Hur har sociala medier påverkat era relationer?

J
I övrigt tycker jag att jag är en ryggradslös idiot som sätter min och min hästs bekvämlighet före alla dessa stackars människor som direkt el indirekt får lida av allt skit och hat som de sprider. Jag borde verkligen sätta ner foten.

Så jo, fb och andra sociala medier påverkar mina relationer. Jättemkt.

Jag håller inte med. I samma utsträckning som du samverkar med stallkompisarna och får se att alla SD-anhängare inte är vettvilliga idioter IRL (utan rätt vanliga människor), får de ju ta del av den informationen du delar. Som de kanske annars aldrig hade sett eller tillgodogjort sig (nu vet vi inte om de läser det du delar, men man kan leda en häst till vattnet... etc).

Det finns nyanser i allt, och jag kan känna att det kan vara en större påverkan på t ex köttindustrin att köpa kött där pengarna går till schysst djurhållning (större påverkan) än att inte lägga pengar på kött alls.

Jag tror att du i ditt fall kan ha större påverkan just för att du är en människa av kött och blod med annan åsikt, snarare än en rabiat motståndare och antagonist.

KL.

För de som accepterar rasistisk skit i sina flöden utan att orka ta debatten.

En av anledningarna till att jag inte tar bort de rasistiska personerna som vänner är att jag vill ta debatten. Kan så mycket som en enda fatta vad de håller på med och ändra på sin inställning är jag nöjd. Härförleden var det en som tog bort mig istället - så nu får hon ha sitt rasistiska dravel ifred :(

Så har jag aldrig tänkt. Dina ord är en liten tröst i det hela. Jag hoppas du har rätt. Det är trösterikt att tänka att jag kanske gör ngt för att hålla tillbaka det värsta.

Tänk också på att det kan finnas de som är svagare än du, som inte alls vågar säga att de inte håller med i den gruppen. Att du är tydlig med att du anser rasisterna har fel betyder att det finns någon annan att ansluta sig till, för de som annars bara skulle nicka och se ner i bordet.

Herre jösses!
Jag skulle verkligen fundera över vilka mina vänner egentligen är om jag fick sådana erfarenheter som du. Jag blir uppriktigt ledsen för din skull.
Jag har som sagt två som jag "sorterat ut" (utan att de vet det själva). De har gjort liknande saker som det du beskriver (varit ilskna över att jag inte "gillar" mm) så de är i stort sett totalignorerade. Jag vill inte ens ta bort dem helt då jag vet att de garanterat skulle ringa och undra och föra världens diskussion om det. Jag SKULLE kunna göra det och tala om helt ärligt varför, men jag vill inte ens behöva lägga den energin på dem.

Inte bara vänner, utan även släktingar :meh:

En av anledningarna till att jag inte tar bort de rasistiska personerna som vänner är att jag vill ta debatten. Kan så mycket som en enda fatta vad de håller på med och ändra på sin inställning är jag nöjd. Härförleden var det en som tog bort mig istället - så nu får hon ha sitt rasistiska dravel ifred :(

Jag och grannen pratade precis om detta idag. Grannen beskrev hur en av "vännerna" delade en massa åsikter som faktiskt är viktiga att känna till.

"Hur skall jag kunna bemöta rasistiska åsikter, eller förstå vad oliktänkande menar, om jag inte också tar del av dessa tankar?", var grannens reflektion.

Och för mig känns det helt obegripligt att man ens kan slippa det på sin FB! Jag menar, på min dyker det upp varenda dag när någon vän argumenterar emot någon som skrivit nåt rasistiskt. Oftast under artiklar som delas och som massa idioter kommenterar rasistiskt. Eller som när min väldigt politiskt aktiva vän skriver nån antirasistisk status och en massa nötter ramlar in och ska argumentera emot. Jag ser rasism och sexism och homofobi dagligen på FB i mitt flöde. Även om mina vänner inte skriver sånt betyder det ju inte att de inte har kollegor eller avlägsna bekanta eller nån dum släkting som vill vädra sina unkna åsikter på FB.
Det slipper man om man ställer in FB till att endast Vänner och inte vänners Vänner ingår . Men många har inte den inställningen .
Herre jösses!
Jag skulle verkligen fundera över vilka mina vänner egentligen är om jag fick sådana erfarenheter som du. Jag blir uppriktigt ledsen för din skull.
Jag har som sagt två som jag "sorterat ut" (utan att de vet det själva). De har gjort liknande saker som det du beskriver (varit ilskna över att jag inte "gillar" mm) så de är i stort sett totalignorerade. Jag vill inte ens ta bort dem helt då jag vet att de garanterat skulle ringa och undra och föra världens diskussion om det. Jag SKULLE kunna göra det och tala om helt ärligt varför, men jag vill inte ens behöva lägga den energin på dem.

Kan inte låta bli utifrån detta : Det finns ett avsnitt från den omdiskuterade ofta samhällskritiska serien South Park som illustrerar FB problemet ni är inne på klockrent utifrån "Facebook gone wrong " . Det är många år sen det avsnittet sändes men tydligen är det högaktuellt för vissa även år 2015 ....

@RedHyuuga Vad jag försökte göra var att sätta dig i den andres skor. Hur känns det att bli utsatt för hat, rasism, nedvärdering, förtryck etc. Hur upplever man det när andra sprider en massa snack om att man inte är lika mycket värd som människa beroende på var man är född, vilken hudfärg man har, vilket kön man föddes till? Saker man inte rår för, inte kan ändra på om man så ville. Hur känns det när man surfar runt på nätet att hela tiden få läsa om hur andra ser ner på en, hotar, hatar, kallar en för en massa hemska saker och anklagar en för saker som andra gjort med en kollektiv skuldbeläggning? Varför skulle inte du vara lika mycket värd som de, bara för att du har en annan hudfärg? Du är ju människa, precis som de?

Att folk har åsikter som helt går emot ens egna på internet och i livet är ju helt självklart och inget som någonsin går att se som annat än naturligt .
Just Facebook som diskuteras nu till största del så däremot har man ju där ett val , eftersom det handlar om att man själv accepterar "vänner" dvs själv valt att ha dessa vänner eller själv bett om att bli vän med andra som accepterat .
De som har en helt öppen facebooksida får ju förhålla sig till det valet och då blir det ju en helt annan sak . Då kan man inte riktigt ha synpunkter på vad folk delar /skriver .

Upplever som sagt att väldigt få privatpersoner har helt öppen FB sida år 2015 - såvida man inte alls har några synpunkter /alternativt vill synas väldigt mycket rent allmänt av någon anledning .

Det som framförallt önskas av de som är utsatta är att vi andra orkar, vågar och verkligen tar i med hårdhandskarna mot skiten. Inte tyst accepterar och tycker att man kan väl vara kompisar ändå. Inte tyst ser på. Inte tittar bort. Utan tar avstånd.

http://www.svtplay.se/video/3841173...t/marika-carlsson-en-negers-uppvaxt-avsnitt-1

Plockar in det här igen, mest för att jag nu sett programmet och det verkligen är värt att titta på med tanke på diskussionen här. Och dessutom roligt.

Det måste finnas andra lösningar än släppa hela den delen av infrastruktur fritt till amerikanska storföretag.
Nej.
Internet är fritt och kommersiellt.
Det är bara att leva med det.

Om man inte gillar Google eller Facebook så står det alla fritt att starta en egen tjänst.
Man behöver en server och litet programvara.
Naturligtvis så får man då betala vad det kostar.

Och jag tar bort dem från Facebook för att de sårar mina vänner.
Och det fungerar inte för mig.

Det förstår jag. Jag är ambivalent. Jag vill gärna ta debatten och visa tydligt att jag är anti-rasist. Samtidigt vill jag inte såra någon. Jag hoppas att mitt ställningstagande snarare styrker mina vänner än att de blir ledsna över den skit som ändå finns out there.

För övrigt - jag har just fått en hel drös nya FB-vänner - och jag är så glad över att "stalka" deras vägg och bara hitta saker som jag sympatiserar med.

jag har bara 98 vänner på Fb och jag ser aldrig något rasistiskt så antingen har jag inga såna vänner eller så har jag rensat i ett tidigt skede

Liknande trådar

Tjatter Eftersom det här ämnet dyker upp hipp som happ i diverse diskussioner så är jag nyfiken på vad ni tycker. "Uj uj uj vad hen skryter i...
22 23 24
Svar
464
· Visningar
27 105
Senast: mackan
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 861
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 725
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 295
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka