Hur hårt kan dom gå?

Smurfmodesty

Trådstartare
Hejsan

Hoppas på att få lite kloka råd från er :bow:

Jag har ett varmblod, som gått på travet tills för ca 2 år sedan.
Vi har kört han lite då och då sedan dess men inte speciellt ofta.
Han har byggt om kroppen helt och hållet nästan till ridhäst muskler nu.

Det jag är fundersam över är hur hårt man kan köra honom när man kör honom? Han tycker det är jättekul att få bli körd, och oftast ligger han på (pullar?!?) mest hela tiden och vill hela tiden öka från det ni kallar jogging (vilket jag som ridfjant tycker känns jättefort :o :D )
Det känns som att han gärna laddar mer än vad han egentligen har ork eller kondis till :smirk:
Jag vill ju inte att han ska ta ut sig för mycket, men samtidigt vill jag att han ska få springa sig riktigt trött ibland. Men utan risk för att han skadar sig.

Vi kör på vanliga grusvägar, kuperat.

Sv: Hur hårt kan dom gå?

en normal häst klarar garanteratr att jogga fortare(tempo) i minst 8 km utan att vara "tränad"
Nu vet jag inte vad du menar med att han springer fort...springer han fort , eller är det du som tycker att det går fort...
Dom vill gärna ladda om dom känner att dom blir tillbakahållna för "ingenting"..ett ordentligt avslappnat slängtrav i några km får honom säkert att bli lite småseg....skulle bli väldigt förvånad om han skadade sig för det du gör :D

Näe det är bara jag som tycker det går fort :)
Hon som kör brukar träna travare och hon bara skrattar åt mig när jag säger att det går fort.

Det jag mest är rädd för är att han tror att han klarar mer än vad han egentligen gör.
Men dom kan alltså inte skada sig av att han själv pressar sig mer än han egentligen har ork för? Tror han springer mer med skallen ibland än med musklerna ;)

Är han inte tränad för farterna får han säkert snart mjölksyra och blir lite småseg som martha säger. Men om du känner dig osäker så leta reda på en sträcka på säg ett par tre kilometer som verkar bra och släpp på hästen där. Så kan du ju sakta av igen sen. Men som martha säger så blir han troligtvis lite trött, och då brukar de allra flesta ge sig frivilligt och vara rätt nöjda. Tror inte han skadar sig, mer än att han kanske får träningsvärk.

Okej, ja men då är det ingen fara. Träningsvärk har han aldrig dött av :)
Är noga med stretching också efteråt.

Eftersom jag inte alls är insatt i hur trav och hur musklerna belastas då så vill jag kolla med er som är mer insatt :)

Och eftersom han fortfarande tycker det är skitkul att bli körd så vill jag göra det som komplettering till vanliga träningen.

:rofl: Men om din kompis som kör häst inte tycker att det går fort är det nog ingen fara :D
Det är ju svårt att sitta här och veta hur fort det går...men när en travare travar fort...då går det undan :rofl: ofta tycker orutinerade att t om vanlig jogg går fort...sen kommer tempo och det går ännu fortare, och sen kör man fort, och då GÅR det undan...

Din häst kanske tycker det är jättekul för han inte har fått "gå ur sig" på ett tag, så han kanske bara är lite piggare till att börja med, men när du kört några ggr lugnar han ner sig...tänk bara på att inte släppa till för mycket...det kan lätt gå överstyr då :angel:

Jag skulle nog ta med mig kompisen som är van och följa med så du har lite hum om farterna...

OM hästen skulle gå sig trött och få mjölksyra så är det ju bara att stanna av.....

Jo jag vägrar köra själv :o
Tycker inte jag har någon koll alls där bak :D
Så hon kommer följa med och köra när vi ska ut. Ska försöka köra honom minst varannan vecka framöver.

Jag har ju blivit en dressyrfjant, och tycker att trav ska gå väldigt kort och samlat. Det är ju inte riktigt så dom går när man kör dom :D
Fast hon säger att han är som en orm, så fort man tar minsta i ena tömmen så svänger han, så han har ju vant om sig en aning :smirk:

Äh men då kör vi vidare som vi kör, kanske lite hårdare tom.

Har ridit travhästar tidigare som travat riktigt fort, men det känns av någon anledning som att det går snabbare när man åker i vagnen.
Min pålle kan inte trava travartrav när man rider honom (vilket jag är glad över) utan galopperar hellre.
Men det är en jäkla kraft dom har, det är riktigt kul!

Tack för råden iallafall :bow:

Smurfmodesty skrev:
Jo jag vägrar köra själv :o
Tycker inte jag har någon koll alls där bak :D
Jag skulle då aldrig våga sitta uppe på :eek: när det går riktigt fort :devil: Tycker inte jag har ngn koll däruppe ;)

ha :rofl: ha :rofl: ha

Vilken tur att det finns både såna som du och såna som jag då :D
Annars kan det bli farligt att ge sig ut bland hästfolket ;) :D
Risken att bli överkörd eller överriden skulle bli stor :eek: :rofl:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 056
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar