Hur hanterar ni löst springande hundar?

Sv: Hur hanterar ni löst springande hundar?

Tack för alla tips! :bow:

Jag ska först och främst satsa på att bara promenera vidare och på att berömma min egen hund för att hon går med mig. Försöka klicka in rätt beteende hos henne. Sen ska jag köpa en liten vattenpistol och ladda med citronvatten så att jag kan spruta mot de andra hundarna utan att hon ska behöva märka mycket av det.
Hon är så otroligt förarvek så jag vill helst inte att hon ska tro att mitt ryande mot de andra hundarna riktar sig mot henne. En vattenpistol är lättare att bara komma åt att bestraffa den hund det verkligen gäller.
Fördel med att gå så gott som alla promenader med barnvagn är ju att man kan ha en vattenpistol nära till hands i sufletten och plocka upp om de andra hundarna är nära. :devil:

De vettiga hundägarna i husen (hundtätt område) har alla varit väldigt positiva till min hund och påtalat hur skönt det är att det finns en hund i huset som inte tillåts springa fram till deras. En av tanterna blev riktigt imponerad då vi krockade i hissen. Jag och min hund på väg ut ur hissen och hon och hennes hund på väg in. Trots det väldigt nära och hastiga hundmötet där hundarna plötsligt befann sig 1 meter ifrån varandra så satt Ila kvar vid min sida och väntade på tillåtelse att gå ut från hissen. Och klev sedan ut vid min sida utan att ens titta åt den andra hundens håll.
Så tanten tittade häpet och frågade vad det var för ras och sa "Gud vad hon verkar trevlig! Jättefin är hon!"

Alltid kul att kunna komma med en hund som annars möts av en hel del fördomar och imponera till och med på pensionärsgrannarna och deras små lurviga hundar. :D

KL

Gud vad roligt! Vet precis hur det känns när man möts av positiva kommentarer om en så kallad "farlig hundras".

Jag möts själv av kommentarer som "fy vilken ful hund" eller "Kom inte nära mig", när han inte ens tittat åt deras håll. Men igår när Mr. T som jag kallar honom gick lös och kom direkt när jag ropade på honom möttes jag av kommentaren "Han verkar lydig" och det gjorde mig jätteglad. Han fick även leka med två andra hundar då ägarna litade på att min hund bara vill leka, givetvis frågade jag först om dem fick hälsa och det fick dem. Det gör mig riktigt glad.

Han är banne mig inte ful och ingen kamphund heller!
374141_10150715094795798_581660797_9325102_1249990266_n.jpg

Förlåt för trådkap!

Skuggan_ & Trubbel!

Nu är jag ganska hård av mig som person och kan lätt ge en person en ren utskällning så jag kanske inte är mycket till hjälp men vi har sådant här också. Har en person med tre ouppfostrade, aggressiva och bitiga shettisar. När jag en gång vad på väg hem med våran hund som inte bryr sig om andra hundar var denna person också ute med sina. När de på flera ca 200 meters avstånd får syn på min hund sätter de igång och skäller samt börjar slåss sinsemellan på blodigt allvar och för ett herrans liv medan ägaren bara står där och tittar på dem.

När vi var ca 10 meter ifrån dem kopplar ägaren två av dem som fortsätter slåss i kopplen men låter den tredje springa mot oss med käftarna i högsta beredskap och hugger efter min hunds ben och mig. Ägaren så klart totalignorerar och koncentrerar sig på att stoppa de andra två, som fortsätter slåss sinsemellan, i bilen. Jag säger till ägaren "håll din förbannade kopplad hund" och får svaret "var inte meningen den skulle springa mot er och den vill bara hälsa"... jo tjena du. Jag fotsätter bara att gå i rask takt med min hund bredvid dock med ett öga på shettisen. Jag brydde mig sen inte att jag var tvungen att korsa en trafikerad bilväg för att gå hem och shettisen haka på. Hennes hund stanna mitt på bilvägen och stoppa trafiken en bra bit ifrån henne och gav där upp förföljelsen. Om hon fick tag på sin hund vet jag inte och bryr mig inte men sen dess har jag då inte sett till dem.

Så gå i rask takt och låt hunden bara följa efter, för eller senare reagerar ägaren. Förhoppningsvis tidigare än den jag stötte på.

Jag vill inte märka ord men... shettisar? :D
fick upp en rolig bild i huvudet när jag läste ditt inlägg

Jo jag vet. Blir lika häpen själv. Men de är riktigt rabiata. Ok, shettisar är kända för att vara skälliga, hade inte sagt nått om det hade stannat där. Dessa går till ren attack och rent av slåss med andra inklusive varandra. De gör rena utfall när de är kopplade är de inte de så flyger de på andra hundar och i värsta fall också människor.:eek:

Jag tänkte mer shettisar = shetlandsponnyer
men jag antar att du menar sheltiesar ;)

I ett sådant läge så hade min hund nog faktiskt varit värre än de andra, däremot så släpper jag inte henne på hundar som jag inte frågat först om de får hälsa/leka. Kommer det däremot en annan hund lös mot mig så släpper jag min hund. Hundägare som är sura för att man släpper när deras hund rusar lös mot en har jag mött många. En speciell som skrek efter sin hund när jag gick med min mosters hund (före jag fick min nuvarande) så släppe jag såklart henne och hundägaren blev skitsur haha. Men det var hennes hund som inte lyssnade och när hon väl fick tag i sin hund och jag lät min vara lös då hon inte följer efter andra eller stör, hon håller sig för sig själv, liten surkärring. Men hon fick dra iväg med sin hund och kunde knappt hålla den.
Sådana människor stör jag mig på, de som går över till andra sidan gatan för att de inte kan hålla hunden när man möts på samma, de som stannar och får hålla med all sin kraft och de hundar som skäller som *ursäkta* jävla idioiter. Det är ofta mindre som skäller och sen såfort min hund svarar (hon skäller bara när andra skällt länge och mkt) så blir de rädda då hon är som en svart Schäfer. Så inte så tuffa i rättare sagt. Kan man inte uppfostra sin hund så ska man väll inte ha den? Är det en valp så förstår man ju såklart men det är oftast stora fullvuxna hundar med ägare som ska verka tuffa.
Blir lika förvånad när man möter folk vars hund går fint förbi utan att bry sig, önskar min hund var så, men efter man har passerat den andra hunden ska hon alltid gå med huvudet bakåt och kolla länge, en gång gick hon in i en lyktstolpe för att hon skulle spana in en rottweiler haha.

Btw vill bara påpeka att Staffe är väldigt fina hundar och är OTROLIGT söta som valpar! Förtjänar inte deras rykte :(

Kommer det lösa leksugna hundar mot mig o min kopplade hund så motar jag bort dem, kommer det aggressiva, anfallande hundar så släpper jag lös min o låter min hemförsäkring ta hand om de andra hundarnas veterinärkostnader.

I ett sådant läge så hade min hund nog faktiskt varit värre än de andra, däremot så släpper jag inte henne på hundar som jag inte frågat först om de får hälsa/leka. Kommer det däremot en annan hund lös mot mig så släpper jag min hund. Hundägare som är sura för att man släpper när deras hund rusar lös mot en har jag mött många. En speciell som skrek efter sin hund när jag gick med min mosters hund (före jag fick min nuvarande) så släppe jag såklart henne och hundägaren blev skitsur haha. Men det var hennes hund som inte lyssnade och när hon väl fick tag i sin hund och jag lät min vara lös då hon inte följer efter andra eller stör, hon håller sig för sig själv, liten surkärring. Men hon fick dra iväg med sin hund och kunde knappt hålla den.
Sådana människor stör jag mig på, de som går över till andra sidan gatan för att de inte kan hålla hunden när man möts på samma, de som stannar och får hålla med all sin kraft och de hundar som skäller som *ursäkta* jävla idioiter. Det är ofta mindre som skäller och sen såfort min hund svarar (hon skäller bara när andra skällt länge och mkt) så blir de rädda då hon är som en svart Schäfer. Så inte så tuffa i rättare sagt. Kan man inte uppfostra sin hund så ska man väll inte ha den? Är det en valp så förstår man ju såklart men det är oftast stora fullvuxna hundar med ägare som ska verka tuffa.
Blir lika förvånad när man möter folk vars hund går fint förbi utan att bry sig, önskar min hund var så, men efter man har passerat den andra hunden ska hon alltid gå med huvudet bakåt och kolla länge, en gång gick hon in i en lyktstolpe för att hon skulle spana in en rottweiler haha.

Btw vill bara påpeka att Staffe är väldigt fina hundar och är OTROLIGT söta som valpar! Förtjänar inte deras rykte :(

vill bara "raise a point" att det är inte alltid hundens ägare som är ute och går med huden så man kan inte alltid dra förhastade slutsatser om den som går med hunden.

jag burkar gå ut med två new foundland cross bordercolli hundar. de är gigantiska och otroligt ouppfostrade. ägaren har precis fått en liten bebis så hon hinner inte med hundarna lika mycket som förrut så jag går ut med dom för att hjälpa till. hundarna är okej när de är i hundparken och när vi inte möter andra hundar men så fort det kommer någon vi möter så måste jag hålla i dom med all min kraft och helst gå över till andra sidan gatan! Men det är inte mitt fel! :( jag själv skulle aldrig ha hundar som är så dåligt uppfostrade och som inte kan gå i koppel.

vill bara att ni ska tänka på det också.

Blir lite förvirrad av ditt inlägg, först skriver du att du aldrig skulle ha en hund som drar och beter sig vid hundmöten sen säger du att din hund inte heller går fint förbi?

Sen tror jag att dom flesta med dvärghundar eller hundar öth som reagerar vid hundmöten inte har tränat hundarna att reagera för att verka tuffa. De flesta jag möter som har hundar som reagerar starkt vid hundmöten verkar tycka att det är jobbigt.

Jag har väldigt svårt att förstå mig på såna som har hunden lös även fast den inte lyssnar. Har man inte en 100% inkallning då ska inte hunden gå lös anser jag. Det brukar jag även påpeka om någon lös hund kommer fram till mig och min hund. Jag brukar även ställa mig framför min hund så hon inte ska känna att jag utelämnar henne helt.

*knapplån*

Jag stötte på en sån där lös, olydig men mest snäll hund idag. Jag lät min tik hälsa på den, sedan kallade jag in tiken och kopplade upp den lösa hunden. Satte mina egna hundar och gick tillbaka med den olydiga jycken till ägaren och fällde en sarkastisk kommentar om lydnaden på hunden eftersom det inte var första gången det hände. Ägaren blev inte glad, men det var å andra sidan inte jag heller;) Ångrar lite att jag brydde mig om att koppla den och inte bara gick hem, för att se hur länge den hade följt efter oss med ägaren i släptåg…

Fast det är inte mitt problem, att du går ut med hundar du inte klarar av?

Nu låter mina ord hårdare än nödvändigt, jag vet. Jag bryr mig inte om hundar vi möter drar, skäller osv eftersom min hund inte bryr sig i regel. Men om dessa hundar vi möter gör ut fall, skäller och drar fram till oss så spelar det ju ingen roll att du inte är ägare och att du inte har uppfostrat dom. Du väljer att gå med hundarna = ditt ansvar.

Kommer det lösa hundar mot mig och min hund sätter jag hundden bakom mig och ryter mot de andra hundarna och kastar om jag har något hårt mot dem. Kommer dom nära slänger jag faktiskt ut ett ben mot dem så dom inte komme råt att nosa på min hund.

Går jag ensam och dom kommer sätter jag av mot dom och gastar och skriker.

Inte stött på någon aggressiv ännu, men hört att man ska prova lägga handen i fickan som om man ska ta fram godis, de flesta hundar ska reagera på detta och komma "ur det agressiva" :)

Fast det är inte mitt problem, att du går ut med hundar du inte klarar av?

Nu låter mina ord hårdare än nödvändigt, jag vet. Jag bryr mig inte om hundar vi möter drar, skäller osv eftersom min hund inte bryr sig i regel. Men om dessa hundar vi möter gör ut fall, skäller och drar fram till oss så spelar det ju ingen roll att du inte är ägare och att du inte har uppfostrat dom. Du väljer att gå med hundarna = ditt ansvar.

nu pratade jag inte om ansvar, klart att jag har ansvaret för hundarna om jag går ut med dom! det var tränignen jag syftade på i svar på dessa meningar som jag reagerade på:

Sådana människor stör jag mig på, de som går över till andra sidan gatan för att de inte kan hålla hunden när man möts på samma, de som stannar och får hålla med all sin kraft och de hundar som skäller som *ursäkta* jävla idioiter.

Kan man inte uppfostra sin hund så ska man väll inte ha den? Är det en valp så förstår man ju såklart men det är oftast stora fullvuxna hundar med ägare som ska verka tuffa.

jag det är klart att jag har ansvaret! det var ju inte det jag pratade om utan jag pratade om uppfostringen och träningen av hundarna.

Då ber jag om ursäkt, jag missförstod ditt inlägg.

För mig är det inga problem med att andra hundägare väljer att byta sida, att dom får hålla emot av all kraft, att deras hundar skäller. Så länge dom ändå håller sina hund på avstånd från mig och min hund :).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 592
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 246
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 899
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar