Hur hanterar ni löst springande hundar?

Aningsfull

Trådstartare
Där jag bor finns det 3 hundägare som älskar att träffas ute på gården och dricka kaffe medan deras hundar (modell medelstor - stor) får springa lösa. Dom är lösa, men totalt ouppfostrade. Vet inte hur många gånger jag fått mota undan den största för att han helt enkelt välter min dotter när vi är på väg till dagis. Glad alltså. Men fortfarande ouppfostrad.

Nu har vi också skaffat hund och jag förutsåg ju problemet redan innan. Förklarade för dom dagen innan att nu när jag skaffar hund så vill jag inte att min hund ska hälsa på andra hundar när hon går i koppel.
Men vad händer? Idag när vi kommer tillbaka från morgonpromenaden blir vi påsprungna av 3 hundar som kastar sig över min egen för att hälsa. Jag ropar upprepade gånger att de ska koppla sina hundar och försöker mota undan monstren samtidigt som jag försöker ha min egen hund att gå vid min sida, men jag märkte att hon kände sig trängd av att få tre främmande hundar som försökte nosa på henne från olika håll. Jag har en staffe och jag vill inte att hon ska hamna i bråk för då vet jag hur det kommer att låta sen. :grin:
Mitt i allt bestämmer sig såklart dottern att hon ska klättra ut ur barnvagnen också, så jag kunde inte bara maschera vidare.

Då kommer äntligen en av hundägarna till undsättning. Men inte för att koppla sin hund inte, nej då, istället hjälper hon min dotter från barnvagnen!?! Hunden fick fortsätta springa lös och terrorisera min, under tantens "ja häääälsa då ****, ja hääääälsa då ****, hon vill ju bara säga hej".

Alltså, jag höll på att bli tokig. :devil:

Men vad GÖR man?? Bevisligen fungerar det inte att be dom koppla sina hundar så jag får väl helt enkelt försöka hantera det på nåt vis. Men hur ska jag hantera det hela?
Ska jag bara fortsätta gå och lådsas som ingenting, ska jag försöka mota undan dom? Skicka en välriktad spark mot dom? Ha min egen hund under fotkommando men riskera att hon misslyckas med det för att hon helt enkelt trängs åt olika håll av andra hundar?
Hur tusan hanterar man lösspringande hundar som inte är aggressiva, jag vill bara inte att dom ska hälsa. Jag vill kunna gå mina promenader med hund och barnvagn utan att få ett problem med främmande hundar. All annan tid av promenaderna spenderar vi ju med att träna på att möta både hundar och människor där hon inte får hälsa, just för att jag vill ha en hund som inte bryr sig om andra hundar vid hundmöten.

Sv: Hur hanterar ni löst springande hundar?

Har ett par sånna hemma hos mig också, det går inte att prata med dom om det, det verkar inte gå in hos dom riktigt. Ofta är dom lösa medan ägarna står någon annanstans och pratar med noll koll på hundarna.

Det får bli så att man helt enkelt antingen går och pratar med dom innan man går ut eller ringer dom och säger att vi ska gå och dom måste koppla hundarna när vi går förbi. Det brukar fungera. Sen vi började så så har dom faktiskt varit snabbare med att koppla dom när dom ser oss men ofta rejsar dom runt fritt på gården utanför porten.

Vissa är verkligen mer eller mindre hopplösa när det gäller sånt, dom förstår inte helt enkelt problemet.

Ignorera de andra hundarna, promenera i frisk takt, beröm din hund för att hon håller fokus på dig och strunta helt i ropen om att "stanna, vänta, våra hundar följer efter dig". Max tre gånger sedan kommer grannarna börja koppla hundarna så snart de ser dig. Funkade finfint i mitt kvarter, två stora pyreneeiska mastiffer som gärna kom rusande. Nu har de t.o.m. inhägnat tomten.

Bor ni i villa eller lägenhet?
Tänkte om ni bor i lägenhet som tillhör Pitebo eller RAWI så kanske du kan prata med dem, tror inte de uppskattar att lösa hundar springer på gården där de kan störa andra boende. I annat fall så hade jag nog skaffat Dog Defense spray, det är ju till för hundslagsmål men jag hade faktiskt sprayat om hundägaren inte tar hänsyn och kopplar sin hund. Vill jag inte träffa främmande hundar eller få mitt barn omkullsprunget så :devil:

Var lite "elak" och säg att din hund har fått loppor, löss, kennelhosta eller liknande lite då och då. Det brukar få de flesta att dra öronen åt sig och kalla in eller hålla undan sina hundar.

KL

Låter min springa lös men kopplar ALLTID när vi ser andra hundar. Han sticker aldrig iväg och det är jag tacksam för. Kan ej komma med bra förslag då dem flesta antigen går i koppel eller kallar in sina hundar när dem möter andra, men jag tycker du har fått många bra svar! Jag har en amstaff och dem flesta blir livrädd bara dem ser honom, även om han bara vet vad gosa och pussas betyder:p

Skuggan_

Respektlösa idioter rent ut sagt! Jag är så allergisk mot människor som
tar saker för givet! Bara för att hundarna är snälla så innebär det inte att alla hundägare vill att hunden ska hälsa / leka hela tiden!

Du har fått bra förslag tycker jag, har inget att tillägga mer än att jag hoppas de löser sig!

Ignorera de andra hundarna, promenera i frisk takt, beröm din hund för att hon håller fokus på dig och strunta helt i ropen om att "stanna, vänta, våra hundar följer efter dig". Max tre gånger sedan kommer grannarna börja koppla hundarna så snart de ser dig. Funkade finfint i mitt kvarter, två stora pyreneeiska mastiffer som gärna kom rusande. Nu har de t.o.m. inhägnat tomten.

Det var ett bra förslag!

Och om hundarna bli närgångna och din hund tycker det är jobbigt hade jag försökt typ skrämma bort hundarna eller kanske till och med använd milt våld för att få bort dem (typ dra till med ett koppel eller en lätt spark).

Tydligen hade bovärden sett hela spektaklet från sin lägenhet (bostadsrätt, HSB) så hon kom och pratade med mig sen och sa att hon tyckte det var hemskt att se hur dom andra hanterat det hela men jag fick beröm för min väluppfostrade hund.
Hon har tydligen själv upprepade gånger pratat med hundägarna om att hundar ska vara kopplade på gården, det har även suttit lappar uppe i trappuppgången till alla hus att hundar ska hållas kopplade på gården. Men om inget av det hjälper ändå känns det lite som att vi har att göra med ett hopplöst fall. :crazy:

Men jag ska göra som det föreslagits här i tråden. Nästa gång får jag se till att hålla hög fart, gå dit jag ska och bara försöka ignorera dom andra hundarna så gott det går.
Om jag själv fäster för stor vikt vid de andra hundarna och försöker jaga iväg dom, finns det risk att jag då planterar större obehag i min egen hund? Hon blev som sagt märkart påverkad av de andra hundarna och gillade inte alls sitationen men hon följde med mig. Känns bara så jävla irriterande att möta en sån sitation där det känns som att jag som förare/flockledare misslyckas med att hantera den.

Det stör mig dock, för man ska inte behöva ha såna här problem när man själv vill få gå på en promenad med sin egen hund i koppel. :mad:

Om jag själv fäster för stor vikt vid de andra hundarna och försöker jaga iväg dom, finns det risk att jag då planterar större obehag i min egen hund?

Verkligen inte, ställ upp på din hund, din dotter med om hon är närvarande. Använd kroppspråk i första hand då hundar fattar det bättre än vårat gormande. Om det är tre hundar är det nästan alltid en som regerar gruppen. Spana efter vilken som verkar vara den som styr och lägg din energi på den, de andra får du med på köpet. Sträck på dig, arm ut och hel handflata mot "ledarhunden" mycket tydligt kroppspråk, "Dusta-hundj*vel".

Kan du så för du din egen hund bakom dig, så du är mellan "ledardjur" och din egen. Sen ska du köpa dig en "Dog defence-spray", den skadar inte men är riktig obehaglig för hunden att få i ansiktet.
Känner du att du törs kan du informera ägarna om att du köpt en spray och att du självklart tänker använda den, eftersom du inte vill betala deras vet.räkningar.

Men som sagt du kommer jäkligt långt med tydligt kroppspråk. Då impar du även på din egen hund som känner att matte fixar det här.

Är nog det bästa förslaget, gjorde så några gånger för mer än femton år sen. Bara gick. Fick med mig en svans av hundar. Efter nån eller ett par timmar, se till att ha tid att vara borta länge, så kom det i alla fall några ägare ångande för att koppla sina hundar som "rymt". Då släppte jag iväg den jag hade så att den kunde leka. Detta var en morgon och de som skulle fånga sina hundar var redan försenade till jobbet. Gösses vad arga de blev! När de inte orkade jaga och skrika på sina hundar så ropade jag på våran hund som sen gick fot hem, 7-8 mån gammal. Då fick jag skäll för att jag skulle ha varit så grym med uppfostran på en så ung hund, och gud bevars utan utbildning också. Det enda vi faktiskt gjort var att lägga mycket tid, hon var med jämt, överallt. Det lugnade sig ganska fort i kontakterna med dessa hundägare och det blev slut på oskicket att bara släppa iväg hunden, och jodå hundarna fick senare leka sen de fått lov.

Men det är en sak som är lätt att glömma, det är att den hund man har kopplad hamnar i underläge, kan vara bättre att släppa, men hur man ska bedöma det får de som är mer insatta i hundarnas språk reda ut.

Ptr

Klockren skylt :D

Aningsfull: Prova bara att marschera vidare, stanna inte om ägarna ber dig. Följer hundarna efter dig så är det ägarnas problem, låt dom jaga sina egna hundar. Annars håller med Blandrastik. Fungerar inte första förslaget så "tala om" för hundarna jävligt bestämt att dom inte är välkomna. Dom förstår nog bättre än vad deras ägare uppenbarligen gör. Men jag håller med, det är surt att du ska behöva ta ton mot andras hundar, urk!

Senast ändrad:

Det är ett sattyg är folk bara släpper fram sina hundar hur som helst...

Är jag ute på promenad och det kommer en okänd rusande så stället jag mig ivägen och motar bort den. Kan även klappa till den med läderkopplet om det går så långt. Står ägaren och ser på så kanske hen lär sig att hålla ordning på sin hund till nästa gång.

Är det ett gäng så som du beskriver är det svårt att komma åt just för att man inte kan mota bort dem alla, på sin egen gård dessutom så man varken kommer ut eller in...

Tips:
* Sprid ut ett rykte om att din är en elak jävel som bits och slukar rottisar till kvällsmat. Staffar vet man ju hur de är... *grin*
* Gör så som det står i tråden och bara gå iväg med hundgänget efter dig, förslagsvis till något lerigt område.
* Beväpna dig med vattenspruta och spreja helvilt, gärna på de IQ-befriade ägarna också.
* Ta dit dina hundägarpoolare med sina respektive åtta hundar och invardera gården. Funkar bara temporärt. Men skitar de ner ordentligt kanske du har tur och bovärden förbjuder lösa hundar.

Ett fruktansvärt otyg. Här har grannarna gått längre, de ignorerar att hundarna rymmer. Vi bor bredvid en rätt hårt trafikerad väg, och det är tydligen inget hinder att hundarna håller på att bli överkörda.

Själv har jag en hund som inte alls är snäll mot andra. Och det är inte alls roligt att en tidig morgon vara ensam en bra bit hemifrån när man möter en fullvuxen Berner Sennen med tråkigt temperament. Två stycken stora hundar som gärna vill slåss. Jättekul. Verkligen.

Numera går jag till full attack mot de lösa hundar som närmar sig. Eftersom jag själv hamnat emellan (en hund som attackerade min, och som sedan gick på mig och högg ett par gånger ordenligt) väntar jag inte, utan går in för att verkligen avskräcka och i sista hand skada hunden som kommer.

Nu verkar ju dessa vänliga, men jag hade absolut utrustat mig med sprayflaska om jag varit i dina skor. Det ÄR obehagligt, särskilt om du har med ett barn i röran som uppstår.

Jag motar bort hundar från min, med kraft om så ska behövas. Det är hemskt att det ska gå ut över hunden bara för att ägaren är en idiot, tyvärr. Men jag är strikt med mina regler om min hund. INGEN hund kommer fram till min, ffa inte om jag flera gånger påtalat detta för ägaren (vilket inte ens ska behövas). Jag drar mig inte för att mota bort andras hundar. Min senaste hund är hungadressiv och jag har märkt en stor förändring, då INGEN vill släppa fram sina hundar helt plötsligt :confused: ;)

I ditt fall skulle jag köpa en vattenpistol, när hundarna kommer gå fram några steg och spreya hundarna i tur och ordning samtidigt som jag röt till ordentligt. Blir ägarna sura för att deras hundar blir lite blöta så är det deras problem, och snälla hundar som "bara vill leka" lär inte behöva mer tillsägelse än så innan de tänker efter lite extra nästa gång.

Självklart är det inte hundarnas fel och egentligen inte de som ska straffas. Men du måste ju skydda dig och de dina först och främst.

Hon har tydligen själv upprepade gånger pratat med hundägarna om att hundar ska vara kopplade på gården, det har även suttit lappar uppe i trappuppgången till alla hus att hundar ska hållas kopplade på gården. Men om inget av det hjälper ändå känns det lite som att vi har att göra med ett hopplöst fall. :crazy:

Men helt ärligt det är inte tillräckligt att bovärden pratar med dom.
Finns det regler på att det inte får vara lösa hundar på gården, då är det som gäller annars skriftlig varning. Om det är hyreslägenheter så har hyresvärden efter 3 skriftliga varningar rätt att vräka hyresgästen. Men det brukar räcka med att det kommer skriftligt och att påtalan om risk för vräkning för att påvisa att det inte bara är prat från hyresvärdens sida.
Tar inte hyresvärden tag i det så hade jag tagit upp det med hyresgästföreningen alt. direkt till hyresnämnden.

Exakt hur det fungerar med bostadsrätt har jag inte koll på men vet att det även där går att säga upp den boende från föreningen om dom inte sköter sig, men det är mycket svårare.

/Camilla

I ditt fall skulle jag köpa en vattenpistol, när hundarna kommer gå fram några steg och spreya hundarna i tur och ordning samtidigt som jag röt till ordentligt. Blir ägarna sura för att deras hundar blir lite blöta så är det deras problem, och snälla hundar som "bara vill leka" lär inte behöva mer tillsägelse än så innan de tänker efter lite extra nästa gång.

Självklart är det inte hundarnas fel och egentligen inte de som ska straffas. Men du måste ju skydda dig och de dina först och främst.

Det skall vara citron i vattnet!
:devil:
Ofarligt för hundarna, men det svider bra i ögonen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 592
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 246
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 899
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar