Hur har ni råd?

Sv: Hur har ni råd?

Precis som andra säger, ta lite i taget.
När jag köpte min häst för snart 5 år sedan, köpte jag ett billigt regntäcke, borstar och schabrak hade jag sedan tidigare, även träns fick han ärva från min gamla ponny (de har samma storlek i typ allt).
Hellre att jag lägger lite pengar på något jag vill ha, än massa billiga grejer.
Efter ett år köpte jag ett träns på Falsterbo för 750 tror jag det var.
Har köpt Horseware täcken begagnat.
Massor av bra sadlar kan man hitta för under 10 000, tom 5 000 kan man få en bra sadel för. Sen att hitta en som passar kan vara värre ;)

Jag är uppväxt i en fattig familj och kan vända och vrida på varje krona. Ska jag kosta på mig något, ja då måste jag först kolla genom "hela" Internet för att hitta det billigaste (inkl frakt) innan jag bestämmer mig för var jag ska köpa det.
Mycket av de saker jag köpt är från reor på Hööks, ibland har de riktigt bra reor. Köpte läderstövlar för halva priset, schabrak för 50 kr. Det gäller att vara ute i rätt tillfälle. När har Hööks rea? Jo, exempel efter jul. Har de ett erbjudande och till vilket datum? Kolla då datumet efter, för då är det oftast (alltid) ett nytt erbjudande, ex julrea.
Hööks har även mycket snygga kopior på märkessaker, det gillar jag ;)
Ridkläder blir ofta de gamla och urtvättade "vanliga" kläderna. Ingen i stallet som ser att tröjan är lite nopprig.

Men som sagt, låt det ta tid, köp bara det allra viktigaste. Och spara ihop till det du verkligen vill ha. Nu har jag ett par stövlar, men nästa gång kanske jag kosta på mig ett par bättre, för ja har de gamla jag kan ha under tiden jag sparar ihop till de dyra.

Tänk oxå, många bäckar små. Lägg inte ut pengar på massa små onödiga utgifter (ex godis, alkohol, pubkvällar, fika på stan).
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag köper inte märkeskläder.¨
Om jag mot förmodan gör det, så är det på rea (köpte en Kyra K jacka för ett antal år sedan, halva reapriset).

Mina två senast inköpta sadlar av engelsk modell var i mina ögon dyra (23000kr/st) men det är ju inte så farligt om man läser i dressyrforum.

I mitt fall använder jag sadlarna till fler än en häst. En av dem fungerar på tio av tolv ridbara hästar, den andra kan jag använda till fyra av tio hästar. Det är bra att ha två sadlar eftersom jag har ett par medryttare så två hästar kan ridas samtidigt. Dessutom behöver sadlarna ibland stoppas om pga ganska stort slitage och då behövs en i reserv.

Alla mina pengar, i stort sett, går åt till "hästeriet". Men det beror ju på att jag tycker att det är roligast. Jag läser ganska mycket också och köper gärna böcker men har för närvarande väldigt många lånade böcker hemma. Den hobbyn går ju att utöva på ett väldigt billigt sätt.

I övrigt ser jag till att handla hästsaker där det är prisvärt: stängselutrustning, hinkar och liknande på Börjes. Fleecetäcken på Börjes.
Ridkläder ganska ofta på rea på Hööks, som jag tycker har snygga färger.
Köper på rea i den lokala ridsportsbutiken.
Passar på att köpa på mig mer än jag behöver när det är rea, i våras fyndade jag ett par läderridstövlar för 180kr, ordinarie pris 1800kr. Klart värt att ha ett extra par, bara jag ser till att smörja upp dem.

Foder till hästarna köper jag dyrt men bra.
 
Sv: Hur har ni råd?

Ett sätt att ha råd när man egentligen inte har råd är att önska sig presentkort på olika hästaffärer till födelsedagar och jul. Det har räddat budgeten några gånger när det varit något jag varit tvungen att köpa i slutet av lönen, men inte velat ta hela summan från sparkontot. Det känns inte heller lika "illa" att slösa bort ett presentkort på onödiga grejer som tex schabrak (har typ hur många som helst som jag skaffat genom åren).

Sedan älskar jag mässor och mässpris och försöker åka på minst en om året (Falsterbo eller Göteborg), kollar in reastället i lokala butiken, kollar nätet, köper begagnat om jag kan och försöker sälja av sådant som inte används längre. Har även bett stallkamrater att få låna prylar innan jag vet om jag verkligen har behov av dem (annat bett, annan nosgrimma, sadel, sadelgjord mm).

Glöm inte heller att kolla i gömmorna om du haft foderhäst eller medryttarhäst du köpt grejer till, upptäckte för något år sedan att jag hade ett träns som jag helt glömt bort. Tyvärr hade jag redan köpt ett nytt då...
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag tycker bara det vimlar av facebook-sidor med bytes/köpes på facebook och så har vi ju alltid blocket och lantbruksnet.se

Det är dyrt ja men om man har haft sin häst i några år behöver man inte byta sadel... jo jag handlar i princip alltid begagnade sadlar....

Det är upp till dig att inte bry dig om andras saker, byt till ett mindre pretentiöst stall om du mår dåligt att inte ha råd med det som andra har råd med. På landet med "eget" deltagande i stall-sysslor brukar vara billigare.

Var lycklig med din häst, bry dig inte om andra.

Man behöver faktiskt bara två schabrak gärna av bra kvalitet det gillar jag också för när det ena är på tvätt använder man det andra. Ta en neutral färg, likadana.

Hästfolk är i allmänhet väldigt duktiga på att sälja prylar tycker jag... det dyker ju upp hästloppisar oxå...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur har ni råd?

Dom flesta normalinkomsttagare med dyra hästkonto lägger varenda spänn på sin hobby och lever ett rätt fattigt och torftig liv i allt annat. Jag känner dom som är 40 år och som får stöttning ekonomiskt från sina föräldrar för att ha råd att hålla på..
Det finns nog alla varianter
 
Sv: Hur har ni råd?

Har eget stall så mina hästar kostar betydligt mindre än din per månad i fasta kostnader. Sedan köper jag nästan bara hästprylar begagnat. Då kan man få nya/nästan nya/saker i bra skick för ibland en tredjedel eller fjärdedel av nypriset. Väldigt mkt prylar i "hästvärlden" behöver man inte. Man behöver inte ridbyxor det står Pikeur på eller 15 olika schabrak. Vårdar man sakerna håller de också länge. Jag har t.ex. schabrak som är 15 år gamla, och massa andra prylar som är långt över 10 år gamla.

Sen skippar jag onödig shopping till mig själv, går aldrig på krogen, på bio kanske en gång om året osv.
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag skulle aldrig ha råd med häst om jag bara fick ut 16000 i månaden. När jag fick ut 19000 var jag fortfarande skeptisk men kände att visst kan det gå. Men så köper jag så sällan budgetsaker utan går mycket efter kvalitet (som förvisso kan finnas i billigare märken också). Plus att jag är själv ganska dyr i drift på min vardag, det är väl det som avgör det hela.

Och nej, jag menar inte att man måste ha ett överbetalt jobb för att ha häst, menar bara att det är enda sättet för MIG för att det ska funka ;)
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag har en inkomst på ungefär 9000 i månaden (studiemedel). På den oerhörda summan har jag två hästar.

Jag har en stallhyra på 2000 kr. Köper mineraler och kraftfoder för ungefär 1200 kr/år.
Hovslagare 600-1000 kr/gång beroende på barfota eller sko.
Försäkringar 4000 kr/år
Vaccinering knappt 1000 kr/år (inkl lite annan koll när vet ändå är där)

Utöver det är det givetvis lite oplanerade utgifter.
Träna gör jag ibland, men har väldigt billig sådan. 50 kr/gång. Blir en gång i veckan under hösten, mer sällan nu på sommaren.
Har stora utgifter nu på sommaren pga sommareksem på båda hästarna. Lägger kanske 500 kr/säsong på olika smörjor, ibland mer ibland mindre.

Hur har jag råd?
Jag prioriterar. Jag lägger mina pengar på hem och hyra och husdjur, that's it.
Nu har jag världens snällaste sambo som hjälper mig om det blir kris med hästarna eller katterna, och ibland köper han lite extra lyxig mat till oss, men för mig är det viktigt att stå för min del av alla gemensamma utgifter.
Allt som blir över varje månad, om det blir något över, hamnar på sparkontot som används till hästarna om något händer dem. Det är inte många hundralappar där just nu, men då har jag haft lite otur med djuren och varit mycket hos veterinär.
 
Sv: Hur har ni råd?

Efter ett tag behöver du inte köpa mer saker. Jag minns själv första hästen och allt som köptes till den. Det är väl också så att det är lite roligt att köpa hästprylar i början. Nu har jag mer än nog av allt.
 
Sv: Hur har ni råd?

Känner igen det där med att ha mer än nog av allt.

Jag har säkert tio grimskaft men använder bara ett och har gjort så i minst 5 år. Har en massa grimmor som inte används. Massor med dressyrschabrak men använder bara ett etc.
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag vill alltid köpa mer saker :D

Men så säljer jag av och ger bort/kastar grejer eftersom oxå.
 
Sv: Hur har ni råd?

*KL*

Nu för tiden har jag ingen häst. Jag sålde dem 2004 och 2005, var sedan medryttare ett tag men lade av med ridhästar helt 2006.

Som hästägare var tight med pengar jämt, men gick runt. Jag var sambo då så mina boendekostnader var lägre än i mitt nuvarande singelliv. Jag handlade mycket av vardagsgrejorna till hästarna på Börjes och även på Hööks och Granngården.

Jag var rätt duktig på att hitta billiga grejor, sedan skötte jag dem väl (svabbade av lädret med sadeltvål efter varje användning) så att de höll. Börjes löjligt billiga ridjeans var under flera år de enda jeans jag hade (och jag skulle gärna ha dem igen, för sällan har jag mött en modell jeans som passat mig så bra!). Ridbyxor hittade jag ofta på rea, liksom jackor till stallet m.m. Mina t-shirts var mest reklamvarianter. Ändå kände jag mig faktiskt ganska välklädd i stallet och hästen var oerhört flott - mest för att jag är duktig på att kombinera färger. Jag har i hela mitt liv bara ägt ett par riktiga ridstövlar, ett par Cavallo inhandlade 1987. De håller fortfarande, men som alla mina lädergrejor är de noga skötta och de är omsulade många gånger. Att göra som Sockerbit, köpa märkesgrejor i andra hand, är ofta det mest ekonomiska man kan göra. I många fall är det kvalitet på märkesgrejor så man kan ha dem i åratal. Rörande bil gällde principen "Volvon 245 för 15000 kör till den går sönder". Mitt släp var gammalt, men fräscht. Delade med en av de andra i stallet. Jag tror hon har kvar det ännu.

Utanför stallmiljön fick klädkontot hållas till ett minimum. Jag tycker ändå jag såg helt ok ut. Handlade en del på second hand och nästan allt på rea. Klippte mig gjorde jag bara när det verkligen bara behövdes. Jag har ju alltid älskat att resa, men det kunde jag då göra i jobbet och även få extra medel för resor så den biten skötte jag genom "separat" ekonomi på det sättet.

Idag, flera år efter att jag slutat med hästar, är allt annorlunda. Jag tittade mig i spegeln i morse och konstaterade att jag, som alltid nu för tiden, var välklädd och att det inte är billigt. Att ha en garderob som den jag har idag fanns inte på kartan under hästägartiden. Inte heller att gå på restaurang, åka på privata semesterresor, ha en ny mobiltelefon, ha flera egna datorer (hade laptop i jobbet och det har jag fortfarande men nu även ett par egna), systemkamera, dricka dyrare viner, ta dykcert... ja, det är massor av saker jag prioriterade bort då som jag har och gör nu för att jag inte har häst.

Så summan av kardemumman blir nog att de som har mycket dyra hästgrejor och även unnar sig saker utanför hästlivet har betydligt högre inkomst. För oss andra får man välja och prioritera helt enkelt.
 
Sv: Hur har ni råd?

fast det måste inte vara så. Jag kännar inte multum men visst har jag en del märkeskläder, skapligt ny bil, ny mobil, systemkamera, vi äter ute ofta, har absolut rpd att resa, har ett snyggt nyrenoverat hus osv. Man behöver inte vara en trashank bara för att man har häst och inte är höginkomsttagare.
Vi är inga lyxf'llan offer heller, har bottenlån på huset och det är allt.
 
Sv: Hur har ni råd?

Mycket av mina hästar har finansierats med arv visserligen.

Men jag har också under långa perioder(år) lyckats finansiera dem på mindre än ts får in. Dock hade jag bara en häst då.

Jag prioriterar helt enkelt. Jag köpte inte en massa småsaker a la fika etc. Jag köpte inte onödiga saker. Jag reste inte så mkt. Jag åkte kommunalt. Jag gick inte och gjorde skönhetsbehandlingar etc.

Numer prioriterar jag visserligen. Jag köper inte hur mkt onödigt som helst. Men visst kan jag unna mig saker.
Jag köper kvalitet iom att det håller längre. Jag köper inte en miljard olika täcken tex, utan köper några i bra kvalitet som fyller sina funktioner.
Mina hästar har ett träns, ett kandar, en kapson etc. De har inte 7 olika..
Däremot gillar jag snygga schabrak och lindor och har en del set såna. Men jag köper just såna som jag tror kommer hålla sig fräscha ett tag. Och jag sliter på de fulare då jag ska ut ensam i ösregn tex och sparar på de snyggare till träning.
De har inga specielbeslag/specialskoningar(behöver som tur är inte det). De får bra, kvalitativt grovfoder och behöver då inte så mycket tillskott. Jag ser till att träna dem på ett sätt som jag tror gör att de inte behöver skada sig, få behandlingar etc.
Däremot lägger jag pengar på träningar för bra tränare regelbundet.
Jag gillar också som sagt kvalité och köper därför en del dyra saker. Dock köper jag inte saker bara för att det är dyrt. Det måste vara kvalitet och hållbart.
Ridbyxor, sadlar, jackor, täcken och stövlar tex brukar jag lägga pengar på.
Jag kan däremot ha billiga linnen, tröjor etc att rida i.

Täcken tex tycker jag håller bättre om de är tex Rambo. Jag har något sånt regntäcke som är mååånga år och fortfarande håller tätt, trots dagligt slitage av vildponny. De sitter dessutom bra.
Så där blir det mer ekonomiskt än att köpa billigare som snabbare börjar läcka eller rent av slits sönder.

Som fler sagt innan så köper nog de flesta saker gradvis. Jag köper löpande de saker jag vill ha.
Iom att jag arbetar med hästar så har jag mycket ridkläder etc. Och det går inte mycket vanliga kläder för mig iom att jag för det mesta är stallklädd.
De vanliga kläder jag har köper jag klassiska plagg lite dyrare och kortvariga trendsaker köper jag budget.
Jag klipper och färgar mitt hår själv. Jag hinner inte till frisören och tycker inte riktigt om då främlingar ska pillra mig runt ansiktet.
Av det skälet gör jag aldrig ansiktsbehandlingar heller.
Det går inte så mycket smink iom att jag mest är i stallet. Detsamma gäller stylingprodukter till håret.

Jag har också gjort några fynd i form av att köpa snudd på nya(och oanvända) täcken till minipris av kompisar, fått ärva saker, fått saker av elever etc.
En del elever vet jag önskar sig dyrare saker i födelsedagspresent, de får av medryttare etc etc.
 
Sv: Hur har ni råd?

Min häst kostar absolut inga 6000/månad, max 2500. Plus att jag får ut en relativt bra lön.

Men det är prioriteringar, självklart. Jag hade 2 hästar när jag pluggade (fullt CSN + lite extrajobb) och det gick ingen nöd på varken mig eller hästarna. Jag har det mesta jag behöver, shoppar bara lite för att det är kul emellanåt, men det är sällan för att jag verkligen behöver det.

Vi bor bra, har 2 fina bilar (inga splitternya, men fina), har 2 hundar osv, så det funkar bra att leva gott för vår del ändå! Ibland blir det lite mycket, fick en veterinärfaktura på 17000 i höstas och hade ingen större buffert efter plugget - då var det lite svettigt. Men nu har jag sparat ihop en slant igen.
 
Sv: Hur har ni råd?

Du kanske kan hitta billigare stall? 6000 i månaden för en häst låter mkt, om den inte kräver specialfoder, specialskoning osv.
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag köper mycket begagnat(inget skräp dock), även sadlar och endel ridkläder. Nyköp är sånt som hjälm, väst och ridstövlar. Och smågrejor sådär förstås.

Handlar nästan bara på rea när jag köper nytt. Har endel men inte överflöd av märkesgrejor men också de inhandlas på rea, men det är bra grejor som håller länge och då spelar det ingen roll för mej att det gick på rea.

Sen får man prioritera, fick tex ha en passande för hästen men bara okej skön för mej syntetsadel i flera år innan jag hade råd att köpa en dyrare.
Och såklart handla allt eftersom. Inte allt på en gång.

Håller efter grejorna och använder fortfarande träns från 1988 så köpa nytt är väl egentligen inte helt nödvändigt. Egentligen har jag allt jag behöver och mycket mer därtill.

Sen lägger jag definitivt mer pengar på häst än mej själv. Jämfört med icke hästintresserade kompisar så lägger jag ju jäättemycket pengar på hästarna ;) Men mej gör det ingenting.

Jag har råd för att jag prioriterar och vissa gånger pusslar. Å andra sidan vet jag inget annat då jag alltid haft häst..
 
Sv: Hur har ni råd?

För mig så är det inte svårt att ha råd med hästen, men trots att jag tränar ett par ggr i veckan och åker på lite tävlingar mm så kostar hon inte 6000 i månaden. Snarare snittar hon 4500-5000 och då är allt utom bensin (som förvisso kostar en hel del...) medräknat. Klart det är mycket pengar, men som flera andra redan sagt så har jag inte heller för mig så mycket annat än hästen.

Sen när jag köper något till mig eller hästen, speciellt dyrare saker, så är det i princip alltid genom blocket, tradera, hästnet eller så. Där finns både nytt och bättre begagnat för mycket förmånliga priser.

Tex sadlar har jag köpt för halva nypriset. Helt nya snygga ridstövlar för 800:- som i butik kostar 5900:-, men det gäller att vara med och passa på när tillfälle kommer. Behöver man något akut nu så blir det ju andra priser så klart....

Sen har jag ju haft häst i många år nu, så man har ju samlat på sig under lång tid.
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag shoppar det jag behöver och köper bra kvalitetsgrejer.
Handlar gärna på rea eller bättre begagnat.

Håller mig till färgerna grå, blå och beige = färger som passar ihop.
Sen har jag inte 100 uppsättningar av allt som andra ofta verkar ha.
Jag har 8 schabrak, 4 till dressyrsadeln och 4 till hoppsadeln.
En hoppsadel, en dressyrsadel och ett träns till respektive sadel.
En uppsättning benskydd till varje aktivitet som i mitt fall är 3 st för hoppning, dressyr och terräng.

Så jag har det jag behöver utan att överdriva konsumtionen och kan då istället lägga pengarna på kvalité istället för kvantitet.

Sen är det helt klart en prioritetsfråga, jag bor bra men billigt, har en helt okej bil utan lån, äter bra men relativt billig mat, shoppar inte mer än det jag behöver till mig själv och hemmet, ska jag åka iväg på semester väljer jag något mittemellan alternativ inte dyrt och inte det allra billigaste.
Är i stort sett himla nöjd med mitt liv och saknar inget direkt å inte är jag någon höginkomsttagare heller.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp