Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker att det är jättepraktiskt med gäster som hjälper till genom att putta ner hundarna eller ignorera dem! Några gånger nu har jag haft besök av en man som inte är speciellt förtjust i hundar och som absolut inte gillar när de hoppar. I början fick jag hålla i Ebrah hårt för att hon inte skulle vara komplett sjövild, sedan när hon lugnade sig lite så fick hon hälsa. Han har sedan puttat ner henne varje gång hon försökt hoppa och de senaste två gångerna vi träffats så har Ebrah inte ens försökt hoppaWhipparna är galna när man kommer hem efter att ha varit borta någon/några timmar, tyvärr. Santo, den äldsta är värst. Han hoppar och studsar, springer rundor osv. Den lilla är något lugnare men hoppar han med. HATAR att de gör så på gäster, ignorera funkar inte för de hoppar ändå, ska man be gästerna att putta ner dom och visa det inte är OK??
Rottisen håller sig på marken, viftar på svansen och hämtar gärna ett ben/leksak.
Han hoppar och studsar, springer rundor osv. Den lilla är något lugnare men hoppar han med. HATAR att de gör så på gäster, ignorera funkar inte för de hoppar ändå, ska man be gästerna att putta ner dom och visa det inte är OK??
Men varför? De är ju lärda att det beteendet är hur man hälsar, så ska det börja straffas helt plötsligt? Lär dem ett annat beteende istället, och löna det med det de är ute efter (uppmärksamhet/kontakt).
De är aldrig lärda att hoppa som dårar? Är det ett straff att putta ner en hund som blir helt tokig när man kommer hem? Det tycker ju inte jag iallafall, jag hälsar när de är lugna. Dessutom så tror jag ju att en hund kan förstå skillnaden i när husse/matte kommer hem och när gäster kommer.
Om det leder till att beteendet minskar så är det ett straff ja (och om det inte leder till minskning, varför göra det?). Att de är lärda är ju inte detsamma som att du/ni avsiktligt lärt dem det, men det är ju ett beteende som fått utvecklas och fortgå. Då tycker jag det är väldigt bakvänt att plötsligt ska det inte vara OK och folk ska hålla på och straffa bort det. Jag har inte sagt något om huruvida de förstår skillnaden på besökare, givetvis gör de det? Men oavsett vem de får/inte får hoppa på tycker jag den schyssta och ansvarstagande lösningen är att lära dem ett annat beteende som ni vill att de ska använda för att hälsa. Inte bara straffa bort det beteende som funkat hittills, och så lämna dem att försöka famla efter vad som kan tänkas funka istället.
Det är en väldigt obalans i ansvar - det är ju ni som vill att de ska hälsa på ett visst sätt, det är ni som delar in i OK/inte OK, hjälp dem då förstå vad det är ni vill de ska göra.
Precis så gör jag.Mina hundar är glada när jag kommer hem och jag skulle inte kunna tänka mig att "straffa" dem genom att ignorera dem då. Hur skulle du själv må om någon du älskar av hela ditt hjärta ignorerar dig när du visar din glädje över att träffas?
Jag hälsar både verbalt och fysiskt, helt beroende på hur glada hundarna är. Jag tänker liksom inte i mitt umgänge med hundarna, utan tar allt precis som det faller sig naturligt. Hundar är enkla och logiska varelser. Det blir jobbigt och ganska konstlat att bara göra genomtänkta saker i spontana situationer...