Hur har ni det med vinterdeppighet???

Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Sommaren ja :) undrar vad jag ska göra i sommar.....

Strawberrysylt: D-vitamin kanske är något att testa :)
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Jag brukar inte må sämre under det mörka året, stoppar i mig D och B vitamin samt omega 3 ( fiskolja).
Däremot kan jag tycka att högsommaren känns jobbig. Särskilt under semestern då det är mer "måsten" känns det som:cautious:
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Sommardeppighet.......visste inte att det fanns.....
Det där med tillskott ska jag verkligen ta till mig.
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Depression kan ju slå till året om:yuck:

Omega 3 kan jag verkligen rekommendera. Vissa studier visar på att det har effekt även på hjärnan och depression. Kolla bara att oljan är så ren som möjligt. Tester finns på att det skiljer en del mellan olika märken. Själv tar jag eskimo 3 pure.
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Tycker det blir värre för vart år. avskyr kylan ,mörkret och snön. Vill inte göra något alls just nu men snart kommer ljuset tillbaka och då vänder det. Solsemester mitt i vintern är guld värt för mig ,tyvärr har jag inte råsd i år,var i södra spanien i november så det förkortade ju vintern en del.Planerar för vårsådd ,förodlar lite inne på diskbänken .
Funderar allvarligt på att emigrera söderut .Har inget behov av 4 årstider ,räcker bramed sommar för mig.
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Jag brukar inte drabbas, men har gjort det den här vintern.
Tror iof. att det hänger ihop med att jag har stora förändringar på gång i livet som jag inte vet när de blir av men som jag vill ha nu! Det är frustrerande och irriterande att inte veta när det blir aktuellt.

När jag slutade försöka tvinga mig att må som vanligt blev det bättre, och av nån anledning som jag inte vet varför fick jag tillbaka energin i söndags. Kände mig som en speedad duracellkanain och var så nöjd över att må som vanligt igen!
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Jag har ju inte mått så här mer än två vintrar, men jag har redan börjat fundera på att bo utomlands iaf halva året.
Problemet är ju hästarna..........
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Jag kan motvikta lite och erkänna att jag inte blir vinterdeppig alls! Haha jag tror snarare jag gillar att allt är lite djävligt. Det gör att jag kan skylla på "dåliga förutsättningar" om mitt liv inte är som jag tänkt mig. På sommaren är jag mycket mer utlämnad till att skapa visioner och uppfylla dem i all denna underbara omgivning som är en vacker sommardag, vilket kan vara oändligt stressande.
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Jag är deppig lite när som under året men kan absolut känna mig mer nedstämd under vintern. De tre senaste vintrarna har jag löst det med att fly till Senegal i februari - perfekt att åka i väg till sol, värme och vänner när allt känns som mörkast och tråkigast i Sverige.

Det är min lösning. Det, och att ha ett jobb jag tycker om och försöka prioritera vänner och sånt som är roligt under vintern. Släppa lite måsten liksom.
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Kl

Jag äter d-vitamin och tycker det hjälper lite.

Sen har jag senaste åren rest bort över nyår, 2 veckor i Australien gör det vela lättare...

Sen är jag snällare mot mig själv nu för tiden för att få vintern mer hanterbar, har flextid på jobbet, är jag trött när klockan ringen sover jag två timmar till.... Får oftare ett Glas gott rött med levande ljus på kvällen och ser till att träna regelbundet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Kl.

Jag klarar mig bra på vintern, kan bli mer håglös och trött på sommaren då jag har rätt svårt för värmen och inte gillar sommaren överlag.

Vintern däremot brukar jag verkligen uppskatta, men denna vintern har varit lite väl mörk och tråkig till och med för min smak. Precis nu häromveckan kom det snö som ljusade upp och gjorde livet mycket skojigare igen. Jobbar dessutom natt så för att få lite ljus och utomhusvistelse brukar jag kliva upp tidigt när jag jobbat och vara ute med hundarna några timmar, och sedan lägga mig igen när det blivit mörkt och sovit fram till jag ska jobba igen.

Känner jag mig lite trött någon dag stoppar jag i mig D-vitaminer och placeboar mig till mer energi. ;)
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Kl

Jag blir definitivt vinterdeppig. Jag är väldigt beroende av ljus, hela min sömncykel förändras drastiskt när det blir mörkare på hösten.

Kom precis hem från 2 veckor i Mexico/Guatemala och det har räddat hela min höst och vintern hittills. Så det blir till att börja planera en ny resa nästa vinter :)
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Kl
Ni som lider av riktig årstidsdeppresion har ni fått hjälp hos vården? I så fall hur`? Jag mår ofta jättedåligt december till april. Förra året katastrofdåligt fick bara medicin och ingen uppföljning. Äter låg dos nu med av antidep. men känner hur jag sjunker nu. Vad gör man? Har haft vanlig depression tidigare som gått över, men mår alltid dåligt vid denna årstiden. Förra året kraftigt jag vill inte hamna där igen............ Sedan vill jag bara säga att deppig och trött är nog alla men depression är annat.
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Jag tycker kylan och mörkret är jättetrist. Det försämrar helt klart min livskvalitet!
Och snön! Nog att den är lite vacker och att den möjliggör vissa aktiviteter men mest är den faktiskt ivägen och jobbig.

Jag försöker dock att hitta sätt att hålla igång iallafall eller att hitta aktiviteter som kan göra vintern roligare.

Kanske ska säga att jag inte får några regelrätta depressioner men hängig blir jag helt klart.
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Jag hinner inte med vinterdeppighet, dessutom sitter jag inlåst vissa dygn på ett ställe där man varken ser sol eller måne. Jag är inte ett dugg beroende av dagsljuset.
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

KL

Tidigare vintrar har jag varit vinterdepp, förra året bestog av panikångest och magkatarr.. Men i vinter är jag sprudlande lycklig trots mycket i skolan och oviss framtid :D Köpte d-vitamin och tar 3 tabletter innan jag går och lägger mig, vilket gör att jag orkar upp på morgonen och överlag har mer ork och vilja, guld värt! De kvällar jag glömmer d-vitaminen (typ igår...) resulterar i trötthet, irritation, noll vilja och mest sura miner dagen efter.

Hörde att man blir lättare brun till sommaren sen, ännu mer pluspoäng på det :angel:
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

*kl*

Min vinterdeppighet har lättat de senaste åren, till stor del för att jag numer tränar mycket, ser till att få frisk luft och dagsljus dagligen och äter och sover hyggligt. Sömnen fick sig ytterligare en knuff åt rätt håll nu i vinter då jag köpte en wake up-light. Bästa 1 100 kronorna jag spenderat på länge.
 
Sv: Hur har ni det med vinterdeppighet???

Har ingen häst just nu men det går ju att ta med hästen inom eu i allafall:D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 185
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 182
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 357
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp