Hur håller ni vattnet varmt på vintern?=D

S

SirWillgott

*visste inte vart jag skulle lägga tråden*

Hur gör alla med vatnet till hästarna nu när vintern fryser på?:idea:
Vattnet i hagen fryser till is och inne är det iskallt!
Har tänkt skaffa värmebaljor ute och en liten till boxen , men efter att fått reda på priserna avstår jag helst:angel:

Men kanske någon som har andra tips på att värma upp vattnet?:)

Fyll på!
/Linn och hästarna

Sv: Hur håller ni vattnet varmt på vintern?=D

Vi gör så att vi bär ut vatten till hästarna när de går ut, och sedan tar det ju ett tag innan det fryser. Den som kommer först på dagen sedan fyller på vattnet/knackar hål på isen. Brukar funka bra.

Inne gör vi så att den som har kvällsfodringen fyller på allas hinkar så de inte ska frysa under dagen när hästarna är ute. Hästarna värmer ju upp stallet sedan så det brukar inte frysa förrän på morgonen, det lilla som är kvar. Morgonfodraren tömmer allas hinkar så de är tomma under dagen.

Jag lägger tennisbollar i så fryser det inte lika lätt, men varmt håller det sig ju inte :angel:

Värma upp vet jag inte, men det sägs ju att man kan hålla vattnet i flytande form (;)) lite längre genom att lägga en boll i det. Jag har aldrig testat det själv dock. Och i stallet brukar jag försöka bädda ner hinken i spånet för att det ska hålla värmen en liten stund i alla fall. Men helt isfritt går det nog inte att få vattnet utan att ha värmeledningar. Och har man inte den lyxen så man får väl helt enkelt se till vattnet så ofta man kan, på vintern.

Senast ändrad:

Jag ser till att de får nytt vatten i samband med fodringar, är iaf då jag upplever att mina dricker mest, när dom ätit ett tag.

Sedan brukar jag ge dem ljumet vatten (kanske inte världsbäst) och min hästar älskar de, och då tar de ju lite längre tid innan de blir is :)

Vi har dubbla plasttunnor, och mellan dem ligger det sån där "bubbelplast" (med luftbubblor i, ni vet) och i botten (också mellan de två tunnorna) ligger det två frysklampar.
Vi bär in tunnan varje natt så att den får stå varmt och häller i en hink (20 l) med varmt vatten varje morgon (tack och lov för varmvattenberedare! :bow: ). Lägger i en liten boll också så att vattnet alltid är i rörelse.

Tycker jag att vattnet blir för kallt nån gång så häller jag i mer varmvatten när jag är ute och lunch/emfodrar.

Funkar kanon, vattnet har i princip aldrig fryst! (Jag kan inte minnas att det gjort det i alla fall ;) )

Just det, har man inte varmvattenberedare så kan man ju koka vatten och hälla i! Vattenkokare är fruktansvärt praktiskt att ha i stallet! :bow:

Senast ändrad:

Har vattenkoppar i hagen som tål -30,så det blir inget fruset vatten! Dessutom värmeslinga i rören,så det inte blir iskallt,utan precis lagom kallt vatten får dom!

Vi har inget vatten i hagarna vintertid (minusgradestid, annars har de alltid vatten i hagen).
De kommer in i stallet och äter lunch och får passa på att dricka då om de är törstiga. Sen kommer de in vid femtiden. Så de går alltså utan vattentillgång mellan 9-12 och mellan 13-17. Och vi har pigga, glada hästar så de mår inte dåligt av det.

i hagen är det mer eller mindre omöjligt, vi har en boll som åker omkring och gör att det tar lite längre tid inann vattnet fryser.

Sen sägs det juh att om vattnet frusit i hagen ska man ej knacka hål så att hästarna dricker det vattnet - det e för kallt.

så de gör jag aldrig, hämmtar då istället en ny hink med vatten.

Men på vintern går inte mina hästar ute så länge, så jag tycker det viktigaste är att dom har vatten när dom äter hö... och det gör dom bara 2 gånger i hagen under vintern.

Vi har vattenkoppar med tempererat vatten både i hagen och boxarna så det fryser aldrig. Kanske kostar lite men det är helt klart värt det.

Häller varmt vatten från början, tar ett tag innan det blir så kallt att det fryser.

Det med spånet låter smart. Ska prata med min hagkompis och se hur vi löser det i vinter. :)

Har införskaffat Thermobar som håller vattnet mellan 15-20 grader hur kallt det än blir, det bästa vi köpt för man slipper allt krångel och hästarna har behagligt tempererat vatten att dricka dygnet runt :bow:

isfritt i temperaturer emot -30

I stallet har vi cirkulerande varmvatten till vattenkopparna, ute så hackar vi bort isen och fyller varmt på morgonen.

i stallet där jag har pollen så brukar vi sätta ut varmt vatten på vintern så då fryser det inte alls utan det blir lagom ljummet :)

kör också med Thermobar, annars tycker jag det är hopplöst att hålla vattnet isfritt, även om det är ganska dyrt att köpa in så är det en väldigt bra investering (tänk på hur många vattenhinkar som fryser sönder på vintern?) Thermobaren håller väldigt länge och klarar väldigt kalla vintrar, som vi ju kan få här i Norrland...

Dom är värda pengarna.:love:
Våra har tempererat vatten i hagen. Inne har dom hinkar som vi fyller med ljummet vatten. Det fryser ju fram på natten, men dom har ju i hagen när dom kommer ut.

Vi försökte en gång med att ställa hinkarna på frigolit+frigolit omkring också. Det funkade riktigt bra, men hästarna hade aldeles för roligt med frigoliten. Det såg ut som om det hade varit snöstorm i stallet.:crazy:

:rofl: det är inte lätt att kombinera både isfritt vatten OCH hästar på samma ställe ;)

kör också med Thermobar, annars tycker jag det är hopplöst att hålla vattnet isfritt, även om det är ganska dyrt att köpa in så är det en väldigt bra investering (tänk på hur många vattenhinkar som fryser sönder på vintern?) Thermobaren håller väldigt länge och klarar väldigt kalla vintrar, som vi ju kan få här i Norrland...

Jo, har börjat tänkt mer och mer på en sådan där thermobar...:d
Hiskelit dyra (och jag vet inte vart pengarna ska komma flygandes ifrån:angel:) men de skulle ju vara bra skönt att veta att hästarna kan dricka bra tempererat vatten BÅDE ute och inne! =)
*går och köper mig en trisslott*

Vi brukar stoppa frigolit under vattentunnan i hagen. Varmt vatten på morgonen så brukar det hålla sig från att frysa.

Om man skär frigoliten i samma form som baljan kan man undvika att det som Pia pratar om händer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: Lavinia
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 786
Senast: Emiro
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 701
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud