Hur har ni det med vinterdeppighet???

Tingeling

Trådstartare
Har aldrig förstått varför folk går runt och mår dåligt bara för att hösten kommer. Men nu för andra året i rad känner jag att jag är sååå negativ!!
Förrförra året hände det så mycket tråkigheter och omställningar, så jag skyllde på det. Lagom till förra våren kände jag mig lycklig igen :)
I höstas kändes allt toppen och jag blev mer övertygad om att min teori om året innan stämde.
MEN vad sjutton hände sedan? I December och framåt......såååå negativ och tråkig jag är!!!!
Är det så att jag har gått och blivit vinterdeppig???
Försöker tänka positivt, men jag hör ju på mig själv hur jag låter!!
Måste ju vara tråkigaste människan att ens behöva lyssna på!!
BLÄ!!!!
Hur mår ni andra????
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Jag är riktigt depp den här tiden tyvärr. Noll inspiration noll driv noll lust att göra något. Det är så här varje år, men min hjärna vill väl skydda mig och raderar minnet av hur hemsk den här årstiden är, för jag blir lika paff varje gång.
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Jag är precis likadan. December till februari - samma visa varje år. Tänker införskaffa en ljusterapilampa till nästa år. Och boka in någon form av solsemester. Det är riktigt jävla trögt just nu :(
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Jag har en hård vinterdepp november-mars, jag är EXTREMT känslig när det blir för få ljustimmar. Jag blir håglös, orkeslös, extremt trött, ledsen, drömmer mardrömmar, ångestfylld, sover dåligt osv.

Den här vintern har jag försökt råda bot på det med extratillskott av D-vitamin, men till nästa vinter kommer jag ta till hårdhandskarna och boka en utlandsresa i november för att få en intensivkur av solljus :p!
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Jag brukar ha en rejäl vinterdepp, men i år har jag ett relativt nytt jobb där jag fortfarande sitter på utbildning och snart går ut på praktik. Så det finns för mycket spännande att se fram emot för att jag ska bli deppig :)
För några år sedan började jag gråta för att det snöade sen mars/tidig april :o Not my proudest moment ;)
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Jag mår på precis samma sätt som vanligt :) Är nog inte lagd åt det deppigare hållet, skönt!
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Så har jag också alltid trott!!! Och helt plötsligt bara det hände!!!
Har fortfarande svårt att acceptera det och letar febrilt efter förklaringar!!
Vill ju vara lika positiv hela tiden :) liksom inte låta klimatet bestämma åt mig!!
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Jag mår SKIT till och från.
Senaste veckan har jag fått världens ångestanfall till och från, känns som att knivar hugger mig i ryggen och i hjärtat. Det kan utlösas av vad som helst, t.ex att pojkvännen skriver ett sms utan smiley... eller om nån på jobbet säger något (som av mig uppfattas som negativt)
Är konstant trött och vill bara sova hela tiden :(
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Vad skönt för dig :)
Jag tror att det är viktigt att ha något att se fram emot :)
Tyvärr kan jag själv inte riktigt känna hur det spritter i mig, trots ny häst, snart färdigbyggt stall och föl på väg!!!
Känner mig otacksam!! Borde vara lyckligast på jorden!!
Alltså dansa runt på små rosa moln :)
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Jag känner igen det där!
Nu lider jag inte av ångest.
Men jag kan också tolka sms helt fel!
Undra vad personen menade osv.
Och självklart till min egen nackdel!!
En solig vårdag med fåglarna kvittrande, hade jag troligtvis inte ens noterat avsaknaden av smileys ;)
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Det är så sant :) jag bryr mig oftast inte om smileys och sådant, men just nu, när man är låg, då behöver man det!
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Jag har nog också fått mej en släng av vinter-depp :/ Har aldrig tänkt att jag är/har haft det förut, men denna vinter har vart för jävlig. Låg och orkeslös, blir lätt ledsen, tolkar allt negativt, lättirriterad, trött hela tiden och har noll lust eller ork att göra nått...
En solsemester vore ju underbart välbehövligt!
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Om man får en regelrätt vinterdepression har det ju till viss del med att ämnesomsättningen i hjärnan förändras. Själv får jag alltid vinterdepression och har tidigare gått på ljusterapi genom sjukvården. Det hjälpte men lades tyvärr ner för att det inte ansågs vara vetenskapligt bevisat (läs landstinget behövde spara pengar).

Ska man göra ljusterapi på ett medicinskt riktigt sätt så gör man det två timmar om dagen i två veckor med uppehåll för helgen. Jag har gått privat under ett par år men det blev i princip omöjligt få ihop med mitt jobb då jag ej kunde hitta något privat på kvällstid utan bara på förmiddagar. När jag gick genom sjukvården blev jag sjukskriven på 25% under den perioden.

Jag försöker i alla fall att alltid komma iväg på solsemester en vecka på vintern då det är möjligt. Oftast försöker jag åka när det är riktigt billigt de första veckorna i januari nån gång efter att skolan har börjat.
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Men oj, det där låter riktigt jobbigt!
Låter inte som jag har en regelrätt depression,
utan mer lite mindre sprudlande glad bara.
Hur mycket bättre mår du av ljusterapin?
Är det som dag och natt eller mer marginellt?
Det där med ämnesomsättningen i hjärnan, vad menas med det?
Går det att förebygga på något sätt?
Alltså att kroppen är överladdad med vad den nu behöver, så att det räcker hela vintern?
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Blunda och tänk att det är vår. Du sitter på ute och dricker kaffe, lite småkyligt, men skönt i solen. Fåglarna kvittrar........
Visst blir man gladare?
Snart, snart kommer våren :)
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Den här vintern har jag försökt råda bot på det med extratillskott av D-vitamin

Det tycker jag låter smart! Har hört flera som tar det också. Den rekommenderade mängden D-vitamin har ju höjts avsevärt i kostråden nu också, jag tror många kunde må bra av ett tillskott, faktiskt, trots att jag brukar vara anti tillskott.

Tänk på att äta tillräckligt med fett bara, eftersom D-vitamin är en fettlöslig vitamin:) (hoppas jag inte låter som en besserwisser eller så, det menar jag absolut inte att göra).

För att svara på TS fråga; Ja, jag är vinterdeppig, funderar på D-vitamintillskott själv.

//r
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Jag vill helst gå i idé under den mörka årstiden, men det låter sig ju inte göras.
Jag försöker överleva och stå ut samt planera sommarens aktiviteter. Det är en ljusglimt. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 185
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 182
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 357
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp