Hur hagmockar man i ständiga minusgrader?

Sv: Hur hagmockar man i ständiga minusgrader?

Vi mockar när det tinar....
Man har ganska gott om tid på sig när det börjar tina men ännu inte blivit lera. Men det är bara två hästar i en helt ok hage. Dessutom har den sett ren ut i princip hela vinterna. Det kommer ju mera ren vit snö i lagom intervall....

Det kommer ju mera ren vit snö i lagom intervall....

Inte här... Det töade rejält i några dagar för ett par veckor sedan. Ingen ny snö sedan dess, bara svinkallt. Världens sämsta underlag vid ridning också. Fläckvis is och fläckvis barmark...:mad:

Jag hackar loss skiten med en stålskyffel, krattar ihop den med en lövräfsa och samlar upp det. Jag mockar dock bara på den grusade ytan runt ligghallen. När det töar så är jag neråt i hagen där det inte är grus oxå. Men där är ingen idé att gå o hacka medan det är fruset.

När det töade sist så var det så fruktansvärt grisigt i hagen så jag visste inte vad jag skulle ta vägen. Då är hagen ändå 4hektar. Det var ett härligt lager av is med skitvblandat vatten opanpå. Så äckligt!!!! Då öppnade jag till gödselplattan, låter konstigt jag vet- men där var enda platsen med staket som det inte var bajsvatten. Så där fodrar jag sedan dess. Den är så enorm så där är iaf inte en massa bajs överallt :D (trots på gödselplattan :rofl: )

Till nästa vinter kommer jag att ha delat upp hagen. På så sätt kan jag byta hage när det börjar töa och så slipper hästarna halka runt i bajsvatten. Mina är oxå så smarta så att trots att de har 4hektar så står de o pissar, skiter o sover på samma lilla plätt närmast ligghallarna, där är så nertrampat så isen smälter inte bara på några dagars tö tyvärr. Men iom att snön smälta i övriga hagen så har de nu börjat leta sig utåt till gräset på dagarna. Skönt...

Hur fruset det än är så funkar en potatisgrep superbra.Ser ut som en grep men har en massa hårda "armar" eller vad det nu heter.Hittade den på Granngården.Med den kan man hacka tills pluttarna släpper och sen samla upp det mesta med.Den bästa investeringen hittills.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 567
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 787
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 003
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka