Sv: Hur hagmockar man i ständiga minusgrader?
Vi har en ganska stor hage, och fram till det kraftiga snöfallet precis efter jul använde hästarna faktiskt hela hagen också...
Men där gav de upp, och har numera trampat upp en plätt närmast stallet, där hö och vatten serveras och där de slipper ut i djupsnön.
Jag vill inte tro att min häst (sto) är så grisig av sig egentligen, utan det är nog valacken som i princip skiter där han står. Det gör att den upptrampade plätten är täckt av utspridd nedtrampad skit. Jag försöker att lägga höet nära ytterkanterna av plätten varje dag för att de ska "tvingas" att gå ut i snön och utöka den, och med lite ny snö ovanpå då och då är den faktiskt ganska OK.
Att mocka är inte att tänka på, eftersom skiten trampas ned och fryser fast som en matta innan man hinner dit. Helt omöjligt är det väl såklart inte och med något slags redskap skulle man väl kunna fräscha upp plätten, men det känns inte som att man vill lägga ner det jobbet.
Så länge det är fruset och kallt känns det ändå ganska OK, och min plan är att flytta dem till en annan hage så snart det börjar tina och den här plätten börjar kännas ofräsch. För den
kommer att bli riktigt äcklig när den tinar och skiten blandas med leran...
Känner du att du ändå vill mocka ur dina hagar så är kanske en skrapa eller skopa av något slag nödvändigt?