Hur göra?

O

OuppLyst

Har suttit här ett tag och funderat fram och tillbaka.

Har 2 hästar men funderar på om jag ska sälja den ena.
Dessa tankar pga att egentligen har jag inte tid (har 2 småbarn) eller råd med 2 hästar just nu.
Hästen jag isåfall ska sälja är en åring (blir 1 i maj) och hon behöver ju börjas en del med och hade gärna velat utbilda henne själv och använda i framtiden.

Frågan är då, pengarna jag skulle få för henne, skulle ni låta dem gå in i hushållet eller till hästen som är kvar.

Än har jag inte frågat sambon om vad han tycker/skulle göra för jag vet ju hur han resonerar när det gäller hans fritidsintresse/hobby.
Säljer han en av sina grejor så använder han de pengarna för att investera i nya hobbyattiraljer.

Men jag lär/hoppas få mer pengar för min häst än vad han får för sina grejor..

Tyvärr kan man ju inte stoppa in den stackars hästen i garaget tills tid & pengar uppenbarar sig :(

Sv: Hur göra?

Du kanske inte kan stoppa in hästen i garaget, men väl hos en fodervärd! Eller "medryttare". Det kanske kan vara ett alternativ?? Om någon bra sådan går att hitta.

För mig skulle nog pengarna gå in i hushållet, tyvärr. Eftersom det fattas pengar där p g a mitt hästintresse! :angel: Men gjorde det inte det så skulle jag nog spara pengarna för ev. senare köp av ny häst, om du nu vill ha två hästar..

Det här hänger ju ihop med den långa tråden om delad eller separat ekonomi. Jag sålde min häst i våras. Och eftersom jag och sambon har separat ekonomi så var pengarna jag fick helt och hållet mina egna. Jag löste mitt billån för de pengarna.

Om ni har delad ekonomi så lär ju ändå pengarna vara bådas antar jag?

Du kanske inte kan stoppa in hästen i garaget, men väl hos en fodervärd! Eller "medryttare". Det kanske kan vara ett alternativ?? Om någon bra sådan går att hitta.

För mig skulle nog pengarna gå in i hushållet, tyvärr. Eftersom det fattas pengar där p g a mitt hästintresse! :angel: Men gjorde det inte det så skulle jag nog spara pengarna för ev. senare köp av ny häst, om du nu vill ha två hästar..

Ja, fodervärd/medryttare skulle väl kunna vara något, men är det någon sk. marknad för unghästar, brukar det inte bara vara folk som vill rida som skaffar sig foderhäst :confused:

Jag är inte i något egentligt behov av två hästar, denna andra kom ju liksom till genom kloning :angel:;)

"Risken" är ju stor att de pengarna går in i hushållet.
Hade ju gärna sett att de pengarna istället gick till mat/hovvård etc. till den kvarvarande hästen så att man slapp ta ifrån hushållskassan när det var dax för hö och sånt.

Det här hänger ju ihop med den långa tråden om delad eller separat ekonomi.

Vi har väl delad ekonomi egentligen.

Men det verkar ha blivit så att när han väl har köpt på sig något så stannar de pengarna "inom hobbyn" även om han säljer av det sedan, de går inte tillbaka till "ordinarie kassan" som de kom ifrån.

Därför är jag lite frågande till hur jag ska ställa mig i detta.
Är hans HANS och mitt ALLAS ?

Om inte det finns ett akut behov av pengarna så skulle jag köpa fonder för pengarna och "glömma" dem till du behöver dem till nåt annat.

Under förutsättning att ni har delad ekonomi

Om du beslutar dig för att sälja en av hästarna för att du inte har råd att ha två så är ett alternativ att öppna ett hästkonto där du sätter in pengarna från försäljningen. Om ni har delad ekonomi är det ju dina pengar att själv besluta om. Om ni har gemensam ekonomi så är det ju även en vinst för din kille iom att dessa pengar går till ditt hästintresse och du behöver inte ta från era gemensamma tillgångar för att täcka dessa kostnader. Om ni har varsin pott för intressen/hobby så kan du ju använda hästkontot de gånger kostnaderna för hästen överstiger er överrenskomna pott, tex vid vetrinärbesök, inköp av utrustning, kurser och utbildning etc. Ofta kostar ju hästintresset mer än många andra intressen.

Såg nu att du skrivit tidigare att ni hade delad ekonomi. Vart kommer pengarna till hästen du planerat sälja från början? Är det en avkomma till den andra hästen? Vem har isåfall betalat betäckning och andra kostnader? Har du försakat annat för att kunna ha hästarna? Typ kläder, hårfrisör, bio etc etc? Har han haft råd att göra annat?

Såg nu att du skrivit tidigare att ni hade delad ekonomi. Vart kommer pengarna till hästen du planerat sälja från början? Är det en avkomma till den andra hästen? Vem har isåfall betalat betäckning och andra kostnader? Har du försakat annat för att kunna ha hästarna? Typ kläder, hårfrisör, bio etc etc? Har han haft råd att göra annat?

Ja det är en avkomma.
Första hästen hade jag redan när vi blev ihop.
Betäckningen betalade jag med pengarna som jag fick tillbaka från skatten (skattepengarna vi fått tillbaka har vi hittillis haft som "skoj"-pengar, han tar sin återbäring, jag min)
Till foder, hovv. har jag tagit ur gemensamma kassan, han har gjort likadant till sitt (kan nog kalla det för "köp av underhåll för hobby")

Tycker inte jag har försakat så mycket.
Ingen av oss är några stora fan av bio, frisören har vi inte besökt så ofta (gjorde vi inte innan vi blev ihop heller (han drar rakapparaten över huvudet, jag använder hårsnodd:angel: )

(Tolkar delad/gemensam som samma sak = vi betalar räkningar/lån tillsammans)

Senast ändrad av en moderator:

Därför är jag lite frågande till hur jag ska ställa mig i detta.
Är hans HANS och mitt ALLAS ?

Tja, i så fall kanske det behövs en diskussion er emellan? För att klargöra hur det egentligen är. Att ha delad ekonomi som bara gäller den ena parten verkar ju inte särskilt rättvist....? :crazy:

Jag tycker det bara finns ett alternativ: Du måste själv resonera om saken tillsammans med din sambo.

Personligen hade jag valt att låta pengarna gå till hushållet eller var de nu behöver stoppas. Kanske behöver man pengarna omgående eller så kan man sätta undan dom för senare behov.

/M

Nä, ska naturligtvis ta upp detta med honom om jag nu säljer hästen.

Var bara lite nyfiken på hur ni andra skulle ha gjort, om det är jag som resonerar konstigt och är ego som tänker som jag gör.

(Vill ju gärna ha samma förmåner i den mån det går)

Beroende på den allmänna situationen hade jag lagt in dem på ett "nödfallshästkonto".

För om det är okej att sambon återinvesterar så anser jag att det är okej för dig också.

Men det kan ju bara Ni bestämma!

Måste vara trött eller något, tog fel på delad och separat ekonomi, menade separat när jag skrev delad. Självklart skall ni diskutera hur ni skall göra vid en eventuell försäljning men diskutera då även andra saker som om han säljer ngt som är hans tex bil, motorcykel, teknikprylar eller annat som är av betydande värde så vet ni vad som gäller i framtiden och hur ni skall lägga upp er ekonomi. Min personliga åsikt är inte att ens skall vara ens och den andres allas? Det blir oftast bäst om man förhåller sig lika i ett förhållande. Min tanke med hästkonto är som skrivet ovan just att den häst som du har kvar finansierar sig själv genom reproduktion och försäljning därmed belastar den inte det gemensamma kontot som behövs bäst för lån och kostnader för barn etc.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 325
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka