Hur hälsar ni på er hund och hur får andra hälsa?

Alla salukis jag träffat har definitivt varit glada i hemmamiljö när man kommit dit. Utanför hemmet har de varit lite mer avmätta men inte i nivå med en katt direkt :p

Katter är ju de mest kelsjuka och hälsningstokiga varelser jag vet... :cautious: De kommer springandes på promenader, och är jag hemma hos någon som har katt går det två sekunder innan den satt sig precis i halsgropen.

Jag är superallergisk. :meh:

Katter är ju de mest kelsjuka och hälsningstokiga varelser jag vet... :cautious: De kommer springandes på promenader, och är jag hemma hos någon som har katt går det två sekunder innan den satt sig precis i halsgropen.

Jag är superallergisk. :meh:

Jaja, men det betyder ju att de vanliga reglerna inte gäller :p Båda katterna var enormt förtjusta i de av pappas hemtjänstpersonal som var allergiska :D de är också bra på att se vilka besökare som är rädda för katter :D

Vi har hälsningaritualer när vi kommer hem eller inte setts på länge (hunden bor hos mamma och jag bor på annan ort). Vår hund blir glad när hon ser oss, hon kommer fram och slickar på ben/armar/ansikte (det som finns närmast), viftar massa och kan gny lite. Vi klappar, kliar och hejar. Hon svansar gärna efter en när man går in med tex packning eller matpåsen men sen är allt som vanligt och hon lägger sig ner igen och slappnar av. Det är således ett glatt hälsande men ingen stor eller stressande grej.

Hon är inte intresserad av andra människor så när det kommer besök brukar hon gå fram och nosa för att se vem det var, de kan på sin höjd få ge en klapp men sen går hon därifrån.

Så gör vår hund också, hälsar lugnt på oss och vilt på främlingar. Ju mer han känner en person, desto lugnare blir hälsningen. Vet inte vad det beror på, men hoppas det inte är hat :D
Med Kraxen så beror det på att han vet var han har mig. Han behöver inte jaga upp sig när det ska hälsas för han vet att jag ser honom.
Med mammas hund tror jag att det beror på att hon tar mamma lite för givet "Där är du, det är som det ska, du är där jämt".
Kanske är det något av de alternativen för er också?

Mina blir lätt lite för mycket, så jag tonar ned det hela och står helt passiv tills de sitter. Hälsar på den hund som sätter sig och belönar oftast sättadet med godis. Tiken är mera intensiv och kör ofta runt med en sko innan hon kommer på att sätta sig och få klappar o godis.

Främmande instrueras att ignorera hundarna och oftast går det bäst att ha hundarna borta från hallen och sedan släppa in dem en i taget. De kan vara rätt buffliga och de flesta människor tycker ju det är bättre om hundarna inte hoppar eller biter i deras saker, än att de gör det.

Jag hälsar glatt och klappar om, men inget direkt överdrivet tjoande och tjimmande. Hur andra hälsar på mina hundar är för mig lite oväsentligt, så de får göra som de vill med det. Har glada, sociala och uppfostrade hundar, så hälsningsprocedurer är inget som påverkar dem vare sig negativt eller positivt på det stora hela taget.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: Tantan
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar