hur hanterar ni en häst som biter

vinkelina

Trådstartare
måste säga att jag blev ARG på en "ridlärare" idag i stallet. hon är typ 20 och håller lektion iblan, är inte utbildad utan har bara hållit på med hästar.

hon berättade idag att hon för ett par veckor skulle ta in min häst för att använda den på lektion (har ett sånt avtal då jag pga av arbetet inte alltid hinner till stallet) nå, hästen min är ju svår att få fast i hagen, är öronen bakåt, hugger och sparkar. hon hade tagit med sog bröd för att muta. heppan vill inte ha så hon matar de andra hästarna i hagen.

min heppa kommer fran, börjar cirkla runt henne och hugger henne i handen, ganska hårt om jag förstod saken rätt. nå vad gör hon, jo tar en pinne(käpp?) och drämmer till hästen över nosen.

gör man bara så? visserligen har jag hästen på foder, hon ägs av ridskolan, men i alla fall. det är ju jag som jobbar med den, jag som försöker få bort alla olater, fixa så att hon skall tycka att det är kul att komma in, kul att jobba

ville bara gå och gräva ner mig, kom inte ens på nått vettigt att säga åt henne

Sv: hur hanterar ni en häst som biter

för det första straffar man inte ngn annans häst utan denne personens tillåtelse, för det andra kan hon ju knappast sagt till hästen direkt så hästen fattade vad det var h*n gjorde fel, eftersom hon gick och bröt av en pinne. usvh vilken människa säger jag bara. skulle bli störtförbannad :crazy:

Hade hon drämt till med grimskaftet eller nåt hon hade till hands så att korrigeringen kom med rätt tajming hade det varit en sak..
Men hon borde haft bättre koll på hästen och undvikit att provocera fram ett bett (hästen biter ju inte för att det är kul, utan för att något inte stämmer, tex att människan inte reagerade för de första sgnalerna. Hade människan gått unda hade hästen nog inte bitit, men istället vunnit ''rang'', hade människan reagerat på de små signalerna på rätt sätt hade människan vunnit och stigit i hästens ögon, utan att bli biten.)

Själv kan jag mycket väl reflexmässigt drämma till en främmande häst som sparkar eller biter, men hittils har det inte kommit så långt att de faktiskt fullgjort sina hot, om de nån gång hotat.

för det första :
Hur 17 tror hon att hästen kommer bli lättare att hantera?
Och hade hon inget grimskaft? Nåja, det kan nog itne du svara på :D Men om du ser henne nästa gånga så kan du kanske säga till henne att hon får gärna ta det lugnare nästa gång och läsa av hästen, och om hon nu måste korrigera den, använd grimskaft eller "liknande"

för det andra, var det ridskolan som ägde hästen?
Dom kanske borde överväga att sälja henne till en privatperson.
För den hästen trivs uppernbarligen inte, iaf som jag uppfattade det.

Vi vet ju inte om korrigeringen kom i rätt tajming eller inte men gjorde den det så skulle iaf jag påstå att hon gjorde rätt. En lös häst som bitar, sparkar och hotar i hagen är definitivt inget att leka runt med och jag hoppas inte att oerfarna får gå in i hagen. Sen är det ju så som du själv säger, det är ridskolans häst och inte din egen även om jag givetvis förstår att du blir sur. Prata med henne om dina träningsmetoder för att få bort olaterna och få henne att hjälpa dig med dom istället :idea:.

Nu var det ju inte "någon annans häst", utan den ägs tydligen av ridskolan som TS skrev.

Det är uppenbarligen två som behöver träning i hur man uppförsig.

:confused: Nu vet jag inte om det var till mig eller trådskaparen som du riktade dig?

Båda skulle behöva en korrigering. Vid korringering av häst, för en häst ska inte bitas(!) så visar man det på ett sätt som inte har mot hästens huvud att göra.

Jag har visseligen arbetat mycket med NH och ledarskap men jag skulle inte ge mig på att kurera ett så här pass allvarligt beteende på egen hand. Den typen av problematik du beskriver är absolut inget för "hemmafixaren". Anlita proffessionell hjälp - det är mitt råd!

Slaget över nosen var kanske inte så lyckat om det kom med en stunds fördröjning efter att attacken skett och hästen inte längre visade något hotfullt beteende. Hur som helst - vore det min häst hade jag varit betydligt mer bekymrad över att min häst hade bitit någon i handen än att den fått en smäll över nosen! Vet inte hur det är att vara fodervärd rent juridiskt men om hästen var din hade du varit ansvarig oavsett om du var med när det hände eller inte och oavsett dina goda föresatser att jobba bort beteendet hos hästen.

Det bästa vore om tjejen i hagen hade reagerat mycket tidigare och jagat bort hästen redan när den började sura och cirkla runt och hota - den ska inte någonsin ha rätt att närma sig någon människa med den attityden. Men som sagt - det är ett uppdrag för någon som arbetar proffessionellt med aggressionsproblem hos hästar. Att testa själv kan urarta och bli rent livsfarligt!

Vaktar den i boxen också? Går det bättre om den står ensam i en liten hage eller är den lika aggro mot besökare då med? Tycks hästen anse sig vara ledare över de övriga hästarna i hagen? Hur beter den sig när den väl fått grimma och grimskaft på? Hur funkar ridningen?

Alltså.. jag är hemskt ledsen, men om en häst hugger mig i handen så är det tyvärr reflexmässigt typ en rak höger från min sida :crazy: Dock inte med knytnäven utan öppen hand.

Och jag lovar att bestraffningen kommer omedelbart, inte ens jag hinner tänka efter. Det sitter liksom i ryggmärgen att hugger en häst mig (och får tag) så lappar jag till den. End of story, jag är ingen bitleksak.

Dock skulle jag aldrig, aldrig ge mig på någon häst med ett tillhygge som en käpp eller ett spö.

jag säger bara att olater får man inte bort genom bestraffning... snarare beröm... gör mig arg...

min ridlärare (som jag inte tycker om) säger att man ska vara hård i handen när man rider dressyr.. och hoppar man ska man inte ha kontroll...
sj är jag hoppryttare.. och blir riktigt arg!!!

Hästen saknar respekt för människorna och "ridläraren" saknar respekt för skötaren av hästen.Det var så jag menade.
Respekt innebär inte att hästen är totalt viljelös,men det innebär inte heller att den får göra som den vill.
Det går inte att muta eller grina eller slå sig till respekt,det är något man förtjänar.
Det som förvånar mig är att ha en sådan häst med det betendet på en ridskola.Det verkar inte speciellt vettigt.

Då förstår jag. Tips - när du vill svara på någons inlägg så trycker du på "svara på detta" alt. "snabb-svar" som finns under varje inlägg. Annars blir det lätt fel, nu svarade du t ex greengreengrass och inte mig ;) vill du svara rent allmänt spelar det ingen roll vem du trycker på men skriv kl = knapplån. :idea:

Då förstår jag. Tips - när du vill svara på någons inlägg så trycker du på "svara på detta" alt. "snabb-svar" som finns under varje inlägg. Annars blir det lätt fel, nu svarade du t ex greengreengrass och inte mig ;) vill du svara rent allmänt spelar det ingen roll vem du trycker på men skriv kl = knapplån. :idea:

Ja det är mycke skit som man skall hålla reda på

För det första ser jag inget som helst fel med att drämma till en häst som hugger. Men det ska ske direkt, inte en sekund senare.

För det andra skulle jag föredragit om ridläraren stoppat situationen tidigare genom att markera mot hästen redan innan den gick så långt som att hugga. Hade hon gått in tidigare hade hon inte behövt slå.

För det tredje är jag tveksam om det är rätt häst att ha på en ridskola.

Hur skulle du själv gjort? Skulle du berömt beteendet genom lugnande prat och smekningar? Skulle du gått därifrån så hon fick beröm på så vis för att hon gjort fel?

Jag är inte säker på hur jag skulle bemöta en sådan situation, men troligen skulle jag ryta i åt hästen och kanske också ge den en knytnäve på bogen, där den inte gör någon fysisk skada.

Det är inte fel att säga ifrån åt en häst, det är ett måste om den visar aggressivitet mot människor. Vilket jag tolkar det som hästen gjort i denna situation.
Men jag kan aldrig gå med på att en häst ska få ett slag i huvudet, det gör den bara huvudskygg, bättre i så fall att slå den på bogen om man nödvändigtvis måste slå den.
Oftast räcker det med att vifta med armarna i luften för att skrämma bort hästen några meter.

/M

Alltså.. jag är hemskt ledsen, men om en häst hugger mig i handen så är det tyvärr reflexmässigt typ en rak höger från min sida :crazy: Dock inte med knytnäven utan öppen hand.

Och jag lovar att bestraffningen kommer omedelbart, inte ens jag hinner tänka efter. Det sitter liksom i ryggmärgen att hugger en häst mig (och får tag) så lappar jag till den. End of story, jag är ingen bitleksak.

Dock skulle jag aldrig, aldrig ge mig på någon häst med ett tillhygge som en käpp eller ett spö.

Tycker inte du ska vara ledsen, jag tycker det är fullständigt korrekt uppfostringsmetod. Om en häst biter eller sparkar åt mig så ger jag igen fortare än jag hinner tänka. Har jag ett spö i handen så använder jag kanske det, men jag hinner inte springa iväg och hämta ett tillhygge, då har ju hästen glömt historien.

Sensmoral: Om en häst försöker bita eller sparka mig så får den ont tillbaka på ett eller annat sätt. Så gör hästarna i hagen mot varandra, och det är ett språk de förstår.

Som jag skrivit i ett annat inlägg i tråden så hade jag lappat till hästen, utan tvekan och utan att skämmas.

Å andra sidan så är det ju att be om problem om man går in till en hästflock och matar dem med bröd.

*KL*

Gick hon alltså och hämtade en pinne, sedan bestraffade hon hästen genom att slå den med pinnen på nosen?
Man bestraffar inte hästen med slag en stund efteråt, man korrigerar direkt om det är nödvändigt. Dessutom, mot nosen? Hon skulle nog behöva gå en kurs i allmän hästhantering.

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 855
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 619
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar