Hur hantera valp som biter på allt?

Sv: Hur hantera valp som biter på allt?

Det är bra tips för aktiviteter som du ger. :) Vi brukar gömma godis i gamla pappersförpackningar som hon får kämpa för att komma åt. Men efter gårdagens succé med det "förbjudna" benet så tror jag att det bästa är att ge henne ett riktigt intressant ben att tugga på eftersom jag tror bitandet framförallt handlar om att det "kliar" i munnen.

Nu på morgonen så förekom jag henne direkt med ett ben när jag började märka tendenser att börja bita på saker. Funkar super än så länge!

Jag skulle först plocka undan så mycket bitvänligt som möjligt och sedan satt mig bredvid valpen och mjukt (inte mjäkigt, utan bestämt men mjukt) puttat bort den från bitsaken om och om igen tills denne ger upp. Så gjorde jag med min iaf och hon fattade "fort". Man såg när hon började tänka till för då tittade hon på mig i några sekunder, gick runt lite och gick ganska snabbt till nästa bitsak. Jag gjorde samma procedur där och på ett par saker till efteråt innan hon tittade på mig och sedan gick och lekte med sin leksak. När hon gjorde detta berömde jag massor och efter en liten stund gick vi ut :D

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån.

Jag har en tuggmaskin hemma just nu, eller ja - jag har många för rasen brukar rent generellt älska att använda sina tänder till det mesta. Men en liten i alla fall..

Det fungerar inte med avledning och annat, för hon vill tugga just på dom förbjudna sakerna. Ben äter hon när hon är sugen på just det, vilket inte är så himla ofta faktiskt. Märgben och andra riktigt goda saker kan inte ligga framme, eftersom dom vuxna hundarna inte alla fungerar ihop kring sådana och slagsmål vill vi inte ha liksom.

Det är helt enkelt hårda bud som får gälla här hemma, ett nej är ett nej och lyssnar hon inte så säger jag ifrån på skarpen. Visst behöver hon fortfarande övervakning, men det fungerar mycket bättre redan och det räcker för det mesta med ett "ah-ah" nu och då går hon därifrån.

(Det relativt nytapetserade vardagsrummet saknar numera en hel del bitar på Hillevi-nivå.. Jag kan inte renovera hela skiten igen, som efter senaste valpkullen, så nu är det mycket hårdare regler som gäller.)

(Det relativt nytapetserade vardagsrummet saknar numera en hel del bitar på Hillevi-nivå.. Jag kan inte renovera hela skiten igen, som efter senaste valpkullen, så nu är det mycket hårdare regler som gäller.)

Är det inte lustigt hur tapeten bara går sönder på valpnivå, men valpen är aaaaaalltid heeelt oskyldig? :angel:

:p

(Jag har inte läst allt som skrivits i tråden utan svarar direkt på TS första inlägg)

ÅH, jag är inte ensam om att ha (ha haft..) en supertuggande vinthundsvalp! :D Stå ut tills hunden blir två år gammal, då lugnar de ner sig :angel:

Med min extremtuggande unga dåre så fick jag göra så att jag plockade bort allt som var möjligt att plocka bort. (Golvlister, sängar osv går ju inte direkt att plocka bort, men mycket annat gör det)
Sedan hade jag på ättika på möblerna, samt försökte komma på när hon tänkte tugga. Att komma på henne innan hon var "in action" och istället ge ett tuggben eller ta ut henne på en minipromenad var det bästa sättet att hindra det. Men visst var jag en riktigt tråkig matte, i alla fall inomhus...

Det jag även fick göra var att så fort som möjligt lära valpen att inomhus sover man - utomhus, där får man leka, tugga osv. "Gå och lägg dig" var ett av de första kommandon min dåre lärde sig ordentligt ;) Sedan hade jag turen att ha valpen under sommaren, så vi kunde vara ute jättemycket, om så bara för att sitta på gräsmattan, tugga på en pinne och titta på eventuella förbipasserande människor och hundar.

Att säga åt henne hjälpte, och hjälper än i dag, ingenting alls. Det spelar ingen roll om jag tar i riktigt rejält så att hon till synes verkligen tar åt sig - tre sekunder senare är allt glömt och det roliga stolsbenet (eller vad det nu råkar vara) är allt som finns i tankarna. Det är bara positiv förstärkning som hjälper, och att avleda, hindra innan något hänt osv.

Och som sagt var: det kommer bli bättre när valpis blir äldre ;)

:D Jag har läst om din tuggande tidigare och hon har faktiskt stått som modell för "worst case scenario" när det gäller bitande valpar :angel:. Min är inte riktigt illa än.

Min italienare pillade visserligen upp en dryg kvadratmeter stavparkett och gnagde sönder en byrå. Men det var under en mycket begränsad period och sedan var det över.

Vårt nytapetserade rum blev klart förra veckan. I förrgår rök första biten... :crazy:

:D Jag har läst om din tuggande tidigare och hon har faktiskt stått som modell för "worst case scenario" när det gäller bitande valpar :angel:.

HAHA! Jag är inte förvånad :D
Idag är hon 2½ år gammal och tuggar faktiskt inte alls längre (annat än på ett hörn på en byrå som redan innan var söndertuggat och byrån står precis bredvid en fåtölj där hon brukar ligga och vila). Jag vet inte hur många gånger jag blivit galen på unga dåren, mycket för hennes tuggande, men idag är hon faktiskt en underbar hund :love:

Nej, jag skojar inte!

Varför skulle hunden lida av att ha munkorg på sig ett tag?

Jag har hellre munkorg på hunden under denna perioden än jag hela tiden måste vara uppmärksam och tillrättavisa stup i kvarten.

Detta är alltså om det inte fungerar att säga till på skarpen. Först hade jag sagt nej, funkar inte det hade jag sagt till på skarpen. Fortsätter hunden helt okänsligt att bita sönder mitt hem så hade jag inte dragit mig för att sätta på en munkorg. Givetvis kan man stoppa in hunden i en bur med ett tuggben, men det gör enligt min erfarenhet inte att hunden slutar tugga på saker när den kommer ut.

Tack och lov har jag inte haft några tuggmaskiner till valpar, men jag vet några som har och de har behövt byta ut hela hemmet efter valpperioden. Ett sådant beteende accepterar inte jag.

För det första är det inte tillåtet att ha munkorg på hundar under 6 mån mer än tillfälligt. Att ha munkorg på hunden för att hindra att den biter på möbler och annat i sin hemmiljö räknas inte som tillfälligt.

För det andra ser jag inte hur användningen av munkorg på en valp som det kliar i tänderna på och som därför vare sig kan gnaga på ben eller leka kan leda till att valpen utvecklas harmoniskt. Är syftet enbart att se till att möblerna ska hållas hela så skulle jag - för någon som funderar på munkorg - föreslå att valp kanske inte är något för denne.

För det tredje. Om man som många vinthundsägare vill aktivera sin vinthund med race behöver hundens erfarenheter av munkorg förslagsvis vara enbart positiva.

För det fjärde är det lite märkligt att föreslå munkorg som åtgärd när jag ber om förslag på avledande åtgärder eftersom jag vill använda ordet nej sparsamt då jag framförallt vill arbeta med positiv förstärkning med min valp.

Jag säger absolut inte att du ska ha den på hela tiden, men för att själv kunna slappna av under stunder då man behöver koncentrera sig på annat kan det funka bra.

Det beror ju alldeles på varför hunden biter. Att det bara kliar i tänderna är troligen en av orsakerna, men det finns alldeles säkert fler orsaker.

Vart hittar du förbudet om att det skulle vara förbjudet att ha munkorg på hundar under 6 månader? Det var för mig helt okänt och jag hittar heller varken lag eller rekommendation som stödjer det.

Jag förstår aboslut att du vill arbetamed positiv förstärkning och använda ordet nej sparsamt. Frågan är väl främst hur bra det verkligen fungerar för dig? Fungerar det inte med avledande aktivitet, tex ben, lek, etc så är det en bra idé att pröva någonting annat innan hela hemmet är sönderätet.

Senast ändrad:

Frågan är väl främst hur bra det verkligen fungerar för dig?

Jag ställer en fråga om tips på hur jag kan avleda (1) utan att använda "nej" i allt för stor utsträckning, samt (2) om avledande med hjälp av roliga aktiviteter kan leda till att valpen börjar bita för att fånga min uppmärksamhet. Betyder det att något inte fungerar, att valpen biter sönder alla möblerna eller att den är oreglerlig? Det är en valp som beter sig helt inom spannet för vad som är normalt.

Om munkorg kan du läsa på SJVFS 2008:5.

Men bra att höra att det fungerar med märgben även för små valpmagar. Jag ska för säkerhets skull höra med uppfödaren hon har gett dem det. Annars kanske jag kan skrapa ur en del märg så att det inte blir för mycket.

Försök få tag på revben/ryggkotor. Inte så mkt märg och i behändig storlek för valpgap att gnaga på

En grej som jag tror jag gjort annorlunda än de flesta (?) är att jag aldrig plockat bort saker eller "valpsäkrat" (mer än rent giftiga/farliga grejer). Jag tänker mig att om man plockar bort allt utom valpens leksaker/tuggisar så lär sig valpen att allt som finns framme är till den, medan mina valpar som härjat bland böcker, skor och diverse direkt har fått lära sig att vissa grejer är ok, vissa inte. De har faktiskt aldrig tuggat sönder något otillåtet.

Nu har jag bara haft två egna valpar så det statistiska underlaget är inte så stort. :D Båda två har dock alltid älskat att bita och tugga, jack russeln är en riktig destructor som slaktar sina leksaker på löpande band, så det beror inte på ointresse. Kanske har de varit extremt lyhörda (de har båda mycket will-to-please) för jag har aldrig varit hård eller blivit arg på dem utan de har fått en dov harkling när de tuggat på fel grejer och det har räckt (terriern kunde dock hämta samma grej två sekunder senare så där handlade det om konsekvens och envishet). Bitande i händer/byxben har funkat på samma vis, en "morrning" eller lämna hunden och ignorera den en minut.

Jag har aldrig upplevt valpbitning som ett problem överhuvudtaget, men som sagt, jag vet inte om jag gjort "rätt", haft oerhört lättsamma hundar eller om det bara är ren tillfällighet.

Senast ändrad:

En grej till, jag har aldrig idkat byteshandel eller försökt avleda valpen med annat, utan när jag sagt att en grej inte är okej har de själva fått hitta något tillåtet att pyssla med. Kanske blir det då även att hunden själv måste tänka mer, och på så vis genom trial-and-error snabbare lär sig än den som alltid blir serverad ett alternativ?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 871
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 650
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka