Hur hagmockar man i ständiga minusgrader?

bettysmatte

Trådstartare
Mina hagar är små och behöver mockas regelbundet. Men HUR gör man när det är minusgrader jämt:confused:??? Vi har knappast haft plusgrader sedan slutet av november, och när vi äntligen hade några dagars tö nu för ett par veckor sedan låg jag i som en galning och mockade allt vad jag hann och orkade. Men nu är det fruset igen, och jag kan inte spetta loss något... Hur gör ni andra som behöver hagmocka? Väntar tills det töar, eller finns det knep?

Sv: Hur hagmockar man i ständiga minusgrader?

Vi har en ganska stor hage, och fram till det kraftiga snöfallet precis efter jul använde hästarna faktiskt hela hagen också...
Men där gav de upp, och har numera trampat upp en plätt närmast stallet, där hö och vatten serveras och där de slipper ut i djupsnön. :(

Jag vill inte tro att min häst (sto) är så grisig av sig egentligen, utan det är nog valacken som i princip skiter där han står. Det gör att den upptrampade plätten är täckt av utspridd nedtrampad skit. Jag försöker att lägga höet nära ytterkanterna av plätten varje dag för att de ska "tvingas" att gå ut i snön och utöka den, och med lite ny snö ovanpå då och då är den faktiskt ganska OK.

Att mocka är inte att tänka på, eftersom skiten trampas ned och fryser fast som en matta innan man hinner dit. Helt omöjligt är det väl såklart inte och med något slags redskap skulle man väl kunna fräscha upp plätten, men det känns inte som att man vill lägga ner det jobbet.

Så länge det är fruset och kallt känns det ändå ganska OK, och min plan är att flytta dem till en annan hage så snart det börjar tina och den här plätten börjar kännas ofräsch. För den kommer att bli riktigt äcklig när den tinar och skiten blandas med leran... :crazy:

Känner du att du ändå vill mocka ur dina hagar så är kanske en skrapa eller skopa av något slag nödvändigt?

Hej!

Vår hage mockas varje dag. Vi använder halmgrep (eller är det högrepen som har flest "piggar"??). När det är snö är det jättelätt att hacka loss skiten och en liten bit snö under, klart lättare än när det är lera och man inte ser skillnad på skit och lera..

/Lavinia, som dessutom gillar att man blir varm av att hacka skit:-)

Högrepen/-gaffeln har 2-3 pinnar och är smalare än dynggrepen. ;)

Jag tar det jag kan... Ligghallen, runt ligghallen och där de äter är viktigast så där försöker jag spätta loss. Sen gör jag som du, när det blir plus springer jag runt som en skållad råtta och tar så mycket jag kan:P

Och egentligen är det väl inte särskilt äckligt i mina småhagar. De äter och bajsar inte på samma ställe. Men jag tycker ändå att det ser otrevligt ut med en massa bajshögar överallt - vill städa NU:D! Hoppas på de utlovade plusgraderna som ska komma nästa helg eller något ditåt...

Jag har grusat en ganska stor del där hästarna är vintertid. Grus är ju inte billigt så det får inte blandas med massa gödsel så jag tar ut all skit dagligen. Det som funkar absolut bäst här oavsett om det är snö el frusen barmark är att gå genom hagen med en vanlig grävspade & hacka loss skiten med, sen tar jag den vanliga grepen & tar upp skiten som vanligt.

Fungerar som sagt riktigt bra!

Hej
Vi mockar vår lösdrift varje dag. Trodde att alla gjorde så, verkar skumt att vänta tills det blir plusgrader. Det som sitter hårt kan man spätta loss. Det som ligger i halm, eller ensilage är ju jättelätt att lyfta ut.

Fast det är väl en himla skillnad? Jag har kallstall och är det minusgrader ute så är det minusgrader i stallet. Bajs fryser alltså där också, men inte är det särskilt svårt att mocka bland kutterspånen ändå. Bara att lyfta ut. Problemet är det som ligger ute i hagen och fryser fast i marken.

Mockade min hage nere i Malmö i princip varje dag hela vintern (när skiten inte var gömd under snön... ) Tar man det på em/kväll varje dag är det MYCKET lättare än i lerhagar, bara att ta dynggrepen och hacka loss, ofta får man med hela högen. Brukar snygga till lite med spångrepen. Men så har jag också en praktiskt häst som utser 1-2 toaletter i hagen och bajsar på hög där :p

Vet ju inte vad Du menar med liten hage:-).

Jag har några ställen där stona gärna står och just dessa ställen mockas varje dag - det gäller att hålla undan:-). Övriga delar av hagen mockas inte.

Har det frusit är det som flera säger bara att försöka spetta loss det, tyvärr.

Antingen föser man runt det, typ var gång man fodrar- färska högar- fryser, men inte fast i snön.

eller så tar man det när solen värmer upp- med rejäl handkraft förstås;)

Jag försöker mocka så fort det går.
Högarna blir ju stenhårda o jag kan snubbla på dem:o

Tycker att det ser äckligt ut o en del har tur då hästarna återvinner skiten:eek:

Vi mockade ur hagen med en stor 10 tons grävskopa det fungerade finfint.:D
Nu håller vi efter hagen för hand, järnkratta med korta piggar och grep.
Men jag föredrar grävskopan, det är helt hopplöst att få bort allt med kratta.

KL

Nu har jag spettat loss en del med hjälp av en spade. Och, visst, jag fick bort en del. En fördel var att det var lättare att köra skottkärran med fruset bajs än med bajs som är tinat och blött. Men spettandet måste ju vara något av det absolut sämsta man kan göra för sina handleder...:crazy: Som att stå och hacka spaden rätt in i sten.

Jag mockar hagen varje dag, använder en högrep med fler "piggar" så att säga och slår bort skiten med och plockar sedan upp det med vanliga grepen.

Vi har ganska små vinterhagar, men vi väntar tills det blir vår och då tar vi 2-3 dagar och mockar ur allt äckelpeckel. Har hjullastaren framme och tömmer skottkärrorna i skopan så slipper vi gå långt med tunga kärror.

Maken kopplar på snöslungan på traktorn och skottar hagen, då slipper jag djupsnö och tappskor och bajskulorna åker iväg i snöslungan.

Men tänk på att bajskulorna blir stenhårda och åker iväg en bra bit så man måste ju naturligtvis tänka sig noga för åt vilket håll bajset far ;)

Men det är fördelaktigt på många sätt, hagen blir ren o fin och snön är väck :)

Ehh och jag skrev ju att vi har lösdrift, dvs hästarna går ute. Och vi mockar varje dag. Det funkar.

Vi mockar när det tinat i hagen. Käns omöjligt at hacka loss skiten utan att det skvätter iväg. Så när snön smälter är det mycket att mocka loss. Men är det barmark så tar jag alltid varje dag i grus hagen. Nu har hästarna anndra hagar så dom behöver inte stå i grushagen utan bara passera igenom om dom vill.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 567
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 787
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 003
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka