Hur hälsar ni på er hund och hur får andra hälsa?

Whipparna är galna när man kommer hem efter att ha varit borta någon/några timmar, tyvärr. Santo, den äldsta är värst. Han hoppar och studsar, springer rundor osv. Den lilla är något lugnare men hoppar han med. HATAR att de gör så på gäster, ignorera funkar inte för de hoppar ändå, ska man be gästerna att putta ner dom och visa det inte är OK??

Rottisen håller sig på marken, viftar på svansen och hämtar gärna ett ben/leksak.

Whipparna är galna när man kommer hem efter att ha varit borta någon/några timmar, tyvärr. Santo, den äldsta är värst. Han hoppar och studsar, springer rundor osv. Den lilla är något lugnare men hoppar han med. HATAR att de gör så på gäster, ignorera funkar inte för de hoppar ändå, ska man be gästerna att putta ner dom och visa det inte är OK??

Rottisen håller sig på marken, viftar på svansen och hämtar gärna ett ben/leksak.
Jag tycker att det är jättepraktiskt med gäster som hjälper till genom att putta ner hundarna eller ignorera dem! Några gånger nu har jag haft besök av en man som inte är speciellt förtjust i hundar och som absolut inte gillar när de hoppar. I början fick jag hålla i Ebrah hårt för att hon inte skulle vara komplett sjövild, sedan när hon lugnade sig lite så fick hon hälsa. Han har sedan puttat ner henne varje gång hon försökt hoppa och de senaste två gångerna vi träffats så har Ebrah inte ens försökt hoppa :D

När jag kommer hem så ställer hon sig och lutar med pannan mot mina ben medans jag gosar med henne. Mycket lågmält. Ibland om hon är jättepigg så kan hon hoppa innan vi gosar. När sambon kommer hem så skäller hon och när hon ser vem det är så går hon och lägger sig igen. :p

Men när det kommer främmande eller om vi träffar någon ute som hon känner så ska det hoppas och studsas och skällas och krypas upp i famnen typ! Halvt galen! Hon lugnar sig dock efter någon minut.

Någon som har en teori varför hon gör så? Varför blir hon inte helt till sig när vi kommer hem utan bara över "främlingar"? Hatar hon oss? :nailbiting:

Valpen har blivit större och hälsningarna är fortsatt glada :), det ska kramas och hoppas och klias magen och såklart hålla i handen vilket är mindre trevligt då hon såklart dreglar ner en och ibland tar handen och går iväg :p.

Jag har en större typ av vinthund 70 cm hög. Han hoppar alltid, har gjort i 7 år för han blir så himla glad att han inte kan kontrollera sig själv. Har försökt att korrigera i 7 år men gav upp nu.

Jag böjer mig alltid ner när jag kommer in och liksom kramar runt hela hunden och pratar bebisspråk, sen är det bra.

Säger alltid till obekanta att böja sig ner lite och ge en klapp annars hoppar han och fortsätter snurra runt dom tills han får en klapp, men får han den kan han gå och lägga sig :)
Så inget problem för mig

Äsch beror på vad jag är på för humör själv, är jag trött får de varsin klapp på huvudet, är jag pigg får de pussar på nosen i massor :)
Jag bojkottar all sån där skit om att ignorera hunden för ditten och datten, gå alltid före hunden ut genom dörren osv osv.. blaj blaj ..

Främlingar ja de får väl hälsa på hundarna om de vill.
Något Av det värsta är dock när främmande människor kommer fram på promenader och ska hälsa och sedan börjar säga inte hoppa inte hoppa...
Nej men hälsa inte på en främmande hund om du inte vill riskera att bli hoppad på, mina får hoppa, de är pudlar de går på två ben liksom..

Min är aldrig ensam själv, men när sambon eller jag kommer hem, även om det är någon hemma med honom blir han galet glad, ålas, viftas med hela kroppen osv. Samma med främlingar, galet glad när det kommer någon, hoppar gör han inte, men däremot har han börjat skälla ganska mycket på äldre dar... Kommer det någon jag vet inte gillar hundar platsar jag honom i ett annat rum, då är han tyst också förvånansvärt nog. Sen hämtar jag honom därifrån, och säger "försiktigt" då nosar han och kanske skäller en gång, och går till mig.

Jag har slutat försöka dämpa honom när vi får gäster, 90% av de som hälsar på oss älskar hunden och sätter sig i hallen med honom innan de hälsar på oss typ :P

Svansson möter mig nästan alltid i dörren (om jag inte jobbat natt och kommer hem på morgonen, då hör jag en duns från övervåningen när han hoppar ner från sängen och kommer ner i ett himla tempo) och då får han mina bilnycklar som han sen ålar runt med och pratar/råmar. Jag brukar prata med honom och klappa honom men inte överdrivet mycket, det är liksom tillräckligt att försöka komma förbi honom och katten så jag kommer in i hallen :angel:

När sambon kommer hem varierar hälsningen. Är jag hemma kan han gå och möta honom men om han är ensam hemma så ligger han ofta kvar i soffan/bädden/sängen och viftar lite lojt på svansen :D

Är det gäster som kommer beror det helt på hur han hälsar, är det mina vänner så studsar han, pratar och jag försöker få honom att bära på något för att bli lite mer hanterbar. Ibland vill han även ta tag i deras armar och dra med gästen in till sin leksakssamling för att visa upp.

Är det typ sambons vänner, snickaren eller någon okänd vill han bara kolla läget, säga hej och sen är det ointressant. (Men vilka som är gäster tolkas väldigt generöst, ibland räcker det att det är typ folk som stannar på gatan som han vill hälsa på :o :D )

Jag tänker att han är en social kille som vill hälsa och då får han nästan alltid göra det. Dock har vi lite olika åsikter om huruvida han får hoppa på folk och jag gissar på att jag inte kommer kunna övertyga honom om att mitt sätt är det korrekta. Men så länge han inte hoppar på barn eller äldre så får jag väl ändå vara ganska nöjd antar jag :o :D

Vår fralla kommer sällan till dörren när vi kommer hem, han är en väldigt bekväm herre.
Jag hälsar genom att säga att jag är hemma, har markerat att det räcker för mig då jag minst har ett barn i famnen, skötväska och ett till barn att "släpa på". :p
Sambon hälsar oftast med bus och hunden hämtar en leksak.

Det där med gäster jobbar vi fortfarande på.
På sommarhalvåret är det lättast att ha honom ute när det kommer någon, så fort någon öppnar grinden springer han och hämtar en leksak och blir inte sådär hoppig.
Inne får han oftast sitta bakom grinden tills alla är inne och tagit av sig ytterkläderna. :)

Tinja sjunger och dansar när någon hon känner kommer hem till oss.

Bäst är när hon blir överraskad av att någon hon känner dyker upp. Då JÄKLAR blir det dans och sång! Hon blir så lycklig att hon inte vet vart hon ska ta vägen :rofl: Typ om hon hoppar ur bilen och så står PAPPA där! WHOA! Världens party!

Han hoppar och studsar, springer rundor osv. Den lilla är något lugnare men hoppar han med. HATAR att de gör så på gäster, ignorera funkar inte för de hoppar ändå, ska man be gästerna att putta ner dom och visa det inte är OK??

Men varför? De är ju lärda att det beteendet är hur man hälsar, så ska det börja straffas helt plötsligt? Lär dem ett annat beteende istället, och löna det med det de är ute efter (uppmärksamhet/kontakt).

Men varför? De är ju lärda att det beteendet är hur man hälsar, så ska det börja straffas helt plötsligt? Lär dem ett annat beteende istället, och löna det med det de är ute efter (uppmärksamhet/kontakt).

De är aldrig lärda att hoppa som dårar? Är det ett straff att putta ner en hund som blir helt tokig när man kommer hem? Det tycker ju inte jag iallafall, jag hälsar när de är lugna. Dessutom så tror jag ju att en hund kan förstå skillnaden i när husse/matte kommer hem och när gäster kommer.

De är aldrig lärda att hoppa som dårar? Är det ett straff att putta ner en hund som blir helt tokig när man kommer hem? Det tycker ju inte jag iallafall, jag hälsar när de är lugna. Dessutom så tror jag ju att en hund kan förstå skillnaden i när husse/matte kommer hem och när gäster kommer.

Om det leder till att beteendet minskar så är det ett straff ja (och om det inte leder till minskning, varför göra det?). Att de är lärda är ju inte detsamma som att du/ni avsiktligt lärt dem det, men det är ju ett beteende som fått utvecklas och fortgå. Då tycker jag det är väldigt bakvänt att plötsligt ska det inte vara OK och folk ska hålla på och straffa bort det. Jag har inte sagt något om huruvida de förstår skillnaden på besökare, givetvis gör de det? Men oavsett vem de får/inte får hoppa på tycker jag den schyssta och ansvarstagande lösningen är att lära dem ett annat beteende som ni vill att de ska använda för att hälsa. Inte bara straffa bort det beteende som funkat hittills, och så lämna dem att försöka famla efter vad som kan tänkas funka istället.

Det är en väldigt obalans i ansvar - det är ju ni som vill att de ska hälsa på ett visst sätt, det är ni som delar in i OK/inte OK, hjälp dem då förstå vad det är ni vill de ska göra.

Det pussas, kramas, klappa med glädje i mitt hem.
Främmande brukar också stoja och ha sig eftersom min hund bjuder in till det, väldigt social, glad i människor och energisk dåre.

Om det leder till att beteendet minskar så är det ett straff ja (och om det inte leder till minskning, varför göra det?). Att de är lärda är ju inte detsamma som att du/ni avsiktligt lärt dem det, men det är ju ett beteende som fått utvecklas och fortgå. Då tycker jag det är väldigt bakvänt att plötsligt ska det inte vara OK och folk ska hålla på och straffa bort det. Jag har inte sagt något om huruvida de förstår skillnaden på besökare, givetvis gör de det? Men oavsett vem de får/inte får hoppa på tycker jag den schyssta och ansvarstagande lösningen är att lära dem ett annat beteende som ni vill att de ska använda för att hälsa. Inte bara straffa bort det beteende som funkat hittills, och så lämna dem att försöka famla efter vad som kan tänkas funka istället.

Det är en väldigt obalans i ansvar - det är ju ni som vill att de ska hälsa på ett visst sätt, det är ni som delar in i OK/inte OK, hjälp dem då förstå vad det är ni vill de ska göra.

Det har aldrig varit OK att hoppa så, det låter som du tror att vi uppmuntrat beteendet fram tills nu och plötsligt ändrat oss?

Om jag puttar ner vid hopp och belönar när de håller sig på marken, då förstår jag inte varför de skulle bli luddigt?

Du får ursäkta mig men du har nog en mer komplicerad hundsyn än mig, men absolut ska jag tänka på att "leda om" energin.

Senast ändrad:
Mina hundar är glada när jag kommer hem och jag skulle inte kunna tänka mig att "straffa" dem genom att ignorera dem då. Hur skulle du själv må om någon du älskar av hela ditt hjärta ignorerar dig när du visar din glädje över att träffas?
Jag hälsar både verbalt och fysiskt, helt beroende på hur glada hundarna är. Jag tänker liksom inte i mitt umgänge med hundarna, utan tar allt precis som det faller sig naturligt. Hundar är enkla och logiska varelser. Det blir jobbigt och ganska konstlat att bara göra genomtänkta saker i spontana situationer...

Mina hundar är glada när jag kommer hem och jag skulle inte kunna tänka mig att "straffa" dem genom att ignorera dem då. Hur skulle du själv må om någon du älskar av hela ditt hjärta ignorerar dig när du visar din glädje över att träffas?
Jag hälsar både verbalt och fysiskt, helt beroende på hur glada hundarna är. Jag tänker liksom inte i mitt umgänge med hundarna, utan tar allt precis som det faller sig naturligt. Hundar är enkla och logiska varelser. Det blir jobbigt och ganska konstlat att bara göra genomtänkta saker i spontana situationer...
Precis så gör jag.
Förstår inte folk som alltid ska göra saker så komplicerade? Eller som ska kontrollera sina hästar/hundar i varje steg dom tar :(

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: Tantan
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka