Hur har ni råd?

Sv: Hur har ni råd?

Havre och betfor köper jag själv. I hyran, 1500;- ingår fri tillgång på hö och halm. De tar sitt eget foder och jag hjälper som sagt till med mockning och insläpp. + att jag tar hand om stallet när de reser bort. Det är värt mer för dem än några kronor till. Sen ser prisbilden ut såhär där jag bor.
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag köper på rea och har sån tur att jag har inköpspris på allt på en hästaffär som har eller kan beställa hem det mesta.
Sen köper jag ganska lite andra kläder och jobbar som någon annan här skrev i arbetskläder vilket gör att man till vardags inte sliter ut sina egna.

Jag har mest dyra kläder både privat och i stallet, men det lönar sig på sikt. har flera par jeans för ca 2000 kronor som hållt i flertalet år och fortfarande är snygga. Samma med ridbyxor.

Har man däremot ett stort behov av förnyelse blir det ju värre.
 
Sv: Hur har ni råd?

Teach me. Please :D
Min 4 hästar och ett föl kostar 12-14000/månad. Och då tränar/tävlar jag inte så mycket längre :o

De äter ju i princip bara grovfoder, står på lösdrift med storbalshalm i lösdriften. Försäkra ponnyer är inte så dyrt ;)

Och i år har vi hur mycket bete som helst, kommer räcka hela hösten med lite proteintillskott :)

IMAG0073_zps456cc78a.jpg


Stripbetar för att det ska räcka länge.

Hovis har kostat 1000kr var sjätte vecka, nu skos en från torsdag så det blir väl 1700 eller nåt sånt istället :)

Men kostnaderna kommer öka med träningar och sånt men det är ju bara när det finns pengar :D
 
Sv: Hur har ni råd?

Jeeeesus, 6000 spänn i hästens fasta kostnader per månad? Det skulle jag inte ha råd med, blir nog mitt svar. Vad ligger egentligen stallhyran på???

I vissa perioder har jag tränat och tävlat mer, och som en del andra sett hästlivet som en livsstil. Men i i dagsläget är jag nöjd med uteritter och egen träning i ridhuset, och därför är inte min häst riktigt längre min livsstil utan jag vill också lägga pengarna på resor, restaurang, kläder o.s.v. Jag tycker helt enkelt att jag får ut mer lycka för pengarna ;). Jag får ut ca 18 efter skatt, hästens fasta kostnader är 1500. Med träning och tävling brukar det bli en tusenlapp mer ungefär.
 
Sv: Hur har ni råd?

Det handlar ju om prioriteringar. Och har man dessutom en partner och gemensam ekonomi kan det hända att man har ännu mer utrymme för dyra vanor.

Jag är ingen spenderare. Men sadeln kostade ca 14000kr, den använder jag sällan men den sitter bra i alla fall. ;) I övrigt har jag alltid haft turen att ha hästen relativt billigt och ett tag gratis i utbyte mot att jag ansvarade för lösdriften där hästen stod. Dessutom delar jag hästen med min syster så där rök halva kostnaden. Annars är jag också en sån som inte haft riktiga ridskor på 10 år. :p Jag har faktiskt mest fått skor konstigt nog. Och om jag köpt ngt dyrt och bra så har jag det år efter år.

Sen är det bra att ha en buffert och sparande för hästdelen. Jag har gjort en budget för alla utgifter under ett år och för över den månadssumman till ett hästkonto varje månad, samt en summa för oförutsedda utgifter och sparande. På så sätt skapas en buffert och överskott som gör att jag aldrig behöver ta mer pengar från min privatekonomi än den fasta månadskostnaden. Så även en fattig månad kan jag ta ut tandläkaren, kiropraktorn eller köpa ett nytt träns.
 
Sv: Hur har ni råd?

Kl
Senaste månaderna har min inkomst bara legat på 5000 cirkus... Det är knappt drägligt men tack vare sambo(heltidslön men inte speciellt välbetald) så har vi ändå lyckats dra runt 2 ponnier, 2 hundar, 1 katt, husrenovering, övriga intressen och mat på bordet ;) har dock inte blivit så mycket shopping, handlar mycket begagnat, på rea och ullared:D
 
Sv: Hur har ni råd?

Det är inte inkomsten man blir rik på, det är utgifterna. ;)

Själv prioriterar jag, har ingen egen häst i dagsläget. Jag försöker spara upp en buffert först, (kommer va mycket jag behöver köpa - bil, släp, häst +eventuell utrustning osv).
Så när jag tjänade 12 000 och 10 000 går oavkortat till diverse räkningar och de resterande 2 000 ska jag klara mig på tills nästa löning. Lyckades jag ändå spara kanske 500, är en snål jäkel när det väl gäller, men jag kan lika gärna vara den mest spontana impuls köparen också.
Så självdisciplin är vad som funkar för mig. Jag sparar hellre och unnar mig något när jag nått upp till den bufferten jag hade som mål.

Nu i dagsläget har jag bytt jobb och fått bättre lön med mindre räkningar (utgifter), vilket innebär att jag kan spara mellan 5 000 kr - 8 000 kr i månaden och ändå känna att jag kan leva livet mellan löningarna. Jag vet att det kommer gynna mig i slutänden och personligen får jag en kick av att spara länge till något och sedan utnyttja pengarna till det jag drömt om länge. :D
 
Sv: Hur har ni råd?

jag har inte råd med Kingsland och Pikeur. Spelar ingen roll att de antagligen håller längre och har bättre passform jag har inte råd helt enkelt, men jag klarar mig kanonbra i mina ridbyxor från Börjes som kostar 250kr. Samma sak gäller träns som för ridbyxor nej jag har inte råd att lägga 2000kr på ett träns utan det får bli dom för ett par hundra, funkar precis lika bra, håller kanske inte lika länge men jag har hittills aldrig haft ett träns som gått sönder heller så de håller länge nog.


Personligen har jag inget behov av att ha dessa märken eller dyr utrustning bara för den sakens skull, jag kan köpa argumentet att dyrare oftast är hållbarare och med bättre passform osv osv men har man inte dom pengarna så har man inte så enkelt är det och jag har hela tiden klarat mig utmärkt med de billigare alternativen.

Sen får man prioritera, vissa saker kostar mycket så enkelt är det så när hästarna behöver vettiga täcken och sadlar ja då är det bara till att handla, men jag letar ofta begagnat eller på rea ändå för att få ner priset något.
 
Sv: Hur har ni råd?

Det kostar att ha häst.. nu har jag ju turen att jag kännar bra med pengar och har billig stall hyra .. Ca 2200+ betalar jag i månaden för min häst... 500:- hyra är lös drift men har även box plats.. 500:- ca i grov och kraft i månaden.. 1050:- var 8de v skor så 500:- månad om man slår ut det.. 775:- i försäkring.... Så max 3000:- i m månaden... Sen häst Grejor är jag ingen märktes hög men det är klart nått har jag typ sprengels ledande stigbyglar och Professionals Choice VenTECH Elite SMB ben skydd runt om men sen har jag en vanlig stygnet sadel och billiga ridbyxor mm.. Man får ju prio lite... Jag är aldrig ute och festar .....eller köper kläder mer än nödvändigt
 
Sv: Hur har ni råd?

Hur man har råd är individuellt. Somliga är själva, andra bor hos föräldrar, vissa som mig bor med partner vilken jag delar ekonomin med, även om han tjänar dubbelt så mycket som mig så har jag lika mycket "fickpengar", jag har häst..han har motorcykel. Jag förstår inte varför man inte kan jämföra "äpplen med päron".. ingenting i livet är helt jämlikt, alla lever olika. Jag skulle kunna ro runt hälften av räkningarna, hästen på min lilla lön med ca 12000 ut men inte ha ett jota kvar, jag hade kanske levt på billigare mat. Men nu ser levnadsbilden annorlunda ut iom att vi är två.. god kanske lite lyxig mat på bordet, hus, två bilar, häst, mc.. och att finna kärleken där man kan dela allt ser jag inte som sponsring. Min partner ser det inte som att han sponsrar mig, han/vi jobbar för vårt leverne, ett gott liv med allt vad det innebär. Varken han eller jag skulle kunna sitta med merparten pengar och den andre utan.. till vilken lycka?! Tycker gott att man kan jämföra äpplen och päron i sådana här frågor eftersom vi alla lever olika liv med olika förutsättningar.

Nu bor jag i skåne där det är relativt billigt att ha häst, min står på stall med gigantiska hagar, hö, halm, in/utsläpp 7 dagar v, ridhus för 2200 månaden. försäkring 195kr mån. Hovslagare 900kr var 6e vecka. Man kan hitta billigare stall men jag prioriterade att ha ganska nära (1 mil). Kläder har jag basic, inga dyra märken, rider oftast i mina vardagskläder eftersom jag har separata arbetskläder ist betalt av företaget. Det enda nyinköpet som kommer i höst är en sadel på 14 000kr. Täcken har jag ett regntäcke, två fleece- samtliga begagnade. Har inte en uppsjö med prylar, bara det nödvändigaste.
 
Sv: Hur har ni råd?

Hur man har råd är individuellt. Somliga är själva, andra bor hos föräldrar, vissa som mig bor med partner vilken jag delar ekonomin med, även om han tjänar dubbelt så mycket som mig så har jag lika mycket "fickpengar", jag har häst..han har motorcykel. Jag förstår inte varför man inte kan jämföra "äpplen med päron".. ingenting i livet är helt jämlikt, alla lever olika. Jag skulle kunna ro runt hälften av räkningarna, hästen på min lilla lön med ca 12000 ut men inte ha ett jota kvar, jag hade kanske levt på billigare mat. Men nu ser levnadsbilden annorlunda ut iom att vi är två.. god kanske lite lyxig mat på bordet, hus, två bilar, häst, mc.. och att finna kärleken där man kan dela allt ser jag inte som sponsring. Min partner ser det inte som att han sponsrar mig, han/vi jobbar för vårt leverne, ett gott liv med allt vad det innebär. Varken han eller jag skulle kunna sitta med merparten pengar och den andre utan.. till vilken lycka?! Tycker gott att man kan jämföra äpplen och päron i sådana här frågor eftersom vi alla lever olika liv med olika förutsättningar.

Nu bor jag i skåne där det är relativt billigt att ha häst, min står på stall med gigantiska hagar, hö, halm, in/utsläpp 7 dagar v, ridhus för 2200 månaden. försäkring 195kr mån. Hovslagare 900kr var 6e vecka. Man kan hitta billigare stall men jag prioriterade att ha ganska nära (1 mil). Kläder har jag basic, inga dyra märken, rider oftast i mina vardagskläder eftersom jag har separata arbetskläder ist betalt av företaget. Det enda nyinköpet som kommer i höst är en sadel på 14 000kr. Täcken har jag ett regntäcke, två fleece- samtliga begagnade. Har inte en uppsjö med prylar, bara det nödvändigaste.

Skrev lite klantigt, man kan jämföra äpplen och päron- men ändå inte. Alla lever som sagt olika med olika förutsätningar. En singel med en inkomst kan jämföras med männsika i partnerskap i fråga om vad hästen kostar, en kostnad som är olika beroende på vart i landet man bor.. däremot kan man inte jämföra levnadsstandarden mellan en singel eller ett partnerskap med dubbel ekonomi.. ja ni fattar min poäng.

Nu rör jag till det ;) Min huduvpoäng är snarare att sponsring låter så himla fel. Kanske om du är hemmafru och bara lever på din man.. och är med honom endast pga pengarna och inte kärleken.. skillnad på sponsring och strävan efter gemensam god tillvaro

lite OT..
 
Sv: Hur har ni råd?

Har bara läst ts inlägg..

Jag tycker inte det är dyrt egentligen, man kan ju välja mycket själv hur dyrt man vill ha häst med, med vilken typ av häst,ridning, stall , tillbehör man vill ha.

Är ju som med allt annat man väljer efter intresse och förutsättningar(ekonomi)?

Häst tar ju oftast mycket av fritiden, och hade man inte haft häst hade mycket av hästpengarna gått åt till annat.
Och för mig är häst värt vad det kostar.

Sen tycker jag faktiskt inte några tusen i månaden är så mycket, jämför med vad boende,bil,resor och andra saker kostar.

Man får prioritera och tycka det är värt pengarna om man är så intresserad och verkligen mår bra av att ha hästar:)
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag tycker inte det är fel att ha råd med roligare/dyrare fritid för att man är två.
Men det gäller ju att man delar den där fritiden med rätt person, för det finns ju risk för att den som har mest pengar är den som styr såpass att det blir ojämställt.

Jag kan definitivt inte försörja våra fyra ponnyer på egen hand men jag kan ta med den som betyder mest och flytta imorgon om jag vill. Det räcker bra för mig och sen har vi båda roligt tillsammans för våra pengar, oavsett vem som drar in mest av de, det är liksom inte intressant. Mitt förra förhållande var inte sådant, det var rättvisa ner på millimeternivå nästan. Fungerade inte i längden.

Åh så svårt det är att få fram vad man menar! :D

Om fem år så har jag ekonomi nog att göra alla roliga saker jag vill göra om jag håller mig till att ha en ponny och inte en flock :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp