Hur hantera valp som biter på allt?

Philosophia

Trådstartare
Unga fröken whippet (19 veckor) har börjat känna sig som hemma efter drygt en vecka hos mig. På valpars vis vill hon gnaga på allt som går att gnaga på. När hon biter på något som hon inte får bita på säger jag "nej" och försöker avleda med någon leksak om det behövs så puttar jag bestämt bort henne från det hon biter på. Är hon riktigt envis så går vi iväg och gör något annat istället, t.ex. kontaktövningar.

Det fungerar bra ibland. Men när hon är riktigt i gnagartagen så struntar hon i mina "nej". Hon försöker först flera gånger trots att jag säger nej och när hon inte får så springer hon istället iväg till nästa sak hon inte får gnaga på och börjar om proceduren där. Idag har hon försökt att bita sig igenom sladdarna, soffan, bordsben, böcker i bokhyllan ... You name it! :p När hon är på det sättet så fungerar inte en leksak i utbyte. Jag har väldigt bra tålamod så det är inte där skon klämmer. Däremot oroar jag mig för att det resulterar i det blir väldigt många "nej" på en och och samma gång.

Hur hanterar jag detta? Jag vill ju inte bli en tjatig nejsägare, utan jobba med positiv förstärkning. Hur gör jag bäst det i situationer som de ovan? Att avleda genom att träna kontaktövningar, sitt och annat har fungerat bra. Men finns det någon risk att hon lär sig att hon får uppmärksamhet och göra roliga övningar om hon börjar bita hysteriskt i olika saker?

Sv: Hur hantera valp som biter på allt?

Jag skulle kunna tänka att antingen så ser du till att inget finns att tugga på, ta bort ALLA sladdar och skydda dem med sladdskydd. Sedan sprutar du ned allting i anti-bit.

Eller skulle jag prova time-out där jag stoppar valpen i en valphage. Då kan du lägga in något annat gott att tugga på där inne.
Då blir du inte tjatig utan som straff får hon sitta i sin hage en liten stund, sen släpper du ut henne. Fortsätter hon så stoppa in henne igen.

För mig har aldrig nej funkat vid tuggande. Då har jag erbjudit något bättre. Som ex. ett gott märgben.

Har en likadan hemma. :) Det du erbjuder som är ok att tugga på måste vara "värt" mer än ett stolsben. Lägg ut tuggben, utgröpta märgben och liknande istället. Jag törs lova att de är mer populära än golvlister.

Kom ihåg att hon inte gör det som ofog, det är för att det kliar i tänderna.

Försök så gott det går att undvika att hon ens börjar tugga på saker genom att lägga undan det du kan och stoppa henne (och erbjud tuggben) när hon börjar. Skapa goda vanor och rutiner och invänta tandbytet så är problemet med största sannolikhet löst på ett väldigt konfliktfritt sätt.

jag har aldrig haft det bekymret men det borde ju vara enkare att stryka på nåt som smakar äckligt, på de ställen hon kan tänkas bita på.

Om valpen får en äcklig smak i munnen borde hon ju sluta, å då slipper ju du även springa efter å tjata på henne att sluta. :)

Jag vill ju inte bli en tjatig nejsägare, utan jobba med positiv förstärkning. Hur gör jag bäst det i situationer som de ovan? Att avleda genom att träna kontaktövningar, sitt och annat har fungerat bra. Men finns det någon risk att hon lär sig att hon får uppmärksamhet och göra roliga övningar om hon börjar bita hysteriskt i olika saker?
Speciellt positivt vet jag inte jag är vid sådana här tillfällen, men jag är aldrig tjatig med valpar eller hundar. Nej betyder nej och man får en snäll chans.

"Nej!" klart och tydligt.

Tittar bara valpen upp på mig då för att sedan genast återgå till att bita på sladden så tar jag tag i nackskinnet och säger till på skarpen.

Det är ju ingen misshandel du ska syssla med, utan snarare en snabb och stark konsekvens på beteendet för att bryta det.

Det är samma sak med hästar. Hellre en rejäl tillrättavisning en gång än att ta ett evigt tjat i flera år!

Jag skulle kunna tänka att antingen så ser du till att inget finns att tugga på, ta bort ALLA sladdar och skydda dem med sladdskydd. Sedan sprutar du ned allting i anti-bit.

Eller skulle jag prova time-out där jag stoppar valpen i en valphage. Då kan du lägga in något annat gott att tugga på där inne.

Jag har en känsla av att jag måste plocka bort allt i vardagsrummet! :angel: Hon är verkligen på allt. Hon hoppar t.o.m upp i fönsterbrädorna bara för att gnaga på växterna. Vi försöker att vara mestadels i kök, matrum och hall för där finns det inte så mycket att bita på mer än några bords- och stolsben och den egna biabädden. Valphage hoppar hon över (det är en spänstig liten varelse). Däremot har jag funderat på att täcka nedre delen av bokhyllorna med kompostgallret så att vi kan vara i mitt arbetsrum åtminstone ibland.

Har en likadan hemma. :) Det du erbjuder som är ok att tugga på måste vara "värt" mer än ett stolsben. Lägg ut tuggben, utgröpta märgben och liknande istället. Jag törs lova att de är mer populära än golvlister.

Jag inser att jag behöver skaffa något som slår betydligt högre än ordinära hudben och pipleksaker som jag har försökt att avleda med. Är riktiga märgben för starkt för valpmagar?

jag har aldrig haft det bekymret men det borde ju vara enkare att stryka på nåt som smakar äckligt, på de ställen hon kan tänkas bita på.

Min förra var inte alls så här bitig som valp. Visst, i ett kreativt ögonblick så lyckades hon pilla upp en inte oansenlig del av stavparketten. Men utöver det var hon rätt harmlös även om hon var betydligt mer vild och galen än den här krabaten.

Mina valpar får gnaga på köttben redan innan de säljs :)

En fundering jag har är om du har ben mm framme så det alltid finns.
Jag har sällan haft problem med valpar som ska gnaga på allt annat, utan ser alltid till att det finns mycket gott till hands. Märgben (som till slut är helt avgnagda), hudben mm finns alltid här på golvet.
Klena in märgben med leverpastej är också gott :d

Fast kan ju tillägga att i lördags blev en mobiltelefon mos av valptänder ;) Men skyller på omständigheterna :D

Senast ändrad:

Jag förstår hur du menar. Det som är lite lurigt med vinthundar - åtminstone med italienare som jag hade innan - är att de svarar väldigt dåligt på den typen av tillrättavisningar. De är väldigt känsliga för mer handfasta tillrättavisningar eller då man höjer rösten.

Jag har både ben och tuggknutar framme jämt, men tydligen är blommorna och böckerna (det är ju benlim i många bokryggar :d) betydligt mer attraktiva. När Belethien och Skogstrollet skrev om att ha något extra gott att erbjuda så kom jag faktiskt på att vi har ett ben i skafferiet som hon har gått och sneglat på och försökt att ta i flera dagar. Hon har inte fått det eftersom hon har haft flera andra ben framme.

Men nu på morgonen när hon började bli bitig och lite för uppspelt så tänkte jag att det spännande benet i skafferiet kanske skulle vara tillräckligt intressant för att avvärja lite huliganism. Och det fungerade faktiskt. :bump:, trots att det egentligen inte är skillnad på det benet och på de övriga ben som hon har framme. Nu ligger hon bredvid mig och gnager mycket nöjt på sitt ben. Jag ska fortsättningsvis se till att göra diverse ben och leksaker lite extra spännande så att jag kan plocka fram dem när det börjar gnagas.

Men bra att höra att det fungerar med märgben även för små valpmagar. Jag ska för säkerhets skull höra med uppfödaren hon har gett dem det. Annars kanske jag kan skrapa ur en del märg så att det inte blir för mycket.

Ja du kan ju skrapa ur lite så blir det inte så mycket i början :d

Din skrutt kanske behöver få sukta lite efter ben :) Då är det ju bra att ha något som hon ser, men inte når så hon får längta lite :D Då blir det extra gott när hon väl får det.
Som det nu blev med det hon fick nu :)

Din skrutt kanske behöver få sukta lite efter ben :) Då är det ju bra att ha något som hon ser, men inte når så hon får längta lite :D Då blir det extra gott när hon väl får det.
Som det nu blev med det hon fick nu :)

Det är nog definitivt rätt melodi. :D

Skrapa ur märgen dock, den är ofta för skarp för små valpmagar. Min valp har ben som Loka redan sugit märgen ur... :D Annars köper jag revben från nöt och ger även valpis, mäkta populärt!

Först och främst - åh vad skoj med whippetvalp :love: Var kommer hon ifrån? PMa gärna om du inte vill skriva här :)

Min whippetvalp älskade grisöron och kunde ligga och gnaga på dem hur länge som helst. Så klart tog de slut allt fortare i takt med veckorna, men jag köpte stora, kraftiga öron som var lite segare och aningens svårare för valptänder att gnaga i sig.

Red_Chili här på forumet tipsade mig om att stryka på ättika på det som inte fick lov att bitas på, men den behövde jag aldrig använda.

Även fast han var (och är) känslig mot tillrättavisningar på vinthundsvis så har jag inte mjäkat. Det är även för dem bättre med ett skarpt nej eventuellt med nacknyp som de förstår, än flera mjukare "men-snälla-lilla-söta-sluta-nu".

Visst är det skojigt med whippetvalp! :love: Egentligen skulle jag ha skaffat en för 16 år sedan, men då råkade det bli italienare istället. Så nu blev det äntligen dags! :D Skickar ett PM. Bild på henne finns i "Vi med valpar-tråden". Men det är ganska dåliga mobilbilder.

Jag kanske ska våga vara lite strängare då (det är ju ändå lite terrier långt bak i whippet och även om det är extremt utspätt så ska gudarna ska veta att märks jämfört med italienare :angel:).

Verkligen på tiden :D Hon ser jättesöt ut så klart! Håller med om att terriern lyser igenom med all tydlighet då och då, men efter min vuxna att döma så mattas det ut med tiden.

Ja det kan du säkert vara. Bara det sker i exakt rätt tillfälle så tar de ingen skada av ett skarpt tillrättavisande. Speciellt angående bitning som kan bli både dyrt för er och farligt för liten whippa.

Tack för PM!

Vispa äggvita, som klister, och blanda i nåt äckligt. Tabasco tex och pensla på stället där det är bitförbjud, tex sladdar och kontakter.

Annars så röstar jag också på komposthage med tuggben när krokodilen är som värst.

Vispa äggvita, som klister, och blanda i nåt äckligt. Tabasco tex och pensla på stället där det är bitförbjud, tex sladdar och kontakter.

Annars så röstar jag också på komposthage med tuggben när krokodilen är som värst.

Jag önskar jag kunde säga något klokt, men det är svårt. Vår huligan är i alltför färskt minne ännu. Jag vet inte vad jag gjorde, jo, jag gav henne ben, ben och ben... och hon fick sitta av en del tid i valphagen i köket. Hu, det var hemskt!

Valphagen hade fö ett "tak" i form av en fastsurrad kompostgallervägg. Annars klättrade hon ur. Hon blev bättre att hantera runt första löpperioden.

Hon har trots ordentlig passning gnagt på soffan, skohyllan, en förnsterbräda, stegen på en våningssäng, benen på vår säng, en handväska och ett par skor. Förresten så gnagde hon också på väggen i hallen en gång (mitt på!) och på hörnet på kylskåpsdörren.

Efter detta bestämde jag mig för att aldrig mer skaffa en valp - iaf inte en schnauzer. :eek:

Har du provat sådana enkla saker som att fylla en söndertrasad (jag brukar låta hundarna slita ut luddet först) mjukis med någonting klibbigt, typ bredbar leverpastej som de får slicka ut från tyget? Detta förutsatt att det inte är en hundtyp som sväljer allt den får i munnnen förstås Annars brukar jag bara stoppa in någon foderkula i en tass eller annat svåråtkomligt ställe. ; ).
Prova knyta fast den i ett dörrhandtag dessutom om din hund gillar kamp och du inte orkar hålla i trasan 24-7.
Funkar på terriers!

Jag vet inte om mina hundar varit lika illa som din whipp, men jag har utan tvekan fått 'barnsäkra' huset från farliga eller osäkra föremål i perioder. Soffa och andra möbler räknas ju inte dit dock, så ett 'App-app' tillsammans med pet på sidan, och sedan utbyte mot någoting godare har funkat fint därefter....

Jag kanske ska våga vara lite strängare då (det är ju ändå lite terrier långt bak i whippet och även om det är extremt utspätt så ska gudarna ska veta att märks jämfört med italienare :angel:).
Annars kan du ju faktiskt sätta på henne en munkorg så slipper du problemet just nu. Det kommer ju att växa bort av sig själv, det är jag tämligen säker på.

Så funkar det inte med att vara lite skarpare så hade jag satt på en munkorg. Då kan hon vara med överallt och slipper sitta instängd, hon kan dricka osv, men hon kan inte bita sönder hela hemmet.

Så mycket ska du inte jobba att du ska behöva plocka bort allting ni har hemma. Det känns väldigt onödigt.

Helt enkelt - nej. Jag skulle aldrig sätta munkorg på en valp för att lösa ett bitproblem.... kommer inte det att leda till ännu mer frustration?
Jag känner helt enkelt spontant en motvilja både till att vara 'skarp' mot en valp och att sätta på tillhyggen för att hindra henne ifrån att tugga då det uppenbarligen är någonting hon behöver utlopp för att göra.
Vad ska hon ta sig till med frustrationen/viljan när hon har munkorg på?

Nej för sjutton! Erbjud ett fruset märgben och skärma av saker och ting ni är 'rädda om' de stunder ni känner att ni inte orkar hålla 100% koll istället....

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 870
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 650
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka