Hur göra??

Sv: Hur göra??

Det finns svenska finansbolag och även svenska staten går in som delfinansiärer, bankerna är inte alls oävna samt att man måste själv gå in med eget kapital. Sen är ryska staten också intresserade av att stötta till för att hålla stuteriet vid liv. Låter luddigt men det är vad jag fått reda på än så länge. Får mer info på måndag och då får vi bilder också.

Ni anar inte vad svårt det är att få till flygbiljetter. Det finns inte någon här som jobbar i bokningsbranchen :angel:

Jag kan förstå att ryska staten inte vill att ett så stort avelsarbete ska försvinna ut i intet på en gång :cry:

Men hjälp vad fina hästar det verkar gå där!

Om det blir aktuellt med import(/export) till Sverige så är jag ABSOLUT intresserad.
JISSES vad skoj! :banana:

Jo visst är det spännande!

Fast vi vet ju inte vad det är för hästar ännu ;)

Vad sägs om "Bukes ******" på de hästar som vi exporterar till Sverige:idea::rofl:

Min tanke, OM det blir något av detta, är att smyga in lite lättare hästar på stuteriet oxå. Typ Budyonnys, orlovisar etc. Har man plats till 96 så har man plats till några till, eller hur:angel:

Det ska tydligen jobba en veterinär där, och då kan man ju kanske tom få transportsperma från europas fina hingstar :idea:

Jaja, vi får väl se vad det blir av detta:) först!

Det låter verkligen jättespännande och vilka stooooora hästar också! Fortsätter följa tråden.

Jag blev bara lite nyfiken på alltihop och sökte lite på kursade stuterier i Ryssland som låg nära i tiden. Den här nyheten i tidningen Russia Today är publicerad 13 februari om ett kursat stuteri i Ryssland skulle kunna stämma in men det stämmer ju alltså inte med rasen alls, hmm det här kanske inte är statligt ägt heller iofs. :

The glory of Russian horse breeding under threat

13 February, 2009, 15:04

The Russian Orlov race-horses are known for being the fastest trotters. The breed was royalty in the days of the Russian Empire, but today these horses are facing tough times.

The breed was developed in the late 18th century by Count Aleksey Orlov at his Khrenovskoy stud farm in Russia’s central Tambov region. The horses have always been valued for their elegance and beauty, combined with their remarkable stamina.

Novotomnikovsky is a stud farm where the horses were bred in Soviet times. After the collapse of the USSR it went bankrupt a year ago, literally leaving the horses to starve. Instead of ten kilos of food the horses need per day they were getting just two or three.

When the Tambov region authorities learnt about the poor conditions the horses found themselves in, they took the situation under control. The local governor Oleg Betin has ordered to organise the effective management of the enterprise and create new work places.

Källa: http://www.russiatoday.ru/Top_News/2009-02-13/The_glory_of_Russian_horse_breeding_under_threat.html

Har du fått reda på i vilken provins det ligger, området, stad osv. För det är svårt att söka annars. Jag har letat lite och hittat ett stuteri ( hästfabrik kallar de det) som har en lättare arbetshäst ( på bild liknar det mer en lite kraftigare varaiant av friser samt med annan färg. Underbar) detta stuteriet verkade visserlige ha flera hästar, men det var lite "historiskt " och var visst lite i knipa, lite konkursaktigt, och det sades att om inget händer så går en del av den ryska arbetshästens historiska avelsexemplar till korvfabriken. Det där lät rörigt. Men det var lika rörigt att hitta faktan.

Nu blev jag jättenyfiken på vad du har hittat. :D

Jag vet på ett ungefär var det ska ligga men har inte fått någon närmare adress. ca 40 mil sydost om Moskva är allt jag har att gå på, så vet du mer så får du gärna berätta!!!

Har du fått reda på i vilken provins det ligger, området, stad osv. För det är svårt att söka annars. Jag har letat lite och hittat ett stuteri ( hästfabrik kallar de det) som har en lättare arbetshäst ( på bild liknar det mer en lite kraftigare varaiant av friser samt med annan färg. Underbar) detta stuteriet verkade visserlige ha flera hästar, men det var lite "historiskt " och var visst lite i knipa, lite konkursaktigt, och det sades att om inget händer så går en del av den ryska arbetshästens historiska avelsexemplar till korvfabriken. Det där lät rörigt. Men det var lika rörigt att hitta faktan.

Det låter ju mer rätt än det jag hittade.

Ni är ju för gulliga, tänk att jag har privat deckare som smyger runt på webben och spionerar:banana::bow:

//Sita

guuuuuud va häftigt detta låter ;) Måste ju följa detta å se hur det blir. Sen måste du ju fota och filma, hoppas du har ordentligt utrustning för det annars gäller det att inhandla. Jag jobbar på SJ men flyga går ju en aning fortare...:P

Vi väntar på ALLA bilder å filmer...

verkar häftigt!

men en undran, ni vill köpa gården men alltså inte flytta dit och driva den, utan då fortfarande bo kvar i sverige och fixa någon som driver gården?

bara en nyfiken jag som undrar varför, för skulle jag köpa en sådan gård så hade jag velat flytta dit, annars hade jag inte köpt den... men det är jag det :D

Vi är två familjer som går samman om detta. Vi har barn i båda familjerna så därför kommer vi att arbetspendla mellan Swe - Rus. Jag kommer att jobba med hästbiten och där finns det tydligen redan kunnigt folk på plats. Min man och hans kollega ska mekanisera och modernisera lantbruket så dom kommer att vara där mer än jag. "jag får stanna hemma och passa barnen":D

Detta artar sig redan,

1, ev 2 hästar redan sålda och första kunden på ridsemester inbokad ;):banana:

Låter verkligen spännande! Följer med i tråden tänkte jag :)

Låter hur spännande som helst!

Den här tråden ska jag följa! :D

Och jag vill också åka på ridsemester i rysslad, och rida på jättestora monster :p

MVH Sot :banana:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 728
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 946
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 920
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama