Hur håller ni vattnet varmt på vintern?=D

Sv: Hur håller ni vattnet varmt på vintern?=D

termobar.
Den är dyr i inköp men värd varenda öre.

Våra hästar går ute hela dagarna och de behöver ha vatten (hästanrnas termostat fungerar inte annars) Det är ju livsfarligt att låta dem gå utan vatten hela dagarna - det finns ju en anledning varför tarmvred ökar drastiskt vintertid...

Förr körde vi dit varmvatten i dunk på morgonen och de som kom under dagen fick fylla på med varmvatten.
Någon gång hade vi machaller tända under ett badkar också.

mvh
CiaAn

Jag har gjort en egen thermobar, det blev mkt billigare än att köpa orginalet och fungerar verkligen bra.

Jag använde mig av 10 meter värmekabel (900:- på jula) två vattentunnor och lite isolering.

Utförligare beskrivning skrev jag i en tidigare tråd, sök i mina tidigare inlägg /Lisis

KL

alla ni som ger varmvatten ur kranen.... det kan väl ändå inte vara bra för hästarna???? :crazy: det är ju massa bakterier och skit i det... jag vågar inte ge mina varmvatten från kranen utan kokar kallvatten...

KL
Vi använder oss av en stor rund tunna, som vi stoppar hö i och gör ett "hål" i höet där hinken passar. Sen har vi en spånskiva som precis passar tunnan (precis och precis, fick stå på den i år för att få ner den:rofl: ) sen är det ett hål utskuret i mitten på spånskivan som passar hinken så då ställer man ner hinken där.
Har fungerat finemang tidigare år.

Men nu går min häst med en annan häst eftersom vi flyttat, och den hästen är visst lite hungrig, så hon hade minnsan lyft ur hinken när den var tom och ätit upp höet. :( :rofl: så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det för att göra så hon inte kan lyfta bort hinken!?

Kanske ska prova med tennisboll i också. Men måste det vara typ stort som en tennisboll det räcker inte med typ en pingisboll?

Vi fyller upp tunnan varje morgon med varmt vatten (vattenkokare i stallet) och så brukar jag lägga i en pinne eller dyligt så att det inte fryser lika fort. Fyller på tunnan vid lunch.

Inne har dom flesta boxar vattenkopp med isolering dom brukar sällan frysa, men min pålla hon vill ha vatten hink hon.:eek:

Så jag fyller upp den med varmt vatten(Vattenkokare) och fyller upp den igen vid nattfodringen hittills har den alldrig frysit, vi har kallstall och just nu står det bara 2 hästar i box och 3 unghästar på lösdrifften som sitter ihop med stallet så vi har alltid en av portarna öppna men det blir ändå inte så farligt kallt där inne.

I stallet fryser inte vattnet och vattenkopparna i hagarna är avstängda, har heller inga baljor eller liknande i hagen så dom får helt enkelt klara sig utan vatten i 6 timmar.

Vi byggde en värmelåda för 2-3 20 l hinkar, bestående av byggplyfa, frigolit och sen investerade vi i en frost vakt från Jula á 149 kr. Funkar suveränt, kostar inte mycket heller.

Men borde inte spån isolera lika bra som hö? Isf kan du ju ersätta med spån för det är ju inte ätbart.

Om man skär frigoliten i samma form som baljan kan man undvika att det som Pia pratar om händer.

Det hade vi gjort:crazy:.
Det är bara det att vi har väldigt nyfikna hästar som bara måste undersöka allt in i minsta detalj.:D

Jag har gjort en egen thermobar, det blev mkt billigare än att köpa orginalet och fungerar verkligen bra.

Jag använde mig av 10 meter värmekabel (900:- på jula) två vattentunnor och lite isolering.

Utförligare beskrivning skrev jag i en tidigare tråd, sök i mina tidigare inlägg /Lisis

ohhh intressant intressant!:d:bow:

Sen sägs det juh att om vattnet frusit i hagen ska man ej knacka hål så att hästarna dricker det vattnet - det e för kallt.

Jisses - det vet uppenbarligen inte mitt ena kallblodstravarsto. Hon tar sats och slänger ner ena framhoven så det blir hål på isen. Och sen dricker både hon och de andra :cool:

Immer

alla ni som ger varmvatten ur kranen.... det kan väl ändå inte vara bra för hästarna???? :crazy: det är ju massa bakterier och skit i det... jag vågar inte ge mina varmvatten från kranen utan kokar kallvatten...

Du gör rätt. Fast jag tror inte det är bakterier som ställer till det, utan snarare att det bildas vissa utfällningar i varmvattenledningarna.
Minns inte om det var koppar eller något annat.

Immer

I stallet där jag står så införskaffade vi förra hösten en Thermobar. Drivs med el visserligen men den är kanon bra. Jag älskar den. Slut med att hacka på isytan och hålla på. Det äe en jäkla dra investering tycker jag.

Du gör rätt. Fast jag tror inte det är bakterier som ställer till det, utan snarare att det bildas vissa utfällningar i varmvattenledningarna.
Minns inte om det var koppar eller något annat.

Immer

Vi har plastledningar därav inge koppar i varmvattnet:bow:

Gör ett nyt försök att skriva ett inlägg, det förra försvann.
Jag tänker köpa en termobar och undrar var ni har för storlekar och erfarenheter av dem? Klarar man två halvblodshästar på den mindre varianten, 44 liter? Det är ju en avsevärd prisskillnad upp till nästa nivå. Mina hästar går ute från 05.30 då de får hö i hagen samt ytterligare en utfodring kl. 12.00 och kommer in 17.30.

Men borde inte spån isolera lika bra som hö? Isf kan du ju ersätta med spån för det är ju inte ätbart.
Spån fryser ganska lätt, iaf det spån som jag använder. Måste alltid ta in säckarna i stallet på upptining ett par dagar innan jag kan ströa med dem. Men man kan ju alltid testa att kanske först ha hö och sedan spån. Funderade på att lägga dit en frigolit skiva också, men nu får jag ju inte upp "locket" så då måste jag skära den i exakt samma storlek som hinken o hoppas den går ner i såfall!

Har ni vanligt spånspån då? Vi har kutterspån och det fryser inte.

Det finns en lite billigare variant på värmetunna hos B*le.

Har ni vanligt spånspån då? Vi har kutterspån och det fryser inte.
Ja det är vanligt sågspån, men vi har även haft kutterspån som frusit. Tror säkert att det skulle funka om man kunde hålla det torrt men det blir ju lite svårt med en vattenhink ovanför.. fast prova skadar ju inte!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: Lavinia
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 786
Senast: Emiro
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 701
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud