hur hanterar ni en häst som biter

Sv: hur hanterar ni en häst som biter

Håller med Elviramax i denna fråga.

Blir jag biten struntar jag fullkomligt i VEMS hästen är.

Instämer också att man bör ha så pass mycket vett att man inte provocerar fram ett sådant beteende.

japps, hästen borde inte vara på ridskolesidan. tyvärr har jag ingen bättre lösning just nu. håller på att spara ihop för att köpa henne.

hennes beteende är som en ond cirkel, folk har slagit till henne, hon har hotat och folk har då slagigt. så nu är hon en sur gammal märr.

självklart daskar jag oxå till hästen om hon är dum och situationen kräver det. men använder tex grimskaftet mot bakdelen eller liknande ALDRIG mot huvudet. tycker nämligen hon har en tendens att vara huvusskygg. inte mycket men lite ibland.

när hon har varit ensam eller i hage med bara en häst är hon lugnare och lättare att ta fast, speciellt i en hage utan fri tillgång till hö, vilket hon har nu.

hon är en häst som dessutom avskyr att jobba, skulle jag oxå göra efter 10 i fyrkantsspåret.

En häst som biter eller hugger mot mig får omedelbart en smäll tillbaka - och det kan mycket väl vara en smäll över nosen! Precis som en häst som försöker springa över mig ofelbart får en armbåge i bringan. Det handlar om att jag faktiskt har rätt att försvara mig när jag blir attackerad, alldeles oavsett vems häst det råkar vara!

Sedan kan man tycka att en häst från början skall ha blivit uppfostrad på ett sådant sätt att det aldrig skall bli nödvändigt att försvara sig. Samt att en ridlärare skall veta bättre än att gå ut och mata en hästflock med bröd.... Men när situationen väl har uppstått tycker jag att var och en har rätt att försvara sig.

Om din häst så tydligt inte vill bli fångad så kan du arbeta bort oalterna bäst du vill, det kommer inte att hjälpa.Få hästar trivs som ridskolehästar, kanske bättre att låta den slippa ridskolan de dagar du inte hinner? Så att var gång DU tar in den så är det roligt arbete och var gång nån annan tar in den så ska den bara in i boxen och käka. då blir allt intag positivt.
I övrigt så hade även jag dängt till en häst som hög mig.

Du har fortfarande inte svarat på om tillsägelsen kom direkt eller om senare. Kom den direkt har jag inget att invända, jag hade nog helt enkelt sopat till den del av hästen som var närmast men det hade skett ögonblickligen. Nästa gång kan det vara bröstvårtan eller näsan som ryker med en häst som attackerar.
Slog hon däremot hästen långt efter att den bet är det förkastligt.
Jag är lite intresserad av att höra din lösning, hur tycker du att hon borde reagerat?
Jag skulle låta hästen slippa lektionsbiten helt eftersom hon visar så tydligt att hon misstrivs (kanske dessutom har ont någonstans?)samt försöka jobba med hennes attityd, hur tråkigt hon än tycker att livet är så får hon varken bita eller sparkas och då bör konsekvensen vara blixtsnabb.

Håller med...kan tillägga att min åring fick sig en dask på nosen idag då han provade att bitas. Han fattade...samt är inte huvudskygg:cool:

vet som sakt inte hur snabbt hon bestraffade, var inte med. men inte hade hon nu tillhygget i handen när hon kom in i hagen.

personligen tycker jag inte att hon borde ha provoserat fram denna situation. hon VET att detta är en svårfångad häst, som dessutom hade varit ute max 2 timmar när de skulle ha in henne på nytt= trubbel.

vet jag att jag skall använda henne på morgonen meddelar jag detta till stallpersonalen så att de lämnar in henne, tycker det är bättre än att jaga henne i hagen.

skall jag ta in henne på kvällen och ser att hon är på surhumör så plockar jag in de andra 3 ponnisarna och så får hon stå ensam en liten liten stund. då gnäggas det nog när jag kommer efter henne

vet som sakt inte hur snabbt hon bestraffade, var inte med. men inte hade hon nu tillhygget i handen när hon kom in i hagen.

Då låter det helfel i mina öron.

personligen tycker jag inte att hon borde ha provoserat fram denna situation. hon VET att detta är en svårfångad häst, som dessutom hade varit ute max 2 timmar när de skulle ha in henne på nytt= trubbel.

vet jag att jag skall använda henne på morgonen meddelar jag detta till stallpersonalen så att de lämnar in henne, tycker det är bättre än att jaga henne i hagen.

skall jag ta in henne på kvällen och ser att hon är på surhumör så plockar jag in de andra 3 ponnisarna och så får hon stå ensam en liten liten stund. då gnäggas det nog när jag kommer efter henne

Men när du nu kör den "lätta" utvägen i fråga om att få hästen lämnad inne eller har tiden att ta in alla andra hästar för att få fatt på din, hur tycker du då att ridläraren skulle ha agerat för att få fatt på din häst?
Vad gör du själv för att komma tillrätta med problemet med DIN häst?

För mig låter det som att hästen inte trivs speciellt bra, en lösning kanske skulle vara att flytta henne så att hon får väldigt lång utevistelse (kanske lösdrift skulle vara ett bra alternativ). Annars har du ett digert arbete framför dig att som ägare se till att din häst ser det som något positivt att bli infångad.

Det ska kunna gå att ge hästar bröd utan att bli biten, däremot kan det förstås skapa oro i flocken. Jag skulle inte med gott samvete kunna leja bort min häst om hon inte är säker vid intag.
Att folk försvarar sig mot din häst (man får dock hoppas att de gör det på ett vettigt sätt) kommer med all säkerhet att hända igen om du inte börjar träna på intagen.
Jag skulle överhuvudtaget vägra hantera någon annans häst som uppförde sig så.

självklart daskar jag oxå till hästen om hon är dum och situationen kräver det. men använder tex grimskaftet mot bakdelen eller liknande ALDRIG mot huvudet. tycker nämligen hon har en tendens att vara huvusskygg. inte mycket men lite ibland.
när du klappar till henne på bakdelen, är du då inte fruktansvärt rädd att hon ska bli bakskygg?

när en häst går på mig sparkar mot mig eller hugger mig lappar jag till på den del som är närmast och blåser upp mig och ropar lite.. när hästen retirerar underlägset ger jag mig, går därifrån och nästa gång börjar man på ny kula.. (dvs man hanterar hästen normal som den ledare man är, inte att man ger hästen en ny omgång..)

Är hästen farlig i hagen så måste man ibland ta till våld.
När den är lös har man ingen kontroll över den och om man dessutom inte känner hästen, eller är mindre van vid liknande situationer så kan det bli farligt om hästen är sådär.

Visst är hela situationen ganska konstig/korkad, men hon visste uppenbarligen inte hur hon skulle kunna fånga hästen annars, och om du inte tycker om sättet hon gör/gjorde det på är det ju bättre om du visar och lär henne hur hon ska fånga hästen i hagen utan att riskera att bli påhoppad.

Det är ju alltid hästägarens (/fv/whatever) ansvar att se till att de som sköter hästen inte ska utsättas för onödiga risker genom att hästen är ouppfostrad eller farlig.

KL

personligen så slår jag till så fort det går, har jag en sak i näven så hinner jag inte släppa den och därav åker den med i smällen, nån gång har jag stått med en grep och då åker foten upp istället.

men poängen är att om hästen är med så hinner den hoppa undan, och får då ingen smäll.

sen tycker jag att man ska kunna provucera hästen hur mkt som helst, den ska inte bitas för det! däremot kanske köra bort kompisarna, men absolut inte bita mig!

jag säger bara att olater får man inte bort genom bestraffning... snarare beröm... gör mig arg...

vad menar du med att skriva "gör mig arg" där i slutet, ska vi reta upp dig eller menar du att man botar olater med beröm som gör dig arg?

olater är ett annat ord för stereotypa beteenden, dvs onödigt beteende som skadar hästens hälsa mer än någon annan.. Dessa olater har även uppkommit pga ett ohälsosamt hästhållningssätt, man kommer ibland tillrätta med dom genom att drastiskt ändra hästens miljö och aktivitetenivå..

beteendeproblem är en helt annan sak och botas inte genom beröm.. enn aggressiv häst som inte ser dig som ledare blir inte undergiven för att du ger den mat när den inte har ork att läxa upp dig.. det är snarare så som att hästen tycker att du är en duktig ranglägst flockmedlem :smirk:

allmänt:
Hästar är hästar och förstår HÄSTSPRÅK 50 ggr bättre än mänskligt språk.. En häst som tänker ge sig på ledarehästen får tydliga signaler långt innan att "jag är ledaren och tänker du fightas med mig så kommer du sent att glömma det".. går den ranglåga hästen på ledarehästen ändå så kommer ledarhästen att ge den ranglåga hästen en rejäl känga..

jag såg ett naturprogram på animal Planet för säkert ett halvår sedan, om zebror och deras beteende mot varandra inom flocken.. dom tog upp kontakten och beteendet mellan sto och föl just i det programmet, ett föl hade kommit vilse och letade hjrätskärande efter mamma, tillslut hittade dom varandra och stoet hälsade ömt för att sedan nypa till rejält i halsen på fölet.. bestraffning.. sen var det bra med det och de återgick till sitt flockliv och fölet höll sig mycket nära stoet hela tiden.. Det förkom absolut inget beröm i den flocken..

Hästar skiter faktiskt i beröm, det dom hellre vill ha är man beter sig normalt mot dem.. att pussa dom på mulen, krama hästen etc etc, är det naturligt för en häst? och att ledaren ger hästen mat i handen? :crazy:
Hästen lever egentligen i en värld av tillsägelser och bestraffningar.. men tack vare att vi människor tror att hästen vill ha beröm så har vi infört det i hästen liv, en klapp på halsen när den gjort rätt, men det är snarare en signal att "du gjorde rätt" inte att dom förknippar det med beröm..

Om hästen nu är fruktansvärt aggressiv som TS häst.. så bör man inte ha den hästen i ett stall med mycket folk.. och man bör absolut inte gå ut och hämta hästen i hagen..
hästen bör hållas på ett sådant sätt att den lär sig att uppskatta människans närhet och inse att det inte är bäst själv.. men när man som i TS fall erbjuder hästen fitt på mat att äta själv, hästkompisar och utevistelse så kan hästen mycket väl tycka att människor är pest och dom behövs ju faktiskt inte till nånting, allt hästen behöver finns ju redan och inget förknippas med människan..

om nu denna(TS) häst verkligen är ett extremfall så skulle iallafall jag ha provat att isolera hästen. ut till ett tomt stall där hagen är länkad till stallet.. gå dit på mattiderna så att hästen förknippar mäniskan med att bli utfodrad av sin goda ledare, sök efterhand mer och mer kontakt, hästen kommer mer och mer att förknippa människan med roligt, dvs kontakt, utfodring, aktivitet och vips så väcks lusten att vilja samarbeta med människan istället för att tycka att människan är pest.. det krävs ju mycket av människan för det och att kunna läsa signalerna.. om hästen bara skriker efter uppmärksamhet eller om den respekterar människan som ledare.. och det finns inget schema att följa, efter varje minut av umgänge med hästen måste man omvärdera och välja den väg som blir bäst..

jag säger bara att olater får man inte bort genom bestraffning... snarare beröm...

Det är svårt det där med beröm kontra bestraffning.
Måste vara en balans då båda har god effekt om de används rätt.
Och vad man än gör så ska det ALLTID avslutas med beröm så FORT man får effekten man vill ha.

Det är dock svårt att få en häst att sluta bitas med beröm.
Självklart ska man ge hästen beröm när den har låtit sig fångas i hagen eller kommit självmant fram.

MEN en häst som bits (särskilt på detta viset när man står öppet oskyddad i en hage) så tycker jag inte att bestraffning är fel.
Hästen måste läras att så får man absolut INTE göra.
Det är farligt.
Eskalerar beteendet så kanske den snart drar in både fram- och bakben i angreppet emot personen.
Och då har man nästintill en folk-ilsk häst i hagen.

Jag hade tagit med mig ett spö ut i hagen för säkerhets skull.
Hade hästen gjort utfall emot mig hade jag vrålat och börjat springa emot den och gjort mig STOOR..
Troligtvis vänder den då i ren förvåning.
Fortsätter den trots detta att komma emot mig så hade jag snabbt använt spöet på halsen/bogen.
Ej i ansiktet.
Jag vill inte lära den att jag är FARLIG, bara att jag inte accepterar att bli behandlat hur som helst.

Man ska inte slå sina hästar, men ibland kan nöden kräva en dask.
En hästflock kan gå ganska hårt emot sina undersåtar.
Där accepteras inga oönskade beteenden.

sen tycker jag att man ska kunna provucera hästen hur mkt som helst, den ska inte bitas för det! däremot kanske köra bort kompisarna, men absolut inte bita mig!

När jag nämnde provocera (tror att det ordet fördes in i diskussionen genom mitt inlägg) menade jag att man får läsa hästens signaler och svara på dem i tid. Inte med att backa undan, utan med att säga till hästen på rätt sätt (olika i olika situationer och olika hästar) att man inte accepterar beteendet. Att ignorera det medans hästens hotsignaler bara förvärras är ganska korkat. Och det är vad jag menar med att provocera fram det. Hästen vill bli hörd men ingen lyssnar, så den pratar högre och högre och tillslut säger den ''men för fan, jag säger nånting här!'' och biter. Hade man visat att man hört den men sagt nej direkt på ett bra sätt hade den antagligen sagt. ''jaha då. ok.''

om en häst visar hot signaler så hotar jag tebax, jag trodde du menade att man gav de andra hästarna nåt att äta...;)

men då förstår jag.

hehe, ok:P Misstänkte det, Det jag menar är väl inte det första man tänker på när man hör ''provocera''..men jag tycker ändå att det är att provocera. x)

Fast nu är det ju inte hennes häst, utan ridskolans. ;)

:bow: Det är ju ingen som vet hur om korrigeringen var korrekt, dvs direkt efter attacken..så fort hon såg att han skulle bita eller efter bettet. En sådan häst ska helt klart få en tillsägelse, livsfarligt.

Sedan var det ju ridskolanshäst och om jag nu fattar det rätt så jobbar ju denne på ridskolan. Eller? Och om nu hästen fortfarande använd i ridskoleverksamheten då hon jobbar så är det väl abslout inget problem för henne att ge den en tillrättaviselse? Hon ska arbeta med hästen och det är klart att man inte vill bli överfallen, jag skulle och gett den en stadig korrigering, i rätt tillfälle.

Ger man en häst en tillrättaviselse för sent efter händelsen sågör den ingen nytta. Hästen kommer bara bli orolig och pga. för mycket negativ tillrättaviselse får vi ofta de sk. "problem hästarna".

jag säger bara att olater får man inte bort genom bestraffning... snarare beröm... gör mig arg...

min ridlärare (som jag inte tycker om) säger att man ska vara hård i handen när man rider dressyr.. och hoppar man ska man inte ha kontroll...
sj är jag hoppryttare.. och blir riktigt arg!!!

Hur gör du med hunden? berömmer du den när den biter dig så du hoppas få bort beteendet? Eller hoppar du iväg för den och berömmer senare? Båda sätten är för mig iaf idiotiska och ngt av dom borde du ju göra iaf, antingen biten eller hoppa iväg.

Sen tror jag inte att din ridlärare säger att man SKA rida med hård hand och att man INTE ska ha någon kontroll, det är nog bara du som uppfattar det så då du inte gillar henne. Byt ridlärare!

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 855
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 619
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar