Sv: Hur har ni gjort?
När jag fick mina barn för 3 och 4 år sedan var det 3 dagar man skulle stanna kvar på bb. Tidig hemgång fick man gå på som omföderska om allt stod rätt till men minst 1 natt skulle man stanna.
Men jag stannade mer än gärna hela tiden med båda mina då jag födde på KSS (Kärnsjukhuset i Skövde) och de var helt underbara där och stortrivdes. Jag hade fått gått hem tidigare om jag velat med båda då amningen kom i gång ordentligt och jag inte hade några problem med blöjbyten, bad osv av bebisen och barnet mådde bra osv.. Men ville inte det kände mig så trygg på bb.. Sen hade de speciellt besöksrum där släkt och vänner var välkomman och hälsa på..
Men de som fött på NÄL i Trollhätan har bara längtat hem. Där är nämligen bara tillåtet att pappan kommer på besök, inga syskon osv. Var med min kompis på förlossningen osv och tyckte inte alls de var lika bra som KSS..
Så tror det är väldigt olika från BB till BB hur man trivs.
På KSS behövde vi dessutom bara betala 80kr/dag om maken åt maten där annars kostade det inget extra om han stannade över.. men som sagt det var för 4 år sedan och de kan ju ändrat... På NÄL när kompisen fick fanns de inte ens plats för att hon skulle kunna få stanna kvar utan fick gå hem redan på eftermiddagen hon fött (födde på natten vid 3 tiden) hon var glad för det men hon fick också problem hemma med amningen osv pga att hon blev stressad i sig själv då hon inte visste hur det skulle vara..
Svägerskan fick på NÄL och hennes make fick inte stanna kvar fast de båda ville och hon längtade bara hem med..
Så tror att det är väldigt olika från sjukhus till sjukhus hur det är.
Rekomenderar starkt att man besöker det bb man tillhör innan det är dags så man får se hur det ser ut, träffa personal osv.
Jag har turen att jag bor mitt mellan två BB (KSS och NÄL) och har därför rätt att välja...
lycka till!