L
Listra
Sv: Hur håller ni vattnet varmt på vintern?=D
Fina tips här inne
Fina tips här inne
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om man skär frigoliten i samma form som baljan kan man undvika att det som Pia pratar om händer.
Jag har gjort en egen thermobar, det blev mkt billigare än att köpa orginalet och fungerar verkligen bra.
Jag använde mig av 10 meter värmekabel (900:- på jula) två vattentunnor och lite isolering.
Utförligare beskrivning skrev jag i en tidigare tråd, sök i mina tidigare inlägg /Lisis
Sen sägs det juh att om vattnet frusit i hagen ska man ej knacka hål så att hästarna dricker det vattnet - det e för kallt.
alla ni som ger varmvatten ur kranen.... det kan väl ändå inte vara bra för hästarna???? det är ju massa bakterier och skit i det... jag vågar inte ge mina varmvatten från kranen utan kokar kallvatten...
Du gör rätt. Fast jag tror inte det är bakterier som ställer till det, utan snarare att det bildas vissa utfällningar i varmvattenledningarna.
Minns inte om det var koppar eller något annat.
Immer
Spån fryser ganska lätt, iaf det spån som jag använder. Måste alltid ta in säckarna i stallet på upptining ett par dagar innan jag kan ströa med dem. Men man kan ju alltid testa att kanske först ha hö och sedan spån. Funderade på att lägga dit en frigolit skiva också, men nu får jag ju inte upp "locket" så då måste jag skära den i exakt samma storlek som hinken o hoppas den går ner i såfall!Men borde inte spån isolera lika bra som hö? Isf kan du ju ersätta med spån för det är ju inte ätbart.
Ja det är vanligt sågspån, men vi har även haft kutterspån som frusit. Tror säkert att det skulle funka om man kunde hålla det torrt men det blir ju lite svårt med en vattenhink ovanför.. fast prova skadar ju inte!Har ni vanligt spånspån då? Vi har kutterspån och det fryser inte.