Hur hindra tappskor

Sv: Hur hindra tappskor

Jo tjena, aldrig att den där går att använda regelbundet i hagen utan skav eller att skit kommer in emellan osv.

står även på hemsidan att den inte ska användas kontinuerligt :cool:

Vad har du för boots i hagen? Jag har ocksåp en som är fenomenal på att dra av sig skorna (och en som bara klantar sig ibland). Gummiboots funkar på klantpelle men han som kliver ur en sko i veckan om han går utan boots har tjocka neopreneboots (de konstläderskodda från hööks just nu) i en storlek flör stort så att de garanterat går hela vägen ner i marken. Och peppar peppar, skorna sitter kvar!

Hej!

Tjocka neoprenboots från horze har vi- hon trampar ju sönder dom och ibland tappar hon dom också, så det känns inte jättemotiverat att köpa svindyra. Stl L tror jag vi har, de går ner i marken och täcker skorna när hon går, men tydligen inte när hon fladdrar i hagen.. :crazy:

/Lavinia

Min pålle är oxå ganska duktig på att trampa av sig skorna. Det har dock blivit mkt bättre sedan jag flyttade förra sommaren och vi slipper stressen vid in och utsläpp. Hästarna går nu in och ut i samlad trupp själva så det blir aldrig ngn själv kvar i hagen och hagarna är för det mesta torra och fina. Lera är döden för min pålle.

Men han kan fortfarande vid mkt regn lyckas trampa av sig skorna och han blir oxå extremt ömfotad så jag vill undvika det till varje pris! Jag har nu dubbla gummi boots och nu har skorna suttit, peppar peppar..

Tycker neopren boots samlar så mkt skit och håller blötan så länge = värre för min pålles hovar som trivs bäst i torr miljö!

Har ett gäng gummi boots som jag alternerar med så att jag slipper slänga dit småfuktiga boots varje gång dom är skitiga. Har två olika storlekar, den närmast hoven är L och den yttre är XL då täcker dom bra.

mitt fullblod som jag hade förut drog också av sig skor titt som tätt, med och utan boots. Nu var vi också in och ut på atg för hon hade problem med framhovarn så vi provade alla möjliga beslag av andra anledningar. De som satt bäst var galoppjärn, med lite tunnare och längre söm. Vet inte om det kan vara ett alternativ att mixtra med beslag om hon har andra problem? Såg ngn som skrev att hon var uppverkad på ngn hov av ngn anledning.

Jag extrafodrade henne med steeljoint och b-vit. Tyckte att det blev bättre efter nästan ett halvår med steeljointen men sånt är svårt att avgöra vad som är orsak och verkan. Hoppas du hittar något som fungerar!

Hej!

Hon skos redan med galoppjärn (franska järn). Det verkar vara de enda skorna hon inte får ont i hovarna av. Tidigare har hon gått med vanliga skor med eller utan sulor och vi testade nån vecka med nån sån balancesko men den lev hon värre öm av.

Hon är uppverkad pga hålväggar som inte vill sluta "växa".

Fanns det ett tillskott som minskade hovväxten hade jag gärna gett det.

/lavinia

Jo tjena, aldrig att den där går att använda regelbundet i hagen utan skav eller att skit kommer in emellan osv.

står även på hemsidan att den inte ska användas kontinuerligt :cool:

Har jag någonsin glömt att skriva att jag älskar dina inlägg (ibland) så har jag i alla fall skrivit det här..
:bow::bow:

Hej!

Annars lär man väl som hovlsagare kunna tjäna ganska grova pengar på att sko i ett sånt stall. :) Vissa hovisar ser man ju i stallet jämt pga tappskor liksom..

/Lavinia

Lyssna,,, tappskor är inget annat än merarbete, destruktivt både för hovisen/hästägaren. Den enda som uppskattar tappskor är hästen eftersom det leder till "vila".

Det bästa sättet att tjäna pengar,,, grova pengar är att slippa allt merarbete,, Jag är allergisk mot tappskor,,

Drömmen är att sko en häst i fysiologisk balance, omgående få betalt mot kvitto och boka in en ny skotid utifrån den enskilda individens behov..

Komma tillbaka på bokad dag och tid för att se en fortsatt fysiologisk balancerad skoning med alla skorna kvar som leder till att man far möjlighet att fortsätta från plan a till plan b.

Tappskor leder ofelbart till 1 steg fram å 2 tebax,,

Jag hatar att behöva se mina kunder oftare än nästa bokade tid och mina kunder är inte heller speciellt roade av att behöva träffa mig mer än nödvändigt.

Den enda som verkar vara nöjd med att träffa mig när det blivit en tappsko är ,,, just det,,,, min kund.. den enskilda individen..

Hästägare som själva orsakar tappskor enbart för att hovis dagligen ska ränna i stallet borde i stället registrera sig på någon dating site..

Fast,, vilken hovis är så korkad att dom raggar på en hästtjej/kille med tanke på att det inte leder till grova pengar utan förväntas vara helt gratis påsättning (av tappskor) :rofl:

Nej å¨tänker heller inte kolla eftersom det inte är där "skon klämmer" :rofl:

Jag tycker du är nonchalant nu.
Leta upp TS tidigare inlägg, och titta på bilderna. Eller om TS lägger dom i denna tråd.

Och så kan du berätta om du skulle sko likadant, när så mycket hovvägg är bortraspad.

Eller, jag klistrar in TS andra inlägg i den andra tråden. Jag tror inte hon misstycker.

Hej!

Dags för uppdatering från oss igen.

Pållan är lite bättre i sin hälta, men avlastade iaf i helgen benet, som en mycket liten markering.

Idag var hovis ute och skodde om. Han fick ta nästan 1 cm på ena fram och på hö fram där hålväggen sitter hittade han ännu mer röta, så nu har vi verkat upp hoven- igen. :(:cry:

Hon avlastar dessutom diagonala bak, så nu blir det bara konstigare och konstigare..

Så nu ser hoven ut såhär:
251893_408975122471680_421036725_n.jpg

innan skoningen såg den ut såhär:
320459_408974979138361_2104725973_n.jpg

Min häst har igen förvandlats till en extremt dyr hamster och matte blir alldeles knäpp. Varför lyckas jag aldrig ha en hel häst??? Nu känns det som om vi just gick tillbaka 10 steg till. Ska det aldrig ta slut??

/Lavinia, vars pålla fått massage i ett par dagar och nu är grymt nöjd och avslappnad :-)

Hej igen!

Du vet att jag skämtade va?? Uppenbarligen vill man inte träffa sin hovis mer än nödvändigt och det förhållandet lär ju gå åt båda håll.

Apropå påsättningar vet jag faktiskt hovisar som tagit betalt 'in natura', otäckt kan jag tycka.

/Lavinia, som inte misstycker att CK la upp bilderna här med.

Jag tycker du är nonchalant nu.
Leta upp TS tidigare inlägg, och titta på bilderna. Eller om TS lägger dom i denna tråd.

Och så kan du berätta om du skulle sko likadant, när så mycket hovvägg är bortraspad.

Tack för att du "kapade" tråden..

Ja jag hade gjort exakt likandant och vet du varför???

Enbart för att frigörande av allt underminerat horn är enda lösningen när det uppvisats bakterier som lever i syrefattig miljö..

Ska jag vara helt ärlig så hade jag nog renskurit lite mera eftersom det klart syns att laelläderhuden fortfarande är angripen av underminerat horn.

Jag förstår inte ditt tjat och upprördhet över att att du anser det som en livsuppgift att redovisa dessa bilder..

Säg mig sakligt,, hur skulle du själv gå till väga för att häva den primära orsaken???

Det du "hänger upp dig på" är samma sak som många hästägare oxå blivit chockerade över när det gäller hålväggar/bärrandsseperatrioner/ underminerad sula ex ex.

Det man inte ser med egna ögon har man många gånger heller inte vetskap om.

Att botta en redan underminerad struktur, renskära allt underminerat horn är det enda rätta. Av två anledningar och det primära är för att häva den bakteriella explosition i syrefattig miljö.

Det andra är för att hästägaren själv ska förstå vad som tidigare varit dolt och vad som framkommer när byxorna är neddragna..

Det jag tycker är pinsamt är det TS själv visar upp i FÖRE bild, efterbild är ett skolexempel på hur man åtgärdar skit under naglarna..

Hej igen!

Du vet att jag skämtade va?? Uppenbarligen vill man inte träffa sin hovis mer än nödvändigt och det förhållandet lär ju gå åt båda håll.

Apropå påsättningar vet jag faktiskt hovisar som tagit betalt 'in natura', otäckt kan jag tycka.

Har inte läst ingående om din hästs problem men blir lite orolig när jag ser bilderna,hur behandlar ni rötan förutom genom att skära rent.:confused:
Och gick det inte skära bort mer angripet horn?
Min erfarenhet är att förutom noggrann rengöring måste det infekterade området och uppskuren hov behandlas ofta för att inte få återfall.
Med vad man behandlar beror på individen,miljön och rötans aggressivitet.
"Snäll röta " kan man behandla lätt med tex Virkon ,Jodopax,Äppelcidervinäger el liknande:
Den "Aggressiva Rötan med stort R " kan behöva behandlas med Cyclospray som är ett antibiotikaspray på recept,inget man kladdar med dagligen men kan va enda sättet att stoppa en aggressiv röta som fort sprider sig och skapar stor skada på hornet.

Att tvätta rent hoven noga med grönsåpa före ev behandling är bra,skrubba rent hoven från röta ,svamp och bakterier är effektivt,grönsåpa torkar inte ut hornet heller.låt torka ,behandla med ev medel.
att som vissa gör spraya medel på skitig hov är inte effektivt ,som att sätta plåster på ett varigt sår..:crazy:

Hej igen!

Man ska aldrig blanda ihop arbete och nöje..

Gör man det trots allt så kan man väl innan i alla fall skirubba sig ren under naglarna..

Ja ja var å en får ju stå till svars för sin affärside även om det inte leder till så där jättehöjande kvalitets stämpel inom kåren..

Jag tycker det låter "billigt" i mer än ett avseende och jag e som bekant svindyr!!

Har du testat att ge annan mat? Ju bättre mat min ponny får - ju bättre blir hovarna. Det visas väl i hovarna hur hästens mage mår och hur bra maten är (?)?

Jag hänger inte upp mig på att hoven är bortraspad. Har du svårt att läsa?

Grundfrågan var ju varför skorna ramlar av, och då måste du väl ändå hålla med om (trots att det nog bär emot) att det är svårt att få en sko att sitta på en sån uppskuren hov?

Du skulle alltså inte, med den tappsko-historik hästen har, svetsa fast nån extra sidokappa, för att få skon att sitta stadigare?

Tyvärr verkar det som om ni inte får bukt på rötan iom att det kommer tillbaka hela tiden.

Det ser ut som din hovis har slipat på skon som tusan med inte på traktarmen- det som gör stor skillnad.

Kan du fota insidan av hoven?
det ser ut som det skulle gå att ta mer o då få bort om den har bärrandsröta.
skulle tippa att den har det.

Nitningen såg oxå inte helt bra ut...ojämn o låg.

Hej!

Först ett par klargöranden:

1. Förebilden är hur långt den tidigare hålväggen läkt ner, den var uppverkad långt mer än den "nya hålväggen". Att den ser hemsk ut beror mest på att fröken behagade klä av sig skon och då trampade sönder hoven lite extra. Jag la alltså upp förebilden som en "kolla vad "fint" det var innan och nu har vi börjat om igen.

2. Hoven tvättas och skuras med tandborste varje dag. Jag har följt klinikhovis råd och inte tvättat med mer än vatten "för det inte ska torka ut". Häst har haft boxvila/så gott det gått lerfri hage höst och vinter. Gräs ska som jag fått det förklarat vara bättre än lera och den här sommaren har ju inte varit ett under av torr direkt.

3. När vi hittade ännu hålvägg började jag tvätta hoven med hibiscrub och tandborste, vilar ca 10 min, sköljs av ordentligt och sprutas med äppelcidervinäger, enligt råd från hovis.

4. Hon går på bete just nu, jag får väl lita på hovis som säger att rörelse är bra för hoven. Hon äter mao endast gräs. Hela vintern har hon levt på silage med bra värden och halm. Det har hon levt på i 3 år utan hålväggsproblematik.

5. Jag frågade om råd om tappskorna, inte om hålväggarna. Häst har nu, igen, tagit av sig DEN ANDRA framskon, alltså inte den med hålväggen. Att skorna ryker på hålväggshoven- det skulle jag förstå, men det är just nu även den andra som "tappas" och det är hemskt gärna det problemet jag vill komma åt.

Coari: Var mer skulle du ta? Åt vilket håll? För mig är det svårt att veta, jag får ju lita på hovslagarna i min närhet..

/Lavinia

Hej!

Hon har fått silage, annat silage och gräs. Allt silage har varit av mycket bra kvalitet, både närings och ehh.. att jag aldrig minns det andra ordet.. fräscht och väldoftande etc..

/Lavinia

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 045
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 047
Senast: Marvin
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar