappskor när ett stor del av hästens problem är just rötan så varför fortsätta behandla som ni gör när det uppenbart inte fungerar??
Jag säger igen det du inte vill höra och det är att det ser inte bra ut!
Sorry.. jag har själv behandlat många ruttna fossingar och som hovis måste man byta taktik om det inte blir bättre!
Det finns en hovspray som är gjord av örter som är helt suverän på sjuka hovar,som dessutom inte skadar nåt friskt horn och det är Dr Schattes hovspray(ursäkta reklam)
Även bra på uppverkade bölder.
När jag verkar en hov som är rutten skärs allt angripet horn bort,och innan jag slår på en ny sko behandlar jag uppskurna delar av hoven och ser även till att lamellranden/yttre hovvägg får sig en omgång.Tvätta även under hoven och strålen,hoven skall va ren!
Annars om man lägger skon på skitig hov och sömmar på vad händer då? Jo man låter sömmen ta med sig bakterier genom hornet och återinfekterar den friska hovväggen på väg ut!
Och om det är en aggressiv form av röta (ja jag påstår att det finns olika "sorter") och man inte är nogrann ,ja då blir det inte bättre tyvärr.
En stor del av jobbet är ditt att hålla hoven ren,men du kan ju skrubba så du dödar dig utan resultat om hoven inte är renskuren ordentligt.
Tappskorna är den del av problemet men vad är grundorsaken till hästens stora problem det är frågan.
Och tyvärr när man inte ser helheten på hästen och dess miljö ,individens specifika problem osv så är det svårt att lösa problemet åt dig.
Många klinikhovisar gör ett jättebra jobb ,men ibland blir det mindre lyckat om de inte ser hästen i dess hemmiljö.

Gällande tappskor så är insekter ett problem för tillfället,vissa hästar får panik när de blir anfallna och normalt sett hästar som aldrig har problem med tappskor kan tappa en dojja när de får panik att komma undan otäcka bromsar och då inte har riktig koll på hur de rör sig ..
Sen behöver många hästar bra mineraler även när de går på bete,det som funkade förr om åren för din häst kanske inte funkar idag,behoven växlar för en individ, även om hästen har en väl uträknad foderstat kan de ha enorm obalans pga att upptaget inte är som det ska ,eller att vattnet ,markerna innehåller mineraler som ger en obalans pga för mkt av det ena och för lite av det andra..
Just nu kan du gå ut och hitta massor av brännässlor,slå,torka och ge din häst! Innehåller massor av mineraler som din häst säkert behöver.Alldeles gratis! Lycka till och hoppas ni får nån ordning på din häst.

Jag hänger inte upp mig på att hoven är bortraspad. Har du svårt att läsa?

Grundfrågan var ju varför skorna ramlar av, och då måste du väl ändå hålla med om (trots att det nog bär emot) att det är svårt att få en sko att sitta på en sån uppskuren hov?

Du skulle alltså inte, med den tappsko-historik hästen har, svetsa fast nån extra sidokappa, för att få skon att sitta stadigare?

Om du läser så har jag redan svarat på grundfrågan.

Jag skiter i bilderna och fattar inte vad några extra dragna kappor/ nya uppdragna sömhål / plast ex ex skulle vara bra för???

Fatta själva grundproblemt och prova att läs vad Lilla Skutt skrivit...

Hovarna håller på att ruttna sönder och som jag skrev redan i mitt första inlägg i tråden (tror jag)

Flytta hästen till en frisk närmiljö!!

Hej igen!

Ja, flytta hästen skulle jag gärna göra, tyvärr dräller det inte av stall där det INTE är lervälling i hagarna och hästarna går för många på liten yta. Inte där jag bor iaf.

Hästen fick hålväggen i höstas i ett helt annat stall, stog hela vintern i konvalescentstall då förra stallet inte kunde erbjuda sjukbox. Har stått själv i liten hage hela våren och läkt strålande vad vi kunnat se, ända fram tills nu. I ytterligare ett annat stall ska väl påpekas.

Hästen skos hemma nu, sen 2 eller 3 skoningar tillbaka och det har läkt superfint tills nu, när det tvärvänt och växt mer skit på nytt ställe.

Tappskor har hästen haft långt innan rötan, så att det ena skulle ha med det andra att göra låter otroligt. Tappskor har vi hållt på med i 3 år, hålväggen kom i höstas. Häst har ju även bytt hovis för att se om hovarna blir bättre, den värsta ömfotadheten tycks faktiskt ha blivit mindre nu, igår tom travade hon in från hagen helt utan framskor (japp, båda var avtrampade ÄVEN den utan hålvägg).

Så tappskorna är ett gammalt problem, hålväggen relativt nytt. Hon har aldrig haft vandrande hältor- det har sen 3 år tillbaka alltid varit höger fram som varit halt och det har alltid kommit från hoven (bedöva den och hon har varit helt ren), orsaken har varje gång bedömts som "ömfotad" och hon har gått 2 år med sulor, nu går hon utan sulor och är inte öm, nåt rätt måste nye hovisen ändå göra.

Jag har också gått ifrån att bara skura med vatten (klinikhovis rekommendation) till att skrubba med hibiscrub och äppelcidervinäger. Och igen- den "gamla" hålväggen ärnästan läkt, tyvärr har den spritt sig framåt.

Huruvida man kunnat ta mer får jag lämna till er yrkesmän, det vet jag inget om, men när hovis kommer ut igen om 3 veckor får jag väl se till att han tar lite till- han verkar inte direkt rädd för att ta mycket.

Under tiden letar jag vidare efter ett stall där häst kan stå med få snälla kompisar och det inte kommer och åker hästar 1 gång/vecka.

/Lavinia

När min häst fick eländig mugg o rasp som ung pga 30 cm lera som hästarna stog fast i, valde jag att flytta till ett ställe med naturlig sand o mindre hagar.

De kunde ju likförbenat inte röra sig i leran.

hoppas verkligen att du får ordning på eländet ngn gång.

Och som ett litet ps..

När vi hittade hålväggen från början (på klinik, var inne eftersom pållan kändes ofräsch) var den så liten att klinikhovis bedömde den som "den läker ut av sig själv". Nästa gång vi kom in till kliniken (4 veckor senare) var markeringen i höger fram helt borta men hålväggen hade till alla stora förvåning utökat sig enormt och nästan hela insidan av hovväggen verkades bort. Sen dess har den läkt superfint hela vintern och våren och försommaren, tills nu då, när den bestämde sig för att växa i tån istället.

/Lavinia, som blir lite knäpp på hela situationen..

Tack!

Jag är inte främmande för grushage heller, eller att ha henne själv (då sitter skorna mestadels), jag behöver bara hitta en..

/Lavinia

Tack!

Jag är inte främmande för grushage heller, eller att ha henne själv (då sitter skorna mestadels), jag behöver bara hitta en..

/Lavinia
Du har ju svaret själv..skaffa en snäll hagkompis och en bra närmiljö och ge din stackars klinikhovis semester ,han e nog lika trött på tappskorna som du:angel:
Och hästen är nog tröttast av allihopa..

Hej igen!

Ja, flytta hästen skulle jag gärna göra, tyvärr dräller det inte av stall där det INTE är lervälling i hagarna och hästarna går för många på liten yta. Inte där jag bor iaf.
/Lavinia

Det verkar vara genomgående i hela landet med stall som inte uppfyller Jordbruksverkets grundläggande krav i lagstiftningen..

Skulle lagstiftningen verkligen fungera så skulle väldigt många problem för både den enskilda individen och den seriösa hästägaren aldrig ens kommit på frågan i en trådstart..

Jag håller med Lilla Skutt,, Du skriver faktiskt svaret själv.

Hej!

Ja, hade det varit så enkelt så... Häromkring finns mest blandade flockar i stora hagar eller utevistelse i grushage endast förmiddag och där går tyvärr gränsen för när pållan trivs. Stå i box länge och hon boxvandrar och gnager sönder boxen. Skulle inte skada om man kunde hitta det perfekta stallet..

Sen finns ju problemet med snälla hästar. Alla har nämligen snälla hästar tills de träffar min, sen förvandlas de av nån orsak till monster. Min pålla tycks ha nån social störning som gör henne extra tacksam att jaga, flytta på och vara allmänt "taskig" mot och hon väljer ju alltid att fly i panik och då ryker skorna.

Och jag håller helt klart med om det kollades bättre på hagar på hösten hade många stall fått stänga, men så funkar det ju inte. Stallet jag står i nu är ett av de bättre i området, men har en underlig syn på hur många hästar en hage klarar av..

Jag har tittat på mängder med stall där det ansetts att hästar med lera långt upp över kotorna är "inte farligt". Kanske inte om det är precis vid grinden (men då finns det ju grus) men när hela hagen är lervälling då undrar man. Men huvudsaken tycks vara att man kan rida.

Klinikhovis har inte skott på ett tag och har sluppit tappskorna då det inte gått att få tid så fort som fröken häst behövt skon på igen och nu skor ju hemmahovis (men h*n är redan trött på tappskorna och har satt på 1 storlek mindre skor nu, inte optimalt men hellre det är tappskor hela tiden).

/Lavinia, letar vettigt stall, men alltid är det "nåt" som inte fungerar..

Men du har ju hållt på med samma problematik med hästen och hagkonstellationer i åratal ju, om jag varit du hade jag besparat mig själv och hästen allt detta och ställt den ensam i grushage om det är det som krävs för att 1) det ska bli lugn och ro för hästen och 2) att ha en frisk häst utan tappsko problematik. För mig hade det varit solklart att det är det som måste till, när du har den skade och sjukdomshistorik som du har på hästens hovar. Släpp ideal bilden att hästen ska gå i flock osv och agera efter ny plan. Tror du och hästen skulle tjäna otroligt mycket på det!

Håller med.

Lavinia, det är nog mkt roligare för din häst att stå ensam i en mindre grushage om det innebär att den varken blir jagad, mobbad eller får ont i hovarna!! Om utevistelsen är kort så kan du ta en extra promenad med henne, släppa ut lite på kvällen, kanske finns en skrittmaskin?

Det må vara tråkigt i en grushage men att ständigt mobbas och vara hackkyckling skapar en enorm psykisk stress hos hästen.

Tror du inser själv att det inte kan fortsätta som det gör nu, då kommer hon aldrig bli bra.

Ang rötan så har jag testat en jättebra produkt nu som heter NT Dry, det är ett pulver med enbart naturliga och ofarliga ingredienser. Inte dyrt och dessutom drygt.

Flappskor! Varför är alla så rädda för dom? Har aldrig sett eller hört en häst som trampat av sig dom!

Din häst är skimmel o även om det är ett sto som brukar vara rätt poppis ändå, tror jag att andra ston ogillar dem. färgen röjer flocken.

Om du vill kunna rida din häst framöver så vet du nog...

Okej! Det verkar dock som att hästen din skulle behövs stå självi en hage om det ska fungera att ha en bra häst som inte mår dåligt/är stressad/har ont i fötterna. Något likt ett träningsstall med små hagar borde ju finnas i närheten? Med mangege/paddock/skrittmaskin?

Du behöver nog läsa på lite ang hästens skada och beslag som fungerar utifrån det .
Lavinia seriöst : din häst är gravt skadad och behöver läka för att ha en chans att ngnsin bli bra . Är det inte högst logiskt då att åtgärda efter behov ? Glöm dina ideal vad som utopi mässigt borde funka osv . Din häst behöver fungera i dagsläget och sen länge utifrån var den bygger bäst hållbarhet . Inget annat .

? Var ditt svar riktat till mig? Vad jag kan se på bilderna kan jag inte se att flappskor inte skulle funka...

Om min häst såg ut så & ständigt blir mobbad av andra, så skulle jag deffinitivt ställa henne i egen hage, helst sand/grus. Om hon ser dom andra räcker gott & väl. Viktigast är att få ordning på hästens hovar. Benen är det viktigaste hon har & belastar hela sin kroppstyngd med.

Jag har fått göra en sandhage till mitt fullblod som får mkt. mugg/rasp vid fuktig/lerig miljö & tål inte högt fuktigt gräs. Han får kraftig lumfangit & det gör ont på honom. Behandlades med antibiotika & smärtstillande under 2 månader i vintras & under sommaren har han klarat 2 veckors bete bara, sedan kom muggen & lymfangiten.
Min andra häst är måttligt road att stå i denna lilla hagen med honom. Men dom får vackert stå i den vid regniga/leriga dagar. Hälsan går före allt !

En fråga till dom kunniga i denna tråd. Varför bygger man inte upp en sådan hov med hovlagningmedel på nytt, så man har något att slå i sömmarn på,
& att hoven blir åter i balans ?Är det så att hoven måste luftas ?
Det finns ju bla medel med kopparsulfat som man kan lägga på sula & stråle (Wettec Equiepack CS), då kanske hon kan gå utan skor ett tag, så det får växa ut lite nytt hovmaterial.
När man kollar på Youtube finns det hur många lösningar som helst på dom hemskaste hovarna man kan tänka sig. Jag får känslan om att dom svenska hovslagarna inte gör så mkt hovuppbyggnad, eller har jag fel ? Min hovis här har varit helt emot ALLT sådan, så nu har jag bytt hovslagare. Då båda mina
haft problem med sina hovar, som blivit värre. Men det är en helt annan historia................
Lycka till hur det än går:)

Hej!

Just nu blir hon inte jagad alls, hon har inte blivit jagad på hela sommaren (utöver då vid ihopsläppet- men då springer ju alla). Är det lugnt i flocken och hon har nån kompis har hon hittills klarat sig bra utan att bli jagad. Problemet är vid ändringar i flocken, dvs när ny häst tillkommer. Ja och så klart när fröken går för nära de ranghöga hästarna- men så funkar det ju oavsett i alla flockar.

Att man inte bygger upp hoven beror på att man inte vill stänga in bakterierna (dom gillar en syrefattig miljö - det är därför man verkar bort så mycket från första början, för att luft ska få tillträde och såklart för att ta bort det dåliga). Just nu är hon skodd med 6 sömmar, vilket är vad hon brukar ha när hon är frisk. I vintas skoddes hon med 5, 2 på insidan av hoven.

Att hålväggen tas upp i denna tråd är lite idiotiskt. Hästen har tappat skor i flera år innan hålväggen, hon tappar även skor när hon går själv- eftersom hon då far runt runt runt i sin lilla hage och trampar på skorna. Boots fungerar ju sådär bra, ibland men inte alltid.

Jag ville mest ha tips på hur man kan få skorna att sitta ÄVEN på den friska hoven, tyvärr tycks det inte gå att få särskilt många tips om sånt.

Jag letar efter ett stall med torr hage där hon kan gå själv, men kombinationen är svår att hitta, oavsett om jag är kräsen eller ej. Jag kan inte ställa henne i ett stall med dålig luft pga hennes luftrör- jag byter inte ut en sjukdom mot en annan och hon är känslig i luftrören.

Just det.. Skrittmaskin är inte ok, hon får inte gå på böjda spår. De flesta stall i närheten är antingen små stall med alla hästar i samma hage- ingen möjlighet till egen hage och lågt i tak/dålig luft eller stall med många hästar och stora hagar med få möjligheter till torr hage. Jag har redan flyttat runt henne så mycket pga betäckande valacker, hagkompisar som inte funkat, galna stallägare mm och nu funkar det faktiskt riktigt bra, utöver just när nya hästar tillkommer.

På ett sätt tror jag inte en flytt gynnar henne heller- jag har aldrig sett henne trivas så bra i ett stall som här och hon har hela 2 kompisar här. Att börja om igen... Då ska vi flytta till nåt som funkar bättre, inte nåt som kanske håller just nu, men inte senare..

/Lavinia

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 045
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 047
Senast: Marvin
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar