Hur hade ni gjort?

Sv: Hur hade ni gjort?

Jadu, jag vet hur otroligt frustrerande det kan vara. Speciellt efter att ha pulsat runt i djupsnö i 1.5 timme, då vill man bara gråta eller hämta hagelbössan. :devil:

Kan det vara något med ditt kroppspråk hon finner obehagligt? Har hon alltid varit sådär med dig? Beter hon sig som om hon är rädd/arg eller bestämmer hon bara att hon inte tänker följa med in? Brist på respekt eller för mycket respekt?

Det är helt galet att "muta" ! Fungerar på kort sikt men ställer till mer problem på längre sikt! Sluta genast!

Vad jag hade gjort i ditt läge är: Ta dig tid att bara sitta med ryggen mot hästen, ha med dig fika till dig själv och bry dig inte om vad hästen gör under tiden, ha ev, en liten äppelbit om hästen mot förmodan kommer för att se vad du gör. om den andra hästen kommer fram så ge den en bit äpple och klappa om den men gör inge mer när du fikat klart går du bara därifrån och gör om samma grej dagen efter eller varför inte passa på att smörja sadeln och tränset medans du sitter där . prova 3-5 dagar att bara låta hästen vara, sen om hästen kommer så ge mycket beröm och gos men använd inte mutor varje gång, sen hade jag iaf provat upp till 1 månad om det inte funkar då heller då är hästen inget för mig.MVH

Jag är alltid i hagen med mina hästar oavsett om jag ska arbeta med dom eller inte, sitter tex och solar,fikar eller dum som jag är bara tar en rök ev. borstar lite och är social med hästarna utan krav och mina vill alltid veta vad jag gör dom kan bara inte låta bli att komma. min hage är på stoor så oavsett om dom är i andra änden så kommer dom fram till mig hoppas det löser sig för dig.

Som jag ser det är det två problem:
1. Hästen går inte att fånga i hagen
2. Du är trött på att hästen inte går att fånga.

Problemet med att hästen inte går att fånga går att lösa, förr eller senare. Frågan är hur länge du orkar försöka? Mitt svar på den andra frågan är att om det inte känns kul, är det inget fel på att ge upp och leta efter en annan häst att rida. Visst krävs det tålamod för att lösa "hästproblem", men det ska inte behöva gå så långt att man tappar lust och intresse.

Det finns ett basråd "vi" brukar upprepa. Sluta tänk: FÅNGA!
Se f ö andra trådar med samma problemställning.

LIA

Där slog du huvudet på spiken!

För hennes förra ägare så tog det sex MÅNADER innan hon kunde fånga henne utan problem. Hennes förra medryttare slutade efter sex månader och då kunde hon knappt få tag i henne.

LIA skrev:
Det finns ett basråd "vi" brukar upprepa. Sluta tänk: FÅNGA!

LIA

Mkt enkelt att säga en sån sak men en annan att genomföra...

Jag hade slutat rida den hästen om jag märkt att de tar x antal timmar att fånga den i hagen först... Det ska ju va KUL att komma till stallet...

Bill skrev:
Det är helt galet att "muta" ! Fungerar på kort sikt men ställer till mer problem på längre sikt! Sluta genast!

Okej, okej, JAG SKA SLUTA.

Mkt enkelt att säga en sån sak men en annan att genomföra...

Jag hade slutat rida den hästen om jag märkt att de tar x antal timmar att fånga den i hagen först... Det ska ju va KUL att komma till stallet...
Du förstod inte va?? ;)

Om jag säger så här då: Problemorsaken sitter i människans (ingen speciell) huvud: FÅNGA!
+ ett oräkneligt antal andra eventuella inställningar att jobba med.

Det ska givetvis vara kul att komma till stallet. Det ska vara ännu kuligare att komma till hästen!! Förstår du hur jag menar?

Så länge människan inte ändrar attityd och tänker om, kommer hästen heller inte att svara på annat sätt, än den gör nu.
NU förstår du! :)

LIA

LIA skrev:
Du förstod inte va?? ;)

Om jag säger så här då: Problemorsaken sitter i människans (ingen speciell) huvud: FÅNGA!
+ ett oräkneligt antal andra eventuella inställningar att jobba med.

Det ska givetvis vara kul att komma till stallet. Det ska vara ännu kuligare att komma till hästen!! Förstår du hur jag menar?

Så länge människan inte ändrar attityd och tänker om, kommer hästen heller inte att svara på annat sätt, än den gör nu.
NU förstår du! :)

LIA

Jag trodde jag förstod exakt men så skrev du detta å nu hänger jag inte med alls...

Jag trodde du menade att man ska INTE tänka fånga utan försöka tänka annat så hästen inte "ser" vad man "tänker" och då menade jag på att de e enklare sagt än gjort då man ju faktiskt är ute i hagen för att just fånga hästen...

Jag trodde du menade att man ska INTE tänka fånga utan försöka tänka annat så hästen inte "ser" vad man "tänker" och då menade jag på att de e enklare sagt än gjort då man ju faktiskt är ute i hagen för att just fånga hästen...
Det är svårt, jag vet. Man tänker i invanda banor och bryta sig ur är inte lätt.
Vad jag menar är inte att försöka lura hästen.
Så här då: Man ska rida...

Du går till hagen med en enda tanke, att fånga hästen, klä på den och använda den. Vad finns i det för hästen? Hästen ser dig komma med bestämda steg, bärandes på grimma och grimskaft. Inte nu igen, tänker hästen och lommar iväg.
Jag går ner i hagen, tänkandes "nu ska vi snacka en stund, gosa lite, knalla upp till stallet, sela på och ha en mysig åktur. Jag förvänta mig, att hästen ska vara positivt inställd till, att jag kommer till den och att den möter mig på halva vägen. Annars blir jag besviken och undrar vad som är fel.
Det där gäller dom gånger vi ska arbeta, och för varje sånt tillfälle är jag hos hästarna säkert 4-5 gånger, då vi bara snackar och gosar.

Om man är glad att se hästen i hagen, och glad att snacka med den, och glad att träffa den för dess egen skull, då törs jag garantera, att ingen häst behöver "fångas".

LIA

jag vet precis hur det känns.. (;

ja testade med 3 saker. alla fungerade!

det första var att någon annan tog i ena änden av ett elrep, och jag tog i den andra änden, sedan prejade vi hästen mot ett hörn. band sedan fast ena änden i staketstolpen och gick fram och tog honom, och berömde!

det andra var att låta honom springa runt runt runt. inte låta honom stanna. men inte SPRINGA ifatt honom , utan gå. och när han stannade för att ta sig en tugga elr vila, så satte ja igång honom igen. till slut blev han så trött och svettig att han tvingade mig att ta in honom genom att gå fram till mig hela tiden.han fick ett litet beröm innan jag körde igång honom igen.
till slut gick han jättelätt att få in.

och det tredje:
jag gick mot honom, och om han då vände sig åt höger för att sticka, då gick jag också åt höger. och om han började springa, då sprang jag också, åt samma håll dom han, fast inte MOT honom!

till slut stannade han och provade att fly åt andra hållet, så då gjorde jag likadant. när han stannat, så gick jag mot honom. och om han bara skrittade åt ena hållet så gick jag diagonalt åt det hållet han gick. mot honom / åt vänster (t ex). till slut fattade han att det inte är någon idé att sticka.

RÖR DIG MED "RYTM" OCH LUGNT FRAMÅT! positiv och avslappnad! tänkt inte på att du ska "FÅNGA" hästen utan du ska ju träffa den ! inte "fånga in och utnyttjas!" gör något roligt med tiden då du rider! när du står med hästen i stallet efter/före en ridtur, så borsta inte bara genom hästen och släng på sadel å träns å sen fara iväg! pyssla om Honom/henne också!! H*N kan ju tycka att det är långtråkigt det du gör när h*n ska in. och ser det då roligare och trevligare att vara ute i hagen och softa!

lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

LIA skrev:
Det är svårt, jag vet. Man tänker i invanda banor och bryta sig ur är inte lätt.
Vad jag menar är inte att försöka lura hästen.
Så här då: Man ska rida...

Du går till hagen med en enda tanke, att fånga hästen, klä på den och använda den. Vad finns i det för hästen? Hästen ser dig komma med bestämda steg, bärandes på grimma och grimskaft. Inte nu igen, tänker hästen och lommar iväg.
Jag går ner i hagen, tänkandes "nu ska vi snacka en stund, gosa lite, knalla upp till stallet, sela på och ha en mysig åktur. Jag förvänta mig, att hästen ska vara positivt inställd till, att jag kommer till den och att den möter mig på halva vägen. Annars blir jag besviken och undrar vad som är fel.
Det där gäller dom gånger vi ska arbeta, och för varje sånt tillfälle är jag hos hästarna säkert 4-5 gånger, då vi bara snackar och gosar.

Om man är glad att se hästen i hagen, och glad att snacka med den, och glad att träffa den för dess egen skull, då törs jag garantera, att ingen häst behöver "fångas".

LIA

håller med! :bump:

Jag kan även tillägga att även om man får tag i hästen och fått ut henne ur hagen, så stannar hon direkt utanför hagen och vägrar ta ett enda steg.

Tycker du om att trötta ut hästarna till lydnad eller?

Går det att backa henne när hon kommit ut ur hagen??

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 641
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama