Hur hindra tappskor

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Nu har jag tröttnat.. HUR får man skorna att sitta på hästen??

Min pålla är grym på att trampa av sig skorna, hon skoddes i onsdags och har nu trampat snett båda framskorna *suck*. Utan skor blir hon galet ömfotad så barfota är inget alternativ.

Hon har senaste året blivit skodd av 3 olika hovslagare, först min gamla- som vis av erfarenhet drog in skorna- vilket tyvärr inte är optimalt för hästans hovform. Sen skodd av klinikhovis- och tappar då skorna när hon går i hage- hon behöver sina utlägg men då åker skorna av. Och nu har jag bytt hovis i hopp om att hovarna ska funka bättre och visst skor han bra, men nu har hon trampat skorna snett igen och då blir nästa steg att dom åker.

Vi har boots på - hjälper uppenbarligen inte längre. Går hon själv i liten hage sitter skorna oftast, men det går ju inte att ha hästen själv året om och ffa inte i liten hage.

Som det ser ut nu får jag betala dyrt varje gång någon ändring i flocken sker och jag inser ju att jag igen behöver flytta henne, till ett stall där flocken inte ändras- hur man nu ska kunna garantera det någonstans..

Finns det någon som har nåt vettigt tips?

/Lavinia

Sv: Hur hindra tappskor

Jag såg bilderna du la ut i arabhästtråden på gnägg, och jag är inte förvånad att skorna trillar. Ingen kappor, och stor del av hovväggen bortverkad. Det räcker ju att hästen vänder runt så släpper ju sömmen.

Jo NU ja,, men hon tappar skor jämt.

Hon har trampat på andra fram innan och idag skon med hålväggen. Så det är ju inte problem bara nu, tyvärr. Andra hoven har tåkappa och är normalt skodd och ryker lik f-at.

Hon är ju inte hästen som springer i onödan heller (bara när det blir oroligt i flocken och alla möblerar runt varandra).

Hovis anser att det är bättre för henne att röra på sig än att igen låsas in på box/sjukhage utan rörelse..

/Lavinia, som ju får hoppas att hovis vet vad han pratar om.

Ha hästen själv tills hovarna växt ut ordentligt så det finns något att sömma i. Du kan ju ha en lagom stor hage som du flyttar eftersom hon äter upp gräset?? Finns en mellanting mellan sjukhage och en stor flock.....

Och har du tillräckligt stora och tjocka boots så att de går ordentligt ner över skon?

Har hästen kollats upp för att utreda varför hon hela tiden trampar på sig själv? Det är inte normalt att de är SÅ illa.

Något måste du ju ändra på eftersom du inte lyckas lösa problemet med nuvarande rutiner. Varför kan hon inte vara barfota? Du kan ha boots i hagen om det behövs, och det finns mjuka sulor som man kan lägga i bootsen. :)

Hej!

Mark finns inte för flytta hage och ha henne i. Det är antingen själv i sjukhage eller på bete med andra. Stallägaren är inte intresserad av byggande och flyttande av hage, har redan försökt den "det ska vara lika för alla passar inte det kan man flytta".

Jag har stora boots som går ner över hovarna, men på nåt vänster lyckas hon ändå trampa på skorna.

Hon har varit hos kliniken var 4e vecka hela vintern pga hovarna- började med ömfotad, övergick i enorm uppverkad hålvägg. Utöver hålvägghoven har hon hela tiden varit helt ua på alla undersökningar de hittat på.

Hon FÅR inte gå barfota eftersom hon dels har en stor uppverkad hålvägg och dels eftersom hon blir så galet ömfotad. Hon har hittills inte kunnat gå ens på gräs när hon tappat skor och ömfotadheten sitter i LÄÄÄNGE. Ingen överdrift att det brukar ta minst 1 månad att få den att gå över och nu pratar jag alltså om när vi slagit på skon/skorna igen. Varken veterinär eller klinikhovslagare tycker vi ska chansa med barfota. De har behandlat hennes ömma hovar 3 eller är det 4 gånger nu, så jag väljer att lyssna på dom.

Boots på och av ingår inte heller i stallet så det är inget alternativ, det är antingen boots på hela dygn eller av hela dygn.

/Lavinia

Jag tror du måste överväga att flytta hästen. Låter som det åtminstone kan förbättra situationen med din hästs hovar.

Limmad/gjuten sko?? Funkar det då? Vi har ett sto i stallet som hade det när hon inte kunde skos med vanliga beslag. Vad jag fick höra (Vet inte om det stämmer) så är det bara två i hela mellansverige som limmar/gjuter skor...det är Micke på Strömsholm och klinikhovisen på Mälarkliniken i Sigtuna. Vet dock inte om det stämmer att det bara är de två som gört, men det kanske kan vara ett alternativ då hoven kanske inte trasas sönder lika lätt om skon inte har söm...Kan det vara värt att kolla upp kanske? Lycka till :)

Flappskor kanske skulle funka? De flexar ju om hon trampar på dem i bakkant. Visst kan de trampa av sig flappisar också men inte alls lika lätt...

Om hon kan beta självständigt med andra hästar inom synhåll men ej i samma hage så har jag ett alternativ som räcker tills vädret blir för dåligt, pm:a isf!

Det framgår för mig ganska tydligt var problemet sitter och inte brister det i hovarna eller utförandet..

Det är mer en regel än undantag att ju rörigare närmiljö ju flera tappskor blir det.

Tänk på att hästar är vanedjur och beroende av fasta rutiner, varje förändring i flocken leder ofelbart till en ny rangordning.

Kollektiv stall och stall där det konstant ändras hit å dit är två typer av stall jag för länge sedan slutat sko i.

Så du menar att skon skulle suttit kvar som hoven såg ut? Kolla TS tidigare inlägg i arabtråden på gnägg, där du ser bilder på skoningen.

Så du menar att skon skulle suttit kvar som hoven såg ut? Kolla TS tidigare inlägg i arabtråden på gnägg, där du ser bilder på skoningen.

Tänk ett steg längre,,,,,,,,,,,,,

Hoven uppvisar bara resultatet av den närmiljö den "tvingas" stå ut med.
Läs vad TS skriver i stället för att titta på bilder i detta fall.

Hej!

Byta stall vore super, men det hjäper inte riktigt problemet. Jag har än så länge inte hittat ett stall där skorna sitter, vare sig hon går i liten flock, eller större. Och i mitt område har folk inte plats med några ensamhagar som inte är av frimärksstorlek.

Coari: Jag håller med du. Våra problem började med en häst som gillade att jaga min pärla. Inte elakt på något sätt utan bara "vad kul den springer" fast för min är det i panik. Sen dess har jag letat och letat efter vettig placering till fröken, en där skorna inte ryker konstant. Allt låter så bra när man är där och tittat, sen poppar verkligeheten fram och då är det inte lika kul längre. Det är sjukt svårt att hitta ett stall där hästarna inte konstant flyttar och nya flockmedlemmar måste till (även om jag kan tycka att det är lite väl mycket när man slänger in hästar i hagen för 2 veckors bete när de sedan ska flytta).

Sen tycker jag inte det har med kollektiv eller ej att göra, för det har varit lika illa var vi än stått.

Och skon har ju suttit på 4 söm som minst, men då utan hästkompisar och i sjukhage. Nu har den 6 söm och sömmarna sitter so far, men traktarmarna(heter dom väl?) står åt alla håll. Ibland skulle jag bara vilja klippa av bakhovarna och typ lägga teflon på baksidan av framhovarna eller nåt sånt..

/Lavinia, som tyvärr inser att hon får flytta monstret igen. Med den leran hagarna uppvisat i vår och antalet hästar som ska i dom finns det nog inget alternativ.

Kollektiv stall och stall där det konstant ändras hit å dit är två typer av stall jag för länge sedan slutat sko i.

Hej!

Annars lär man väl som hovlsagare kunna tjäna ganska grova pengar på att sko i ett sånt stall. :) Vissa hovisar ser man ju i stallet jämt pga tappskor liksom..

/Lavinia

Boots fungerar ju för mig, men det har du ju provat.

Men förutom byta stall, så jag har sett en produkt som heter shoe secure (googla) som verkar vettig om det är i bakkant/på skoarmen de trampar? Ingen aning hur bra det fungerar, ev baksidor etc - men kanske något att kolla upp i alla fall? PMa om du inte hittar själv så ska jag skicka en länk.

Tack för tipset!

Nåt sånt har jag verkligen funderat på.. Nu ska jag bara se hur det fungerar också :-)

/Lavinia

Och en liten fråga:

Ni som har boots på era hästar, vilken typ av boots tycker ni fungerar bäst?

/Lavinia

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 045
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 047
Senast: Marvin
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar