Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har aldrig varit OK att hoppa så, det låter som du tror att vi uppmuntrat beteendet fram tills nu och plötsligt ändrat oss?
Om jag puttar ner vid hopp och belönar när de håller sig på marken, då förstår jag inte varför de skulle bli luddigt?
Du får ursäkta mig men du har nog en mer komplicerad hundsyn än mig, men absolut ska jag tänka på att "leda om" energin.
Jag vet inte riktigt vad det är jag ska ursäkta? Men visst, varsågod du är ursäktad...
Jag är säker på att beteendet att hoppa har lönat sig, annars hade hundarna inte utfört det. Det betyder däremot inte - som jag skrev - att jag tror att ni avsiktligt tränat in det och sedan ändrat er nu.
Knuffa ner när de hoppar och belöna när de är på marken låter som ungefär det minst effektiva av två världar, men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara problemet bättre så jag släpper det. Men jag vill understryka att jag tycker det är tråkigt i all sorts träning, alltså inte specifikt du och dina hoppande hundar här, när man börjar straffa etablerade beteenden och förväntar sig att hunden ska hitta rätt själv genom att förbjuda det som är fel. Det är skitsvårt, det kostar i framtida nyinlärning, och det är orättvist.
Så vad är det DU hade gjort som hade fått hunden att känna sig mindre "straffad" då?
Mina hundar är glada när jag kommer hem och jag skulle inte kunna tänka mig att "straffa" dem genom att ignorera dem då. Hur skulle du själv må om någon du älskar av hela ditt hjärta ignorerar dig när du visar din glädje över att träffas?
Jag hälsar både verbalt och fysiskt, helt beroende på hur glada hundarna är. Jag tänker liksom inte i mitt umgänge med hundarna, utan tar allt precis som det faller sig naturligt. Hundar är enkla och logiska varelser. Det blir jobbigt och ganska konstlat att bara göra genomtänkta saker i spontana situationer...
Så vad är det DU hade gjort som hade fått hunden att känna sig mindre "straffad" då?
Som sagt, jag tänker liksom inte på hur jag gör, eftersom jag på något sätt samagerar med mina hundar. Jag har några som t ex nyps när de är glada och då går ju hälsningen ut på att hälsa utan att hunden kommer åt att nypas. Jag skulle aldrig drömma om att bli arg på ett smärtsamt nyp, eftersom det är utdelat av ren kärlek.Fast alltså... Det finns ju grader i helvetet. Jag hälsar hjärtligt på mina hundar när vi varit isär, både fysiskt och med rösten. Däremot är jag noga med att inte varva upp dem mer än de gör av sig själva, just för att jag vet att det är en ras som har lätt att åka högt upp i stress. Det är alltså inte en massa tjoande och viftande från min sida.
Min pappa tycker också att han hälsar hjärtligt och spontant, men av nån anledning drar han upp främst den äldste till en sån upphetsningsnivå att hunden nästan vibrerar sönder.
Det går att stressa upp fem glada border collies precis hur mycket som helst, om man inte tänker sig för...
Hur tänker du med "släckt ut hoppandet"?Lärt in beteendet jag vill ha. Istället. Och släckt ut hoppandet om nödvändigt (finns det ett tydligt, bekant beteende som ger önskat utfall istället går det faktiskt snabbt), eller bara förekommit det. Jag vet inte hur jag varit otydlig, men det är vad jag menat hela tiden: lär hundarna vad du vill att de ska göra.
Hur tänker du med "släckt ut hoppandet"?
Jag kör ju med att hindra hundarna från att hoppa upp, i den mån jag hinner reagera tillräckligt snabbt. Hinner jag inte så puttar jag ner dem. När de håller tassarna på marken så får de beröm och de får hälsa. Hittills har jag inte upplevt att det på något vis skulle vara otydligt för dem eller så, de har väldigt snabbt lärt sig att de får hälsa så länge de håller tassarna på marken.
När jag kommer hem så ställer hon sig och lutar med pannan mot mina ben medans jag gosar med henne. Mycket lågmält. Ibland om hon är jättepigg så kan hon hoppa innan vi gosar. När sambon kommer hem så skäller hon och när hon ser vem det är så går hon och lägger sig igen.
Men när det kommer främmande eller om vi träffar någon ute som hon känner så ska det hoppas och studsas och skällas och krypas upp i famnen typ! Halvt galen! Hon lugnar sig dock efter någon minut.
Någon som har en teori varför hon gör så? Varför blir hon inte helt till sig när vi kommer hem utan bara över "främlingar"? Hatar hon oss?
Nämen! Jag trodde Salukis var väldigt privata varelser med hög integritet som inte brydde sig om "främlingar" alls? Som snarare skulle tycka det var förolämpande om en okänd kom och försökte klappa på dem. Haha! Där ser man hur lite JAG vissteJag har två salukis som lätt blir galna när det ska hälsas på någon. Om vi tex möter vänner så kan de springa runt och trassla runt så mycket att de i princip river huset och så låter de jättehögt (vilket inte är helt lämpligt då vi bor i lägenhet). Jag upplever också att de blir lättare att lämna om jag inte gör någon grej av att jag kommer hem, så tja, här blir det inga hälsningsceremonier.
När jag lämnar dem hemma så är de instängda i sovrummet, lämnar jag dem hos in mor som vi ofta besöker så är de instängda i vardagsrummet. Jag går inte in till dem om de inte är lugna. Har jag handlat (vanligaste anledningen till att de är hemma själva) så går jag in, packar upp och sedan hälsar vi. Är de bara lugna så sätter jag mig alltid på golvet eller i säng/soffa och så har vi en mysstund för den som vill.
De vet att jag är glad av att se dem och jag vet att de är glada av att se mig, men vi kan ju visa det lite lugnt istället för "riva hela huset och vråla så att grannarnas öron trillar av"
När det gäller besök av vänner så hälsar vi helst utomhus, just för att det blir så stökigt. (De flesta vänner har ju dessutom hund) Icke hundägande personer, hantverkare och liknande släpps in när hundarna är instängda med kompostgaller. När personerna fått av sig ytterkläder och vill hälsa så får hundarna komma ut och vimsa runt, vill personerna inte hälsa så behöver de såklart inte.
Nämen! Jag trodde Salukis var väldigt privata varelser med hög integritet som inte brydde sig om "främlingar" alls? Som snarare skulle tycka det var förolämpande om en okänd kom och försökte klappa på dem. Haha! Där ser man hur lite JAG visste