Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det tror jag också på, ingen mellanvägg, bom bak och sån gele som vet skriver ut "just in case".Jag skulle köra utan mellanvägg men gärna möjlighet till bom eller väggar bakom. Sen är det en extra säkerhet att ha en veterinär du kan ringa och få ge lite lugnande vid behov, som backup .
Jag tror att det som kom fram när Görel frågade inte har med Jordbruksverket att göra, utan med typen av transport och trafiksäkerhet.Hästar behöver inte stå uppbundna vid transport.
https://www.jordbruksverket.se/amne...terahastar.4.207049b811dd8a513dc80001385.html
https://www.jordbruksverket.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/2010-002.pdf
Jag tror att det som kom fram när Görel frågade inte har med Jordbruksverket att göra, utan med typen av transport och trafiksäkerhet.
Som exempel de stora lastbilarna där hästarna står i spiltor är de ofta lösa i och det är helt OK. Både då enligt Jordbruksverkets regler och trafiksäkerhetsreglerna. Men som exempel har sett när en person fick böter och inte fick köra vidare med en stor häst lös i B-kortsbil utan mellanvägg. Det berodde på lastsäkringsregler som inte var uppfyllda när hästen kunde röra sig fritt i bilen. Hela bilen gungade när hästen gick runt i den.
Samma regler gäller för släp att man ska uppfylla kraven på lastsäkerhet och det gör man sällan med en lös stor häst.
Detta står under Allmäna krav för längre transporter:
Det står ingenstans att dom måste stå uppbundna och gällande last så ska all last vara säkrad så att den är säker.
- Vuxna hästar ska, om de hålls bundna, bindas så att de inte kan ligga ned eller bindas med ett löpande grimskaft så att de inte kan fastna och skada sig.
Min trasportering av min häst var säker trots att det var utan mellanvägg och med lös häst pga att transporten inte hade bommar utan en hel vägg och hade väggar bak med istället för bom.
Jag såg alltså till att min last var säkrad genom dessa åtgärder.
Detta står under Allmäna krav för längre transporter:
Det står ingenstans att dom måste stå uppbundna och gällande last så ska all last vara säkrad så att den är säker.
- Vuxna hästar ska, om de hålls bundna, bindas så att de inte kan ligga ned eller bindas med ett löpande grimskaft så att de inte kan fastna och skada sig.
Min trasportering av min häst var säker trots att det var utan mellanvägg och med lös häst pga att transporten inte hade bommar utan en hel vägg och hade väggar bak med istället för bom.
Jag såg alltså till att min last var säkrad genom dessa åtgärder.
Det beror på bil och övriga förutsättningar. Kan hästen röra sig så det påverkar trafiksäkerheten, har du inte lastsäkrat tillräckligt. Det är ingen gissning, det är fakta.
Föl FÅR du inte binda. Tama hästar ska ha grimma. Det är djurskyddsbestämmelser (som du kopierat från). Sedan har man skyldighet att iaktta trafiksäkerhetsbestämmelser, och det är där det kommer in med lastsäkring etc.
Har du tillstånd som transportör får du gå igenom detta (i alla fall när jag tog tillståndet)
Jag har inte skrivit att det står att dom måste vara uppbundna. Utan att det handlar om lastsäkerhet d v s att transporten vid en olycka klarar av att hålla hästen kvar på plats i transporten. Samt att hästen inte kan röra sig så att den påverkar köregenskaperna för transporten. Ingenstans har jag skrivit att dom måste vara uppbundna om dessa krav uppfylls.
B-kortbilen jag hänvisade till med en lös stor häst uppfyllde definitivt inte kravet på att köregenskaperna inte påverkades. Även B-kortsbilen hade hela väggar runt hästen men det var när den rörde sig som bilens köregenskaper påverkades så att det blev trafikfarligt.
Jag har erfarenhet av ohanterade hästar (unghästar som endast blivit hanterade vid verkning, vaccinering, avmaskning och hagbyte 3-4ggr per år).. det är så vi håller våra hästar innan de rids in.
Kör hästen utan mellanvägg, övrig inredning och lös! En häst som inte riktigt är van att stå uppbunden och åka transport kommer med stor sannolikhet att försöka komma ut om den står "instängd" som i en spilta och bindas upp. Lös och utan inredning är säkrare och lugnare för hästen.
Jag har använt spännband runt transporten för att hästen inte ska få upp någon dörr eller lucka
Jag hade aldrig vågat köra en ohanterad nordsvensk i ett vanligt släp. Jag hade definitivt bokat en lastbil.
En stor hästbuss lär den inte spränga, och de påminner dessutom mer om ett stall. Men, jag vet inte. Bara en tanke. Har ofta skickat hästar med hästbuss, eller lastbil eller vad man nu kallar det. Tror nog att de är vana vid det mesta.
Jag tror att det som kom fram när Görel frågade inte har med Jordbruksverket att göra, utan med typen av transport och trafiksäkerhet.
Som exempel de stora lastbilarna där hästarna står i spiltor är de ofta lösa i och det är helt OK. Både då enligt Jordbruksverkets regler och trafiksäkerhetsreglerna. Men som exempel har sett när en person fick böter och inte fick köra vidare med en stor häst lös i B-kortsbil utan mellanvägg. Det berodde på lastsäkringsregler som inte var uppfyllda när hästen kunde röra sig fritt i bilen. Hela bilen gungade när hästen gick runt i den.
Samma regler gäller för släp att man ska uppfylla kraven på lastsäkerhet och det gör man sällan med en lös stor häst.
Håller med dig i stort, men tänker vidare- är det islänningar ni har? Även om islänningar är nog så starka och kraftfulla så är det ändå rätt stor skillnad med en nordsvensk, om den är av den maffiga modellen.... de är tunga och starka som tusan, och jag funderar på om de inte kan välta ett släp och sparka upp en vägg om de försöker ta sig ut....
Jag hade aldrig vågat köra en ohanterad nordsvensk i ett vanligt släp. Jag hade definitivt bokat en lastbil.
Ibland kan det ju vara så att man har fel. En tanke bara.Jag har förstås inte kvar länkar till de sidor jag läste då, men blev hänvisad dit av flera uppfödare. Och jag vet ju vad jag läste.
Ibland kan det ju vara så att man har fel. En tanke bara.