Hur har ni råd?

Dressyrtanten

Trådstartare
Jag har, som någon kanske har läst, ganska nyss blivit med häst. Vid införskaffandet köpte jag även all grundläggande utrustning som man kan tänkas behöva. Inget extravagant utan ganska mycket budget.

Nu märker jag mer och mer hur jag behöver köpa nya saker hela tiden. I vissa fall handlar det om att jag vill ha något och att jag känner att det är dags. Ett exempel är att jag är på jakt efter ett par stövlar - jag har aldrig ägt några som förtjänar att kallas ridstövlar...

Jag inser också att jag behöver en del privata kläder och skor för att kunna leva ett liv utanför stallet.

Jag tycker inte att jag tjänar speciellt dålig även om jag inte är direkt överbetald. Jag får ut drygt 16000 i månaden, av dem går 6000 till mina fasta utgifter + mat och 6000 till hästens fasta kostnader + träning. Resterande 4000 ska gå till nöje och shopping plus att jag helst vill spara minst 1500 kr varje månad men det finns inte plats för några utsvävningar i form av fin utrustning. När jag ser "alla andra" med cavallostövlar, pikeurbyxor, kingslandjackor och 30 000 kronorssadlar så känner jag bara "HUR HAR NI RÅD?"
 
Sv: Hur har ni råd?

Nu har inte jag någon sadel för 30k men desto mer märkesprylar som konsumeras friskt. Jag tjänar mindre än dig, oftast. Men genom en låg hyra, billig stallplats och krogbesök 1 gång/år kan man spara en bra slant. Jag har prioriterat bort nöjen de flesta jämnåriga ägnar sig åt för att ha råd med min hobby. :) Det handlar om att slopa sådant man kan. Nu vet jag inte var du har häst med min kostar en fjärdedel utav din summa varje månad tex. Men ja, något "normalt" liv har jag nog inte utöver hästarna. Äter ute då och då, går på bio kanske 6-7 gånger om året och handlar kläder åt mig vid behov. För mig är hästägandet en livsstil.
 
Sv: Hur har ni råd?

Prioriterar, jag köper nästan aldrig vanliga kläder. Har uniform på jobbet så jag sliter inte ut det jag har direkt.
Som ovanstående skrev, det är en livsstil. Jag tycker det är dötrist att resa, de pengarna lägger jag mycket hellre på hästen.
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag får välja bort viss vardagslyx för att ha råd att ha häst.
Nu kostar min häst betydligt mindre i månaden än vad din gör dock.

Jag köpte honom för snart 2 månader sen och har köpt dom flesta bassaker som behövs. Köper in resten lite då och då. Det är inget som jag måste ha imorgon.

Jag har fått välja bort shopping men eftersom jag shoppade väldigt mycket innan så är det egentligen bara bra. Jag shoppade alltså för flera tusen i månaden på ett icke hälsosamt vis.

Förr så köpte jag mycket märkeshästprylar men det är slöseri på pengar. Billigare saker funkar dom också. Vissa saker köper jag som är märkessaker enbart för att jag vet att kvalitéten är värt det. Men schabrak, varför köpa svindyra när dom billiga är minst lika bra.

Det är en livsstil att ha häst och jag tror dom flesta får välja bort vissa saker för att kunna ha häst.
 
Sv: Hur har ni råd?

Nyckeln är att köpa lite efterhand, inte allt på en gång. Om man inte känner att man har en massa pengar över såklart, var och en spenderar ju sina pengar som denne vill. Vet att en del lånar till sadel, häst, transport etc. Absolut inget jag har något emot men för mig går det bort, jag vill köpa kontant. Har t ex en bra och funktionell transport men finast i världen är den inte och ny är den definitivt inte. Men den duger bra tills den dagen jag har sparat ihop till en finare. Var just nu i större behov av en sadel (för övrigt min första "bra" sadel efter tre års hästägande, men några 30 000 kr kostade den inte, halvera den summan...) och då får transporten vackert hänga med ett litet tag till. En prioriteringsfråga helt enkelt :)

Säger annars som övriga, det blir en livsstil. Har lite dyrgrejer men även den del billigare, försöker handla med förnuft och lägger gärna pengar på kvalitet om det behövs.

Så får jag råd, hur andra gör kan bara de svara på.
 
Sv: Hur har ni råd?

*KL

Det är dyrt att ha häst, du får prioritera vad du verkligen behöver och vad av det som behöver få kosta och var du kan välja billigare alternativ. Sårvårdsartiklar tex är betydligt billigare på Apoteken än i hästaffären.

Genom att prioritera bort annat småhandlande (tidningar, smink etc) som är onödigt. Genom att köpa billigare märken av förbrukningsvarorna och välja att lägga lite mer pengar på tex ridstövlar. Jag har nog 5-6 par ridbyxor men av dem bara 1-2 par av dyrare märke och mer kvalité. dessa används mer sparsamt. För vanligt jox/rida ut/jobba i stallet mm drar jag på mig rea-köpta eller billiga ridbyxor (från tex Börjes för 300-400 kr). Jag köper inte heller nödvändigtvis ridtröjor i hästsportaffärer utan väljer funktionströjor från sportbutiken (också på rea om möjligt).

Det som prioriteras och läggs pengar på är hästens utrustning (sadel, täcken etc) där jag vill ha kvalite. Dock har jag aldrig varit speciellt intressard av märken utan tittar mer på att jag tycker det är snyggt, att kvalitén är vad jag förväntar mig och att det passar hästen. De saker som är mer av "vill ha" än det jag verkligen "behöver/måste ha" skrivs på lista och tittas på under reor/mässan i GBG.

Jag väljer också att köpa klassiska basfärger och inom samma färgskala hela tiden för att inte behöva ha en massa olika uppsättningar i olika färger som många av stallkompisarna har. De handlar jämt tycker jag. Mest för att jag tycker det är snyggast så men också för att allt går att matcha med varann. Behöver alltså inte köpa ett helt nytt träns om nosgrimman behöver bytas osv. Vi köper också begagnat av varann i stallet eftersom många sitter på inköpta skydd/täcken etc som visade sig inte passa deras häst och som de inte orkat/fått lämnat tillbaka då det använts 2-3 ggr.
 
Sv: Hur har ni råd?

Alla andra har inte råd.

Men jag matar och försäkrar fyra ponnyer för en mindre summa per månad än vad bara din häst kostar.

Sen tänker jag över vad jag behöver och köper mycket begagnat :)

(Och just nu är jag inte själv heller, det underlättar ju, kan vi säga.)

Förut hade jag en lägenhet som kostade ca 3500kr/mån och stallplats inkl allt för 2500kr/mån. Fick ut 18000 då och hade inte så många övriga fasta kostnader, köpte en billig 245a som fick dra massor och var hur driftsäker som helst, hade egen fin men begagnad transport så jag slapp hyra. Hankade runt sadelmässigt på begagnade sadlar av finare märken.

Mina ponnyer hade ingenting med sig när de kom mer än grimma i princip. Så jag behöver köpa allt mer eller mindre. Men det är bara en som rids just nu, så då har jag sett till att hon har sadel och träns. Schabrak har jag massor sedan förut. Till ungponnyerna köpte jag en rätt dyr men bra tömkörningsdäckel, den kan ju dock alla ponnyerna använda, inte bara unghästarna.

Nästa större grej på listan är en sele till det ena russet och en lite bättre vagn, som även den som rids kommer att kunna dra (hon är också inkörd).
Har ett russ på 21 år som i princip är pensionär, hon tömkörs och promeneras så hon behöver bara ett eget träns. Har en Dponny på 2 år så det dröjer iaf minst ett år tills jag ens behöver fundera på sadel till henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur har ni råd?

Jag lägger 1500/månad på hästens hyra, och det är en plats i lösdrift där allt foder ingår, daglig tillsyn och mockning av lösdriften. Skulle jag valt stallplats i samma stall hade det gått på 2000 kr/månad, men då skulle även alla ut- och insläpp ingå. Försäkringen ligger i nuläget på 3000 kr/år, betalas vid årsskiftet ungefär. Hovslagaren runt 400 kr/gång, endast verkning. Sen tillkommer ju självfallet två vaccinationer/år (en mot stelkramp och influensa och en separat mot botulism). Det är normalkostnaderna, det kan så klart tillkomma andra oväntade utgifter. Utrustningen hade jag mycket redan, så det jag har köpt till är egentligen ett träns med tillbehör, en grimma, benskydd och longerlinor.

Jag bor hemma, så min bostads- och levnadskostnad för övrigt är ganska låg. Jag har bil, vilket är tvunget för att ta mig till stallet, så den får jag så klart bekosta. Annars lägger jag 4000/år på säsongskort till hockeyn, det är det enda jag unnar mig själv. Kläder har jag tills de går sönder, resor är inget jag prioriterar. Utan häst vet jag inte riktigt vem jag är, så jag prioriterar helt klart att lägga pengarna på hästiga saker och inte på mig själv.
 
Sv: Hur har ni råd?

jag hade just upp en liknande fråga på ett finskt forum. vad är lönen, vad kostar hästen, HUR har man råd.. De som svarat har en lön på 5000+.. gud vet vad dom jobbar med..
jag har en lön på ca 1500 euro i handen. ibland mer, ibland mindre.
stallhyror här kostar ju skjortan. 380 euro..därtill bensin, alla räkningar..+ sedan skoningar och annat.
tror inte jag har råd :(
men det finns ju billigare stallalternativ. men då behövs en trailer..

än så länge hästlös. men jobbar på det!
 
Sv: Hur har ni råd?

Man får prioritera. Min häst kostar i stall och grovfoder 1500:- månad,sen tillkommer kraftfoder för kanske 200:- månad. Hovslagare i snitt 150:- i månad,försäkring 400+,så brukar hamna strax under 2500:- varje månad i fasta kostnader,plus bensin på 1000:-,så 3500:- ca.

Jag och mannen har inkomster normalt på 36.000:-,fasta utgifter (boende och allt därintill,mat,blöjor,lån osv) på 11.000:-,därefter så delar vi upp det som är över,alltså ca 12.500:- var att göra vad vi vill med. 3500:- går som sagt till hästen,vilket ger mig ca 9000:- i nöjesslantar + sparande. Köper i princip aldrig kläder till mig själv, blir kläder till sonen på några hundra i månaden som max, sen lite lyx som pizza nån dag och sånt,men får utan problem undan 6-7000:- i sparande varje månad.

Dock är vi föräldrarlediga nu så nu har sparkontot pausas då vi tar ut så vi får ut ca 20.000:- nu ,så har jag i princip bara en 1000-lapp över till "nöjen",men det är som sagt bara nöjen den ska gå till,så jag hade lika gärna kunna vara nollad och klara mig hur bra som helst endå då alla viktiga saker redan är betalda då. Men är skönt att ha en liten extra slant. Går hur bra som helst med "bara" den. Skulle något hända så har vi sparkontot att ta av så vi sitter ju inte i sjön. Nu under sommaren så har jag dock mer över pga att hästen går på bete = jag slipper både grovfoder och kraftfoder,plus att jag åker inte ut lika ofta heller,så bensinen blir betydligt billigare,försöker dessutom åka moped dom dagar jag är ute,så är nog uppe i kanske 200:- än så länge i bensin för den här månaden! :p Så kanske runt 1500:- kostar han mig nu i juni,juli,augusti,så kommer ha ca 3000:- i månaden på nöje nu i sommar,men vi har ju en liten 6-månader bebis,så vi gör inte så mycket mer än att vara hemma eller i stallet nu! :p

Det viktigaste är ju att man klarar sig själv,sen att man klarar hästens kostnader,plus att man kan lösa det om det skulle hända något. Tex i December fick jag lägga ut ca 5500:- (EFTER försäkringen betalat ut det dom betalade) pga att hästen fick kolik,då lär man ju veta att man kan lösa det utan att stå där med skägget i brevlådan.

Jag kör på billiga märken på kläder,ridbyxor köper jag oftast hööks egna billigaste,håller ett par år,jag vet inte om man skulle tjäna på att köpa dyrare som höll längre? Ridstövlar har jag bara ett par billiga där med,en allroundstövel,kostade kanske 7-800:-,haft dom i tre år nu så börjar bli dags att byta ut dom med. Ridtröjor tar jag mina vanliga som jag tröttnat på och nån billig fleecetröja på hösten,jackor har jag sånna där billiga klubbjackor,kostar väll kanske 400:-?

Det som jag däremot lagt pengar på är en säkerhetsväst,kostade 1800:-,en racesafe,men den håller ju i evighet,och bättre att köpa en som är bekväm,än att betala en tusenlapp för nån som bara hänger i stallet. Sadel får man ju ta det som passar hästen,jag hade tur att hitta en begagnad av det han ska ha,betalade några tusen. Täcken har han aldrig så har bara köpt ett 300 grams på rea,och ett fleecefodrat regntäcke,han har aldrig använt dom,mer än 3 dagar i vintras när han var sjuk,men det finns iaf om det skulle behövas. Träns budade jag hem ett beg i fint skick på tradera. Schabrak är dock skitkul att köpa,så har alldeles för många,men åter igen så är det inga dyra,hööks,sen hansbo och lamicell. Nu håller jag mig bara hemma än med hästen,om jag ska börja åka på träningar så kanske man investerar i lite snyggare stövlar kanske,och nån snygg ridtröja,men inget mer än så. Men då blir det ju mer kostnader om man ska ha transport + bensin också...

Du har ju nöjespengar,även det som hästen kostar ska ju räknas in i din nöjesbudjet,för det är ju ett av dina största nöjen som tar mycket tid. :)
 
Sv: Hur har ni råd?

Kl

Som någon annan sa: ge det tid. Mina cavallo tex köptes begagnade men oanvända för halva priset. Dessutom kommer du märka snart vilka bugdetmärken du gillar och som håller måttet. Man får prioritera rätt hårt, tycker jag. Vissa grejer vill man verkligen ha i ett speciellt märke, då skriver jag en önskelista och när pengarna finns tillgängliga så bour det köp. Håll utkik efter rea och mässpriser på det du suktar efter. Impuksköp så lite som möjligt! :)

Framförallt skulle jag vilja framhålla att både Hööks, Horze och Börjes och absra budgetställen har riktigt bra grejer. Det behöver inte stå Kingsland eller Pikeur på sakerna för att de ska vara snygga, hållbara och bekväma!

Men visst är det så att vissa nog badar i pengar, och har precis allt! ;)
 
Sv: Hur har ni råd?

Säger som andra här - man får köpa efterhand och inte försöka tävla med eller jämföra sig med andra. Jag köpte min första häst när jag var klar m min utbildning o hade gift mig = två inkomster då var jag 27 och ingen av oss hade ngn superinkomst ... Klarade mig m en allroundsadel o basutrustning t mig o hästen i många år. Idag är jag nästan dubbelt så gammal o har flera hästar... Jag har bra ekonomi o har råd att shoppa loss om jag vill men jag lägger ändå inte 30 000 på en sadel o letar alltid reafynd! Jag har märkessaker men har betalat fullt pris f ytterst få av dem!
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag prioriterar riktigt bra grejer till hästen och köper det jag behöver mest inom en lite längre framtid. Tex så saknar jag släp och dressyrsadel nu och åker inte på träningar. Först ska jag betala av mina lån (har nyss börjat jobba) och sedan får det bli prio. Dvs kanske nästa år.

Dock prioriterar alltid hästens grundanalysenkostnader. Bra grovfoder, analys, träckprov, bra tillskott, bra täcken osv. Hans vardag ska banne mig inte snålas på.

Jag gillar att andra har fina saker att titta på :-D skulle jag någon gång känna mig fattig så tröstar jag mig med att de kanske offrar något jag inte skulle vilja offra för att ha den där prylen.
 
Sv: Hur har ni råd?

Bra lön :D I mitt fall betalar mina föräldrar hästarnas kostnader förutom träning och tävling. (Stuteriets ponnyer och stuteriet delar jag med mina föräldrar.)

När det gäller t.ex. märkes-ridkläder så handlar det om att jag, precis som Bison, har uniform på jobbet och hemma ridkläder eller (såhär års) shorts och linne. Inte mycket att slita på där utan de vanliga kläder jag har håller läääänge.
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag lägger i princip alla mina pengar på djuren. Shopping och nöje för egen del existerar knappt. Är tack o lov inte intresserad av mode och går gladeligen i civila kläder som är 20 år gamla.
 
Sv: Hur har ni råd?

Mkt handlar om prioriteringar som alla andra skriver i tråden, samt vad man kan tänka sig att offra eller avstå.

Jag har en hel del märkesprylar och måste nog erkänna att jag är lite märkespryl-galen. Många skulle nog tro att jag antingen är snuskigt rik eller galen, men jag köper nästan ALLT begagnat (ofta helt nya saker till mer än halva priset) eller till kraftigt nedsatta priser i butik, på nätet eller på ebay. Man får vara lite klurig och inte köpa första bästa utan att faktiskt göra lite research på var man kan få sakerna billigast ;)
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag tror det lätt blir en snedvriden bild när man läser på forum som Buke. Dels för att människor i regel inte skriver om vardagligheter och saker de inte kan göra/har råd med. Man vill (naturligtvis) visa sig från sin bästa sida och plockar därför ut russinen ur kakan (se bara på Facebook). Ovanpå det så är det svårt att hålla koll på exakt vem på forumet som gjort/köpt vad när man går igenom ett antal olika trådar dagligen. Att det inte är samma människor i tävlingstrådarna på dressyr/hopp som det är i rese- och shoppingtrådarna på ungdom/senior kan ibland vara lätt att glömma bort.

Själv har jag valt att prioritera resande, god mat och nöje i mitt liv just nu. Den dagen jag skaffar häst så vet jag att jag kommer få dra ner betydligt på alla de punkterna - på gott och ont.
 
Sv: Hur har ni råd?

Jag köpte nuvarande häst för 1,5 år sedan. Endel basgrejer som ryktsaker, grimmor, vissa täcken osv hade jag kvar sedan min förra häst men det var 10 år sedan. Det mesta i startkitet köpte jag faktiskt begagnat på Tradera. Lade lite extra på att kunna köpa en ordentlig dressyr- resp hoppsadel, även de beg.
Sedan eftersom jag visste att jag skulle köpa häst, så skaffade jag småsaker lite pö om pö. Tex stallapotek, lindor, schabrak och sådant som inte är beroende av att man vet exakt storlek på hästen man kommer köpa.
Sedan när hästen väl var köpt så var det väl ungefär första halvåret som det behövdes fyllas på med saker som man efterhand insåg att man behövde. Och givetvis lite onödiga prylar oxå som lyxigare benskydd osv...

Nu har jag uppdaterad garderoben lite eftersom. Har tex idag varit och köpt en Amerigo dressyrsadel. Men grunden i alla dyrare inköp är ju planering, prioritering och i mitt fall att köpa begagnade kvalitetsprylar. Man måste vara lite ekonomismart... jag köper inte en ny sadel för 30.000 kr om jag får en beg. likadan i gott skick för hälften. Ser ingen poäng med att köpa nytt då, värdeminskningen är för stor i förhållande till kvalitetsskillnaden som jag tycker är minimal på bra skötta sadlar tex.

Vad gäller inkomst så har jag ut 20-25.000kr/mån efter skatt, 5-7000 kr går till hästen beroende på månad. Jag bor ensam och betalar precis alla omkostnader själv, har pojkvän men vi har ingen gemensam ekonomi och är särbo. Jag har bil och 1,5 mil enkel väg till stallet som kostar i soppa, har även hund och familj och vänner i andra landsdelen så jag reser dit några ggr/år. Men jag springer inte på stan eller krog för jämnan eller andra småutgifter som tenderar att bli stora. Har arbetskläder på jobbet så jag sliter inte ut privata kläder desto mer och behöver därmed inte köpa nytt ofta.
 
Sv: Hur har ni råd?

jag brukar svara på den frågan med, nä man har inte råd, men man tar sig råd ändå :) De där 4000 i nöjen och shopping.. ja de kanske blir hästen som är nöjet och sen shopping till hästen? :) Det är nog få som tokshoppar märkesgrejer när det gäller allt till hästen. Man kan spara ihop och prioritera att köpa en (dyr)sak i taget :) Nu har det säkert blivit mycket för dej i början när man inte har alla basgrejer, men jag tycker själv att efter många år med egen häst är det ändå alltid något som behövs.., och ibland kanske inte BEHÖVS men som man vill ha och skulle ha användning av.
 
Sv: Hur har ni råd?

Man får prioritera och jobba mycket! ;)

Jag älskar att lägga mycket pengar på både mig och hästen, vill man så går det, bara man planerar och handlar smart! = Investeringar och inte så mycket "småkraffs"! :)
Oftast fungerar det, men kommer det till tillfällen när jag har lite mindre pengar så planerar jag noga så att hästen får sitt först (såklart) i form av foder osv och väljer att köra på dom sakerna jag har både för mig och hästen. Vi har en bra basutrustning och behöver oftast inget nytt sådär "NU".
Och sen när det blir bättre igen så köper jag ikapp mig lite! :D

Har hellre få saker av riktigt bra kvalité än massa olika som är halvdana och som jag egentligen skulle vilja byta ut = då byter man ut så fort man kan och så blir saker liggande = onödig kostnad.

Så, prioritera och handla i rätt situationer kör jag på! (Oftast, ibland kan jag inte hålla mig och BARA MÅSTE HA ;), då får jag leva med att hoppa över en och annan top till mig själv nån månad eller två efter det :p)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp