Hur hade ni gjort med mellanväggen?

glitter

Trådstartare
Söker lite tips å idéer!

Har en pålle som krånglar lite vid körning. Tror han tror att det är han som driver trailern framåt genom att stå å "jogga" å trampa när vi åker iväg:D. Lugnar sig ute på landsväg å står still ok på plats.

MEN hans trampande gör att mellanväggen tar stryk. Igår när jag lastade ur så hade han lyckats lossa ett hörn av sparkplåten med hoven, så den stod rakt ut. INGEN skada på hästen tack å lov, men fick lasta på andra sidan hem sen...
:meh:
Å sparkmärkena efter bakbenen går HÖGT på sidan så han tar i bra...

Så nu funderar jag på att modifiera mellanväggen å letar input från någon med erfarenhet?!
Sambon är snickare/plåtslagare och fixar själv, så det löser sig!

Har testat att åka bredare, andra sidan osv osv, utan resultat, så slipper vi den delen!:p

Ska jag testa å skära ut en del av mellanväggen baktill så det blir mer plats för honom att "trampa runt på", eller göra en vägg med matta nertill?? försöka hitta grejer å göra en helt mjuk vägg?? Går det att hitta grejer till det???

Alla tips mottages tacksamt!! Vill inte ha mer skador på trailer å allra minst ev på hästen!!!
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

Ta bort den och se om han lunga ner sig, hel tackt mellan väg hindra häster från att bred utt bak ben, en del häster vill stå diaginal
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

Håller för ovanlighetens skulle med ovanstående.

Jag hade inte lagt energi på mellanväggen, jag hade hellre tagit ut den och skaffat helbom bak. Hästen kan faktiskt lugna sig efter några turer utan mellanvägg, när han lärt sig balansera t ex genom att stå diagonalt (vilket de flesta föredrar om de inte kan stå mot färdriktningen.
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

Hmm... Utvecklar att jag testat det mesta, även utan vägg, då kör han bara samma race mot ytterväggen... Dessutom har jag ibland behov av att köra två å hade verkligen hoppats att han kan vara smalåkare...
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

Prova med matta nertill, min häst åker mkt lugnare med en sådan, är det hel mellanvägg trampar han omkring och försöker hitta balansen...
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

Det är faktiskt bästa budet, då finns det ju iaf inte risk att han skadar sig på en lös plåt! Funderar på ännu mer matta än mitten i höjd med, får se... Kan ju snedställa väggen ganska bra med, kanske en kombo av det hjälper! Gott å höra från en häst det hjälpt!! Tack!
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

Det är faktiskt bästa budet, då finns det ju iaf inte risk att han skadar sig på en lös plåt! Funderar på ännu mer matta än mitten i höjd med, får se... Kan ju snedställa väggen ganska bra med, kanske en kombo av det hjälper! Gott å höra från en häst det hjälpt!! Tack!

Vädå för plåt??
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

I många släp finns det sparkplåtar som går ett par dm upp på ytterväggen. De ska vara konstruerade och fastsatta så de inte kan lossna.
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

Om han står still på landsväg så undrar jag om du inte kan leta saker som skallrar eller rannsaka din körstil.

Har ingen aning om så nu är fallet, men har åkt med folk som sitter o vickar på ratten, svänger i för hög hastighet, bromsar för fort osv.
De tycker inte att de kör särskilt konstigt, men varje liten sak påverkar släpet.
Hästar måste lära sig att balansera upp sig som i kurvor- inget medfött;) S-kurvor är än värre.
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

Hon skrev ju att hästen lyckades sparka loss ett hörn av en plåt.

Igår när jag lastade ur så hade han lyckats lossa ett hörn av sparkplåten med hoven, så den stod rakt ut. INGEN skada på hästen tack å lov, men fick lasta på andra sidan hem sen...
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

Lös plåt enligt svar ovan...

Han börjar jogga, stampa osv redan när han kommer in i stillastående släp. Har försökt vänta ut honom, men han håller på så tills man åker iväg. Har testat att åka i när sambon kört (skvallra inte snälla!!) å testat olika körstilar (jag själv krypsvänger alltid!), inget har hjälpt so far...

Laddad grabb liksom :cautious:... men han behöver stabiliteten framtill men bredare kring bakfötterna tror jag, vi testar!
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

Har ni prövat släp där han åker snett eller baklänges?
Hur är han om han har mat? Blev det bättre när du åkte med? Har ni kamera så att ni kan se vad han gör och när?
Jag hade en häst för några år sedan som inte kunde åka själv. Första året fick min andra stackare följa med ALLTID, som sällskap även om han inte skulle träna. Sedan började jag sakta med små turer åka med honom där bak och matade honom hela vägen. Han åkte bättre hem och jag försökte åka mindre och mindre med honom. När han såldes några år senare stampade han bara sista minuterna innan vi var hemma och han kände igen sig. :)
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

Mjuk mellanvägg/matta känns ju inte som ett så bra alternativ om du vill kunna köra två hästar. Om just denna hästen dessutom inte blir hjälpt av att väggen breddas/tas bort helt så tror jag ju inte att den kommer att reagera mer positivt på en mjuk mellanvägg. Så det låter inte som någon lösning på ditt problem. Bara en ökad risk för skador på andra hästen.

Har tyvärr inga tips att komma med för att lösa situationen.
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

Känner många vänner som kör två med mjuk mellanvägg?
Och med kompis i släpet står han helt still!
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

H.. Dessutom har jag ibland behov av att köra två å hade verkligen hoppats att han kan vara smalåkare...

Menar du allvar?! Funderar du ens på att köra med mjuk mellanvägg med en toksparkare och lasta två? Eller syftar du på två andra hästar?
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

Tror inte jag behöver citera mig själv?? Med sällskap står han still.
Resor med sällskap är dock max typ 2% av resorna och jag menade två andra hästar...
Lugn å fin...
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

Jag förstår fortfarande inte. Du säger att det är två andra du ska köra ihop, och sedan säger du att han står still med kompis. Då kör du alltså hoppjerkan med annan häst i släpet?
 
Sv: Hur hade ni gjort med mellanväggen?

jag hade skaffat mjuk mellan väggå står han nu still medkompis så ede lugnt.. hade aldrig vågat ha mjuk mellanvägg om han trampar omkring å där e en kompis jämte..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Har en häst som jag har haft sedan april detta året. Han är åtta år och jag köpte honom från en hästförsäljare så vet tyvärr inte vad...
Svar
16
· Visningar
4 598
Senast: mollyphlox
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att det nog skulle vara skönt att skriva av sig lite... Här verkar man ju (tyvärr) inte ensam om att må dåligt heller, så någon...
Svar
3
· Visningar
1 033
Senast: svea
·
Hästhantering Hej! Ska hämta en helt ohanterad 5 årig nordsvensk valack nästa helg och köra honom den 3 timmar långa resan hem. En vän hämtade 2 ston...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 925
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp