Hur har ni råd?

Sv: Hur har ni råd?

Jag får ut ca 22000 kr månaden

Jag har inge behov av att rida runt i märkelkläder utan det är ridbyxor oftast från borjes eller hooks.

Och jag köper lite då och då ist för att köpa en massa på en gång.
Stallplatsen kan man ju påverka ganska mycket.
Jag hade turen som köpte hästen 1 år innan jag red in henne så jag hade ett helt år på mig att köpa upp saker innan självaste ridningen började!

Klarar man sig med bara paddock kan man hitta riktigt billiga stallplatser.
Det är när man vill ha ridhus som de kan dra iväg.

Jag betalar 3684 kr månaden för en stallplats på en större anläggning med 2 ridhus, paddock, terrängbana, egna skogsvägar och egna skogsstigar, Dusch, toa, full servise.

Men kan komma ner runt 1500 i ett stall med enbart paddock


Min häst kostar totalt följande varje månad.

Stallhyra 3684
Försäkring 450
Skoning 350
Bensin till och från stallet: 800kr
Övrigt: så som flugmedel, sadeltvål, och andra förbrukningsvaror 100 kr månaden(utslaget på ett år)



5384kr månaden
Sedan har jag en medryttare som betalar 500 månaden och har 3 dagar i veckan vilket gör att bensinen bara igentligen kostar 464

Så jag betalar 2720 kr:)


Ska jag träna så tillkommer 250 kr per träningstillfälle.

Usch man får ju ångest när man sitter och räknar ut vad hästen kostar:crazy:

Men jag har vänner som lägger ner ca 5000 månaden på kläder och smink, krogliv mm.

Prioriteringar jag köper kläder jag med, fast nästan uteslutet på REA och när jag behöver och inte bara för att.
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag får ut ca 17500 i månaden och har två hästar och en ponny. Det som kostar allra mest är när man ska hålla en häst i tävlingskonditon tycker jag.

Jämförde i våras mina hästar, en liten ponny som går oskodd kostar 250 kr i månaden, mitt treåriga halvblod som också går oskodd och nu inte rids alls kostar 850 kr i månaden.

Det som kostar här är ensilage (köper storbal) och försäkring, avmaskning och vacc. De får mineraler och mindre mängd kraftfoder också men det blir inte många kr per dag. Har hästarna uppstallade hos min far som är snäll och inte tar betalt ;)

Min andra häst som jag tävlar och tränar i både hoppning och dressyr, är skodd runtom och kostar lite mer 3000 -3500 i månaden.

I de här kostnaderna är bara de löpande kostnaderna med, inte ex ny sadel eller annan utrustning.
Jag köper täcken, grimmor mm på ullared, ridbyxor på rea etc. Senast köpte jag en äldre dressyrsadel billigt. Jag är väldigt prismedveten. De täcken jag har är flera år gamla (ullared)

Nu ska jag snart gå på mammaledighet och pga både tidsbrist och ekonomi lägger jag tävlingarna på hyllan ett tag och räknar med att även tävlingshästen kommer kosta 850 kr i månaden. Som just då inte kommer vara tävlingshäst såklart.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur har ni råd?

*kl

Någon kanske redan har nämnt detta, men jag tar det ändå för jag orkar inte läsa igenom hela tråden :o

Man kan ju inte jämföra en som har ekonomisk hjälp från partner eller familj med en som ror runt hela skutan själv. Då inräknat sponsring med det som inte bara rör hästen tex boende, mat osv.
Jag vet tex flera i stallet med vuxna barn, där mor och dotter har hästintresset och dottern jobbar tex som timvikarie inom vården eller inom handel. Där är det ju tack vare att mamma betalar allt eller delar av hästintresset som det går runt. Kan man räkna enkel matematik inser man att man inte kan ekipera sig med GPA-hjälmar, Kingsland och Pikeurkläder och en dyr tävlingshäst i full tävlingskondition genom att man jobbar deltid på timme i en lågavlönad bransch...
Sedan har vi också exemplen på dom vars partners står för den större delen av boendekostnader och mat, räkningar etc. Ja, rent krasst skulle jag säga att man inte kan jämföra ett enmanshushåll utan sponsring med någon vars hästeri inte vore möjligt utan att man har hjälp av en annans ekonomiska bidrag i sitt liv. Samma sak när man påstår att det går toppen att ha häst trots att man pluggar och lever på CSN, men man bor hos föräldrar eller pojkvännen står för större delen av kostnaderna i vardagen.
 
Sv: Hur har ni råd?

Som så många andra nämnt handlar det om prioriteringar men inte helt. När jag köpte första hästen hade jag egen gård och det gjorde det så mycket enklare och billigare. Tog eget hö och lät en bonde hyra in sina ungdjur och hyrde ut boxplats till andra så det gick runt.

Jag har inte alltid varit "stadd" vid kassa utan haft det tufft mellan varven men har lyckats ha häst genom att hitta billiga stall, begagnad utrustning och enkla kläder. Periodvis har jag "bara" ridit på ridskola när jag inte haft häst själv.

Idag har jag åter eget stall, ok lön. Är definitivt inte beroende av någon annan för min hästhållning. Tar eget hö även nu. Det som kostar nu är hovslagare, veterinär och tillskott. Att vi sen är två med ok lön gör ju att jag kan skämma bort mig mer idag med lite finare utrustning men jag väljer ändå att köpa begagnat. Det viktiga är ju att det passar hästen...jag har ett uniformerat yrke så kläder tänker jag inte på men fick göra en akutshopping inför en konferensresa nyligen så jag lär väl klara mig några år igen :o
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag har också lagt märke till det där, där mamman sponsrar sina barns dyra tävlingshästar pga att hon antagligen själv tycker att det är väldigt roligt. Inget fel, i det, även det är ju en prioritering.

Jag är väl själv en ganska lågavlönad person och får hjälp iom att jag har gratis stallplats, gratis sommarbete, dock köper jag ju allt foder, även hö och halm. Jag köper även gödselutkörning mm så allt är ju inte gratis bara för att själva boxen är det.

Men jag får absolut ingen ekonomisk stöttning av min man, där är det snarare tvärtom ;) Vi delar på precis allt (jag betalar mina räkningar och han sina)
 
Sv: Hur har ni råd?

Nu menade jag inte att lägga någon värdering i det, utan snarare poängtera att man inte kan jämföra äpplen och päron...
 
Sv: Hur har ni råd?

Nej jag förstår, den ekonomiska biten ser olika ut för olika människor helt enkelt, beroende på som du sa om man har stöttning hemifrån eller ej.

Men kanske var det även det TS ville veta?
 
Sv: Hur har ni råd?

Men frågan är ju då också hur man har häst. Jag har haft en relativt lång period då jag tränade för tränare 2 gånger i veckan och köpte utrustning för tusentals kronor varje månad, i stort sett hela min inkomst gick åt att satsa på mitt hästeri. Sen började jag plugga och det var bara att dra ner på allt, drastiskt.

Numera har jag hästen på lösdrift, så lite lullull som möjligt i foderväg och ja, utrustning har jag ju massor. Det är klart att det inte kostar så mycket då. Men ställer man hästen på helinackordering och tränar ett par gånger i veckan så rinner det ju snabbt iväg. Kruxet är väl att folk har svårt att förstå de olika sidorna.
 
Sv: Hur har ni råd?

Absolut är det också en viktig aspekt. Skulle jag stå i ett stall med hälften av min hyra skulle jag kunna köpa nya helskodda Pikeurbyxor varje månad för mellanskillnaden, om vi nu värderar rikedomar i prylar ;)

Men ofta jämför man sig ju med de i samma stall, och de har ju oftast samma grundkostnader för hästen (iaf hos mig där foder, strö och viss service ingår). Då är det klart att man kan undra hur folk har råd med mkt lullull och träningar, om man själv får vända på slantarna varje månad bara för stall och standardutrustning. Mitt svar var nog mer en reflektion på just det scenariot...
 
Sv: Hur har ni råd?

*kl*
Många av er som har svarat bor nog "ute i landet". Bor man tex i Sthlm så hittar man knappast några stallplatser för en eller två tusenlappar. Det räcker knappt till kallhyra.

Det som stjarnfrugt skriver stämmer nog bra, många blir "sponsrade" på ett eller annat sätt - tex av föräldrar, syskon, sambo/man osv. Jag vet vuxna människor som blir sponsrade av någon för att ha råd att ha sin häst.
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag som bor i en sanslöst dyrt område har haft turen att hitta ett litet stall med 2 boxar precis intill en av kommunens största ridklubbar med 3 ridhus osv.. Jag betalar 800 spänn i kallhyra, anläggningsavgiften på klubben är 2000 om året för hur många hästar man vill.. + att inte många i området har så stora och många hagar som jag har :)

Det ingår morgonfodring varje morgon och lunchfodring när jag jobbat natt och sover, jag släpper ut själv och fodrar kväll själv.. sen är det aldrig några problem för stallvärdarna att fodra kväll när jag ber om det!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur har ni råd?

Billig stallplats, billigt foder osv.
Men sen handlar jag inte speciellt mkt saker till min ponny. Haft henne i 7 år i september utan byter ut de som behöver bytas ut. Brukar åka till Gekås 1 gång om året och handla bas saker där ;)
De som är bra med henne att hon tex inte behöver något kraftfoder så de pengarna sparar jag ju in förutom mineraler och vitaminer.¨
Dock lägger jag lite extra på skoning åt henne i stället då hon inte har någon bra hovkvalite.
 
Sv: Hur har ni råd?

Nu kan man väl säga att jag blir lite sponsrad av min man eftersom vi har helt gemensam ekonomi. Men egentligen hade jag mer pengar över till hästen när jag bodde i min lilla två, hade samma lön men en bråkdel av boende kostnaden, ingen bil osv.

Man måste inte bo i Stockholm ;)

Jag betalar 1600:- i stallhyra inklusiva strö och foder, utsläpp ingår allt och mockning + insläpp delar vi upp jag och stallägaren. Är bara två hästar så inget betungande.
Finns upplyst sandbana på gården, 10 minuters skritt till nybyggt privat ridhus där jag löser 6 månaders kort för 1400:-, massa ridvägar och modernt stall med grym ventialation, uppvärm sadelkammare, spolspilta, tvättmaskin, bra hagar, fri tillgång på hö i hagen osv.

Försäkring 250:-/månad, hovslagare 900:- var 7:e vecka, tränar dressyr för A trännare var 14:e dag á 300:-. I höst börrjar hoppträningarna, jag är med så ofta jag kan, blir nästan varje vecka beroende på jobbet och det kostar 200:- per gång, C tränare.
 
Sv: Hur har ni råd?

Yes, rider ensam i 30 minuter, värmer upp och varvar ner själv så det effektiv ridtid. Längre pass fixar inte min häst som är ung och outbildad.

På förra hästen tränade jag hoppning för A tränare, grupp om fyra till fem personer och 90 minuters pass, kostade 350:-
 
Sv: Hur har ni råd?

Lyxigt billigt. Ang 30 min så tycker jag att det är den bästa effektiva ridtiden på ett pass för tränare. Längre än så kan jag inte koncentrera mig (har väl dålig kondis), och jag har en häst där det är förödande att nöta för länge på bana, så med framridning och avskrittning blir 30 min ca 50-60 min på henne och det är lagomt.

Nu ska jag inte kapa tråden mer :o
 
Sv: Hur har ni råd?

Fast hoppning är ju helt annorlunda..där har tränaren en timpeng på 7-900 spänn eftersom man oftast är flera
 
Sv: Hur har ni råd?

Visst är det så och det betalar jag gärna eftersom det blir lite väl intensivt att hoppträna privat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp