Hur Hanterar man ledset barn?

Zaria

Trådstartare
Som jag skrev i förra tråden nag sonens pappa så har han sagt upp umgänget med sonen (han skall dyka upp när sonen är 12 heter det och då kommer sonen att vilja flytta till honom) :grin:

Hur som helst,sonen är superledsen,pratar ofta om pappa,pappans nya,hennes barn men främst om sin lillasyster han fick för någon månad sedan (på pappans sida) Är faktiskt lillasyster han pratar mest om.

Hur hanterar man det? Vad säger man till en 3 åring som inte pratar speciellt bra?

Har både försökt avleda honom (funkar inte) eller prata om lillasyster men det slutar alltid med att "hon måste komma snart"

Pratet om pappa och hans nya försvinner mer och mer men just lillasyster och hennes barn dyker upp,samt om kattungen han fått av pappa som bor där.
Man märker att något är jättefel,tex älskar han vår katt härhemma,men när han blir sådär ledsen bara slår han efter honom och skriker "du inte min katt,jag vill ha min Finduuuus" (kattungen hos pappa)

Det som känns mest är hur han saknar lillasyster,han hade väntat sååå mycket på henne och var så stolt,det känns sorgligt att de inte får lära känna känna varandra.
Han blir även ledsen när kompisarna har småsyskon med sig.

Hur hanterar man sonens frågor och hans prat om lillasyster och delvis hans familj?
Bör man söka hjälp för det?

Sv: Hur Hanterar man ledset barn?

Oj, det är jätte svårt. Det tyckte jag iallafall. Min dotters far skulle iallfall ha henne varanna helg. Men det blev bara en helg per månad. Han sa mest att han inte hade pengar eller tid. Medans han köpte bilar hit och ditt och byggde innehus damm och bar.
Ja vad säger man till ett sånt litet barn. Jag försökte hitta på saker just den helgen som han inte kunde komma så det inte blir så att man sitter inne. Jag sa att pappa inte kunde komma för han var tvungen att jobba eller att han skulle iväg. Visste inte riktigt vad jag skulle säga. Hon var runt 2 år då. Men barn är inte dumma. Nu är miin dotter 5 ! år. Hon tog upp detta för ett tag sen. Att hon visste varför pappa inte kunde komma. För han lade pengar på annat än att komma hit.

Det du kan göra är att kanske ta kontakt med familjerätten. det gjorde jag när min dotter var 2 år, hur jag skulle bete mig, och göra ang hennes far osv. Det hjälpte mig.

Mvh

Familjerätten här suger MINST sagt tyvärr.:(

Men kanske BVC eller dyl göra något?

Dagis undrar också vad de skall säga då sonen varit arg och gapat "Min mamma & pappa" har även stött bort min nuv med orden "Ha MIN mamma & MIN pappa".

Han ritar ofta mamma och pappa och är allmänt ilsken på dagis.

Får nog ha lite utomstående hjälp med detta tror jag,man blir så rädd att riva upp något. Har inte sagt något till honom utan sagt att "pappa kommer inte nu,pappa är på jobbet osv"

Har inte följt denna tråd så jag måste fråga: Varför har pappan sagt upp umgänget med sonen? Min spontana tanke är att han MÅSTE ta sitt ansvar som pappa. Det är ju hemskt att din son ska känna att han inte duger och att pappa lämnat honom. Förstår pappan hur han skadar er son???:mad:Kan du inte försöka få hjälp av någon utomstående som kanske kan ha ett samtal med pappan??

Okey tråkigt att familjerätten inte kudne fungera. Jag bodde i Skövde då, där var dom bra. Eller den jag fick som handläggare iallfall.
Men BVC Kan även fungera. Dom vet säkert mer vart man kan vända sig och ha fler ideér vad man kan göra.
Jag hoppas det löser sig för dig. Vet hur jobbigt det kan vara.

Mvh

Har inte följt denna tråd så jag måste fråga: Varför har pappan sagt upp umgänget med sonen? Min spontana tanke är att han MÅSTE ta sitt ansvar som pappa. Det är ju hemskt att din son ska känna att han inte duger och att pappa lämnat honom. Förstår pappan hur han skadar er son???:mad:Kan du inte försöka få hjälp av någon utomstående som kanske kan ha ett samtal med pappan??

Finns en hel del trådar om denna pappan, men kort och gott han har bråkat sedan sonen föddes (vi försökte ett par månader när sonen fötts men förgäves) han har hotat mig till livet,att jag skall bli påkörd,kallat mig allt fult man kan tänka sig,han är polisanmäld några gånger och talar väldigt illa om mig innför sonen samt att han inte sköter om sonen alls,tex vägrar att ge honom hans medicin,vägrar smörja in hans torrexem.stjäl sonens kläder mm mm
Nu sade han upp umgänget förra veckan,är fortfarande kluven gott att få lite lugn och ro utan trackaserier från honom och hans flickvän,tråkigt för sonen dock.
Vi har dessutom varit på X antal samtal,men det hjälper inte.

Okey tråkigt att familjerätten inte kudne fungera. Jag bodde i Skövde då, där var dom bra. Eller den jag fick som handläggare iallfall.
Men BVC Kan även fungera. Dom vet säkert mer vart man kan vända sig och ha fler ideér vad man kan göra.
Jag hoppas det löser sig för dig. Vet hur jobbigt det kan vara.

Mvh

Ja jag får hoppas på BVC,har god konatkt med vår BVC sköterska, tror dock hon är på semester nu.
Familjerätten har jag dock inget förtroende för,inte efter att de själva sagt att man får sätta barnets behov åt sidan för att få pappan att vilja ha umgänge samt att det nog var jag som överreagerade på pappans hot,en sådan snygg,prydlig och välskött kille som han skulle inte göra så (psykopater brukar vara trevliga)

Jag begriper mig inte på pappan faktiskt.

Och nånstans inne i mig skaver det att du skall försvara honom inför sonen. Rent spontant utan att tänka på någons bästa - hade jag velat säga till treåringen att "Din pappa är DUM han vill inte träffa dig" men det fattar jag att man inte kan, men nånstans så känner jag att gränsen för hans styrande och ställande är nådd. Du måste få hjälp att gå vidare - eller rättare sagt sonen måste får hjälp vidare.

Familjerätten verkar dummare än dumma... sätta barnets behov åt sidan ? Jag trodde de var där just för barnen.

Min kompis hade ett ganska snarlikt problem. Hon ringde BUP och fick komma dit för samtal med en barnpsykolog. Utan att barnet var med, alltså. Självklart löste inte de besöken barnets problem, men mamman fick lite handledning i hur hon skulle hantera det. Och hon fick lite hjälp i att skilja mellan barnets sorg å ena sidan och sin egen sorg över barnets sorg å den andra.

Familjerätten har jag dock inget förtroende för,inte efter att de själva sagt att man får sätta barnets behov åt sidan för att få pappan att vilja ha umgänge
På det här skulle jag allvarligt anmäla familjerätten för vad det nu är för nämnd som styr över dem!!

Jag begriper mig inte på pappan faktiskt.

Och nånstans inne i mig skaver det att du skall försvara honom inför sonen. Rent spontant utan att tänka på någons bästa - hade jag velat säga till treåringen att "Din pappa är DUM han vill inte träffa dig" men det fattar jag att man inte kan, men nånstans så känner jag att gränsen för hans styrande och ställande är nådd. Du måste få hjälp att gå vidare - eller rättare sagt sonen måste får hjälp vidare.

Familjerätten verkar dummare än dumma... sätta barnets behov åt sidan ? Jag trodde de var där just för barnen.

Trodde också de var till för barnen,som det så vackert heter skall de representera barnets bästa där föräldrarna inte kommer överens.

Kommer inte att tala illa om hans pappa,tyvärr får nog sonen lära sig den hårda vägen hur hans pappa är när han blir äldre endå.

Min kompis hade ett ganska snarlikt problem. Hon ringde BUP och fick komma dit för samtal med en barnpsykolog. Utan att barnet var med, alltså. Självklart löste inte de besöken barnets problem, men mamman fick lite handledning i hur hon skulle hantera det. Och hon fick lite hjälp i att skilja mellan barnets sorg å ena sidan och sin egen sorg över barnets sorg å den andra.

Ja det kanske skulle vara något,skall prova ringa dem faktiskt. Hoppas det inte bara är för äldre barn

På det här skulle jag allvarligt anmäla familjerätten för vad det nu är för nämnd som styr över dem!!

Var några år sedan de sa det dock.
Pratade med en kollega idag som haft samma tant därenere och det var samma redan på hennes tid (hon är 10 år äldre)

Så nu har helvetet brakat lös IGEN.

Var och handlade åt en vårdtagare när jag får 3 st sms,när jag kollar det det pappans flickvän som skriver "sluta ring" "sluta hör av dig" "lämna oss ifred"

:confused: Tänkte jag ock skickade tillbaka att jag då rakt inte hört av mig till henne.

Sedan har hon ringt 36 gånger på ett par timmar (har inte svarat) skickat massvis med SMS att jag skall passa mig,hon och några till skall komma hit och ge mig vad jag tål och att jag borde passa mig för det, och att dörre´n var det sista de behövde oroa sig för,den skulle komma igenom endå....HELT SJUKT

Dags för en anmälan till kanske?

Tycker definitivt att du ska anmäla det. Det är viktigt att få alla "småsaker" noterade om inte annat... Man vet aldrig hur saker och ting utvecklas... Stå på dig.

Ja det blir en anmälan till,så sjukt trött på det bara,kom även SMS från pappan att han kulle ta tag i saker ang sonen,vad ville han inte skriva...SUCK

Visste väl att detta att han lämnat sonen skulle vara för bra för att vara sant

Men din stackare. Tycker absolut att det ska anmälas, du ska inte behöva ta emot sån skit utan vidare.

Så nu har helvetet brakat lös IGEN.

Var och handlade åt en vårdtagare när jag får 3 st sms,när jag kollar det det pappans flickvän som skriver "sluta ring" "sluta hör av dig" "lämna oss ifred"

:confused: Tänkte jag ock skickade tillbaka att jag då rakt inte hört av mig till henne.

Sedan har hon ringt 36 gånger på ett par timmar (har inte svarat) skickat massvis med SMS att jag skall passa mig,hon och några till skall komma hit och ge mig vad jag tål och att jag borde passa mig för det, och att dörre´n var det sista de behövde oroa sig för,den skulle komma igenom endå....HELT SJUKT

Dags för en anmälan till kanske?

ANMÄL! Olaga hot är allvarliga saker.
Se till bara att det framgår att du och sonen verkligen blev rädda och mår dåligt av det. Enligt min erfarenhet har dem (inte polisen kanske men åklagaren) en förmåga att skita i det annars.

Kontakta BUP, BVC eller liknande och få ett läkar/psykologintyg på att din son tar skada av pappans och tjejens beteende.
Blir det rättssak av det kan du ha nytta av det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 200
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 224
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV