Jag håller helt med! kollegor ska vara snälla och trevliga men kunna vara obekväma när det behövs och inte bara bocka och buga för allt.Jag tycker att får du en dålig magkänsla så är det inte värt att investera i någon relation med människan.
Man kan tycka att känna en människa som är "genomsnäll" inte gör så mycket, men då ska man tacka gudarna att man inte jobbar med människan. För i min erfarenhet blir det snabbt problematiskt om ens kollega alltid är den som är "snäll" och säger ja och inte står upp för någonting eller har några egna åsikter. Utifrån erfarenhet kan jag säga att det är som att jobba ensam. Ibland måste man ta tuffa beslut och kunna lita på att den andra också kan stå rakryggad. En person vars främsta prioritet är att vara snäll, skapar snart problem för fler än bara den själv.
Nu ska du nog inte jobba med personen, men det är värt att reflektera över hur det faktiskt kan vara ganska problematiskt med människor vill vara eller vill framstå som snälla hela tiden. De som valt att ha det som hela sin identitet har ofta tagit det till en, i min mening, sjuklig nivå.
En annan personlighet, som går in i "att vara snäll" är de som hela tiden uppmuntrar andra, berömmer, glada tillrop, alltid positiva, ser och säger aldrig något negativt osv osv. Till slut är det svårt att orka med ännu en "we shall overcome" och hålla händerna och le attityd. Det får mig att vilja kräkas.
Inte att missförstå.
Att vara positiv är BRA!
Att berömma är BRA!
Att uppskatta är BRA!
Att komma med glada tillrop är BRA!
Att inte vara negativ är BRA
Att säga positiva saker är BRA!
Men när man överdriver så det blir glättigt och flottigt så orkar jag inte med.