Hur göra?

gadriel

Trådstartare
Jag har precis fått hem en ny pålla, har haft henne lite över en vecka och behöver lite råd.

Hon fungerar väldigt bra så länge hon har en annan häst med, hon är koncentrerad på mej, går med mej på hängande grimskaft och är väldigt lugn jämfört med när hon kom då hon inte kunde stå still alls och bara skulle beta, trampa mej på tårna och inte gav mej ngn som helst uppmärksamhet. Nu känns det som att hon är tillfreds med att jag sätter gränserna och hon känns harmonisk och kan slappna av betydligt mer.

Så fort jag har henne ute själv så gör hon allt för att få komma till sina kompisar. Hon är bara 3 år och nu går hon med två ettåringar, innan gick hon med en 12-årig valack och jag gissar att hon tycker det är roligt nu när hon fått lite yngre kompisar att busa med.
Kanske beror det bara på att hon inte känner mej tillräckligt väl än, eller att allt fortfarande är nytt för henne men hur skulle ni gjort?

Än så länge har jag bara haft henne i grimma och grimskaft men jag klarar inte att hålla henne när hon drar iväg så jag funderar på om jag borde ha träns på istället eller om jag ska fortsätta att bygga vidare på vår relation och ha en annan häst med innan jag kan begära att hon ska känna sig tillräckligt trygg med mej.

Senast ändrad:
Sv: Hur göra?

Jag skulle inte gå över till träns, om det blir en konflikt mellan er kan det leda till att hon förknippar tränset med något negativt.

Istället skulle jag använda en repgrimma och ett ledrep.
Ta in henne, helst i en corall och jobba henne lös där. Har du inte tillgång till corall, använd ridbanan eller ett annat ställe, helst där hon inte kan se sina flockkompisar.

Jag tror helt enkelt det handlar om att hon inte känner sig tillräckligt trygg med dig än utan vill tillbaka till hagen där rangordningen är fastställd.

Har du koll på nh? Träna isåfall några enkla övningar, det går snabbare än man tror och det är det som är så tillfredställande med nh.
Om du vill ha tips om en bra bok kan du pm:a mig så ska jag berätta :D

Lycka till.
/Marijaa, som alltid, när det finns möjlighet, nh-tränar en häst det första jag gör.

Vad är det för bok du vill tipsa om? PM:a mig gärna.

Tack för ditt svar!

Jag ska köpa en repgrimma imorgon och idag fick jag tag i ett långt rep, jag vill inte ta i henne hårt utan använda kroppsspråket men det är svårt när hon bara drar iväg men det blir nog lite lättare med lite längre rep, hade grimskaft innan och de är alldeles för korta.

Tyvärr har jag ingen corall att vara i :( Jag har mina pållar hos en kompis just nu, när jag väl fått hem dem ska jag bygga en stadig corall men nu är jag utan både corall och ngt annat bra ställe att hålla till på utan att hon ser kompisarna.

Jag har inte superbra koll på NH, eller jag har läst mycket men inte gjort så mkt praktiskt. Men när hon har uppmärksamheten på mej så funkar det väldigt bra, det är när hon bli distrahjerad av de andra osm hon struntar i mej. :crazy:
Hade som sagt gärna haft en dorall att vara i så jag kunde ha henne lös men nu går inte det. Jag förtsöker att flytta bakdelen på henne men det går inte så bra det heller när hon bara vill till de andra.
Men jag ska försöka nu med repgrimma och långt rep och se om det går bättre, vill ju få henne att ha uppmärksamhet på mej utan att jag ska dra i repet en massa, då bryts ju den där fina kommunikationen vi har när hon väl lyssnar på mej.

Känns som jag flummar nu men du kanske förstår ändå :D

Tipsa gärna om böcker. Har en del redan, "dansa med hästar " är den jag tycker om mest och jag försöker följa hans råd men nu vart det lite svårt.

man kan aldrig nh träna en häst, bara sig själv.
Trådskaparen: Umgås mycket med din häst, allt är fortfarande nytt för henne och det tar tid att bygga upp ett förtroende men det kommer. Hon känner inte dig än sas och är antagligen osäker på var i rangen du står, och då är hästkompisarna mycket tryggare.
Du kan inte bygga upp ett förtroende som ska vara hela livet över en dag, det krävs mer än att kunna flytta på hästen. Mycket mer!
Ta en dag och granska din hästs beteende i hagen, var i rangen står hon? Hur beter hon sig mot dom andra hästarna och hur är dom mot henne? Granska fundera och lär. Bättre läromästare än hästen kan du inte få.
Låt det ta den tid det tar, gå ut och gå med henne i repgrimma, korta sträckor i början. Vänd och gå tillbaka innan hon börjar dra iväg, om det så bara är några steg, ta i så fall ut henne flera gånger samma dag. Till slut kommer du kunna gå längre och längre med henne. Träna på att kunna vidröra henne överallt med olika saker, lek med henne, kort sagt visa att du är en trygg ledare och kul och va med. Springer hon förbi dig så backa tillbaka henne lugn och bestämt. Det krävs tålamod tålamod och åter tålamod.
Lycka till! :)

Senast ändrad:

TACK! Ditt svar kändes så skönt att höra :bow:

Var rädd att jag skulle vara för försiktig om jag tog det megalångsamt men efter å läst ditt svar så känner jag att det är så jag ska göra. :)
Jag känenr ju att hon är en mjuk och osäker häst även om man lätt kan få uppfattningen att hon är tuff och hård när hon håller på men i hagen ser jag så väl att hon bara är en liten skrutta som min ettåring fast ett par år äldre (oj det lät flummigt), men jag tror hon litar ganska bra på mej, hon har aldrig visat ngn som helst rädsla för mej och hon kommer fram till mig i hagen och låter mej gärna ta på henne grimman och jag får ta överallt på henne så jag tror vi är på god väg iaf :)

Men gisses, vi menar ju samma sak. :smirk: :cool:

gadriel: Du kan träna utan corall eller ridbana, nh ska finnas i allt du gör.
När jag leder en häst ska den alltid gå bakom mig. ibland, beroende på vilken häst och hur uppmärksam hästen är, får man använda hela kroppen för att fånga hästens uppmärksamhet och få den att stanna, ibland räcker det att man höjer pekfingret. Bara detta kan skapa ett bättre "förhållande" mellan häst och människa om man är konsekvent.

Tänk på det, konsekvens är något av det viktigaste som finns när det gäller hanterandet av hästar. Så om du bestämt dig för att göra en övning, ge inte upp om det inte går första gången, tänk ut hur du kan komma runt problemet.
/marijaa, som hellre jobbar med hästar och forummedlemmar än mot :smirk:

Jo jag vet att NH är mer än övningar :) Problemet är att jag nog har rätt attityd gentemot pållen (enligt mej iaf ;) ) men desto svårare att veta hur jag ska bete mej för att få det att fungera. :crazy:

Idag kom hon direkt fram till mej i hagen och sa hej och sen ställde hon sig vid grinden precis som hon ville tala om för mej att hon minsann ville hitta på ngt och hon följde glatt med ut ur hagen. :)

När vi väl kom ut utanför hagen lyssnar hon till viss del på mej, när jag stannar så stannar hon också även om det blir lite för nära men hon går aldrig på mej.

Idag upptäckte jag dock att hon inte alls hade intresse av de andra utan glatt spatserade iväg åt ett annat håll, hon brydde sig inte alls om mej och då jag försökte hålla emot efter ngn meter lyssnade hon inte alls, när jag kom ifatt henne och vek in framför henne stannade hon. Hur ska jag göra när hon gör så?
Hon var nyfiken och självsäker och jag vill inte börja dra i henne heller men samtidigt kan jag ju inte låta henne gå/springa iväg :confused:
Hade vanlig grimma idag, får min repgrimma imorn.

Det är ju en väldigt ung häst. Jag vet inte vad det är för ras eller hur hon är i utvecklingen, men kanske behöver du bara ge henne tid. Måste du hantera henne nu precis i början? Jag låter nästan alltid nya hästar gå och göra ingenting i ungeför en vecka, tycker det är bra att låta dem anpassa sig till hagen, kompisar, nya ljud osv innan jag börjar jobba med dem.

Det går inte att förklara mycket mer på ett forum. Ta hjälp av en tränare, gå en kurs, eller läs mycket. Och som jag påpekade innan, var konsekvent.
Jag är ingen expert utan de råd jag ger dig är hur jag hanterar hästarna jag kommer i kontakt med på olika vis. Jag har ett bra ledarskap och hästarna är tillfreds. Jag önskar att du också kan uppnå detta med din häst, det är aldrig kul att ha en ständig konflikt med sin häst, den utvecklar sig lätt till rädsla och spänningar.
vänligen/marijaa

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 876
Senast: Tualma
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 903
Senast: Thaliaste
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama