Hur göra vid ridning av sto med föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ziemona
  • Startdatum Startdatum
Z

Ziemona

En enkel (och dum?) fråga som jag inte själv vet svaret på.. Jag ska betäcka mitt sto nu pga. ligamenskada, som förhoppningsvis ska vara läkt i slutet av året/början på nästa. Då är ju stot högdräktigt, och extra vila lär ju bara göra det bättre för henne. Jag har fått order av vet att skritta henne, hur länge kan man göra det inpå fölning? Eller det är helt utifrån vad stot accepterar? Sen skulle jag ju vilja ha igång henne igen om allt gå enligt planerna, efter att hon fölat. Hur länge måste sto och föl få gå ostört tillsammans, innan man tar ut stot och rider? Och vad gör man med fölet? Är det dumt att ens tänka på det kanske? Det är bara att då förlorar jag ännu ett halvår med stoet, men så kanske man inte ska tänka.. :confused:

Sv: Hur göra vid ridning av sto med föl?

"vårt" sto reds som vanligt fram till februari i år. Därefter blev hon lite otymplig så vi fick nöja oss med skritt. Skitta aktivt,
mycket skänkelvikningar, öppnor, ökad och minskad volt, Red både lång och låg men även mer samlat.
Hon skrittades ända in till fölning, sist jag satt på henne var en tisdags kväll- natten mellan onsdag och torsdag Fölade hon:)

Nu är föl ungen nästan 3 veckor, vi har diskuterat att ev börja röra på henne om 1-2 veckor.
Hur de går får vi se då:angel:

Skritta stoet kan du göra så länge det känns som att hon tycker det är okej. När hon börjar bli tung i dräktigheten räcker nog den belastningen dock, då kan ni kanske möjligen promenera om det inte räcker med det hon rör sig i hagen.
Är det dumt att ens tänka på det kanske? Det är bara att då förlorar jag ännu ett halvår med stoet, men så kanske man inte ska tänka.. :confused:
om du bestämmer dig för att betäcka henne så tycker jag att du ska låta bli att tänka "förlorar ett halvår". Låt henne i så fall få mammaledigt tills fölet är avvant eller hon själv har ledsnat på fölet och njuter av en tur på egen hand.
Det är min åsikt i frågan.

Jag håller med ameo.

Är din inställning redan nu att du förlörar ett halvår när stoet har föl vid sidan, så är det bättre att du inte ens funderar påa tt betäcka.

Jag började skritta på mitt sto när fölet var ca 2 veckor, men i hagen, skrittar fortfarande på henne och fölet är nu 4 veckor. Fortfarande i hagen eller ute i skogen med då är en medhjälpare med som leder fölet. Tycker att det går superbra och stoet tycker det är roligt att röra på sig igen. Ska snart börja skritta ut själv med fölet kvar i boxen, men det lär dröja någon/några veckor till. Gör som du själv tycker =) Ditt sto och ditt val men jag skulle inte lämna fölet själv för tidigt.

//Diana

Hon måste ändå enbart skritta i nästan ett år, så hon kan likagärna vara dräktig. Det är ju ännu mer "slöseri" att bara låta henne gå och inte göra något alls. Men man kan ju sätta igång henne lite lugnt i hagen så som någon skrev, och efter en månad kanske eller lite mer börja ta ut henne själv, det måste ju vara nyttigt för fölet också. Jag menar givetvis inte i tre timmar, men i korta stunder. Är dock lite mer undrande över vad stoet kommer att tycka, men det får man ju se. TAck för svar iaf!

Förra året började vi rida när fölen var ca 1½ mån men då är dom ju på bete och "mitt" bete ligger så bra till så vi lät fölen följa med. De tyckte det var skit kul o busade och rejsade och höll på, efter några veckor valde de själva att stanna på stallplanen och snoka runt på allt spännande som fanns där så då lämnade vi dom i hagen ihop med kvarvarande hästar och det gick utmärkt.

På hösten sen så lämnade jag fölungen i boxen medans vi red, ställde dessutom in en annan häst i boxen bredvid för sällskapets skull. Mamman var lite stimmig första gångerna när vi red från stallet, det var ju en ny miljö men det gick snabbt över.

Om du har möjlighet så tycker jag det lät som en bra idé att göra som Elma_Vip, skritta runt i hagen eller om det finns möjlighet ta med fölet till ridbanan och skritta där kanske.
Eftersom ditt sto varit skadad så skulle jag tycka att det var en bra idé att lägga ett par tre månaders skritt på henne efter förlossningen innan du börjar jobba henne i resterande gångarter, better safe than sorry.

Visst du kanske loosar ett halvår med träning och "riktig" ridning men du får istället en häst som förhoppningsvis har fått läka ut skadan ordentligt och dessutom förhoppningsvis en härligt liten parvel också. :)

Jag hade inte ridit ett sto som var skadad i ett framben under den senare delen av dräktigheten. Vikten kommer att vara tillräcklig med belastning utan att jag ska sitta ovanpå, och då väger jag inte så mycket.

Efter att fölet är fött hade jag kunnat börja skritta igång henne efter att fölet är lite äldre. Jag är av den åsikten att ston med föl vid sidan inte ska ridas, men jag förstår om det är människor som tycker att det är ok.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 906
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 705
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 711
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 583
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar