Hur hälsar ni på er hund och hur får andra hälsa?

Det är lite kramande ^_^, gamla hunden svängde omkring lite och ville pussas men visste att man inte fick hoppa och när det var bra så var det bra :).
Systerns hund är av modellen att när man ska hämta honom så öppnar man dörren han skriker HEEEJ! Flyger ut genom dörren och skuttar omkring som en dåre och en halv sekund senare sitter i bilen och undrar varför man inte kör :p.
Lilla valpen väntar tills man är 2m ifrån henne och blir sen överlycklig. Måste ju se vem som kommer ;), lika glad mot alla hon möter :)

Ska ju som sagt köpa hund igen nästa år och vill såklart göra så rätt som möjligt. Ett ämne där jag läser väldigt olika svar är ämnet hur man ska hälsa på sin hund när man kommer hem. Läste om studien som visar att hundens kortisolnivåer sjunker som mest och oxytocinnivåer stiger som mest om man hälsar på sin hund både verbalt och fysiskt. Dock läser jag på flera ställen att man ska ignorera hunden när man kommer hem efter att ha lämnat den ensam för att den inte ska utveckla separationsångest (man ska inte göra en "grej" av att den har varit ensam"). Därför undrar jag hur ni gör med era hundar? Berätta gärna lite om hur ni resonerar. Jag vill också höra hur ni vill att gäster hälsar på er hund; om ni vill att de ignorerar hunden tills den är lugn eller om de gärna får klappa och "tjoa" när de hälsar på hunden. Berätta gärna lite vad ni har för hund, om den blir väldigt upphetsad när ni/någon kommer eller om den är lugnare eller rent av reserverad och hur ni anpassar ert och era gästers hälsningssätt efter det.

Jag blir glad - och visar att jag blir glad. Men håller inte på och tjoar och tjimmar. Typ som när jag hälsar på en nära vän som jag tycker om, men ser typ varje dag. :) Säger "Hej smeknamn" ger en kram/smekning/nospuss.

Främlingar brukar min hund inte hälsa på av sig själv såvärst, vanligen en avmätt nosning. De får gärna visa respekt, kan gott säga hej och ta ögonkontakt med henne för att visa att de sett henne. Men inte köra fram händerna och grabba tag i pälsen eller nåt.

Lite större mer dramatisk hälsningsceremoni om något nytt hänt, typ jag har varit bortrest, vovve har varit hos hundvakt, eller om det är något annat omskakande utanför rutinerna som inträffat. Hopp och studs, kram och gullande.

Dock läser jag på flera ställen att man ska ignorera hunden när man kommer hem efter att ha lämnat den ensam för att den inte ska utveckla separationsångest (man ska inte göra en "grej" av att den har varit ensam").

Det gäller ju endast när man tränar hunden/valpen att vara själv. Aldrig hört någon påstå att man inte ska hälsa på hunden när man kommer hem om den redan är van att bli lämnad.

Tillägg:

Mina hundar "får" inte hälsa på andra, de har inte heller tillgång till hallen. Så när det kommer en främling vill jag att de larmar och sedan eventuellt hälsar lugnt om personen kommer in. Oftast är de ointresserade efter att ha tagit en sniff. (Undantag: Favoritperson. Då får de hur bananas de vill ;) )

Har vi bara varit borta ett kort tag blir labben såklart glad, men håller sig ändå rätt sansad. Vill gärna studsa lite och pussas, eller ännu hellre sitta i knät :D
Brukar försöka tona ner studsandet, i övrigt har jag inget emot att han blir glad när jag kommer.
När andra kommer vill jag att de ignorerar honom tills han lugnat sig, han blir annars överstimmig. Att ta i honom i det läget (folk som "kan hund" vill ibland hålla i honom så han lugnar sig) gör bara att han tycker situationen blir stressande och han fjäskar och studsar och slickar ännu mer då.
När han väl lugnat ner sig brukar han nöja sig med att gästerna kliar honom på rumpan.

Här möts jag av två studsande idioter. Jag hälsar och klappar och gosar.

Besökare får hälsa på tiken hur de vill. Min hane vill jag att de ignorerar tills han själv kommer fram. Han är osäker och kan nafsa om de tränger sig på.

Ska ju som sagt köpa hund igen nästa år och vill såklart göra så rätt som möjligt. Ett ämne där jag läser väldigt olika svar är ämnet hur man ska hälsa på sin hund när man kommer hem. Läste om studien som visar att hundens kortisolnivåer sjunker som mest och oxytocinnivåer stiger som mest om man hälsar på sin hund både verbalt och fysiskt. Dock läser jag på flera ställen att man ska ignorera hunden när man kommer hem efter att ha lämnat den ensam för att den inte ska utveckla separationsångest (man ska inte göra en "grej" av att den har varit ensam"). Därför undrar jag hur ni gör med era hundar? Berätta gärna lite om hur ni resonerar. Jag vill också höra hur ni vill att gäster hälsar på er hund; om ni vill att de ignorerar hunden tills den är lugn eller om de gärna får klappa och "tjoa" när de hälsar på hunden. Berätta gärna lite vad ni har för hund, om den blir väldigt upphetsad när ni/någon kommer eller om den är lugnare eller rent av reserverad och hur ni anpassar ert och era gästers hälsningssätt efter det.
Alltså snälla detta är så löjligt, de ska behandlas si och så, hundar är inga maskiner med bruksanvisning.¨
Alla har egna personligheter och funkar olika.
Allt från hundar som aldrig nånsin vill hälsa på främmande, till hundar som älskar alla som tittar på dom.
LIkadant med sina ägare , vissa hälsar lite lamt medans andra blir alldeles galna.

Jag hälsar på mina hundar när jag kommer hem med glädje :)
Så tre levande bevis här på att detta inte ger separationsångest , för de sover bara när de är ensamm.

Just det, hur de hälsar på andra ?
Ena hälsar för han måste , av artighet.
De andra två, ja dom hoppar båda!
Och vill folk hälsa får dom ta det.
Mina går inte fram om inte människan bjuder fram dom.

Eh. Hur jag hälsar beror på vilket humör jag är på när jag kommer hem. Vissa dagar är det tjo och tjim och bus - och andra dagar säger jag bara "hejhej" och klappar honom lite. Ammo är lika glad oavsett.
Folk som kommer hit blir hopptacklade redan i dörren av Ammo. Det får man leva med om man kommer hit.

Da jag inte vill ha huset rivet av hysteriskt glada rottisar varje gang jag kommer in och har varit ute halsar vi inte. Jag gar ut och in och tjejerna (och sedermera valpis) blir ibland superglada ... da sager jag till dem att vanta ... eller sa fortsatter de vad de gjorde nar jag kom in, men det ar aldrig stora ovationer och halsningar da de blir alldeles for buffliga da.
Nar frammande manniskor kommer ligger tjejerna pa en "spot" (man ligger pa sin badd och haller sig dar tills man ar tillsagd att man kan lamna) tills de lugnat ner sig och antingen inte river huset av gladje eller skaller pa den frammande och talar om att de inte har har att gora. :angel:

Tack för era svar allihop! Mycket roligt och lärorikt att läsa era berättelser om hur ni gör med era hundar. Vad underbart olika alla hundar är! Och många omtänksamma ägare märker jag att det finns här.
Jag har själv tidigare haft en hund som knappt brydde sig alls om man kom hem (eller snarare inte visade det med någon ritual) och en som blev väldigt exalterad och glad.
Känner att jag vill vara konsekvent med hur jag/mina gäster hälsar redan från början. Har funderat på om man kanske ska ta och lära hunden att vänta på ett ställe tills man bjuder in hunden såsom @hastflicka beskriver när det kommer främmande.

Min hund går i vågor när jag kommer hem. Han ormar sig omkring i lägenheten och vill gärna stå framför en och luta sig mot ens ben. Har jag varit borta en längre stund vill han gärna hoppa upp och bli kramad, sen står vi där en stund och kramas och jag kliar honom i nacken, sen går vi ut en sväng om han behöver. Främlingar är han reserverad mot och hälsar genom att nosa lite stillsamt. Försöker de klappa "för tidigt" så drar han sig undan. Över lag är han en stillsam hälsare vilket är skönt med tanke på hur stor han är.

Det beror på hur mycket vi saknat varandra. Har han saknat mig brukar han komma farande som en virvelvind och köra in huvudet i magen på mig (matte vill ju att man ska vara nära). Har jag saknat honom sätter jag mig på huk och säger "HEEJ KRAX!" och då brukar jag få en kram, vilket brukar innebära att han lägger frambenen på mina axlar så att jag kan krama honom. Har vi inte saknat varandra brukar han komma och kolla vem som kom och få lite kli, så är det bra sen.
I dom två första fallen kombinerar vi sedan kli och att jag tar av mig ytterkläderna innan vi går in till soffan och myser ett tag.

Min raring är inte de små gesternas man precis och jag får ofta en ilning av lycka i magen när jag kommer att tänka på honom när jag är på hemväg. Vi hälsar därefter. Om jag inte orkar rulla runt på golvet brukar jag ge honom något att tugga eller bära på. Då lugnar han sig fort.

Besökare vill jag helst inte att han ska hälsa på alls. Inte i dörren i alla fall. Vi har många barngäster som kommer och går och alla tycker inte att hans skäggiga nylle är världens charmigaste (:confused::confused::confused:).

Jag tackar för att han berättar att det kommer någon och sedan försöker jag ha honom sittande lite bakom mig och matar med godis samtidigt som jag hälsar på besök. Det beror lite på dagsform hur det fungerar. Ibland måste jag hålla i honom.

Han får hälsa när gästen kommit in om denne själv vill men ofta har han tappat intresset då. Oftast. Han är lite allt eller inget och ibland får jag vara på honom om att låta en särskilt intressant besökare vara ifred.

Tillägg: Han har inga problem med att vara ensam när vi är borta. Sover i soffan mest hela tiden.

I'm late to the party but... Min hund är en liten spets och har alltid varit mer eller mindre högljudd när det kommer besökare. Sedan han bodde 2 månader hos min kusin så har han börjat hoppa massor också (suck), förut var det något som bara hände ibland. Han vill gärna ha pusskalas och fuffa runt och ju mer exalterad desto mer hopp och skall. Ett tag försökte jag få besökare att ignorera honom/säga ifrån när han "anföll" men det lyssnas dåligt så jag har gett upp det med de flesta. Är han instängd så blir det lika roligt ändå när han släpps ut och han skäller inte mindre. MEN om besökarna gör som jag säger uppför han sig rätt snabbt :cool:

När JAG kommer hem står/ligger han oftast 1-2 m ifrån dörren och där väntar han tyst och stilla tills jag bekräftar hans existens (oftast genom att sitta på huk och säga "hej xxx! Efter att ytterkläderna åkt av). Någon gång har jag glömt hälsa och kommer på det på promenaden (om han behöver gå ut direkt) eller när jag gör något annat, och då hälsar han gärna lite i efterhand hans hälsande på mig består av att orma sig och fnysa och stryka sig mot mig och slicka lite på mina händer, jag tycker det är perfekt och lagom.

Senast ändrad:
Mina hundar kommer flygande som två missiler. Det är klor och tänder överallt och så bråkar de lite när de ändå håller på. Min ritual går till så att jag försöker freda mig så gott jag kan. Detta gäller oavsett om jag varit borta 5 min eller 5 dagar och om sambo har varit hemma (de är nästan aldrig ensamma). När främmande kommer så står jag bredvid och tjatar på den ene att han ska vara tyst och att den andre att han ska lugna ner sig. Jag tjatar mest för syns skull, de lyssnar mycket dåligt på tillsägelserna.

Jag borde verkligen ta tag i det här :o

Beror på vilken av hundarna och vem som hälsar. Jag hälsar med rätt hög energinivå till allihop, vi hälsar ute (när man kommer genom grinden, de är ute).

Men jag kräver av mina hundar att de ska läsa av och återspegla min energinivå. Är vi inne av någon anledning, brukar de inte komma och hälsa alls, eller vara väldigt stillsamma. När det kommer okända försöker de äta upp dem vid grinden (vilket belönas).

De får absolut inte hoppa, något rottisen inte riktigt accepterar ännu. Svårt uppdrag när folk låter honom hoppa alt. stimmar upp honom och sedan inte kan styra det. Där gäller det att vara med vid möten och styra upp.

Vi kör kram och pusskalas, ibland med inkluderad klättrande Ryss som ska upp i ansiktet och pussa gosa in sig i håret på en

Mina hundar kommer flygande som två missiler. Det är klor och tänder överallt och så bråkar de lite när de ändå håller på. Min ritual går till så att jag försöker freda mig så gott jag kan. Detta gäller oavsett om jag varit borta 5 min eller 5 dagar och om sambo har varit hemma (de är nästan aldrig ensamma). När främmande kommer så står jag bredvid och tjatar på den ene att han ska vara tyst och att den andre att han ska lugna ner sig. Jag tjatar mest för syns skull, de lyssnar mycket dåligt på tillsägelserna.

Jag borde verkligen ta tag i det här :o
Jag ser inga problem med det här. Jag kör som bekant samma stil (eller ja ffa Ammo) :D

När det gäller att jag kommer eller går så gör vi ingen stor affär av det,men kommer det andra så hoppar och pussar hon allt o alla,ju högre upp desto bättre.
När jag ledsnar så säger jag till henne ,då besökare oftast bara härdar ut.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: Tantan
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka