Ok jag förstår, några månader för mig är inte ekvivalent med få månader då några månader i mitt tycke kan vara t.ex två år beroende på vad man jämför med. Inser att vi tolkar det olika.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu är det mina föräldrar som köpt alla mina hästar hittils då nuvarande hästen köptes när jag var 15, kontant. Skulle jag ha råd nu skulle jag köpa en till då sambon också vill rida ibland, men ekonomin håller inte för det så därför väntar vi till utbildningen är klar. Skulle aldrig ta lån för att köpa häst.... Vad händer om hästen skadar sig och behöver veterinärvård och man inte ens hade pengar att köpa den för från början?? Syrran min och hennes sambo har under 5-6 år sparat ihop 600' för kontantinsats till hus så spara ihop pengar är helt klart fullt möjligt.
Fast att man tar ett lån betyder knappast att man för den skull inte har sparkapital i vettig mån. Varför skulle det vara ekvivalent med det?
Jag håller med WBanna, jag förstår inte skämsfaktorn eller moralen folk lägger runt folk som väljer att låna för att köpa häst. Sköt sig själv och s-kt i andra liksom.....
Sköt sig själv och s-kt i andra liksom.....
Du får göra som du vill, det struntar jag fullständigt i. Jag skrev bara min åsikt i ämnet.
varför skulle mitt inlägg betyda att jag själv lånar när jag köper häst?
Och var i mitt inlägg står det att du lånar pengar för att köpa häst? Tror du lägger lite för mycket tolkning i det jag skriver.
Du får göra som du vill, det struntar jag fullständigt i. Jag skrev bara min åsikt i ämnet.
pga denna kommentar
eftersom du specifikt skrev att jag får göra som jag vill utifrån det jag skrev, så undrar jag vart i sammanhanget du tror att mitt inlägg öht var baserat på personliga preferenser eller åsikter om att låna på häst eller inte. Konstigare än så är inte min respons, och den är knappast särskilt konstig utifrån ditt svar.
Som vanligt i såna här trådar moraliseras det friskt kring huruvida det är okej att låna till häst. Jag har bara köpt två hästar själv och den ena på avbetalning (typ tre månader), kostade runt 10' och den andra har jag tagit en lån för att köpa. Den hästen har jag kvar och är förstås livförsäkrad i sitt inköpspris.
Mina vänner som har häst har faktiskt alla lånat pengar för att finansierat köp. Hästarna har kostat mellan 30-100'. Ser inte felet i det så länge man har råd att betala sina lån och säkrar "investeringen" i vettig försäkring.
den lilla lär jag betala på ett par år till och det är den by far roligaste autogirodragningen varje månad.
Mycket, även om jag tröstar mig med "det är det här lånet som gör att du har råd att ha två hästar nu och ett jobb du älskar" så måste jag medge att bilden av den fina bläsen på näthinnan är strået vassare.En aning roligare att betala än t ex ett CSN-lån.
Som vanligt i såna här trådar moraliseras det friskt kring huruvida det är okej att låna till häst. Jag har bara köpt två hästar själv och den ena på avbetalning (typ tre månader), kostade runt 10' och den andra har jag tagit en lån för att köpa. Den hästen har jag kvar och är förstås livförsäkrad i sitt inköpspris.
Mina vänner som har häst har faktiskt alla lånat pengar för att finansierat köp. Hästarna har kostat mellan 30-100'. Ser inte felet i det så länge man har råd att betala sina lån och säkrar "investeringen" i vettig försäkring.
Fast att man tar ett lån betyder knappast att man för den skull inte har sparkapital i vettig mån. Varför skulle det vara ekvivalent med det?
Jag håller med WBanna, jag förstår inte skämsfaktorn eller moralen folk lägger runt folk som väljer att låna för att köpa häst. Sköt sig själv och s-kt i andra liksom.....
Precis.Egentligen nästan tvärtom. Om man lånar till hästen, så har man kvar sina sparade pengar till oförutsedda utgifter.